السلوك التكيفي للمراهقين المعاقين سمعيا و علاقته بالتحصيل الأكاديمي في مادة الرياضيات
Loading...
Date
2024-07-30
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Eloued جامعة الوادي
Abstract
Abstract: The study aimed to reveal the relationship between the total degree of adaptive behavior (personal
adaptation; social adaptation) and academic achievement in mathematics for a sample of 30 educated
adolescents with hearing impairments ( 12 to 18 years) We used the Adaptive Behavior Scale for Hearing
Impaired Adolescents by Rashad (2009) and the achievement points in mathematics for the second semester
of the 2021/2022 School for Hearing Impaired Children in Tissemsilt , the results:There is a statistically
significant correlation between adaptive behavior and the academic achievement scores in mathematics for
the study sample ,The level of adaptive behavior and the level academic achievement of the sample is above
average.
There are no statistically significant differences in adaptive behavior due to study variables .There are no
statistically significant differences in the academic achievement scores due to the study variables. هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الدرجة الكلية للسلوك التكيفي ( التكيف الشخصي و التكيف الاجتماعي) و التحصيل الاكاديمي في مادة الرياضيات لعينة تتكون من 30 مراهق متمدرس من المعاقين سمعيا أعمارهم بين 12 و 18 سنة . استخدمنا مقياس السلوك التكيفي للمراهقين المعاقين سمعيا للباحث رشاد (2009) و نقاط التحصيل الأكاديمي في مادة الرياضيات للفصل الثاني من الموسم الدراسي 2021/2022 بمدرسة الأطفال المعوقين سمعيا لتيسمسيلت و اعتمدنا على المنهج الوصفي لأنه المناسب لدراستنا الحالية و كانت النتائج :توجد علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين السلوك التكيفي و درجات التحصيل الأكاديمي في مادة الرياضيات لعينة الدراسة . مستوى السلوك التكيفي لعينة الدراسة و مستوى التحصيل الأكاديمي لعينة الدراسة فوق المتوسط . لا توجد فروق دالة إحصائيا في السلوك التكيفي تعزى لمتغيرات الدراسة. لا توجد فروق دالة إحصائيا في درجات التحصيل الأكاديمي تعزى لمتغيرات الدراسة
Description
Keywords
سلوك تكيفي, تكيف شخصي, تكيف اجتماعي, مراهق معاق سمعيا, تحصيل أكاديمي, Adaptive behavior, personal adjustment, Social adjustment, hearing impaired adolescent, academic achievement
Citation
قندوز,محمود. الحاج,سعد,حبيطوش,رياض. السلوك التكيفي للمراهقين المعاقين سمعيا و علاقته بالتحصيل الأكاديمي في مادة الرياضيات. مجلة المجتمع والرياضة. مج 07ع02. 30 /07/2024. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]