AJECI_Vol 07 N 04
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/32385
Browse
Browsing AJECI_Vol 07 N 04 by Author "زايدي, غنية"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item تقييم الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة(زايدي,غنية. بناي,نوال. تقييم الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة . مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 07ع04. 30/12/2023. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل], 2023-12) بناي, نوال; زايدي, غنيةملخص : هدفت الدراسة إلى تحديد الكفاءات المهنية الواجب توفرها لدى الأستاذ الجامعي حسب نظر الطلبة واتبعت الدراسة الحالية المنهج الوصفي، حيث تم إختيار العينة بطريقة عشوائية والتي تكونت من (100) طالب وطالبة بجامعة خميس مليانة، بغية الوصول إلى هدف الدراسة وإستخدم إستبانة الكفاءات المهنية لصاحبه "أسامة كريشان"، وكانت المعالجة عن طريق الحزمة الإحصائية Spss وتوصلت الباحثتان إلى النتائج على أنه هناك مستوى الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة منخفض، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة حسب تخصص بيولوجيا وعلوم التربية لصالح تخصص البيولوجيا، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاءات المهنية للأساتذة الجامعيين من وجهة نظر الطلبة حسب الجنس ذكر وأنثى. Abstract : The study aimed to evaluate the professional competencies of university professors from the students’ point of view. To achieve the purposes of the study, the descriptive approach was relied upon. The sample was chosen randomly, with the number of members of the sample reaching (100) male and female students. In order to collect the necessary data, a measure of the professional competencies of its owner was applied. "Osama Krishan" Accordingly, the study data was statistically processed using the Spss program, and the researchers reached the following results: The level of professional competencies of university professors from the students’ point of view is low. There are statistically significant differences in the professional competencies of university professors from the students’ point of view according to specialization (biology and educational sciences). Statistically significant differences in the professional competencies of university professors from the students’ point of view according to gender (male and female).