تأثير استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على التلاميذ (الطور الثانوي) " تيك توك نموذجا"

Abstract

ملخص الدراسة: جاءت هذه الدراسة بعنوان إثر استخدام تلاميذ الثانويات لتطبيق التيك توك، وتمحورت مشكلة الدراسة حول دوافع استخدامات تلاميذ الثانويات لموقع وتطبيق التيك توك من خلال الاجاية على التساؤلات التالية: _ماهي عادات وأنماط تصفح تلاميذ لموقع وتطبيق التيك توك؟ _ماهي دوافع واسباب تصفح التلاميذ لموقع التيك توك؟ _ ماهي الاشباعات التي يرغب التلاميذ تحقيقها اثناء تصفحهم لموقع وتطبيق التيك توك؟ وقد هدفت الدراسة الى ما يلي: _ سيطرة التلاميذ النظاميين واستهلاك الوقت على عادات وانماط تصفح التلاميذ لموقع تيك توك. _يؤدي الضعف الاهتمام الاسري والبيئة الى توجه نحو الموقع التيك توك. _يمثل التعليم (العادات والافكار) والتسلية لتحقيق الشهرة والغايات التي يسعى التلاميذ اليها عبر مشاهدة التيك توك. وقد أجريت هذه الدراسة على 44عينة منتلاميذ ثانوية عبد العزيز الشريف بولاية الوادي، وفي هذا المسعى استخدمنا المنهج الوصفي، تم تحديده بأسلوب العينة القصدية، ولبلوغ نتائج الدراسة. البحث استخدمنا استمارة استبيان" ضمت ثلاث محاور متعلق بالبيانات الشخصية وخصصنا المحور الاول لمعرفة عادات وأنماط استخدام تلاميذ الثانوية لمواقع التواصل الاجتماعي والمحور الثالث عادات وأنماط استخدام التلاميذ الثانوية لموقع التيك توك. ولخصت الدراسة الى مجموعة من النتائج كان أهمها إن الذكور يستخدمون تطبيق التيك توك أكثر من الاناث، وايضا استخدام التلميذ تطبيق التيك بصفة يومية لساعات طويلة داخل البيت بدافع اللعب والتسلية والدردشة لتخلص من الملل والابتع عن الروتين اليومي، كما أن تطبيق تيك توك يلبي إشباعاتالتلاميذ دون اللجوء الى مواقع اخرى ويستفيدون منه بدرجة قليلة جدا. ومن هنا نستنج أن موقع تيك التوك ليس من اولويات التلاميذ في الاستخدام والتعرض له أي أن هناك مواقع أخرى أخذت حيز اهتمامهم ووقتهم وتحقق لهم الاشباعات أكثر من جراء استخدامهملهم. Study summary: This study was titled “The Impact of High School Pupils’ Use of theTik Tok Application. The problem of the study revolved around the motives of high school students' uses of the website and application Tik Tok by answering the following questions: - What are the habits and patterns of students browsing the site and the Tik Tok application? - What are the motives and reasons for students browsing the Tik Tok website? - What are the gratifications that students want to achieve while browsing the Tech website and application tok? The study aimed at the following: - The control of regular students and the consumption of time on the browsing habits and patterns of students for the Tik Tok website - The weakness of family interest and the environment leads to a trend towards the Tik Tok site. - Represents education (habits and ideas) and entertainment to achieve fame and goals that are desired Pupils to it by watching Tik Tok. This study was conducted on 44 samples from Abdul Aziz Al-Sharif High School students in the state of Valley, and in this endeavor, we used the descriptive approach, was identified by the sample methodintent, and to achieve the results of the study. The research used a questionnaire that included three axes related to personal data We devoted the first axis to identifying the habits and patterns of high school students' use of websites Social communication and the third axis, the habits and patterns of secondary school students' use of a siteTik Tok. The study summarized a set of results, the most Important of which was that males use an application Tik Tok Is more than female, and the student also uses the Tik Tok application on a daily basis Long hours inside the house motivated by playing, entertaining and chatting to get rid of boredom And stay away from the daily routine, just as the Tik Tok application meets the needs of students without Resorting to other sites and they benefit from It to a very small extent. Hence, we conclude that the site Tik Tok is not a priority for students to use and be exposed to, meaning that there are websites Others took their attention and time and achieved more gratification for them as a result of their use for them.

Description

مذكرة ماستر في علم اجتماع واتصال تخصص علم اجتماع الاتصال

Keywords

مواقع التواصل الاجتماعي، Sites de réseautage social, social media sites, التعليم الثانوي، enseignement secondaire, high school, تيك توك، tik tok

Citation

بيكي، إيناس . رزاق هبلة، سامية . تأثير استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على التلاميذ (الطور الثانوي) " تيك توك نموذجا" . مذكرة ماستر . قسم العلوم الإجتماعية . كلية العلوم الانسانية والاجتماعية . جامعة الوادي . 2023. [ تاريخ الإطلاع] . متاح على الرابط