علاقة الحاجات الإرشادية بجودة الحياة لدى أساتذة التعليم الثانوي
No Thumbnail Available
Date
2024-11-21
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universty Of El-oued جامعة الوادي
Abstract
الملخص:
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين الحاجات الإرشادية وجودة الحياة لدى أساتذة التعليم الثانوي، كما تهدف إلى الكشف عن الاختلاف بين مستويات الحاجات الإرشادية و جودة الحياة في المتغيرات التالية (الجنس،الأقدمية في الوظيفة،الصفة) لدى أساتذة التعليم الثانوي.
ولتحقيق أهداف هذه الدراسة اعتمدنا المنهج الوصفي بأساليبه، واستخدام المقياسين: مقياس الحاجات الإرشادية من إعداد الباحثة، ومقياس جودة الحياة المختصر لمنظمة الصحة العالمية (1996)، وتم تطبيقهما على عينة قوامها (300) أستاذ تعليم ثانوي بولاية توقرت، تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية العنقودية، وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، خلصت الدراسة إلى النتائج التالية:
- تميز أساتذة التعليم بمستوى حاجات إرشادية منخفض بنسبة 49%، و تميز 36% بمستوى مرتفع في الحاجات الإرشادية ،أما 15% منهم تميز بمستوى متوسط.
- تميز أساتذة التعليم بمستوى حاجات إرشادية صحية منخفض بنسبة 45%، و تميز 28% بمستوى مرتفع في الحاجات الإرشادية الصحية ،أما 26% منهم تميز بمستوى متوسط.
- تميز أساتذة التعليم بمستوى حاجات إرشادية أكاديمية منخفض بنسبة 52%، و تميز 30% بمستوى مرتفع في الحاجات الإرشادية الأكاديمية ،أما 18% منهم تميز بمستوى متوسط.
- تميز أساتذة التعليم بمستوى حاجات إرشادية إجتماعية منخفض بنسبة 58%، و تميز 27% بمستوى مرتفع في الحاجات الإرشادية الإجتماعية ،أما 15% منهم تميز بمستوى متوسط.
- تميز أساتذة التعليم بمستوى حاجات إرشادية نفسية منخفض بنسبة 48%، و تميز 27% بمستوى مرتفع في الحاجات الإرشادية النفسية ،أما 25% منهم تميز بمستوى متوسط.
- تميز أساتذة التعليم بمستوى جودة حياة منخفض بنسبة 49%، و تميز 36% بمستوى مرتفع في جودة الحياة ،أما 15% منهم تميز بمستوى متوسط.
- وتوجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين الحاجات الإرشادية وجودة الحياة لدى أساتذة التعليم الثانوي.
- توجد فروق دالة احصائيا بين الذكور والاناث من أساتذة التعليم الثانوي على مقياس الحاجات الإرشادية لصالح الإناث.
- توجد فروق دالة احصائيا بين الذكور والاناث من أساتذة التعليم الثانوي على مقياس جودة الحياة لصالح الذكور
- لا توجد فروق دالة احصائيا بين أساتذة التعليم الثانوي من لديهم أقدمية في الوظيفة (10سنوات فأقل/أكثر من10 سنوات) على مقياس الحاجات الإرشادية.
- لا توجد فروق دالة احصائيا بين أساتذة التعليم الثانوي من لديهم أقدمية في الوظيفة (10سنوات فأقل/أكثر من10 سنوات) على مقياس جودة الحياة.
- لا يوجد اختلاف دال احصائيا في رتب درجات قياس الحاجات الإرشادية باختلاف صفة أستاذ التعليم الثانوي(متربص/مرسم/مستخلف).
- يوجد اختلاف دال احصائيا في رتب درجات قياس جودة الحياة باختلاف صفة أستاذ التعليم الثانوي (متربص/مرسم/ مستخلف).
وتم تفسير نتائج الدراسة ومناقشتها بالرجوع إلى الإرث النظري والدراسات السابقة والخروج ببعض الاقتراحات.
The current study aims to identify the nature of the relationship between guidance needs and quality of life among secondary school teachers. It also aims to reveal the difference between guidance needs and quality of life in the following variables (sex, seniority in the job, occupational status) among secondary school teachers.
To achieve the objectives of this study, we adopted the descriptive approach and used two scales: the Guidance Needs Scale prepared by the researcher, and the World Health Organization’s Brief Quality of Life Scale (1996), and they were applied to a sample of (300) secondary school teachers in the willaya of Touggourt, who were selected cluster random sampling. After statistical processing of the data using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), the study concluded the following results:
- Teaching professors were distinguished by a low level of indicative needs of 49%, and 36% by a high level of indicative needs, and 15% by an average level.
- Education professors have a 45% low level of health guidance needs, 28% have a high level of health guidance needs, and 26% have an average level.
- Teaching professors were distinguished by a 52% low level of academic mentoring needs, 30% with a high level of academic mentoring needs, and 18% with an average level.
- Teaching professors were distinguished by a low level of social guiding needs of 58%, and 27% by a high level of social guiding needs, and 15% by an average level.
- Teaching professors were distinguished by a low level of psychological guidance needs of 48%, and 27% by a high level of psychological guidance needs, and 25% by an average level.
- Education professors have a low quality of life of 49%, and 36% have a high quality of life, and 15% have an average level.
- There is a statistically significant correlation between the guidance needs and quality of life among secondary school teachers.
- There are statistically significant differences between male and female secondary school teachers on the guidance needs scale in favor of females.
- There are statistically significant differences between male and female secondary school teachers on the quality-of-life scale in favor of males.
- There are no statistically significant differences between secondary school teachers who have seniority in the job (10 years or less/more than 10 years) on the guidance needs scale.
- There are no statistically significant differences between secondary school teachers who have seniority in the job (10 years or less/more than 10 years) on the quality-of-life scale.
- There is no statistically significant difference in the ranks of the counseling needs measurement scores according to the status of secondary school teacher (trainee/ confirmed/substitute).
- There is a statistically significant difference in the ranks of the scores measuring the quality of life depending on the status of the secondary school teacher (trainee/confirmed/substitute).
The results of the study were interpreted and discussed by referring to the theoretical heritage and previous studies, and some suggestions were made.
66
Description
أطروحة دكتوراه تخصص علم النفس المدرسي في العلوم الاجتماعية و الإنسانية
Keywords
الحاجات الإرشادية ، جودة الحياة ., guidance needs, quality of life adolescent