العنف المدرسى من وجهة نظر تلاميذ السنة الرابعة متوسط
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Eloued جامعة الوادي
Abstract
The study addressed the subject of school violence from the perspective of
a fourth average student and aimed to learn about the causes and manifestations
of school violence and to identify the factors leading to school violence. Using
the descriptive approach in the study.
We applied the school violence questionnaire adopted by "Two Students or
Hana Hamed and Hina Ben Omar in their studies" to a meaningful sample of
four middle students. The results of the study were as follows:
There is an internal correlation of a statistical function between the
dimensions of the first axis and the most common types of violence from the
perspective of the fourth average pupil and the overall degree of the axis. There
is an internal correlation of statistical function between the dimensions of the
second axis, which is responsible for the prevalence of the phenomenon of
school violence from the perspective of the fourth to the total degree of the axis.
There is also an internal correlation of statistical function between the
dimensions of the third axis and the factors leading to the prevalence of the
phenomenon of school violence from the perspective of the fourth average pupil
and the overall degree of the axis. There is an internal correlation of a statistical
function between the dimensions of the fourth axis and the persons who are used
by pupils when they are subjected to violence from the perspective of the fourth . تناولت الدراسة موضوع العنف المدرسي من وجهة نظر تلاميذ الرابعة متوسط وهدفت الى معرفة اسباب ومظاهر العنف المدرسي والتعرف على العوامل المؤدية الى العنف المدرسي مستخدمين المنهج الوصفي في الدراسة.
حيث قمنا بتطبيق استبيان العنف المدرسي من طرف الطالبتين ام الهنا حامد وهنية بن عمر في دراستهم على عينة قصدية من تلاميذ رابعة متوسط وتوصلت نتائج الدراسة الى:
يوجد اتساق ارتباطي داخلي دال احصائيا بين ابعاد المحور الأول انواع العنف الأكثر انتشارا من وجهة نظر تلاميذ الرابعة متوسط والدرجة الكلية للمحور ، ويوجد اتساق ارتباطي داخلي دال احصائيا بين ابعاد المحور الثاني المسؤول عن انتشار ظاهرة العنف المدرسي من وجهة نظر تلاميذ الرابعة متوسط والدرجة الكلية للمحور .
كذالك يوجد اتساق ارتباطي داخلي دال احصائيا بين ابعاد المحور الثالث العوامل التي تؤدي إلى تفشي ظاهرة العنف المدرسي من وجهة نظر تلاميذ الرابعة متوسط والدرجة الكلية للمحور ، ويوجد اتساق ارتباطي داخلي دال احصائيا بين ابعاد المحور الرابع الأشخاص الذين يلجأ إليهم التلاميذ عند تعرضهم للعنف المدرسي من وجهة نظر تلاميذ الرابعة متوسط والدرجة الكلية للمحور ، واخيرا لا توجد فروق دالة احصائيا بين وجهتي نظر الذكور والإناث من تلاميذ الرابعة متوسط على مقياس العنف المدرسي.
Description
Keywords
العنف المدرسي, school violence
Citation
الصيفي,مليكة. غراب,يمينة. العنف المدرسى من وجهة نظر تلاميذ السنة الرابعة متوسط. مذكرة ماستر. قسم علم النفس. تخصص علم النفس مدرسي. 2024. كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية. جامعة الوادي