JSS_Vol 07 N 01

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/32632

JSS_Vol 07 N 01

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 10 of 10
  • Item
    أثر برنامج نشاط رياضي مقترح بالألعاب الحركية في تحسين مستوى الذكاء لدى أطفال المرحلة التحضيرية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-27) عقابي مسعود
    يهدف البحث إلى الكشف عن أثر فاعلية برنامج النشاط الرياضي المقترح بالألعاب الحركية في تحسين مستوى الذكاء لدى الأطفال (5-6 سنوات)، واستخدم المنهج التجريبي، فيما تكونت عينة البحث من أطفال المرحلة التحضيرية (5-6 سنوات) والتي بلغ عددها 20 طفلا، واستخدم الباحث اختبار الذكاء المقنن. وتم وضع برنامج نشاط مقترح بالألعاب الحركية لتحسين مستوى الذكاء لفترة (7) أسابيع، وتم معالجة البيانات إحصائيا باستخدام برنامج SPSS وقد أظهرت النتائج أن هناك تأثير إيجابي لبرنامج النشاط الرياضي المقترح بالألعاب الحركية في تحسين مستوى ذكاء الأطفال (5-6 سنوات) وأوصى الباحث بضرورة الاهتمام بنمو القدرات العقلية لأطفال هذه المرحلة والعمل على تنميتها، وأوصى باستخدام برنامج النشاط الرياضي المقترح بالألعاب الحركية الذي وضعه في الأقسام التحضيرية لتأثيره الايجابي الفعال في تحسين مستوى الذكاء. Abstract: The research aims to reveal the impact of the effectiveness of the proposed sports activity program with kinetic games in improving the level of intelligence in children (5-6 years), and the experimental approach was used for its suitability and the nature of the research, while the research sample consisted of preparatory school children (5-6 years), which numbered 20 children, and the researcher used the standardized intelligence test. A proposed activity program was developed in kinetic games to improve the level of intelligence for a period of (7) weeks, and the data was processed statistically using the SPSS program. The results showed that there is a positive impact of the proposed sports activity program with motor games in improving the level of intelligence of children (5-6 years), and as a result the researcher recommended the need to pay attention to the growth of mental abilities of children of this stage and work to develop them
  • Item
    الحركة الجمعوية ومنهجية العمل الاجتماعي في الجزائر
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-27) مخناش ياسر; بوصنوبرة عبدالله
    Abstract: This study on the association movement and the methodology of social work aimed to know the extent to which associations apply the methodology of social work, and to identify the type of programs and activities offered by associations, as well as to know the difficulties that impede their activity. As for the general hypothesis that associations are a mechanism of social work in Algeria, through the assistance they provide to vulnerable social groups; Like orphans, widows, patients, and to verify the validity of the hypotheses, we went to the field and conducted the field study with two associations of a social nature (the Takaful Charitable Association and the Patient Friends Association) in the state of Skikda; Where we used the descriptive approach that fits with the nature of the subject of our study, and we used the interview tool as a basic tool for data collection, on the study population represented by the two associations. In addition to the observation tool as a secondary tool. And based on the tools that we applied in our study, it became clear to us the validity of the partial hypotheses, and through the verification of the partial hypotheses, the general hypothesis has been achieved .ملخص: هدفت هذه الدراسة التي تمحورت حول الحركة الجمعوية ومنهجية العمل الاجتماعي في الجزائر، إلى معرفة مدى تطبيق الجمعيات لمنهجية العمل الاجتماعي، والتعرف على نوع البرامج والأنشطة التي تقدمها الجمعيات، وكذا معرفة الصعوبات التي تعترض نشاطها. أما فيما يخص الفرضية العامة والتي مفادها أن الجمعيات آلية من آليات العمل الاجتماعي في الجزائر، من خلال المساعدات التي تقدمها للفئات الاجتماعية الهشة؛ کالیتامی، الأرامل، المرضى، وللتأكد من صدق الفرضيات نزلنا إلى الميدان وأجرينا الدراسة الميدانية مع جمعيتين ذات طابع إجتماعي (جمعية التكافل الخيرية، وجمعية أصدقاء المريض) بولاية سكيكدة؛ حيث استخدمنا المنهج الوصفي الذي يتلائم مع طبيعة موضوع دراستنا، واستخدمنا أداة المقابلة كأداة أساسية لجمع البيانات، على مجتمع الدراسة المتمثل في رئيسي الجمعيتين. الى جانب أداة الملاحظة كأداة ثانوية. وانطلاقا من الأدوات التي طبقناها في دراستنا، تبين لنا صدق الفرضيات الجزئية، ومن خلال تحقق الفرضيات الجزئية فإن الفرضية العامة قد تحققت
  • Item
    الرياضة الترويحية كنشاط لاصفي للتخفيف من مشكلة صورة الجسم
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-27) محمدي ابراهيم; قرومي عبدالحق
    ملخص: تهدف هذه الدراسة الى الكشف عن أثر برنامج رياضي ترويحي لا صفي على صورة الجسم عند المتمدرسين المصابين بالسمنة وبالتالي محاولة إدماجهم ضمن حصص التربية البدنية الصفية من خلال تغيير تلك الصورة النمطية والتي اكتسبها هؤلاء الأطفال لأجسامهم، حتى يتم قبولهم لذاتهم كما هي، ومن ثم إدماجهم نسبيا ضمن صفوف حصص التربية البدنية الصفية، ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج التجريبي لملائمته لهذا النوع من الدراسات، حيث تم تطبيق البرنامج على عينه قوامها 37 تلميذا وتلميذة من التلاميذ المصابين بالسمنة تم اختيارهم بطريقة قصدية وتراوحت أعمارهم بين 15 و18 سنة، و اعتمد التصميم التجريبي ذو المجموعة الواحدة كما استخدم في جمع البيانات مقياس صورة الجسم المصمم من طرف الباحث، وأظهرت النتائج أن البرنامج الرياضي الترويحي أدى الى تحسن نسبي في تقبلهم لذاتهم من خلال صورة الجسم وبالتالي أظهر معظمهم رغبتهم في الانخراط في حصص التربية البدنية الصفية داخل المؤسسة.Abstract: This study aims to reveal the impact of a recreational non-classroom sports program on the body image of teachers with obesity and thus try to integrate them into the classroom physical education classes by changing the stereotype that these students have acquired of their bodies, so that they are accepted for themselves as they are, and then relatively integrated into the classes of classroom physical education classes, and to achieve this, the experimental curriculum was used to suit it for this type of studies, where the program was applied to a sample of 37 students from students with obesity who were selected in an intentional way the ages ranged from 15 to 18 years, and the experimental single-group design was adopted and used to collect The results showed that the recreational sports program led to a relative improvement in their self-acceptance through body image and therefore most of them showed their desire to enroll in physical education classes within the institution
  • Item
    تصميم الاختبارات النفسية واختبارات التحصيل، مقاربة في تحليل البنود وبناء أدوات البحث الصادقة في دراسة السلوك
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-06-27) شنون خالد; مغراني سليم
    Abstract: Research in the design of psychological and educational tests constituted a major research field in psychological measurement and test design, where the honest research in describing behavior is based on the test of behavior in itself, and not on the basis of comparing the performance of the individual with the performance of other individuals, due to the weakness of this interpretation in describing the behavior and the current study It showed the scientific and methodological procedures for building valid measurement tools in the study of behavior . Building the tool in a systematic and objective manner contributed greatly to reducing measurement error and expressing behavior. Especially in achievement tests, where research in the field of evaluating and evaluating knowledge and competencies has witnessed a development in modern educational curricula, and building an achievement test is not concerned with retrieving knowledge, but rather by using it in multiple contexts. , It is an objective test tool that is far from measurement error . شكل البحث في تصميم الاختبارات النفسية والتربوية مجالا بحثيا كبيرا في القياس النفسي وتصميم الاختبارات، حيث البحث الصادق في وصف السلوك يكون على أساس محك السلوك في حد ذاته، وليس على أساس مقارنة أداء الفرد بأداء الافراد الاخرين، نظرا لضعف هذا التأويل في وصف السلوك والدراسة الحالية بينت الإجراءات العلمية والمنهجية لبناء أدوات القياس الصادقة في دراسة السلوك. بناء الأداة بطريقة منهجية وموضوعية ساهم بشكل كبير في التقليل من خطأ القياس والتعبير عن السلوك. خاصة في الاختبارات التحصيلية، حيث شهد البحث في مجال تقييم وتقويم المعارف والكفاءات تطورا في المناهج التعليمية الحديثة، وأضحى بناء الاختبار التحصيلي لا يعنى باسترجاع المعرفة، وإنما يعنى باستعمالها في سياقات متعددة، كما أن البحث العلمي ومقاربة الظواهر إجرائيا ينطلق من التحديد الإجرائي للسمة موضع القياس، ومن أداة الاختبار الموضوعية البعيدة عن خطأ القياس.
  • Item
    تعليم وتعلم اللغة الانجليزية في المرحلة الابتدائية بين المخاطرة والواقعية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-27) جوزه عبدالله
    ملخص: هدف الدراسة: هو الوقوف على درجة جدية وجاهزية وزارة التربية الوطنية في توفير متطلبات تدريس اللغة الانجليزية في المرحلة الابتدائية فيما يخص كل من المعلم والمتعلم والمادة الدراسية، وبيئة التعلم، والتي تعد مكونات العملية التعليمية. تحقيقا لهذا المقصد العلمي استعانت الدراسة بالمنهج الوصفي التحليلي من خلال تحليل الأدب النظري السابق حول التعليم العام، بالخصوص المتعلق بالمرحلة الابتدائية. نتائج الدراسة: بالمجمل توصلت الدراسة أن مختلف التحضيرات التي شرعت فيها الوزارة، مستعجلة وغير مدروسة بالشكل الكاف، وهو الأمر الذي سينبأ بمشكلات تعليمية كبرى للمعلمين الجدد، ويؤثر حتما على مستوى التحصيل اللغوي للتلاميذ. Abstract: The aim of the study is to determine the degree of the seriousness and readiness of the Ministry of National Education to provide the requirements for teaching English at the primary level with regard to the teacher, the learner, the subject and the learning environment, which are the components of the educational process. In order to achieve this scientific objective, the study used the descriptive analytical method through analysing previous theoretical literature on public education, especially those related to the primary stage. The results of the study in general, the study concluded that the various preparations initiated by the ministry are urgent and not sufficiently studied, which will predict major educational problems for new teachers, and inevitably the level of linguistic achievement of students.
  • Item
    تقدير الذات وعلاقتها بالدافعية للإنجاز لدى أساتذة التربية البدنية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-27) تقار مبروك . قبقوب,عيسى
    ملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين تقدير الذات والدافعية للإنجاز لدى أساتذة التربية البدنية للطور الثانوي لولاية المغير وقد قام الباحثان بدراسة مسحية شاملة على الولاية .واعتمدا على المنهج الوصفي وتمت المعالجة بالحزمة الإحصائية SPSS v 22 وتكونت عينة الدراسة من 30استاذ ثانوي للتربية البدنية وتوصلت نتائج الدراسة إلى انه توجد علاقة ارتباطيه موجبة بين تقدير الذات والدافعية للإنجاز مقدرة ب 0.75على مستوى الدلالة 0.05 ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تقدير الذات والدافعية للإنجاز لدى أساتذة التربية البدنية بالنسبة لمتغير الخبرة المهنية. Abstract: The current study aims to know the relationship between self-esteem and motivation for achievement among teachers of physical education for the secondary stage in the state of AlMeghaeir. That there is a positive correlation between self-esteem and motivation for achievement estimated at 0.75 at the level of significance 0.05, and there are no statistically significant differences between self-esteem and motivation for achievement among teachers of physical education in relation to the variable of professional experience.
  • Item
    دراسة بعض عوامل الضغط المهني التي تؤثر على الأداء الوظيفي لمدربي كرة القدم
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-27) يونس,أحمد عماد الدين
    ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة ما يعانيه مدربو كرة القدم في الجزائر من ضغوط مهنية تؤثر على أدائهم المهني وذلك باتباع المنهج الوصفي، وأجريت الدراسة على مجموعة من مدربي كرة القدم لرابطة باتنة الجهوية تم اختيارهم بطريقة قصدية، وتم استخدام مقياس مصادر الضغوط المهنية للمدرب الرياضي لمحمد حسن علاوي. وتوصلت الدراسة إلى أن مهنة التدريب تعاني الكثير من المشاكل والصعوبات المنحصرة في اللاعبين والفريق الرياضي والإدارة والمشجعين. Abstract: This study aimed to know the professional pressures that football coaches in Algeria suffer from affecting their professional performance by following the descriptive approach, and the study was conducted on a group of football coaches of the Batna Regional League who were deliberately chosen, and the measure of sources of professional stress was used for the sports coach of Mohamed Hassan Allawi. The study found that the coaching profession suffers from many problems and difficulties confined to the players, sports team, management and fans.
  • Item
    معيقات مشاركة تلميذات المرحلة الثانوية في الأنشطة الرياضية المدرسية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-27) بن قسمي يعقوب; لباد معمر
    نهدف من خلال هذه الدراسة إلى التعرف على المعيقات التي تحول دون مشاركة تلميذات المرحلة الثانوية في الأنشطة الرياضية المدرسية وهذا من وجهة نظر تلميذات المرحلة الثانوية، ولتحقيق ذلك استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي لمعرفة وجهة نظر التلميذات حيال هاته المعيقات من خلال تصميم استبانة لجمع البيانات تم تقسيمها إلى ست محاور، وقام الباحثان بالاعتماد على العينة العشوائية حيث تم توزيع (340) استبانة استرجع منها(300) بنسبة استجابة بلغت حوالي(75%). ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحثان باستخدام عدة أساليب إحصائية منها ألفا كرونباخ للتأكد من الثبات، والتكرارات والنسب المئوية لوصف متغيرات الدراسة، والوسط الحسابي لتحديد مستوى الإجابة على متغيرات الدراسة. وأظهرت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق في نظرة التلميذات نحو جميع المعوقات قيد الدراسة. حيث كانت إجاباتهم على أن المعوقات المرتبطة بالإمكانيات الرياضية والمرتبطة بالجانب الديني هي الأكثر تأثيرا حيث احتلت المراتب الأولى مما جعلها تكون سببا رئيسيا في عدم مشاركتهن في الرياضة المدرسية وتليها المعيقات الأخرى.وبناءا على نتائج الدراسة تم التقدم بالعديد من التوصيات التي كان أهمها ضرورة توفير ما يلزم لممارسة الأنشطة الرياضية في المدارس مثل إنشاء قاعات رياضية مغلقة واعتماد ميزانية كافية لشراء الأدوات والأجهزة الرياضية اللازمة لممارسة الأنشطة الرياضية وكذلك ضرورة تفعيل دور الأندية الرياضية داخل المدارس والتركيز على فئة الإناث. Abstract: The aim of this study is to identify the obstacles that prevent secondary school girls students from participating in school sports activities, and this is from the point of view of secondary school girls ’ students . To achieve this, the researchers used the analytical descriptive approach to find out the students' point of view about these obstacles by designing a questionnaire to collect data that was divided into six chapters. The researchers relied on the random sample, where (340) questionnaires were distributed, of which (300) were retrieved, with a response rate of about (75%). To achieve the aim of the study, the researchers used several statistical methods, including Cronbach's Alpha to ensure stability, frequencies and percentages to describe the study variables, and the arithmetic mean to determine the level of response to the study variables. The results of the study showed that there were no differences in the students' view of all the obstacles under study, Where their answers were that the obstacles related to sports capabilities and related to the religious aspect were the most influential, as they occupied the first ranks, which made them a major reason for their non-participation in school sports, followed by other obstacles. Based on the results of the study, many recommendations were made, the most important of which was the need to provide what is necessary for practicing sports activities in schools, such as establishing closed sports halls and adopting a sufficient budget to purchase the sports tools and devices necessary for practicing in sports activities, as well as the need to activate the role of sports clubs within schools and focus on the female category
  • Item
    فاعلية تطبيق نظام التبادل بالصور (بيكس) في تنمية مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال طيف التوحد
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-27) براهيمي سعاد; داودي ايمان خيرة; تيمزغين أسماء
    هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر تطبيق برنامج بيكس في تنمية مهارات التواصل غير اللفظي لدى عينة من أطفال طيف التوحد في مدينة الأغواط، حيث تكونت عينة الدراسة من (4) أطفال مصابين باضطراب طيف التوحد، تراوحت أعمارهم ما بين (7-10) سنوات، وهذا خلال دراسة ميدانية أجريت في المركز النفسي البيداغوجي (2) بمدينة الأغواط. تم إتباع المنهج شبه تجريبي، واستخدام أدوات لجمع البيانات تمثلت في استمارة جمع المعلومات، مقياس التواصل غير اللفظي، وبرنامج بيكس. تم إستخدام الإحصاء الوصفي لحساب الفروق، حيث توصلت نتائج البحث الى وجود أثر لبرنامج التبادل بالصور –بيكس- على تنمية مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال طيف التوحد عينة الدراسة، مع وجود فروق في مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال طيف التوحد عينة الدراسة تعزى لمتغير درجة طيف التوحد، ووجود فروق في مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال طيف التوحد عينة الدراسة تعزى لمتغير مدة الكفالة في المركز. Abstract: The current study aimed to apply the (PECS) picture exchange communication system in developing non verbal communication skills for children with autism spectrum in the city of Laghouat, The study sample consisted of (4) children with autism spectrum disorder, their ages ranged between (7 and 10 years), during a field study at the Pedagogical psychological Center (2) in the city of Laghouat. The study followed quasi-experimental design, several tools were used to collect data: data collection form, non-verbal communication scale, PECS Program. To treat the data statisticly, descriptive statistics were used to calculate the differences. The research demonstrated the effectiveness of PECS program in developing non-verbal communication skills for children with autism. There are differences in non-verbal communication skills due to the autism degree variable, and there are differences in non-verbal communication skills due to the variable of supported within the center
  • Item
    The Effect Of Some Speed Exercises On The Basic Skills Of Basketball Players
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2024-01-27) Boudjatate Ahmed; Cherifi Mohamed Amine; Bourenane Cherif Mustapha
    As the researcher was a basketball player, the aim of the research was to identify the degree of impact of certain speed exercises on basic techniques and their relation with the success of the basketball players. The researcher selected his research sample among second-class Kouba Star Olympic Club players for the year 2021-2022, whose number was (22). We obtained a correlation between the results of the research and the presence of a significant correlation between the rapid application of the planned exercises on the evolution of the level of certain types of speed, and the rapid application of the planned exercises on the evolution of the level of some basic basketball techniques. The researcher has, thus, recommended continuous work by applying the schematic exercises at a gradual speed until we reach their application at its maximum speed.