فعالية برنامج تدريبي لتنمية مهارة القراءة الجهرية لدى معلمي الأطفال المعاقين بصريا
Loading...
Date
2023-09
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
تهدف هذه الدراسة إلى تنمية مهارة القراءة الجهرية لدى معلمي الأطفال المعاقين بصريا بتدريبهم على برنامج أُعِّد لذلك. لبلوغ أهداف الدراسة تم استخدام المنهج التجريبي ذو تصميم المجموعة الواحدة، حيث بلغت عينة الدراسة(12) معلما يعملون بمدرسة الأطفال المعاقين بصريا بمدينة الأغواط، تم اختيارهم بطريقة الحصر الشامل في الفصل الثاني من العام الدراسي: 2019 /2020. بعد إجراء القياس القبلي بملاحظة أداء المجموعة التجريبية في مهارة القراءة الجهرية، ثم تقديم البرنامج التدريبي، وبعد إجراء القياس البعدي، تم التوصل إلى النتيجة التالية: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي الدرجات في القياس القبلي والقياس البعدي في مهارة القراءة الجهرية عند المستوى(0.01) لصالح القياس البعدي.Abstract : This study aimed to develop Oral reading skill for teachers of visually
impaired children by training them on a program prepared for this purpose. to achieve
the objectives of the study, the experimental method with the one group-design was
used. The study was conducted on a sample of twelve(12) teachers working at the
school of visually impaired children in laghouat city; they were selected in a
comprehensive inventory, in the second season of the school year: 2019/2020.
A pre-measurement has been completed by observing the performance of the
experimental group with the specific instructional skill, then providing the training
program; and after conducting the post measurement. The Results show the following:
- There are significant statistical differences between the average scores of premeasurement and post-measurement for Oral reading skill at the level of 0.01 in favor
of post-measurement.
Description
مقال
Keywords
برنامج تدريبي؛ مهارة القراءة الجهرية؛ معلم الأطفال المعاقين بصريا, training Program; Oral reading skill; teachers of visually impaired children
Citation
دبابي,بوبكر. بن الصديق,مدني. فعالية برنامج تدريبي لتنمية مهارة القراءة الجهرية لدى معلمي الأطفال المعاقين بصريا. مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 07ع03. 30/09/2023. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]