JPES_Vol 05 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/15661
Browse
Browsing JPES_Vol 05 N 02 by Issue Date
Now showing 1 - 14 of 14
- Results Per Page
- Sort Options
Item التوجه الزمني لدى طلبة الجامعات الفلسطينية في محافظة طولكرم(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-08) بركات, زيادهدفت الدراسة التعرف إلى مستوى التوجه الزمني لدى طلبة الجامعات الفلسطينية في محافظة طولكرم في ضوء متغيرات: الجنس، والمستوى التحصلي. والجامعة، والتخصص، وتكونت عينة الدراسة من (423) طالباً وطالباً، اختيروا بطريقة العينة العشوائية الطبقية بنسبة (5%) من المجتمع تبعاً إلى متغيري الجنس والجامعة. أظهرت النتائج أن تقديرات أفراد الدراسة لمستوى التوجه الزمني الكلي كان متوسطاً، كما كانت هذه التقديرات متوسطة على التوجه الزمني الماضي والحاضر بينما كانت مرتفعة على التوجه الزمني المستقبلي. ومن جهة أخرى، أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات تقديرات أفراد الدراسة لمستوى التوجه الزمني الكلي والمجالات الفرعية: الماضي والحاضر والمستقبل تبعاً إلى المتغيرات: الجنس، والتحصيل، والجامعة، والتخصص. وفي ضوء هذه النتائج ومناقشتها تم اقتراح عدة توصيات أهمها: حث الباحثين على إجراء دراسات مماثلة على مجتمعات وعينات أخرى مختلفة، وإجراء دراسات مرتبطة بالتوجه الزمني في علاقته بمتغيرات نفسية تربوية مختلفة.Abstract: The study aimed to identify the level of time orientation among Palestinian university students in Tulkarem governorate in light of variables: Gender, achievement level, university and specialization. The study sample consisted of (423) male and female students who were selected in the random stratified sample by(5%) of the society according to the sex and the university variables. The results showed that the members' estimates of the total time trend level were average, and these estimates were moderate to the past and present time, while high on the future time trend. On the other hand, the results showed that there were no statistically differences significant between the average of the Study members estimates of the total time trend and the subfields: past, present and future according to variables: gender, achievement, university and specialization. In light of these findings and their discussion, several recommendations have been proposed. The most important recommendations are: to urge researchers to conduct similar studies on different communities and samples, and to conduct time-related studies in relation to different psychological educational variables.Item مدى قدرة رسم موضوع مقترح واستبيان الخصائص السلوكية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-04) بركة, ابتسام; لعيس, إسماعيل; شوشاني محمد, صالحتستهدف هذه الدراسة لمعرفة مدى قدرة اختبار مؤشرات الإبداع وخصائص السلوك والتفوق الدراسي في الكشف عن المتفوقين عقليا من خلال تطبيق اختبار رسم موضوع محدّد واستبيان الخصائص السلوكية ومستوى التحصيل الدراسي واختبار مكعبات كوس على عيّنة قوامها (46) تلميذ من تلاميذ السنة الثالثة والخامسة ابتدائي, واستعملنا في دراستنا هذه المنهج الوصفي الاستكشافي, فكانت النتائج أنه يمكن اعتبار رسم موضوع محدّد واستبيان الخصائص السلوكية كمؤشرات أساسية لديها القدرة في الكشف عن المتفوقين عقليا, أمّا التحصيل الدراسي يمكن اعتباره كمؤشر مساعد فقط.Abstract: This study aims to find out The ability to test indicators of creativity and characteristics of behavior and academic excellence In the detection of mental excellence through the application of the test of drawing a specific subject and questionnaire of behavioral characteristics and the level of educational achievement and the testing of cubes on the sample of a sample of(46) students of the third year and fifth primary, and we used in our study this descriptive method exploratory, Determine and characterize behavioral characteristics as key indicators that have the ability to detect psychologically gifted, and scholastic achievement can be considered only as an auxiliary indicator.Item تحقق معايير الحد الأدنى للتعليم في حالات الطوارئ(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-08) محمد الحجيلي, نصر; أحمد ناصر الهدور, زيدهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن تحقق معايير الحد الأدنى للتعليم في حالات الطوارئ أثناء فترة الحرب في اليمن من وجهة نظر القيادات التربوية في محافظة ذمار، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، ولتحقيق هدف الدراسة تم تطبيق استبانة تضم (80) معياراً لقياس تحقق الحد الأدنى للتعليم موزعة على خمسة مجالات على عينة عشوائية طبقية مكونة من (279) من القيادات التربوية بمحافظة ذمار. وأظهرت نتائج إحصاءات عدم تحقق معايير الحد الأدنى للتعليم بشكل عام، وأظهرت النتائج عدم تحقق المعايير الخاصة بأربعة مجالات: (المعايير الأساسية - التعليم والتعلّم - سياسة التعليم - المعلمون والعاملون بالمؤسسات التعليمية)، في حين أظهرت النتائج تحقق معايير مجال واحد هو مجال الوصول إلى التعليم وبيئة التعلّم، كما أظهرت نتائج هذه الدراسة وجود فروق دالة بين متوسطات تقديرات أفراد العينة تبعاً لمتغير مكان العمل على مستوى المعايير ككل وكذلك على مستوى مجالي (الوصول إلى التعليم وبيئة التعلّم - المعلمون والعاملون بالمؤسسات التعليمية) وكانت هذه الفروق لصالح الريف.Abstract: The aim of this study was to investigate meeting of the minimum educational standards in the case of emergency (INEE) during the war in Yemen from the viewpoint of the educational leaders in Thamar Governorate. The study applied the descriptive method to achieve the aim of the study and a Questionnaire was used which consisted of (80) standards listed in five fields. The Questionnaire distributed on a randomly stratified sample consisted of(379) of the educational leaders in Thamar governorate. The results of the statistical tool(Bayes Factor) showed that the minimum standards for education, in emergency situations(INEE), were not checked in general. Furthermore, the results revealed the absence of the four standards: (basic standers– education and learning– educational policy– teacher and staff in educational institutions). However, the results indicated that the standards related to the access to education and learning environment were met. In addition to that the results of the study showed that there were statistically significant differences between the sample estimate averages due to the workplace variable for the standards as whole and for the fields of(education and learning environment – teacher and workers in educational insinuations) and these differences were in the favor of the countryside.Item فاعلية التدريس وفق إستراتيجية الشكل(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-08) بشاره السويلميين, منذر; عيسى الكايد, ركانملخص سعت هذه الدراسة إلى تحديد فاعلية التدريس وفق إستراتيجية الشكل في تنمية مهارات التفكير الإبتكاري في الفيزياء لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا، طبق مقياس مهارات التفكير الإبتكاري، والمكون من (6) أنشطة، على عينة قصدية حجمها(50) طالباً في مدارس عمان بالأردن، توزعوا على مجموعتين: تجريبية فيها (25) طالباً درسوا وفق إستراتيجية الشكل وضابطة فيها(25) طالباً درسوا بالطريقة الإعتيادية، أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً عند (0.05 = α) بين متوسطات علامات طلاب مجموعتي الدراسة على مقياس مهارات التفكير الإبتكاري ككل وعلى كل مهارة فرعية من مهاراته الثلاث (الطلاقة، المرونة، والأصالة)، لصالح المجموعة التجريبية. أوصت الدراسة بإستخدام إستراتيجية الشكل في تدريس الفيزياء، وتدريب المعلمي على كيفية تطبيقها، ومراعاة ذلك في تطوير المناهج والكتب المدرسية، وإجراء دراسات حول فاعية هذه الإستراتيجية في تدريس مواضيع علمية، ومتغيرات لم تتطرق لها هذه الدراسة.Abstract: The study aimed determine effectiveness of teaching by V-shape Strategy in developing innovative thinking skills in physics among the high basic stage students, An innovative thinking test, consisting of (6) activities, was applied over purposively sample contains (50) students in Amman-Jordan schools, randomly distributed into two groups:(1) as experimental contains (25) students was taught by the V-shape strategy, (2) as a control group contains (25) students The results appeared that there were statistically significant differences between the averages of the two groups in innovative thinking skills test as a whole. And in each sub-skill in favor of the experimental group. The study recommended using V-Shape Strategy in teaching Physics, as will as training teachers about its axis, and to take it in mind while developing curricula, and textbooks, also to carry out more studies in using this strategy in teaching other scientific subjects.Item L’usage Du Français En Tant Que Spécialité(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-08) El-kacimi, BadreddineRésumé : Le français est un héritage colonial conçu comme un capital linguistique. Il est impliqué aujourd’hui dans tous les secteurs d’État en tant que langue de communication et d’archivage. Cependant, le niveau de sa maîtrise auprès des étudiants se réduit jour après jour. En s’interrogeant auprès de 300 sondés ; nous avons constaté l’intervention de plusieurs facteurs illustrant le niveau bas des étudiants inscrit au DLLF de Moulay Ismail à Meknès, à titre d’exemple, l’offre pédagogique qui ignore la mobilisation des compétences communicationnelles et stratégiques des étudiants; les contenus et l’architecture des programmes qui ne répondent plus aux attentes des apprenants, le facteur socio-économique, l’absence du suivi et d’accompagnement sont des raisons parmi d’autres. Mots-clés : enseignement ; apprentissage ; pédagogie ; didactique ; sociolinguistique ; approche par compétence. Abstract: The French language is a colonial heritage conceived as a linguistic capital. He is now involved in all government sectors as a language of communication and archiving. However, the level of his mastery with students is reduced day by day. By asking 300 respondents; we noted the intervention of several factors illustrating the low level of students enrolled in the DLLF, as an example, the educational offer marked by the academic vision that ignores the mobilization of communicative and strategic skills of students; the content and architecture of programs that no longer meet the learners' expectations, the socio-economic factor, the lack of follow-up and accompaniment are just some of the reasons.Item اقتراح بطاقة مدرسية للكشف عن الطلبة الموهوبين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-08) الأسود, الزهرة; لزعر, خيرةتمثّل شريحة الموهوبين والمتميّزين أهم ثروة من الثروات التي تملكها المجتمعات المتقدّمة إذا تمّ توظيفها واستثمارها بما يحقّق تطلعات وغايات تلك المجتمعات والدول، وبالتالي أصبح من دواعي الاهتمام التفكير في كيفية استكشاف الموهوبين والمتميّزين، والبحث عن سبل رعايتهم وتربيتهم من خلال إخضاعهم لبرامج تدريبية تنمّي قدراتهم، وتعمل على ترشيد طاقاتهم، بما يخدم مجتمعاتهم ويساهم في تطوّرها وتقدّمها. وعليه، تأتي هذه الورقة البحثية لتعرض نموذجا لبطاقة مدرسية مقترحة كأداة للكشف عن الطلبة الموهوبين والمتميّزين، يستعين بها المرشدين والمدرسين لوضع البرامج التعليمية والتدريبية والإرشادية لتنمية هذه المواهب. Abstract: The section of talented and distinguished people represents the most important wealth of the developed societies if they are used and invested to achieve the aspirations and goals of these societies and countries, It is therefore interesting to think about how to explore talented and distinguished people and to look for ways to nurture them through training programs that develop their abilities, It works to rationalize their energies to serve their societies and contribute to their development and advancement. Accordingly, This paper presents a model of a proposed school card model as a tool to identify talented and distinguished students, Which are used by mentors and teachers to develop educational, training and mentoring programs to develop these talents.Item المشكلات التي تواجه طلبة التربية العملية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-08) المستريحي, حسين; طاشمان, غازيملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف "المشكلات التي تواجه طلبة التربية العملية في تخصصي: معلم صف، وتربية طفل في جامعة الإسراء في أثناء فترة التدريب الميداني". ولتحقيق هدف الدراسة تم تصميم استبانة مكونة من خمسة مجالات، تشتمل على (50) فقرة، تم تطبيقها على عينة بلغ عددها (71) طالبًا وطالبة، من طلبة كلية العلوم التربوية في تخصصي: معلم صف، وتربية طفل، وأظهرت النتائج بعد التحليلات الإحصائية أن أبرز المشكلات التي تواجه طلبة التربية العملية (الميداني) بالترتيب تتصل بطبيعة برنامج التربية العملية، والمعلم المتعاون، والمدرسة المتعاونة، وعمليات التدريس الصفي، والمشرف الأكاديمي، وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًّا تعزى إلى التخصص، في المشكلات المتصلة بطبيعة برنامج التربية العملية، والمعلم المتعاون، وعمليات التدريس الصفي لصالح تخصص معلم الصف، في حين كانت الفروق في المشكلات المتصلة بالمدرسة المتعاونة لصالح تخصص تربية الطفل، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًّا تعزى إلى المعدل التراكمي في المشكلات المتصلة بعمليات التدريس، ولصالح الطلبة الذين بلغ معدلهم التراكمي: جيّد جدًّا على الطلبة الذين بلغ معدلهم امتياز ومقبول ووجود فروق في المشكلات المتصلة بالمعلم المتعاون، والمدرسة المتعاونة، ولصالح المعدل التراكمي جيّد جدًّا على المقبول، في حين أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا تعزى للجنس، وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحثان بإعادة النظر ببرنامج التربية العملية (الميداني) بحيث يشتمل على مجموعة من المعايير المحلية والعالمية للتغلب على مشكلات الطلبة المعلمين. الكلمات المفتاحية: المشكلات، التربية العملية، الطالب المعلم، جامعة الإسراء. Abstract: The study aimed to identify "The problems faced by students of practical education: class teacher row, and child education in the University of Isra In the field training period. " In order to achieve the objective of the study, a questionnaire consisting five domains was designed and consisting of (50) items, which were applied to a sample of (71) male and female students of the Faculty of Educational Sciences in the following fields: The most important problems faced by the students of practical education in order are related to the nature of the practical education program, the cooperating teacher, the cooperating school, the classroom teaching processes, and the academic supervisor. The results revealed that there were statistically significant differences due to specialization in the problems related to the nature of the practical education program, And practically The results revealed that there were statistically significant differences to cumulative rate of problems related to the teaching process, and for students whose cumulative average was very good for students The results revealed that there were no statistically significant differences due to gender. In light of the study the results, The practical education program includes a set of local and international standards to overcome the problems of teacher students.Item الكفايات المهنية لمربي اطفال ذوي الاحتياجات الخاصة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) ذيب, فهيمة; مخلوف, سعاديعد المعلم والمربي عصب العملية التربوية وعنصرها الفعال بل هو لب العملية التعليمية وهو صاحب رسالة مقدسة على مر العصور والأجيال،ويعتبر من الركائز التي تعتمد عليها كل الأمم ولم يعد المعلم في ظل المتغيرات العصرية ناقل للمعرفة فقط، وإنما أصبح عليه أدوار تربوية جديدة. لذا بات من الضروري النظر في أعمال ووظائف المعلمين والمربيين باستمرار والعمل على جعلهم واعين بتطوير وتنمية كفاءتهم المهنية سواء اكان هذا بالنسبة لمعلمي الاطفال العاديين أوذوي الاحتياجات الخاصة، حيث يعد مفهوم الكفاءات المهنية مصطلح متعدد المعايير، ولا يركز على جانب واحد من الجوانب التربوية والتعليمية، اذ بينت بعض الأبحاث التربوية أن المدرس لايستطيع أن يقود العملية التعليمية ويطور مادته التدريسية وطرق تدريسها لمسايرة التطور السريع في ميدان المعرفة وتنفيذ المهام الموكلة إليه إلا إذا تمكن من مجموعة من الكفاءات اللازم توافرها في القائم بمهنة التعليم وبمأننا في مجال التربية الخاصة فهذا ما تسعى اليه هذه المقال وهو محاولة اظهار الكفايات المهنية الواجب توافرها في معلمي ومربي الاطفال المتخلفين ذهنيا والتي تتمثل في كفاءة التخطيط للعملية التربوية وكذا كفاءة ضبط وادارة الصف ـ وكفاءة توصيل العملية التربوية ختاما بكفاءة تقويم العملية التربوية.Abstract: The teacher and educator is the mainstay of the educational process and its active component. It is the core of the educational process. It is the author of a sacred message throughout the ages and generations. It is considered one of the pillars upon which all nations depend. Therefore, it is necessary to look at the work and the functions of teachers and educators constantly and to make them aware of the development and development of professional competence, whether it is for teachers of ordinary children or people with special needs, where the concept of professional competencies is a multi-standard term and does not focus on one aspect of educational and educational, As some educational research has shown that the teacher cannot lead the educational process and develops the teaching material and methods of teaching to keep pace with the rapid development in the field of knowledge and the implementation of the tasks entrusted to him only if he managed a set of competencies required in the list NH education and Bmonna in the field of special education that is what you seek this article is an attempt to show the professional competencies to be met by teachers and bre.Item المساندة الاجتماعية وعلاقتها بمفهوم الذات لدى الأطفال ضعاف السمع(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) محمد عاشور, حاتم; الشهراني, محمدهدفت البحث الحالى إلى دراسة العلاقة بين المساندة الاجتماعية ومفهوم الذات لدى الأطفال ضعاف السمع، حيث تكونت عينة الدراسة من (16)، طفل بمدارس دمج الصم وضعاف السمع ذكور بمنطقة تبوك و(28)، طفلة بمعهد الآمل للصم وضعاف السمع للبنات بمنطقة تبوك بمجموع كلي: (44) ،طفلا وطفلة وتراوحت أعمارهم من (8-12)، سنة بمتوسط عمري10.6 وانحراف معياري 3.093 ، وقد اشتملت أدوات الدراسة على مقياس المساندة الاجتماعية للأطفال ضعاف السمع من إعداد الباحثين، ومقياس مفهوم الذات للأطفال ضعاف السمع إعداد الباحثين،وقد توصلت نتائج الدراسة إلى ما يلي: (1) وجود ارتباط موجب دال إحصائياً بين متوسطات درجات الأطفال ضعاف السمع على مقياس المساندة الاجتماعية بأبعاده المختلفة ومقياس مفهوم الذات للأطفال ضعاف السمع. (2) عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط درجات الأطفال ضعاف السمع بين الجنسين (ذكور –اناث) على مقياس المساندة الاجتماعية. (3) عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط درجات الأطفال ضعاف السمع بين الجنسين (ذكور –اناث) على مقياس مفهوم الذات. Abstract: The aim of the current study was to investigate the relationship between social support and self-concept among children with hearing impairment. The study sample consisted of (16) boys from deaf and hard of hearing's mainstreaming schools for boys in Tabuk region and (28) girls from Institute of Deaf Girls in Tabuk region, total = 44 children, the age of participants was 8-12 years with an average age of 10.6 and a standard deviation of 3.093. The study used the social support scale and the self-concept scale of hearing impaired children. The current study results indicated: (1) There is a statistically significant correlation between social support and self-concept of hearing-impaired children. (2) There were no statistically significant differences between the average of social support scale among hearing impaired children according to gender. (3) There were no statistically significant differences between the average score on the self-concept scale among hearing impaired children according to gender.Item تأثير الظروف الاجتماعية الأسرية على ظهور سلوك الشغب عند التلاميذ(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) بلعسلة, فتيحة; خطار, زهيةملخص : تكثر المشكلات السلوكية بين الطلاب المراهقين، وتتنوع من ممارسات عدوانية ومخالفة الأنظمة والتعليمات المدرسية والهروب المتكرر من المدارس ، وتخريب الممتلكات ، وإثارة الفوضى والإزعاج في الفصل المدرسي، وغيرها من الممارسات السلوكية غير السوية والتي تتعدد أشكالها ، وتؤثر على سير العملية التعليمية والتربوية ،كما تعيقها عن أداء أهدافها. ومن هذه المشكلات نجد السلوكات الفوضویة أو سلوكات الشغب وهي مشكلة اجتماعية، و تربویة تتحدد باستجابات وأنماط سلوكیة متنوعة. تهدف الدراسة الحالية الى النظر في تأثير الظروف الاجتماعية للأسرة وبعض المتغيرات على ظهور سلوك الشغب عند تلاميذ التعليم الثانوي على عينة تكونت من 70 مراهق متمدرس في الثانويات من الجزائر وسط ، بمقاطعة بوزريعة ، ومن مستويات تعليمية مختلفة وقد تم استخدام استمارة جمع المعلومات تم تطبيقها لجمع المعلومات العامة والخاصة على التلاميذ و مقياس "السلوك الفوضوي " صمم من طرف حسن بن ادريس عبده وخرجت بعدة نتائج منها تؤكد تحقق الفرضية الاولى للدراسة أي أن التلاميذ الذكور هم الذين يلجؤون أكثر للعدوان عند ممارستهم سلوك الشغب ، وذلك مقارنة بالإناث . في حين لم تتحقق الفرضية الثانية والثالثة للدراسة والمٌرتبطة بمستوى دخل الأولياء والعيش مع أحد الوالدين . بينما تحققت الفرضية الرابعة جزئيا من جانب اللجوء للعدوان أي أن التلاميذ الذكور هم الذين يلجؤون أكثر للعدوان عند ممارستهم سلوك الشغب ، وذلك مقارنة بالإناث وتحققت الفرضية الخامسة والأخيرة من الدراسة التي وصلت الى أن التلاميذ معيدي السنة هم الذين يلجؤون أكثر لممارسة سلوك الشغب بالثانوية . وقد سمحت هذه النتائج بالخروج بمجموعة من الإقتراحات .Abstract: There are many behavioral problems among adolescent students, ranging from aggressive practices, violation of school regulations and instructions, repeated flight from schools, destruction of property, causing chaos and disturbance in the classroom, and other inappropriate behavioral practices that have multiple forms, and affect the educational process. One of these problems is chaotic behavior, which is a social and educational problem that is determined by various responses and behavioral patterns. The present study aims to examine the effect of social conditions of the family and some variables on the appearance of the behavior of the riot in secondary school students on a sample of 70 adolescent girls in secondary schools in central Algeria, Bouzreia province and different educational levels. And on the students and the measure of "chaotic behavior" designed by Hassan bin Idris Abdo and came out with several results and suggestions.Item الدعم الاجتماعي المُدرك وعلاقته بالذكاء الأخلاقي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) العظامات, عمر; العلوان, احمدهدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى الدعم الاجتماعي المُدرك وعلاقته بالذكاء الأخلاقي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في المدارس الحكومية التابعة لمديرية البادية الشمالية الشرقية، تكونت عينة الدراسة من (500) طالباً وطالبة تم اختيارهم بالطريقة العنقودية العشوائية، ولتحقيق أهداف الدراسة، تمّ استخدام مقياس الذكاء الأخلاقي المطوّر من قبل ابو عواد (2011)، ومقياس الدعم الاجتماعي المُدرك المطوّر من قبل أبو غزال (2009). وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الذكاء الأخلاقي ومستوى الدعم الاجتماعي المُدرك لدى طلبة الصف العاشر الأساسي كان متوسطاً، كما أظهرت النتائج عدم وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الدرجة الكلية للذكاء الأخلاقي والدرجة الكلية للدعم الاجتماعي المُدرك. وكشفت نتائج الدراسة عن علاقة موجبة دالة بين التمثل ودعم المعلمين، وعلاقة موجبة دالة بين الضمير وضبط النفس من جهة وكل من دعم الوالدين ودعم الزملاء من جهة اخرى، وعلاقة موجبة بين العدل ودعم الزملاء. وارتبط التسامح ايجابياً بكل من دعم المعلمين ودعم الزملاء.Abstract: This study aims to investigate the perceived social support level and its relationship with the moral intelligence among tenth grade students in governmental schools of the Directorate of Northeast Badia, Jordan. The sample of the study consists of (500) students and were where chosen by using the cluster random sample technique. 'Moral Intelligence Scale' developed by Abu Awad (2011) and the 'Perceived Social Support Scale' developed by Abu Ghazal (2009) were used in this study. The study results showed that the level of moral intelligence and the level of perceived social support among the students were at intermediate levels. Also, the study results indicated that there is no statistically significant correlation between the total degree of moral intelligence and the total degree of Perceived social support. The results revealed a significant positive relationship between assimilation and support from teachers and positive relationships between conscience and selfcontrol from one side and support from both parents and colleagues from other side. Similarly, there was a positive relationship between justice and support from colleagues while the tolerance was positively associated with support from both teachers and colleagues.Item أثر الطفل المعاق على جودة الحياة للأسرة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) لعيس, كمالملخص الدراسة: هدفت الدراسة إلى استخدام أداة مكيفة على المجتمع الجزائري لقياس اثر الطفل المعاق على جودة الحيات للأسرة وتطبيقها عل عينة البحث المكونة من اثنان وعشرون عائلة بعدد الأطفال المتكفل بهم في فضاء الجمعية الخيرة التي ننشط معها كمتطوعين لتقديم الخدمة النفسية .تتمثل الأداة في "المقياس المعرب لجودة الحياة المترجمة عن النسخة الفرنسية الأصلية في جوان 2015 ،كما اتبعنا المنهج الوصفي بعد إجراء الدراسة الاستطلاعية على نفس العينة من الأسر. نتناول الموضوع من خلال قراءة نسقيه للعلاج العائلي لتفسير الأداء الوظيفي للأسرة بوجود الطفل المعاق وما يحدثه وجوده داخل الأنساق الفرعية لها، ولتحليل الأولي الذي تتقدم به الأسرة لطلب الخدمة والمساعدة والذي يستدعي من الفاحص التحديد والضبط. اعتمدنا التحليل الإحصائي الآلي نسخة 22، وجاءت النتائج الإحصائية لتبين ان للطفل المعاق اثر على الأبعاد الأساسية المكونة لجودة الحياة للأسرة وهي البعد العاطفي والبعد التكيفي، مع وجود طلب من الأسرة للتكفل والمساعدة على إيجاد توازن جديد، يكون مصرحا به و أحيان كثيرة غير مصرح به، لما لهمن اثر على الأبعاد في الأنساق الفرعية لأسرة الطفل المعاق كالنسق الفرعي الاجتماعي، والأنساق الفرعية كالإخوة والنسق الفرعي الزوجي. الكلمات المفتاحية: العلاج العائلي النسقي: طريقة ونظرية جديدة للتكفل بصعوبات الاسرة الوظيفية- جودة الحياة : درجة رضا الفرد عن مستوى انجازاته في مجالات الحياة- العيادة التشاورية : مقاربة علاجية نسقية تستمد نظرياتها من التحليل السياقي للتفاعلات الاسرية .Abstract: Through this study we aimed at the use of a new questionnaire to measure the impact of the handicapped child on the quality of life of the family, this questionnaire and the fruit of a study for the adapted on the society Algerian, it is the PAR-AR-QOL interpreting of the original questionnaire in French the PAR-QOL, interpreted and validated by Achechera Asmaa June 2015. We presented an approach to systemic family therapy on the impact of the disabled child on the family system and its subsystems, with a short analysis of the demand for care and care services that solicits the family, this request that requires therapist, precision and analysis. As we used the statistical analysis program the SPSS version 22, to conclude with results that confirm the presence of the impact of the child's disability on the quality of life of the family and on these major emotional, emotional and adaptive, also on subsystems that makes up family, social system of the couple's brothers.Item الاحتراق النفسي لدى العاملين مع بعض فئات ذوي الاحتياجات الخاصة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) خرف الله, علي; بلعالية, محمد; سعد العايب, جهيدةهدفت الدراسة إلى التعرف على الاختلاف في مستويات الاحتراق النفسي لدى العاملين مع بعض فئات ذوي الاحتياجات الخاصة في ضوء بعض المتغيرات (الخبرة المهنية والفئة المتعامل معها) اعتمادا على التساؤلين التاليين هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الاحتراق النفسي لدى العاملين مع بعض فئات ذوي الاحتياجات الخاصة تعزى إلى متغير الخبرة المهنية؟ وهل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الاحتراق النفسي لدى العاملين مع بعض فئات ذوي الاحتياجات الخاصة حسب الفئة المتعامل معها؟ وللإجابة عليها تم إتباع المنهج الوصفي المقارن، وبتطبيق استبيان مكون من 31 بند على عينة تم اختيارها بأسلوب لا احتمالي وبطريقة قصدية والمكونة من 48 عاملا في بعض مراكز مدينة الوادي، حيث تم التوصل إلى أن الفرضية الأولى غير محققة، بينما الفرضية الثانية محققة.Abstract: This paper aimed to identify the difference in the levels of psychological burnout among workers with some special needs groups in the light of some variables (professional experience and the customer class). The following questions were asked: Are there any statistically significant differences in the degree of psychological burnout among workers with some groups of people with disabilities special to the variable professional experience? Are there any statistically significant differences in the level of psychological burnout among workers with special needs groups according to the customer class? A descriptive comparative approach was applied and a 31- item questionnaire was applied to a sample that was selected in a non-deterministic and intentional manner consisting of 48 workers in some of El-Oued centers. The first hypothesis was not realized, while the second hypothesis was realized.Item فاعلية العلاج المعرفي المستند الى الوعي الكامل(جامعة الوادي - University of Eloued, 2019-12) رافات, أحمدتوجهت هذه الدراسة لمعرفة فاعلية العلاج المعرفي المستند الى الوعي الكامل في علاج اضطراب الشدة ما بعد الصدمة أو ما يسمى أيضا في بعض أدبيات الطب اضطراب الشدة التالي للرض. تم تطبيق برنامج علاجي متضمن لتقنيات العلاج المعرفي وتقنية الوعي الكامل التي تحدث بها زيندل و سيجال على عينة من المرضى المراجعين لإدارة الخدمات الطبية التابعة لوزارة الداخلية السورية وتم اختيار نموذج حالة لتوضيح آلية تطبيق التقنيات ونتائج تطبيقها. أظهرت النتائج فعالية العلاج المعرفي بالوعي الكامل في علاج اضطرب الشدة التالي للرض حيث تراجعت أعراض الاضطراب وعاد المريض لحياته اليومية وعمله بعد أن كان قد اعتزلهما.Abstract: This study aimed to determine the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy in the treatment of post-traumatic stress disorder. A therapeutic program, including cognitive therapy techniques and mindfulness technique, (Zindel et Segal, 2006) was implemented on a sample of patients who visited the Department of Medical Services of the Syrian Ministry of the Interior. A case model was chosen to illustrate the mechanism for applying the techniques and obtained results. The Beck 21 depression scales and the RSCL-90 Mental Health Scale were used to assess the change in the patient's condition in two pre- and post-applications. The results showed, the effectiveness of cognitive therapy of Mindfulness in the treatment of post-traumatic stress disorder. Where the symptoms of the disorder decreased, and the patient resumed his daily life.