Faculty of social and humanities sciences_PHD
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/53
Browse
Browsing Faculty of social and humanities sciences_PHD by Author "الأشهب, عبد السلام"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item القيم الاجتماعية في منهاج التربية الاسلامية للسنة الثانية متوسط (تحليل مضمون منهاج التربية الاسلامية للسنة الثانية متوسط)(Universty of Eloued جامعة الشهيد حمة لخضرالوادي, 2024-01-28) الأشهب, عبد السلامالملخص: تعد المناهج التعليمية من أبرز الأدوات التي تستخدمها المدرسة في إكساب القيم الاجتماعية في أذهان التلاميذ، حيث أنها تستخدم هذه المناهج كقوالب تقدم فيها القيم الاجتماعية حتى يتسنى للتلاميذ فهمها واستيعابها، حيث جاءت دراستنا هذه والموسومة بالقيم الاجتماعية في منهاج التربية الاسلامية للسنة الثانية من التعليم المتوسط، ليبين كيفية عرض منهاج التربية الاسلامية للقيم الاجتماعية، محاولا الإجابة على سؤال مؤداه كيف عالج كتاب التربية الإسلامية للسنة الثانية متوسط القيم الاجتماعية؟ وهدفت الدراسة إلى تسليط الضوء على الدور الذي يقـوم بـه الكـتـاب المدرسي في تعزيز وتدعيم القيم الاجتماعية لدى التلاميذ، ومن ثم تمرير هذه القيم من جيل إلى آخر، كما هدفت إلى محاولة الوصـول في النهاية إلى أهـم القـيـم الاجتماعية السائدة في منهاج التربية الإسلامية، ومدى تأكيد المنهاج عليها. واستخدم الباحث المنهج الوصفي بالاعتماد على أسلوب تحليل المضمون، وتكونت عينة الدراسة من كتاب التربية الاسلامية للسنة الثانية من التعليم المتوسط، وقد تم اختيار العينة بالطريقة القصدية، كما استخدم الباحث في تحليل النتائج التكرارات والنسب المئوية. وتوصل الباحث إلى عدد من النتائج أهمها: - تبين من خلال التحليل أن القيم التعبدية احتلت المرتبة الاولى في مجال القيم الدينية. - كما اتضح من خلال التحليل أن القيم الأخلاقية الجماعية احتلت المرتبة الأولى في مجال القيم الأخلاقية. - كما تبين من خلال التحليل أن كل من القيم البيئية والاقتصادية والسياسية حازت على تواجد ضعيف في منهاج التربية الاسلامية للسنة الثانية متوسط. Résumé : فرنسية أو انجلزية Study summary Educational curricula are among the most prominent tools used by the school to imbue social values in the minds of students, as they use these curricula as templates in which social values are presented so that students can understand and absorb them. This study, which is tagged with social values in the Islamic education curriculum for the second year of middle school, came. To show how the Islamic education curriculum presents social values, trying to answer the question: How did the Islamic education book for the second year treat average social values? The study aimed to shed light on the role that the textbook plays in promoting and consolidating social values among students, and then passing these values from one generation to another. It also aimed to try to ultimately reach the most important social values prevailing in the Islamic education curriculum, and the extent to which the curriculum emphasizes on her. The researcher used the descriptive approach, relying on the content analysis method. The study sample consisted of the Islamic education book for the second year of middle school. The sample was chosen purposively. The researcher also used frequencies and percentages in analyzing the results. The researcher reached a number of results, the most important of which are: -The analysis showed that devotional values ranked first in the field of religious values. - As it became clear through the analysis, collective moral values ranked first in the field of moral values. -The analysis also showed that environmental, economic, and political values had a weak presence in the Islamic education curriculum for the second intermediate year.