The impact of artificial intelligence adoption digital marketing capabilities and firm performance: insghts from SMEs in El-oued
No Thumbnail Available
Date
2024
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
university of eloued جامعة الوادي
Abstract
"هذه الدراسة تستقصي تأثير اعتماد الذكاء االصطناعي (AI (على قدرات التسويق الرقمي واألداء العام
للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة (SMEs (التي تعمل في قطاع الخدمات في مدينة الوادي بالجزائر. تتناول
هذه الدراسة الفجوة البحثية في الدراسات االدبية القائمة، حيث تركز على قياس تأثيرات دمج الذكاء
، في قطاع الخدمات
االصطناعي في سياق غير مبحوث بشكل جيد وتحديدا (SMEs (في اقتصاد نامي ً
نتائج اعتماد التكنولوجيا. باستخ
ً
َّق جيدا
حيث تبقى األدلة التجريبية نادرة ولم تُوث دام منهجية بحث كمي،
جمعت الدراسة البيانات من خالل توزيع استبيانات منظمة لكبار المسؤولين التنفيذيين في مختلف صناعات
قطاع الخدمات في الوادي. تم إجراء تحليل البيانات باستخدام 29 SPSS و4 PLS Smart ، مما يتيح
التقييم الدقيق للعالقات المفترضة وضمان موثوقية وصحة النتائج البحثية. كشف التحليل عن وجود عالقة
ذات داللة إحصائية بين اعتماد الذكاء االصطناعي مع قدرات التسويق الرقمي واعتماد الذكاء االصطناعي
مع أداء الشركة. ومع ذلك، فإن تأثير قدرات التسويق الرقمي على األداء العام للشركة لم يظهر على أنه ذو
داللة إحصائية. توصي الدراسة بإجراء بحوث إضافية الستكشاف المتغيرات الوسيطة التي تؤثر على
العالقة المعقدة بين قدرات التسويق الرقمي المحسنة بواسطة الذكاء االصطناعي واألداء العام للمؤسسات
الصغيرة والمتوسطة في سياقات مماثلة." "his study examine the influence of Artificial Intelligence (AI) adoption on the
digital marketing capabilities and overall firm performance (Small and Medium-
sized Enterprises) operating within the service sector of El Oued City, Algeria.
Addressing a critical gap in the existing literature, this study focuses on
quantifying the effects of AI integration within an under-researched context –
specifically, service sector SMEs in a developing economy – where empirical
evidence remains scarce and the outcomes of technological adoption are not well
documented. Employing a quantitative research methodology, the study collected
data through structured surveys administered to senior executives across various
service sector industries in El Oued. Data analysis was conducted using SPSS 29
and Smart PLS 4, enabling rigorous evaluation of the hypothesized relationships
and ensuring the reliability and validity of the research findings. The analysis
revealed a statistically significant relationship between AI adoption with digital
marketing capabilities and AI adoption with firm performance. However, the
effect of digital marketing capabilities on overall firm performance presented a
not significant relationship. The study recommends further research to explore the
mediating variables that influence the complex relationship between AI-enhanced
digital marketing capabilities and the overall firm performance in similar contexts."
Description
Keywords
درات التسويق الرقمي, اعتماد الذكاء االصطناعي, اداء المؤسسة, المؤسسات الصغيرة و المتوسطة في قطاء الخدمات, الواد digital marketing capabilities, artificial intelligence adoption, firm performance, SMEs of service sector, Eloued
Citation
إيمان,قدوده. بسمة ,صوالح محمد. الهام ,سعد العايب. خليفة, الأرقط. The impact of artificial intelligence adoption digital marketing capabilities and firm performance: insghts from SMEs in El-oued. مذكرة ماستر . 2024. قسم ادارة الاعمال.كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير. جامعة الوادي. [أكتب هنا تاريخ الإطلاع]. متاح على الرابط [انسخ هنا رابط التحميل].