اتجاهات أساتذة المواد العلمية في التعليم المتوسط نحو التدريس بإستراتيجية التعلّم باللعب

Abstract

Abstract: This study aimed to identify the attitudes of teachers of science subjects in intermediate education towards teaching with the learning-by-play strategy. Its preliminary form consists of 37 items on the survey sample consisting of 30 male and female professors, from 4 randomly selected averages out of 9 averages, and to ensure its validity and reliability. 5 averages To answer the questions of the study, the researcher used statistical methods (arithmetic means and standard deviations, in addition to using the t-test for one sample and two independent samples, and the one-way analysis of variance test). Where the results of the study concluded that the attitudes of teachers of scientific subjects in intermediate education towards teaching with the learning-by-play strategy are moderate, and the results showed that there were no statistically significant differences in their attitudes towards teaching with the learning-by-play strategy due to the variables of gender, professional experience, training, and teaching subject.هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات أساتذة المواد العلميّة في التعليم المتوسط نحو التدريس بإستراتيجية التعلم باللعب، لقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وقد تمّ تصميم استبانة متكونة من 34 فقرة لقياس اتجاهات أساتذة المواد العلميّة في التعليم المتوسط نحو التدريس بإستراتيجية التعلم باللعب، بعد تطبيق الصورة الأولية لها متكونة من 37 فقرة على العيّنة الاستطلاعية المتكونة من 30 أستاذاً وأستاذة، من 4 متوسطات تمّ اختيارها عشوائياً من أصل 9 متوسطات، والتأكد من صدقها وثباتها، طبقت على عينة متكونة من 50 أستاذاً وأستاذة في صورتها النهائية، تمّ اختيارها عن طريق المسح الشامل من 5 متوسطات وللإجابة عن تساؤلات الدراسة استخدم الباحث أساليب إحصائية (المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، بالإضافة إلى استخدام اختبار (ت) لعيّنة واحدة و لعيّنتين مستقلتين، واختبار تحليل التباين الأحادي). حيث توصّلت نتائج الدراسة إلى أنّ اتجاهات أساتذة المواد العلميّة في التعليم المتوسط نحو التدريس بإستراتيجية التعلم باللعب متوسطة كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً في اتجاهاتهم نحو التدريس بإستراتيجية التعلم باللعب تعزى لمتغيّرات الجنس، الخبرة المهنية، التكوين، ومادة التدريس.

Description

Keywords

الاتجاهات, أساتذة المواد العلمية, التدريس, إستراتيجية التعلّم باللعب, attitudes, professors of scientific subjects, teaching, learning strategy by playing

Citation

حمادة,محمدالسعيد. باللموشي,عبدالرزاق. اتجاهات أساتذة المواد العلمية في التعليم المتوسط نحو التدريس بإستراتيجية التعلّم باللعب. مجلة المجتمع والرياضة. مج 07ع02. 30 /07/2024. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]

Collections