Department of language and arabic literature_BThesis
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/21825
Browse
Browsing Department of language and arabic literature_BThesis by Author "إحسان فطحيزة علي"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item مهارة التذوق الأدبي وسبل تنميتها لدى طلبة الدراسات الأدبية (الثالثة ليسانس والأولى ماستر نموذجا)(University of Eloued جامعة الوادي, 2025) أحمد عطية; وصال بودوخة; مريم عاد; إحسان فطحيزة عليتمحورت دراستنا حول مهارة التذوق الأدبي وكيفيات إذكائها في مستويي الثالثة ليسانس والأولى ماستر في تخصص الدراسات الأدبية بكلية الآداب واللغات بجامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي، ذلك أنه قد لاحظنا أن العديد من طلبة ذلك التخصص يفتقرون لهاته المهارة، والتي تعد أهم أداة في تخصصهم، ووصلنا إلى أن التذوق الأدبي هو تلك المهارة أو الملكة التي تكشف للقارئ مواطن الجمال في مختلف الأجناس الأدبية وتجعله يحس بمتعة ولذة عند تلقيها، ويساهم في تكوين هاته المهارة أربعة عوامل أساسية، هي: البيئة، الزمان، الشخصية والتربية، فحدوث تغير في عنصر واحد منها يؤدي لتغير درجة التذوق لدى المتلقي ، وهناك معايير للحكم على مستوى التذوق لدى المتلقين. ونرى أنه يجب أن تقوم الوزارة بعمل منهج لتنمية هاته المهارة من خلال التركيز على قراءة النصوص الأدبية لتنمية الملكة اللغوية والأدبية لديهم. Study summary: Our study is about literary taste skill and how to increase it in literature at license and master level, in the department of arts and languages, at Hamma Lakhdar university, because we noticed that a lot of students missed that skill, which considered as an important skill in their specialty, and we found that the literary taste is the skill or the talent that lead the reader to find the beauty in different literature kind, and it makes him fill the deliciousness when he read it, and there are four reasons that create this skill, which are: the environment, the era, the personality and the parenting, and any change in those reasons will change the level of these skill for the audience, and there are standards that give us the ability to judge the level of literary taste of the audience. We suggest on the ministry of high education that it should impose an approach to increase the level of literary taste focusing on reading the literature texts to develop the linguistic and literature skill.