سبل تحسين أداء التسويق السياحي في الجزائر

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

university of eloued جامعة الوادي

Abstract

تهدف هذه الدراسة الى معرفة سبل تحسين اداء التسويق السياحي ، ولذلك وبالتركيز على خصائص السياحة الجزائرية تسعى الدولة بكل الاساليب لتطويرها وترقيتها والى التسويق بمنتجاتها السياحية، وتناولنا مفاهيم عامة حول التسويق السياحي والركائز الاساسية لتسويق السياحي ونتج المخطط التوجيهي للتهيئة السياحية (SDAT) يحدد إستراتيجية طموحة لتهيئة الجزائر وتنميتها المستدامة في أفق 2030 وتم التعريف بالمخطط التوجيهي للتهيئة السياحة SDAT أفاق 2025، مع التعرض الى التحديات التي تواجه الجزائر مستقبلا. قد توصلنا من خلال هذا البحث الى أنه رغم من تعدد الإمكانيات السياحية في الجزائر، وعلى الرغم من مستوى الخدمات الحالية المتاحة ،ونظرا لتغيرات المحلية والعالمية، الا أنه يمكن القول أن هناك إمكانية في تحسين أداء التسويق السياحي الجزائري العمل على تنمية ورفع الوعي السياحي لدى المواطنين والعاملين في مجال السياحية، والرفع من مستوى الخدمات السياحية والرقابة على أدائه. This study aims to find out ways to improve the performance of tourism marketing, and therefore focusing on the characteristics of Algerian tourism, the state seeks in all ways to develop and upgrade it and to market its tourism products, and we dealt with general concepts about tourism marketing and the main pillars of tourism marketing and produced the directive plan for tourism preparation (SDAT) sets an ambitious strategy to create Algeria and its sustainable development by 2030 and the guidance plan for tourism development was introduced SDAT horizons 2025, with exposure to the challenges facing Algeria in the future. Through this research, we have concluded that despite the multiplicity of tourism possibilities in Algeria, and despite the level of current services available, and due to local and global changes, it can be said that there is a possibility in improving the performance of Algerian tourism marketing, working to develop and raise tourism awareness among citizens and workers in the field of tourism, and raising the level of tourism services and monitoring its performance.

Description

مذكرة ماستر علوم تجارية

Keywords

السياحة ، التسويق السياحي، مزيج للتسويق السياحي، مخطط الSDAT، المنتج السياحي tourism, tourism marketing, tourism marketing mix, SDAT (Schéma directeur d’aménagement touristiquالسياحة ، التسويق السياحي، مزيج للتسويق السياحي، مخطط الSDAT، المنتج السياحي tourism, SDAT (Schéma directeur d’aménagement touristique ), tourism product e ), tourism product

Citation

يسمينة،بوجلخة. سبل تحسين أداء التسويق السياحي في الجزائر. مذكرة ماستر . 2024.قسم العلوم التجارية. كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير. جامعة الوادي.