قراءة لظاهرة العنف المدرسي في ضوء النظريات المفسرة لها

No Thumbnail Available

Date

2024-07-30

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

University of Eloued جامعة الوادي

Abstract

نسعى في مقالنا هذا الى تقديم قراءة لظاهرة العنف المدرسي في ضوء النظريات المفسرة لها وذلك من خلال عرض لاهم النظريات التي تناولت بالتحليل ظاهرة العنف وفقا لتصوراتها الخاصة ومنطلقاتها الأساسية ثم القيام بإسقاط تصورات هذه النظريات وتفسيراتها على ظاهرة العنف المدرسي ساعين من وراء ذلك الى تقديم تحليل سوسيولوجي لهذه الظاهرة من خلال الكشف عن مختلف صياغاتها وفق النظريات التي تم التركيز عنها مع تحليل ذلك وفقا لمنطلقات واليات سوسيولوجية ان ما ينبغي التأكيد عيه هنا هو ان هذه النظريات قد سعت الى تفسير ظاهرة العنف الاجتماعي مركزة على مجموعة من العوامل الأساسية التي تراها كل نظرية بأن لها الدور الكبير والمباشر في نشوء هذه الظاهرة الا ان ما نؤكد عليه كذلك هو ان جملة الرؤى التي قدمتها هذه المقاربات النظرية تساهم في تقديم صورة شاملة تساهم في فهم الظاهرة بصورة اشمل ومن ثمة تقديم مقترحات لعلاجها. Abstract: In our paper, we aim to provide a deep analysis of school violence in light of explanatory theories. This involves presenting key theories that have already analyzed violence, each offering unique perspectives and fundamental foundations. Subsequently, we apply these theories and their interpretations to the phenomenon of school violence, seeking to offer a sociological analysis by revealing its various formulations based on the already-mentioned theories. This analysis includes an examination according to sociological frameworks, exploring the perspectives and mechanisms involved. It is crucial to emphasize that these theories have sought to explain the social phenomenon of violence, focusing on a set of fundamental factors that each theory sees as playing a significant and direct role in the emergence of this phenomenon. However, it is also important to highlight that the collective insights provided by these theoretical approaches contribute to presenting a comprehensive picture that enhances our understanding of the phenomenon more broadly, thereby offering suggestions for its remediation.

Description

Keywords

العنف المدرسي, النظرية, School Violence, Theories

Citation

العقون,صالح. قراءة لظاهرة العنف المدرسي في ضوء النظريات المفسرة لها. مجلة المجتمع والرياضة. مج 07ع02. 30 /07/2024. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]

Collections