السلوك الشرائي عند المرأة ودوافعه الاجتماعية

Loading...
Thumbnail Image

Date

2024-07-30

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

University of Eloued جامعة الوادي

Abstract

ملخص: يعد السوق أحد الفضاءات الاجتماعية التي يقصدها الصغير والكبير، الرجل والمرأة، فهي ليست حكرا على فئة اجتماعية معينة، فالسوق مجتمع مصغر لا يتم فيه تبادل السلع فقط بل تبادل الخبرات والأخبار وكل المستجدات الاجتماعية. وتختلف دوافع الذهاب للسوق باختلاف الفئات الاجتماعية؛ فدوافع الرجل مثلا تختلف عن دوافع المرأة تبعا لاهتمامات كل واحد منهما، ولعل المعاين للواقع المحلي يلاحظ مبدئيا أن هناك تباينا في عدد الرجال والنساء وخاصة في الأسواق الشعبية، وعادة ما يتم تبادل التهم بين الجنسين وأن أحدهما أكثر احتلالا للسوق. ووجود النساء بعدد معتبر في السوق له دوافعه ودلالته الاجتماعية خاصة في المجتمع المحلي وفي الأسواق الشعبية تحديدا. فشراء السلع قد يكون دافعا ثانويا أو موازيا لدوافع أخرى قد تشكل دائرة اهتمام للمرأة من جهة ، ومن جهة أخرى قد يكون اقتناء السلع هو الدافع الأساسي وراء الذهاب إلى السوق، وذلك يختلف من امرأة إلى أخرى وتتدخل فيه اعتبارات شخصية واجتماعية على حد سواء. تأتي هذه الدراسة للتعرف أكثر على الدوافع الاجتماعية التي تقف وراء السلوك الشرائي للمرأة وذهابها إلى السوق بصورة تكاد تكون يومية، وكشف أهم الآثار الاجتماعية التي قد تنجم عن التسوق عند المرأة. Abstract: The market is one of the social spaces that are visited by young and old, men and women. It is not restricted to a specific social group. The market is a mini-community in which not only goods are exchanged, but experiences, news and all social developments are exchanged. The motives for going to the market differ in different social groups. The motives of men, for example, differ from the motives of women, depending on the interests of each one of them. Perhaps the observer of the local reality notices in principle that there is a discrepancy in the number of men and women, especially in popular markets, and accusations are usually exchanged between the two sexes, and that one of them is more occupied in the market. The presence of a significant number of women in the market has its motives and social significance, especially in the local community and in popular markets in particular. Purchasing commodities may be a secondary motive or parallel to other motives that may constitute a circle of interest for women on the one hand, and on the other hand, the acquisition of commodities may be the primary motive behind going to the market, and this differs from one woman to another and involves both personal and social considerations. This study comes to learn more the social motives that stand behind the purchasing behavior of women and go to the market almost daily and revealed the most important social effects that may result from shopping in women

Description

Keywords

المرأة, السلوك الشرائي, السوق, الدوافع, البعد الاجتماعي, Women, Traditional Market, The market, motives, Social dimension

Citation

لبيهي,خديجة. السلوك الشرائي عند المرأة ودوافعه الاجتماعية. مجلة المجتمع والرياضة. مج 07ع02. 30 /07/2024. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]

Collections