نظرة مستشاري التوجيه والتقييم والادماج المهنى لو اقع مر افقة المتكونين لغرض ادماجهم في سوق العمل
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Eloued جامعة الوادي
Abstract
هدف الد ارسة بالتعرف على نظرة مستشاري التوجيه والتقييم واإلدماج المهني لواقع
م ارفقة المتكونين لغرض إدماجهم في سوق العمل وانطلقت الد ارسة من التساؤالت التالية:
ما مدى تطبيق مستشار التوجيه والتقييم واإلدماج المهني ألسلوب المرافقة للمتكونين،
وهل يكون أكاديمي أم هو عبارة عن نشاطات تقدم للمتربص دون قصد ودون تخطيط؟
هل يتوفر التكوين المهني على أدوات المرافقة المادية والبشرية أم هي خدمات إرشادية
محدودة وظرفية؟
تم االعتماد على المنهج الوصفي االستكشافي وحدد مجتمع الدراسة بكل مستشاري
التوجيه والتقييم واإلدماج المهنيين وعددهم 14 مستشا ار على مستوى والية الوادي وتم
االعتماد على أسلوب الحصر الشامل.
وتمت معالجة نتائج االستبيان بأسلوب النسب المئوية كأسلوب إحصائي وأسفرت نتائج
الدراسة على ما يلي:
أن أسلوب المرافقة يمارس في شقه األول والمتمثل في خدمات اإلعالم، أما الشق
الثاني والمتمثل في خدمات اإلرشاد والمرافقة فهو يمارس بشكل ظرفي خاصة اإلرشاد
النفسي والبيداغوجي واإلرشاد المهني. The importance of the study is to identify the guiding view, evaluation, and
distinct reality of accompanying trainees to enable them in the labor market. The
study started from the following questions:
To what extent does the Guidance, Evaluation and Comprehensive
Comprehensive Guide apply a leadership style to the trainees, and is it academic
or does it consist of activities presented to the trainee without planning or
planning?
Is this temporary to fulfill your social and human needs, or are these
limited and circumstantial guidance services?
The exploratory descriptive approach was relied upon, and the study
population was identified with all 14 professional guidance, evaluation, and
integration counselors at the level of the El Oued State, and the comprehensive
inventory method was relied upon.
The results of the questionnaire were processed using percentages as a
statistical method, and the results of the study resulted in the following:
The accompaniment method is practiced in the first part, which is
represented by information services, while the second part, which is represented
by guidance and accompaniment services, is practiced in a situational manner,
especially psychological, pedagogical, and vocational guidance.
.
Description
Keywords
مستشاري التوجيه والتقييم والادماج المهنيين ذذ, المرافقة لمتربصي التكوين المهني, سوق الشغل, Guidance, evaluation and vocational evaluation/accompaniment of your vocational training in the vocational/work market
Citation
ذياب,عبد الرحمان. بن مبارك,لخضر. نظرة مستشاري التوجيه والتقييم والادماج المهنى لو اقع مر افقة المتكونين لغرض ادماجهم في سوق العمل. مذكرة ماستر. قسم علم النفس. تخصص علم النفس مدرسي. 2024. كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية. جامعة الوادي.