JALSL_Vol 12 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/16904
Browse
Browsing JALSL_Vol 12 N 01 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 96
- Results Per Page
- Sort Options
Item ديوان "بين القصيدة والمسدس" لأحمد شنة؛ قراءة سيميائية(جامعة الوادي - university of Eloued, 2015-03-03) طرش, عليالملخص يهدف البحث إلى وضع جملة من التصورات النظرية عن دلالة علامات الترقيم وسيميائة البياض والسواد بشكل عام، ورصد أهم تلك الدلالات ومقاربتها ضمن مدونة شعرية جزائرية معاصرة، وذلك لمحاولة تسليط الضوء على الأدب الجزائري لرصد تلك التطورات التي مست بنية النص بشكل عام وكيفية تقديم النص للقارئ. وقد وصل البحث إلى جملة من النتائج، لعل أبرزها محاولة الشعراء التملص من أساليب القديم شكلا ومضمونا، وكذا التأسيس لآليات كتابة جديدة فرضت نفسها على كل جزئيات النص الشعري من النقطة إلى الجملة والنص، فأصبح النص مكثفا دلاليا ويحتاج إلى قارئ متمكن للاطلاع على خفايا النص، هذه الخفايا التي أصبحت تقال شكلا ولم تعد محصورة في اللغة. Abstract: The research aims to develop a set of the oretical perceptions about the significance of colors in culture in general, and to monitor the most important of these semantics and approach them within a contemporary Algerian poetry blog, in an attempt to highlight the Algerian literature to monitor the most important developments in the field of artistic creativity in particular. The research has reached a number of results; the most notable of which is to highlight the issue of the link between the aesthetic of the cover as an artistic advertisement, and its close relationship with the poetic text that accompanies it.Item توظيف آليات المنهج السيميولوجي في تحليل العلامة غير اللسانية (الصورة) دراسة وصفية تطبيقية(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-03) إسماعيل, زيادهذا المقال يعالج مساهمة المقاربة السيميولوجية في الكشف عن قواعد لغة العلامات غير اللسانية (الصورة ) واختلافها أو توافقها مع قواعد لغة العلامة اللسانية بالإضافة إلى كشفها عن طرق منهجية لتحليل أنواع العلامات غير اللسانية (الصورة) وذلك من خلال إنتاجها لمقاربات عدة. طبقنا إحداها كنموذج وصفي تطبيقي.Item العتبات النصية في رواية مرافئ الحب السبعة(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) شرايطة, إبراهيمتعد العتبات النصية مدخل الفهم النص إذ لا يمكن إستقراء النص بمعزل عن عتباته، بصفتها عاكسة لهواجسه والأفكار المطروحة في النص، فضلا عن كونها تشيب إماءات وتجليات لغوية عبر تكثيفها الثري الذي يغدو أكثر شعرية من المتن ذاته. وقد جاءت العتبات النصية في رواية مرافئ الحب السبعة متعالقة بالنص بتشابكية وطيدة لتثير أسئلة الوجود فضلا عن اضاءاتها للمتن من الداخل وإيضاحها عن إيديولوجيا الرواية حيث جسدت طروحاتها العلاقة الجدلية بين الأدب واللغة والفن والسرد مستفيدة من الرمزية، وهو ما سنحاول دراسته. The textual thresholds are an introduction to the understanding of the text, since the text cannot be interpreted far from its thresholds, because it reflects its concerns and ideas , as well as it reveals some connotations through its intensification which becomes more poetic than the text itself. The textual thresholds in the novel of the “Seven Love Harbors” are inextricably linked to the questions of existence, as well as its illumination of the inside, and its clarification of the ideology of the novel. Its issues have renewed The controversial relations between literature, language, art and narration. This article willtrytacklethese issues.Item أثر الرواية الأدبية في بناء المنهج النقدي في كتاب 'الموشح في مآخذ العلماء على الشعراء للمرزباني(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) برباري, شهيرةتعد الرواية الأدبية أسلوبا من أساليب التواصل المعرفي لدى العرب في بداية العهد النقدي؛ من خلال نقل المرويات الأدبية من شخص أو من مكان إلى آخر، وتأتي هذه الدراسة لتسلط النظر على هذه القضية المهمة في مسار التأسيس المنهجي للنقد الأدبي العربي القديم، والهدف من ذلك كشف مدى تأثير ذلك على النقد الأدبي منهجا وممارسة، واخترنا لذلك مقاربة بعض النماذج من كتاب (الموشح في مآخذ العلماء على الشعراء) للمَرْزُباني؛ بوصفه مدونة نقدية مهمة في تأريخ آراء العلماء في القول الشعري ونقده، وتخضع في تصنيفها لقضية الرواية الأدبية ومنهجها العلمي. Abstract: The literary Novell is a way of knowledge communication to the Arabs at the beginning of the monetary covenant , through the transfer of literary narratives from a person or from place to another, this study comes to shed light on this important issue in the process of systematic foundation of the ancient Arab literary criticism, The objective is to uncover the impact on literary criticism method and practice, and we choose to approach some of the models from (Al-Moashah in the defects of scientists on poets) Al-Marzobani book ,as an important blog in the history of scientists views in the poetic and criticism, and is classified in the issue of the literary novel and its scientific methodItem البُعد الحجاجي في المنام الكبير لابن محرز الوهراني - دراسة في الآليات اللغوية -(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) عثمانية, أحلاميحفل النثر العربي القديم باهتمام واسع وكبير لدى طائفة من الأدباء والباحثين الذين حاولوا الغوص فيه بغية الاستقصاء والتحليل، الذي لا يزال ضعيفا مقارنة مع بعض الآداب القديمة الأخرى، كما ينبغي التنويه، أيضا، إلى أنّه على الرّغم ممّا خلّفه تاريخنا من فنون نثرية متنوعة كالخطب، والمقامات والرسائل والمنامات بشكل خاص، إلاّ أنّ الخوض في غمارها لا يزال على قدر كبير من العسر والعجز لدى الكثيرين، وسنحاول في هذا الجانب أن نتناول بالدراسة"المنام الكبير"لركن الدين الوهراني، بوصفه المنام الأكثر شهرة في الذاكرة السردية التراثية والمندرج ضمن السرد الساخر ومحاولة استخراج التقنيات والآليات التي تضمنها وحصرها في الخطاب الحجاجي، ودورها في الإقناع والتأثير . جاءت المدوّنة التي قمنا بالتطبيق عليها ثرية تتوفر على أكثر من وجه حجاجي، سنحاول إجمالها في بعض النتائج؛ منها: من خلال هذه الدراسة تبين أنّ الكاتب يمتلك إستراتيجية إنتاج النص بدءً بالاستهلال ليتمكن من استمالة المتلقي ثمّ المتن الذي أظهر فيه براعته وبخاصة من الناحية اللغوية والبلاغية. استعماله للسلم الحجاجي ليتدرج بحججه من الأضعف إلى الأقوى، وذلك لاستمالة المخاطب والتأثير فيه. writers and researchers who have tried to explore it in order to explore and analyze, which is still weak compared to some other ancient literature. It should also be noted that despite our history of diverse prose arts such as sermons, And in particular, to go into their midst is still a great deal of hardship and helplessness in many, and we will try in this aspect to study the "great dream" of the Wahran religion, as the most famous dream in the memory narrative heritage and included in the narrative cynical and Ole extraction techniques and mechanisms contained and confined in the speech Hajaji, and its role in persuasion and influence. In this study, it is found that the writer has a strategy of producing the text, starting with the beginning, in order to be able to elicit the recipient and then the text in which he showed his proficiency, especially in terms of language and language. . His use of the pilgrim's peace to include his arguments from the weakest to the strongest, so as to elicit the address and influence.Item الإمبريالية اللغوية وتّصفية لغة الاستعمار في إفريقيا من خلال التوثيق والحفظ(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) بن بناجي, عبد الناصرتتناول هذه الورقة سياسات استخدام اللغة في الدول والمجتمعات الأفريقية. إنه يسلط الضوء على دور القوة والاقتصاد في اختيار اللغة. وتناقش كذلك الإمبريالية اللغوية والتحول اللغوي ، وكيف تؤدي إلى تعريض اللغة الأصليّة للخطر. كما تناقش هذه الورقة أيضًا قضيّة تصفية الاستعمار لغويا حيث تقاوم المجتمعات الهيمنة اللغوية محاولة الحفاظ على لغتها. إنها تتناول الطرق المستخدمة في تصفية الاستعمار لغويا، وهي تنشيط اللغة والمقاومة والصيانة والتوثيق والمحافظة عليها. سيتم التّركيز على معجم المصطلحات ودور الإذاعة والتلفزيون. مجادلة أنه بينما يحاول المجتمع تخليص نفسه من الإمبريالية اللغوية، فإن بعض العوامل السياسية والاقتصادية القوية تدفعه إلى الإمبريالية اللغوية. سنكتشف أن بعض السكان الأصليين أنفسهم يعارضون تصفية الاستعمار اللغوي. This paper addresses the politics of language use in African nations and societies. It highlights the role of power and economics in the choice of language. It discusses linguistic imperialism and language shift, and how they lead to language endangerment. The paper also discusses linguistic decolonization whereby societies resist linguistic domination and endangerment and embark on language maintenance. It touches on the methods employed in language decolonisation, namely language revitalisation, resistance, maintenance, documentation and preservation. Attention will be on lexicology, terminology and the role of radio and TV. We argue that as a society tries to redeem itself from linguistic imperialism through decolonisation, certain stronger politico-economic factors push it back into linguistic imperialism. We will find out that some of the indigenous people themselves kick against language decolonisation. The paper hinges on the theoretical base of language endangerment.Item جدلية الاتصال والانفصال بين الشرق والغرب، رواية "اللاز" للطاهر وطار(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) بن حركات, الجمعيفي رواية "اللاز" لـ "الطاهر وطار" التي صدرت سنة 1972، والمؤسسة للجنس الروائي باللغة العربية في الجزائر، نجد علاقة الشرق بالغرب تكتسي طابعا خاصا تحكمه موازين القوة داخل الجزائر، وخارجها (العصر الذهبي للاشتراكية في الجزائر، وانتشار الاشتراكية في العالم على نطاق واسع). فتمثيلات الغرب في هذه الرواية مستمدة أساسا من رؤية الكاتب السياسية والإيديولوجية باعتباره أديبا ثوريا، ومناضلا يساريا يستعمل الأدب وسيلة لنشر الوعي، وهندسة العقول، والقلوب، وتشكيل المخيال الاجتماعي من منطلقات ثقافية معينة. لذلك نجد أن بطل الرواية "زيدان" الذي يعد جسرا عابرا بين الشرق والغرب يمثل هذه المواجهة التي تقوم على جدلية الاتصال، والانفصال؛ الانفصال عن الغرب الاستعماري الرأسمالي، وتفكيكه، والاتصال مع الغرب الشعبي، النضالي، الثوري الذي يمثل الطبقة الشغيلة المناضلة الثائرة، والتي تؤسس للغرب الجديد الذي يدكّ الرأسمالية، والغرب الاستعماري المهيمن. وهذا التواصل تجسده امرأة هي "سوزان" التي يرتبط بها البطل لتفتح له أبواب النجاة، والخلاص، والتجذر في الاشتراكية. فالغرب امرأة عند الروائيين العرب، كما كان الشرق امرأة بالنسبة للرومانسيين الغربيين في القرن التاسع عشر. الغرب امرأة وما يتصل بذلك من استيهامات، ورغبات، وإسقاطات ورموز. ولكن بخلاف كثير من الأدباء العرب الذين وظفوا المرأة الغربية في مخيالهم الروائي، والتي كانت رمزا لاستحالة التواصل الثقافي والحضاري مع الغرب (توفيق الحكيم، سهيل إدريس، الطيب صالح... الخ)، فإن "وطار" وظف المرأة الفرنسية باعتبارها رمزا للحرية، والالتقاء بين الشعوب، والتضامن بين القوى الثورية في العالم، من منطلق الإيديولوجية الأممية، والمصير الإنساني المشترك، إنها خيط "أريان" «fil d’Ariane» الذي ينقذ البطل والشرق والإنسانية. وبخلاف نظرة "كيبلنغ" «Kipling» التشاؤمية، والتي ترى أن الشرق والغرب خطان متوازيان لا يلتقيان أبدا، فإن "الطاهر وطار" يؤسس للالتقاء، والحوار، والتجاوز نحو حلم اشتراكي وطوباوية إنسانية واعدة. Abstract: In the novel "Laz" By: Tahar Ouatar published in 1972, and which established the foundations for the novel genre in Algeria, we find that the relationship of East to West has a special character governed by the balance of power both inside and outside Algeria (the golden age of Socialism in Algeria, and its spread in the world on a large scale) The representations of the West in this novel are primarily derived from the author’s political and ideological vision by telling him a revolutionary writer, and a leftist militant who uses literature to raise awareness, and engineering minds and hearts, and modeling the society imagination from given cultural standpoints. So we find the hero of the novel "Zidene" who is considered a transit bridge between East and West represents this confrontations which stands on connection and separation; separation from the colonial capitalist West and its dismantling, and the connection to the popular revolutionary militant West which represents the labour revolutionary militant class which aims at lying foundations for a new West that will destroy capitalism and the dominant colonial West. Such connection is embodied by a woman named "Suzane" who is associated with the hero to lead him towards survival, salvation and rooting in Socialism. The West is a woman for the Arab novelists as was the East a woman for the western romantisists in the nineteenth century. The West is all inspirations, desires, projections and symbols related to woman. But unlike many Arab writers, who have set up the western woman in their writing imagination as a symbol representing the impossibility of civilization and culture connection with the West (Tawfik El-Hakim, SouhilIdriss, Tayeb Salah …etc.), Ouatar used the French woman as a symbol of liberty, encounter between peoples and solidarity between revolutionary powers in the world. From the standpoint of internationalism ideology and the common human destiny, it is "Arian Thread" which saves the hero, the East and humanity. Unlike "Kipling" pessimistic view which sees East and West as parallel lines which do never meet, TaharOuatar lays foundations for connection, dialogue and transcending towards a socialist dream and a promising human blessedness.Item ملامح الشعوبیة في شعر إسماعیل بن یسار، دراسة سوسیولوجیّة تأریخیّة(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) حسیني أجداد نیاکي, إسماعیل; همّتي, شهریار; بورحشمتي, حامدتعدّ الشعوبیة حركةً تأریخیّةً سوسیولوجیّةً ترعرعت اتّجاهاتها وانعقدت مسیرتها التأریخیّة بالصراعات والتقابلات الاحتجاجیّة مع المعاملات الداعیة إلی التفرقة العنصریّة طیلة العصور المختلفة وانطلق هجومها علی الحركات العدوانیّة بعدما بزغت الحضارة الإسلامیّة وظهرت بوادرها واتّسعت آفاقها شیئاً فشیئاً في العصر الأمويّ، ولاسیّما حین تسلّلت العنایة المتطرّفة باللغة العربیّة إلی الحركة العنصریّة الذاهبة إلی تفوّق السلالة العربیة وأنسابها علی من فتح الإسلام دیارهم من الأجناس الأخری حیث بلغ الأمر مستوی عنیفاً اعتمدت فیه الحقبة الأمویّة علی العروبة للحفاظ على مصالحها وترسيخ قواعدها اعتماداً فضفاضاً أثار نعراتٍ أدبیّةً ولو لم تكن واسعةً بل كانت ضئیلةً في هذه الفترة من جانب بعض الشعراء، منهم إسماعیل بن یسار الّذي راح بالتسرّب في الدولة الأمویة یوجّه آراءه الشعوبیّة وأفكاره الاعتراضیّة إلی أسماع رجالها ممجّداً فیها الفرس ومفضّلاً إیّاهم علی العرب في الزمن نفسه. لقد ظهرت الفكرة الشعوبیّة في شعر إسماعیل بن یسار في ثنایا ملامح تجسّد أفكار صاحب النصّ تجاه نزعةٍ استعلانیّةٍ غلبت علی عصره وهي تضمّ الفخر بالانتماء الفارسيّ ونسبه، واستدعاء الشخصیّات الساسانیّة، والتعریض بوأد البنات، والمطالبة بالتسویة، والتمرّد علی الظلم والاستبداد. تحاول هذه الدراسة تسلیط الضوء علی مظاهر الشعوبیّة في شعر زعیم حركتها في العصر الأمويّ وهو إسماعیل بن یسار مشیرةً إلی الصور والمضامین السیاسیّة والاجتماعیّة الّتي ارتكز علیهما الشاعر من خلال قصائده، طبعاً مع الاعتماد علی المنهج الوصفيّ - التحلیليّ الرافد علی تحلیل النصوص الأدبیّة والكشف عن دلالاتٍ فیها. Shu'aiba protest movement that literature pretext to prevent the spread of racist and add the seeds of hatred towards Arabs and Islam in particular and in the midst of poetry as one of the most literary of the wedge and unanimity and better position it in mind, benefited. Shu'aiba historical history during different periods was associated with their dignity and help to reduce the Arab and Islamic civilization emerged after the Arab invasion, symptoms the Umayyad period and expanded its horizons. Among these poets Ismail ibn Yasar be noted that the influence of the Umayyad rule, able to ideas and his opposition to the Arab leaders will listen. Ismail ibn Yasar thoughts in poetry manifested signs that indicate his thoughts on moving with Arabic trend toward superiority is the predominant aims of which include; to race Iranian descent, the call to characters Sasanians, Arab due to misconducting girls, Requesting equality and rejection is tyranny. This study aims to Shu'aiba signs in poetry Zaim move in the Umayyad period, by reference to the image and concepts that rely poet in his odes to pay and in the meantime the analytical method, which help to lodge in the analysis of literary texts and achieve its implications, is relying.Item السرد غير التخييلي -السرد الإعلامي أنموذجا(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) قعيد, خليفةينقسم السرد إلى نوعين: سرد تخييلي: وهو السرد الفني والأدبي القائم على الخيال الإبداعي، وسرد غير تخييلي: ويتمثل في نقل الحقائق وأحداث الواقع إلى حيز الخطاب السردي المكتوب، أو الشفاهي، أو المرئي. والسرد غير التخييلي - مثل السرد التخييلي- يتوفر على قصة خبرية تُمثّل متنه الحكائي، وخطابا سرديا يشكّل مبناه الحكائي. ومن ذلك، السرد التاريخي، السرد القرآني، السرد الفلسفي، السرد السينمائي، السرد الاعلامي...إلخ. تسلط هذه الدراسة الضوء على موضوع السرد غير التخييلي من خلال أنموذج السرد الإعلامي الذي ظهر الاشتغال به حديثا لدى الباحثين الغربيين مع توسع مجال البحث في السرديات بينما مازالت الدراسات العربية شحيحة في هذا الحقل المعرفي، لا سيّما في مجال السرد الإعلامي القائم على نقل القصة الخبرية الواقعية سرديا من فضاء الواقع إلى فضاء الخطاب السردي المكتوب، أو الشفاهي، أو السمعي البصري. :Abstract The narrative is divided into two types: a fictional narrative which is an artistic and literary narrative based on creative imagination, and a non fictional narrative, which is the transfer of facts and true events of the reality into a written, oral or visual narrative discourse. Non-fiction narrative has a story that represents its storyboard and a narrative discourse that makes up its narrative form, such as the historical narrative Quranic narrative, philosophical narrative, cinematic narrative, media narrative, etc. This study deals with the subject of non-fiction narrative through the media narrative model, which has recently appeared in western researchers works because of the expansion of research in narratives, while the arabic studies are still scarce in this field of knowledge, especially in the media narrative that is based on the transfer of .the true story from the space of reality to the space of a written, oral, or audio- visual narrative discourseItem التعريف بالصورة في المعجم المدرسي بين التوضيح والتشويش(جامعة الوادي - University of Eloued, 2020-03-15) قاشي, صويلحالمعجم المدرسي معجم وظيفي؛ أُلِّفَ لخدمة طلاّب المدارس، مراعيا مهاراتهم اللّغوية، وقدراتهم العقلية في اختيار مداخله المعجمية وصياغة شروحه وتفسيراته، يروم تقديم مادة معجمية وفق تعريفات موجزة ومحكمة تخاطب في مستعمل المعجم عقله وحواسه، ذلك أن التعرف على الأشياء يكون بالاستدلال عليها أو بتحديد بعض سماتها بالإشارة إليها عبر صورة أو رسمة أو غيرهما، لاستدراك بعض النقائص اللغوية لمستعمل المعجم. فالصورة من حيث هي شاهد معجمي قد تقوم مكافئا رمزيا للعالم الذي يحيط بالمستعمل الحدث، فتتيح له التعرف على هذا العالم وتحديد أبعاد موجوداته دون أن يتكلف عناء التنقل بين أرجائه ليكتسب تجارب ما. انبجست هذه الدراسة لتتولى الكشف عن جدوى التعريف بالصورة في المعجم المدرسي من خلال تقصي أدواره التوضيحية التي قد تعجز العبارة عن استيفائها، كلما روعي فيها حسن الإخراج ودقة التوظيف. Summary The school dictionary is a functional dictionary intended to serve students, taking into account their linguistic abilities and their mental capacities in the choice of their lexical entries and the formulation of their definitions. It aims to provide a lexicon in brief definitions that addresses the mind and sense of the user. The recognition of things can be deduced by identifying some of their characteristics by referring them through a Picture or a drawing or other, to overcome the linguistic deficiencies of the readers to allow communication between them . This study was designed to reveal the usefulness of the image definition in the school dictionary by studying its explanatory roles of what the expression failed to achieve.Item الكتابة و الخط العربي في الزخرفة العثمانية(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) العمودي, التجانيإنّ الشواهد المادية( الأثرية)المتعددة،التي تميّز الفن العثماني،في معظم الدول التي عرفت سيطرة العثمانيين على مرّ تاريخ الدولة،و زائر هذه الآثار،يشعر بعظمة الدولة في مجال العمران بوجه خاص و المنتجات الحضارية بوجه عام.ولعل المميز في كل المخلفات الأثرية العثمانية،فنون الزخرفة بأشكالها المختلفة التي تزينها،وتحتل اللوحات الخطية الكتابية الحظ الوافر من هذه الزخرفة.لقد تعلّق العثمانيون بالخط العربي تعلّقا كبيرا،فأبدعوا و لعبوا دورا حضاريا في هذا المجال و وصل الخطّاط العثماني مستو حضاريا بارزا بزّ من تعلّم عنهم الكتابة و الخط العربي.و نحاول في هذا المقال تسليط الضوء على فن ميّز الرسم بالكلمات و استخدام الخط العربي في الآثار العثمانية و هذا يوضّح مدى ارتباط العثمانيين بالحرف العربي نظرتهم إليه نظرة إكبار و إجلال لارتباطه الوثيق بالدين الإسلامي. الفن العثماني؛ الخط العربي؛الزخرفة؛ الرسم بالكلمات؛الفن الإسلامي.Item تشكيل الصورة الشعرية في ديوان علي بن الجهم(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) معاش, حياة; قحمص, عبد الكريملقد شكل الشاعر علي بن الجهم من خلال صوره الشعرية لوحات فنية رائعة،تعكس إحساسه المرهف الذي يتغنى بالحياة العربية القديمة التي تمثل الأصالة من جهة،وبين معالم الحضارة العباسية الجديدة التي سرقت وجدانه من جهة أخرى ،ولعل الصور الشعرية من تشبيه واستعارة وكناية تعكس ذوقه البلاغي الذي يفيض إبداعا فنيا وجمالا أدبيا،إذ شكلت هذه الأبواب البلاغية جسرا ينتقل عبره من الحياة المعقدة والصعبة إلى الحياة المترفة والسهلة،التي رأى في وصف مظاهرها مفاتيح تفتح أبواب قلوب خلفاء دولة بني العباس. الكلمات المفتاحية: صورة؛ شعر؛ تشبيه؛استعارة؛ كناية. Abstract:The poet Ali ibn al-Jahm formed through his poetic pictures wonderful artistic paintings, reflecting the sensuous sense of the ancient Arab life that represents authenticity on the one hand, and between the features of the new Abbasid civilization that was stolen and conscience on the other hand, and perhaps the poetic images of the metaphor and metaphor and metaphor reflect his rhetorical taste. key words: image; poetry; likening ;figure; Metaphor.Item الشخصية الرئيسية في رواية "وطن من زجاج "لياسمينة صالح(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) بوشلالق, عبد العزيز; العيفة, نور الهدىتترك الشخصية الرئيسية في أي عمل خاصة الروائي منه ، تساؤلات كثيرة عن مكنوناتها النفسية الخفية ، ومظهرها الخارجي الظاهر ،وعن دورها في تحريك الـأحداث ،لأنها وببساطة تملك سلطة الفعل والحركة داخل العالم الإبداعي الروائي ،لتصبح من أقوى الحلقات المشتغل عليها في الرواية فيكتسب هذا الهيكل من خلال ذلك معناه ومدلوله داخل البناء الروائي . نهدف من خلال هذا البحث إلى استقراء الشخصية الرئيسية في النتاج الروائي الجزائري من خلال رواية "وطن من زجاج" لمعرفة الحضور القوي والمميز لها ،وهذه المكانة والأهمية كانت دافعا لعقد العزم على الاشتغال على الشخصية الرئيسة ، ما أوصلنا لجملة من النتائج منها :إضفاء ثقافة القارئ من أبعاد الحياة الفكرية والاجتماعية من خلال تجسيد الشخصية الرئيسية أمر مهم ،كما كانت هذه الأخيرة تأكيدا واضحا على عمق ووعي الروائية بما كتبته.The main character in any work, especially the novelist, leaves many questions about its hidden psychological components, its apparent external appearance, and its role in triggering events, because it simply has the power of action and movement within the creative world of the novelist, to become one of the strongest episodes in the novel. During this meaning and significance within the narrative construction. The aim of this research is to extrapolate the main character in the Algerian novel productions through the novel "Watan of Glass" to know the strong and distinctive presence of them, and this place and importance were motivated to resolve to work on the main character, which led us to a number of results, including: imparting the culture of the reader From the dimensions of intellectual and social life through the embodiment of the main character is important, as the latter was a clear confirmation of the depth and awareness of the novelist what I wrote.Item شعريّة الإهداء في الرواية الواسينيّة : رواية مملكة الفراشات أنموذجا(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) بولرباح, عثمانيستنفتح مقاربتنا على عتبة استراتيجيّة مهمّة في معماريّة الرّواية الجديدة، وهي عتبة الإهداء حيث سنفحص في رواية "مملكة الفراشة" لواسيني الأعرج جملها الأولى التي استهلت بها ملفوظها الحكائيّ، ونسعى إلى تنميط أشكالها وتحديد وظائفها ودلالاتها المضمرة سيميائيّا، فالإهداء من أهم عتبات النص الموازي التي تحيط بالنص الأدبي خارجيّا، إذ يمثّل الفضاء السّردي الممهّد الذي يشكل المساحة الموصلة إلى بؤرة النّص، ، من هنا تأتي أهمية دراسة الاستهلال بوصفه المحرّك الفاعل الأول لعجلة النّص كله حتى تحول من مجرّد بنيَة جماليّة مشيرة وفاعلة في آن واحد إلى بنيَة قاعدية لها أساليب قادرة على تعميق الدور وتحفيز الأداء وإسهاما في توضيح هذه الأهميّة ، سأنطلق من طرح الإشكاليات التالية : - ما المقصود بالإهداء الرّوائي؟ وما خصوصيّاته على مستوى البنيَة والدّلالة والوظيفة في الرّواية الجديدة ؟ - هل يولي واسيني الأعرج اهتماما بهذه العتبة النصّية ؟و هل خصّت رواية "مملكة الفراشة "بإهداء نصّي ؟ كيف تم تشكيله بنائيّا ودلائليّا؟ . - هل امتاز طرح واسيني بنوع من الخصوصيّة انطلاقا من خصوصيّة الرّواية الجديدة ؟. - ما الذي يميز إهداء الرّواية الجديدة عن الرّواية التقليدية ؟ - ما أهمية دراسة عتبة الإهداء داخل الخطاب الأدبي ؟وهل تضيف تلك الدراسة بعدا جديدا للدّلالات بصفة عامة؟ We will open our approach on the threshold of an important strategy in the architecture of the new novel, which is the threshold of the dedication, where we will examine the first sentence of the novel " Mamlakat Al Farachat" written by Wasini Al Araj, in which it began its spoken telling , and seek to develop its forms and define its functions and its meanings semantically implicit, since the dedication is among the most important parallel text thresholds surrounding the literary text, externally. It represents the paved narrative space that forms the surface leading to the text core. Hence, the importance of the study of initiation as the first effective engine of the entire text wheel to transform it from just an esthetic structure, pointing out that it is effective at the same time to a basic structure that has techniques capable of deepening the role, stimulating performance and contributing to clarifying this importance, we will proceed from the following problems: – What is novel dedication? What are its specificities at the level of structure, significance and function in the new novel? - Is Wasini Al Araj giving importance to this text threshold? And did he confer to the novel "Mamlakat Al farachat" a text dedication? How was it shaped structurally and significantly ? . - – has Wasini's suggestion been characterized by a kind of specificity based on the specificity of the new novel? What distinguishes the new narrative's dedication from the traditional narrative? What is the importance of studying the threshold of dedication within the literary discourse? Does that study add a new dimension to the semantics in general?Item Jimmy Carter And Human Rights: A Sceptical View. Iran: Case Study.(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) Mellak, HamzaThis article seeks to disprove the conventional wisdom that equates human rights crusade with Jimmy Carter on one hand and to refute the contention that held this policy, presumably, in part, responsible for the fall of the shah of Iran on the other. The Iranian case may seem complicated, but it can offer us a new angle through which to examine the Carter policy of human rights, and reinterpret it differently for the sake of unveiling its very essence. To some extent, a conclusion can be drawn to corroborate the assumption that considered this policy as a cynical ploy designed to win votes and later turned into a practical ideologized weapon amidst the raging Cold War sidelining any moralistic dimension inherent in it. In Iran, the sterility of this policy is to be emphasized given its incompatibility with the already precarious situation in which it was evokedItem ترجمة المصطلح النقدي عند المغاربة - محمد مفتاح أنموذجا(2020-03-15) عبد العالي, جميلةتهدف هذه الدراسة إلى إبراز الجهود المبذولة لترجمة المصطلح النقدي من قِبل المغاربة. فقد اجتهدوا في نقل النتاج النقدي الغربي، فترجموا المنجزات الغربية، ووضعوا المعاجم المتخصصة، ودرسوا المصطلح النقدي في مقالاتهم و بحوثهم. لتسلط هذه الدراسة الضوء على احد الباحثين الذي فرض اسمه في الساحة النقدية المغاربية، وعمل على نقل المصطلح النقدي نقلا سليما ألا وهو محمد مفتاح. We study in this article the process of the translation of the critical term by the Maghreb’s researchers, and their efforts in this field: making the specialized dictionaries, translation of critical western books, studying the critical term in their articles and researches. In this aspect, our research targets one of Maghreb’s leading researchers MOHAMED MEFTAH. How he inspired his concepts? What are the techniques used to formulate critical terminology? How did he behave with the critical terms of the west? We will try to highlight all these issues through this article.Item الانتقال المنهجي في النقد الجزائري عبد الملك مرتاض أنموذجا(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) عزاز, سعادإن الحديث عن النقد بالجزائر يحيلنا بالضرورة إلى معرفة أهم المناهج النقدية التي مر بـها هذا الأخير، بهدف تأسيس ورصد راهن الكتابة النقدية في الجزائر؛ فالمنهج يمثل الهاجس الأول لدى الناقد إثر تعامله مع النص الأدبي بحثا عن المعنى والجمالية الأدبية فيه؛ ونقصد بذلك توزع المنهج حسب آلياته وإجرأته بين البحث في الأسباب وما يحيط بهذا النص من عوامل خارجية تمس المؤلف، لتنعكس على نصه، وبين البحث عن تلك العناصر والعلاقات التي تشكل بناء وكيان النص؛ بمعنى البحث في نسقه الداخلي، لنستنتج في الأخير عن طريق الاستدلال والمقارنة بين مجموعة من المؤلفات النقدية "لمرتاض"، كيف أن هذه المناهج قد ساهمت في تحديد الرؤية المنهجية للناقد الجزائري وتعريفه بأهم مواطن الفشل والنجاح، وحتى يتجاوز الآخر ويستحدث نظرية نقدية عربية لم لا؟. الكلمات المفتاحية: السياق؛ النسق؛ النقد الأدبي الجزائري؛ التحول المنهجي. Abstract: Talking about criticism in Algeria necessarily leads us to know the most important critical approaches experienced by the later, in order to establish and monitor the current critical writing in Algeria; the approach represents the first concern of the critic when dealing with the literary text in search of meaning and literary aesthetic in it; we mean by this that The approach is distributed according to its mechanisms and procedures between researching the causes and the external factors surrounding the text that affect the author and which are reflected on his text, And the search for those elements and relationships that constitute the structure and entity of the text; which means to search in its internal harmony, we can deduce that by inference and the comparison of a collection of literary criticism "Abdul Malek Murtad""، How these approaches have contributed to define the methodological vision of the Algerian critic and his definition of the most important failures and successes , In order to go beyond the other and develop an Arab critical theory, why not ? .key words: context;, format; Algerian literary criticism; systematic transformation.Item تعليمية مادة الترجمة في أقسام اللغات قسم اللغة الانجليزية بجامعة الوادي أنموذجا(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) كحيل, سعيدة; يومبعي, محمد يسينيعتبر موضوع تدريس الترجمة كأداة لتعليم وتعلم اللغات الأجنبية من المواضيع التي شغلت الكثير من المختصين في ميدان تعليمية اللغات الأجنبية. حيث يعرف جميعهم المناهج التي تداولت على تعليم اللغات الأجنبية وما آلت إليه مكانة الترجمة خلال تلك المراحل. يهدف موضوع دراستنا إلى تسليط الضوء مجددا على الدور الذي من الممكن أن تتبوؤه الترجمة كمادة، من ضمن مواد أخرى، في تحسين الكفاءة الكتابية لدى طلبة السنة الثانية ليسانس انجليزية وذلك من خلال قدرة هذه المادة على التعرف وتحليل الأخطاء التي يرتكبها الطلبة في هذا المستوى. ومن خلال دراسة تحليلية لأجوبة الطلبة على ترجمة نص من اللغة العربية إلى اللغة الانجليزية تبينت لنا مدى فاعلية عملية تشخيص الأخطاء وتصنيفها، إلى جانب إمكانية إعداد برنامج محدد لمادة الترجمة يخدم نوعية الأخطاء التي تم رصدها. The problem of translation teaching as a tool to teach and learn foreign languages has occupied many specialists in the field of foreign languages' didactics. All of those specialists know the methods used before to teach these languages, as they know the importance of translation in each of these methods. Our study subject aims at shedding light again on the role and impact that translation could play to enhance the scriptural competence of second year students Bachelor degree in English language. All that, via the ability of this module to detect and to analyze the errors committed by these students. Through an analytical study of students' answers translating an Arabic text into English, we have recognized the efficiency of error analysis to diagnose and categorize students' errors. In addition to the possibility of setting a fixed syllabus of translation which serves the categories of errors being analyzed.Item نظرية التّعليل النّحوي في ميزان اللّسانيين العرب الوصفيين دراسة تحليليّة نقديّة(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) طراد, أنوريُعدّ التّعليل ركنا رئيسا في الدّرس النّحوي القديم، وقد لقيَ هذا الرّكن رفضا وإنكارا من طرف أصحاب المنهج البنويّ الوصفيّ من العرب، فدعوا إلى ضرورة تخليص النّحو مما علق به من تعليلات افتراضية تتجاوز منطق اللّغة، وفي هذه الورقة البحثية وصف، وتّحليل، ونّقد، لموقف هؤلاء من قضية التّعليل، ثم إبراز لقيمته الحقيقية في الدّراسة اللّغويّة النّحوية. : reasoning is an essential element of the old grammatical lesson, and this element was rejected and denied by the Arabs, who have a descriptive structural approach. As they called for the need to rid grammar from the hypothetical reasoning that went beyond the linguistic reality. This study described, analyzed, and criticized those scholars' attitudes from the issue of reasoning, and then it highlighted its real value in the grammatical linguistic study.Item قصيدة مزمور المروق للشّاعر ميداني بن عمر ــــ دراسة في توازي زوايا الإدهاش(جامعة الوادي - university of Eloued, 2020-03-15) الأقرع, حسين; بن خليفة, مشريإنَّ خلو قصيدة النَّثر من الوزن والقافية واعتمادها على مبدأ التَّوازي اللَّفظي والدَّلالي الذي تفرضه بنية الجملة جعلها تختلف في جوهرها عن الشِّعر العمودي والتّفعيلة؛ ومن هذا الباب بدأ الطعن! ولذا كان من الإنصاف أن أقول :إنّ الانتقاد الذي تعرضت له قصيدة النَّثر حوّلها إلى مسخ؛ وقد ظُلمت، من أجل هذا جاءت هذه الدراسة لتقف على أبرز الانتقادات وحجج أصحابها، والرَّدّ عليهم بطريقة تجمع بين العلميّة والأدبيّة في محاولة لشرح مبدأ نظرية التّوازي لبناء قصيدة النّثر في النّقد العربي المعاصر. . الكلمات المفتاحية : قصيدة النّثر ؛ التّوازي ؛ الشّعريّة ؛ الاختيار ؛ الانزياح . Abstract The absence of rhythm and rhyme from prose poem and its dependence on the principle of semantic and pragmatic parallelism imposed by the sentence structure made it different in its essence from the classical Arabic poetry; hence, from this very point criticism started. It seems fair to say that the criticism given to the prose poem turned it into a monster. This study, therefore, seeks to explore the most prominent criticisms and the arguments of some critics, and attempts to respond to them in a scientific and literary manner in a bid to explain the principle of parallelism theory for building prose poem in contemporary Arab criticism. Keywords: prose poem; parallelism; poetry; choice; displacement.