Department of language and arabic literature_master
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/20
Browse
Browsing Department of language and arabic literature_master by Author "ابراهيمي, الشيماء"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item -أمراض الكلام وأثرهاعلى تدريس التعبير الشفهي للسنة الثالثة ابتدائي يولاية الوادي - دراسة ميدانية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024) مصباحي, عبد العزيز; ابراهيمي, الشيماء; الوثري, ايمانهدفت الدراسة إلى تناول موضوع أمراض الكلام وأثرها على تدريس التعبير الشفاهي لدى تلاميذ المرحلة الثالثة ابتدائي، ولأن هذا النوع من الدراسات يستوجب جمع الحقائق والبيانات من ذوي الخبرة والنظر، لجأنا إلى اعتماد دراسة ميدانية على مستوى بعض المدارس الابتدائية بولاية الوادي. قمنا بتقسيم البحث إلى ثلاثة فصول، تطرقنا في الأول إلى جملة من المفاهيم الاصطلاحية عن أمراض الكلام وأنواعها وعواملها وطرق وأساليب علاجها، أما الفصل الثاني فتناول مفاهيم وآليات تدريس التعبير الشفاهي والتحديات والصعوبات المتعلقة به، وجاءت الدراسة الميدانية في الفصل الثالث التطبيقي. اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي والإحصائي باعتباره أسلوب دقيق يعتمد على جمع المعلومات وتحليلها استنادا على حقائق علمية، وإيجاد حلول عن طريق استخدام المبادئ العلمية المبنية على الموضوعية والمدعمة بالدليل. The study aimed to address the topic of speech disorders and their impact on oral expression teaching among third-grade elementary students. Since this type of study requires gathering facts and data from experts’ views, we resorted to conducting a field study in some elementary schools in the state of El Oued. We divided the research into three chapters. In the first, we discussed a set of terminological concepts about speech disorders, their types, factors, treatment methods. The second chapter addressed concepts and mechanisms of teaching oral expression, as well as the challenges and difficulties associated with it. The field study came in the third applied chapter. We relied on the descriptive method in this study as an accurate approach based on collecting and analyzing information based on scientific facts and finding solutions using scientific principles based on objectivity and supported by evidence.