قراءة لظاهرة العنف المدرسي في ضوء النظريات المفسرة لها
No Thumbnail Available
Date
2024-07-30
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Eloued جامعة الوادي
Abstract
نسعى في مقالنا هذا الى تقديم قراءة لظاهرة العنف المدرسي في ضوء النظريات المفسرة لها وذلك من خلال عرض لاهم النظريات التي تناولت بالتحليل ظاهرة العنف وفقا لتصوراتها الخاصة ومنطلقاتها الأساسية ثم القيام بإسقاط تصورات هذه النظريات وتفسيراتها على ظاهرة العنف المدرسي ساعين من وراء ذلك الى تقديم تحليل سوسيولوجي لهذه الظاهرة من خلال الكشف عن مختلف صياغاتها وفق النظريات التي تم التركيز عنها مع تحليل ذلك وفقا لمنطلقات واليات سوسيولوجية ان ما ينبغي التأكيد عيه هنا هو ان هذه النظريات قد سعت الى تفسير ظاهرة العنف الاجتماعي مركزة على مجموعة من العوامل الأساسية التي تراها كل نظرية بأن لها الدور الكبير والمباشر في نشوء هذه الظاهرة الا ان ما نؤكد عليه كذلك هو ان جملة الرؤى التي قدمتها هذه المقاربات النظرية تساهم في تقديم صورة شاملة تساهم في فهم الظاهرة بصورة اشمل ومن ثمة تقديم مقترحات لعلاجها. Abstract:
In our paper, we aim to provide a deep analysis of school violence in light of explanatory theories. This
involves presenting key theories that have already analyzed violence, each offering unique perspectives and
fundamental foundations. Subsequently, we apply these theories and their interpretations to the phenomenon
of school violence, seeking to offer a sociological analysis by revealing its various formulations based on
the already-mentioned theories. This analysis includes an examination according to sociological
frameworks, exploring the perspectives and mechanisms involved.
It is crucial to emphasize that these theories have sought to explain the social phenomenon of violence,
focusing on a set of fundamental factors that each theory sees as playing a significant and direct role in the
emergence of this phenomenon. However, it is also important to highlight that the collective insights
provided by these theoretical approaches contribute to presenting a comprehensive picture that enhances our
understanding of the phenomenon more broadly, thereby offering suggestions for its remediation.
Description
Keywords
العنف المدرسي, النظرية, School Violence, Theories
Citation
العقون,صالح. قراءة لظاهرة العنف المدرسي في ضوء النظريات المفسرة لها. مجلة المجتمع والرياضة. مج 07ع02. 30 /07/2024. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]