بناء برنامج قائم على برنامج لوفاس وقياس أثره في تنمية مهارة الانتباه لدى أطفال اضطراب طيف التوحد
No Thumbnail Available
Date
2024-07-30
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Eloued جامعة الوادي
Abstract
Abstract: The aim of the current study is to build an individual educational program based on the
"Lovas" program and measure its effect on developing the "attention" skill for children with autism
spectrum disorder. In this study, we use the semi-experimental approach, and the “CARS” scale to
diagnose and determine the degree of autism. We use the pre and post test to measure the effect. It
was also conducted on a sample chosen in an intentional manner, numbering 10 cases, the age of 4
years, located in the Al-Aidi Center in Wadi Al-Uthmaniyah, Mila Province. The results of the
study showed that there is a positive effect of applying the program based on the “Louvas” program
in developing the skill of “attention” among children with autism spectrum disorder. The
experiment before applying the individual program based on the "Lovas" program and after
applying the program. الهدف من الدراسة الحالية هو بناء برنامج فردي تربوي قائم على برنامج "لوفاس" وقياس أثره في تنمية مهارة "الانتباه" لدى أطفال اضطراب طيف التوحد. نستدم في هذه الدراسة المنهج الشبه تجريبي، ومقياس "كارس "لتشخيص وتحديد درجة التوحد، نستخدم الاختبار القبلي والبعدي لقياس الأثر. كما تم إجراؤها على عينة تم اختيارها بطريقة قصدية بلغ عددها 10 حالات أعمارهم 4 سنوات متواجدين بمركز العائدي بوادي العثمانية ولاية ميلة، حيث دلت نتائج الدراسة على وجود اثر إيجابي لتطبيق البرنامج القائم على برنامج "لوفاس" في تنمية مهارة" الانتباه" لدى أطفال اضطراب طيف التوحد، أي توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0,05 في المتوسطات الحسابية لمهارة (الانتباه) لدى أطفال التوحد بين أفراد المجموعة التجريبية قبل تطبيق البرنامج الفردي القائم على برنامج "لوفاس" وبعد تطبيق البرنامج.
Description
Keywords
انتباه, برنامج فردي تربوي, برنامج "لوفاس", اضطراب طيف توحد, أثر, attention, individual educational program, "Lovas" program, autism spectrum disorder, impact
Citation
غضبان,مريم. بن زاوي,هدى. بناء برنامج قائم على برنامج لوفاس وقياس أثره في تنمية مهارة الانتباه لدى أطفال اضطراب طيف التوحد. مجلة المجتمع والرياضة. مج 07ع02. 30 /07/2024. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]