L’anglais comme première langue étrangère à l’école primaire: objectifs et défis Cas de troisième année primaire de la wilaya d’El-Oued (2022/2023
No Thumbnail Available
Date
2024-01-18
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
تتناول الأطروحة التي تحمل عنوان «اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أولى في المدرسة: الأهداف والتحديات، دراسة حالة للصف الثالث الابتدائي» التحول اللغوي في الجزائر، والتحول من الاستخدام السائد للغة الفرنسية إلى الدمج المتزايد للغة الإنجليزية.
تدور القضية المركزية لهذه الرسالة حول أثر هذا التحول اللغوي في تعلم واستخدام اللغة الفرنسية لدى تلاميذ الصف الثالث الابتدائي.
للإجابة على هذه المشكلة، تجمع الأطروحة بيانات من الاستبيان الذي كان مخصصًا لمعلمي اللغة الإنجليزية. وتبحث الدراسة في عوامل مثل المناهج المدرسية وطرق التدريس والموارد التعليمية والبيئة الاجتماعية والثقافية التي ينغمس فيها الطلاب.
ولمعالجة هذه المشكلة، تقوم الأطروحة بجمع البيانات الكمية والنوعية من الملاحظات الصفية، والمقابلات مع المعلمين والطلاب، فضلا عن تحليل الكتب المدرسية. تسلط النتائج الضوء على التحديات التي يواجهها الطلاب في التوفيق بين المتطلبات المتزايدة للغة الإنجليزية والحفاظ على مهاراتهم في اللغة الفرنسية.
وفي الختام، تؤكد الأطروحة على أهمية تحقيق التوازن بين الترويج للغة الإنجليزية كلغة عالمية والحفاظ على اللغة الفرنسية كعنصر أساسي في الهوية اللغوية والثقافية للجزائر. ويقترح توصيات لتكييف استراتيجيات التدريس والبرامج المدرسية لضمان تطوير الطلاب لمهارات قوية في كلتا اللغتين دون المساس بإتقانهم للغة الفرنسية.
The thesis entitled « English as the First Foreign Language in School: Objectives and Challenges A Case Study of the 3rd Grade Primary» delves into the linguistic transition in Algeria, shifting from the predominant use of French to an increasing incorporation of English. The central issue of this thesis revolves around the impact of this linguistic transition on the learning and use of French among 3rd grade primary students.
To answer this problem, the dissertation brings together data from the questionnaire which was intended for English teachers.. The study examines factors such as the school curriculum, teaching methods, educational resources, and the socio-cultural environment in which students are immersed.
To address this issue, the thesis gathers quantitative and qualitative data from classroom observations, interviews with teachers and students, as well as analyses of textbooks. The results highlight the challenges students face in juggling between the increasing demands of English and the preservation of their French language skills.
In conclusion, the thesis underscores the importance of striking a balance between promoting English as a global language and preserving French as an essential element of Algeria's linguistic and cultural identity. It proposes recommendations to adapt teaching strategies and school programs to ensure that students develop strong skills in both languages without compromising their mastery of French.
Description
Didactique et langues appliquées
Keywords
الفرنسية، الإنجليزية، التدريس/التعلم، الجزائر, : French, English, Teaching/Learning, Algeria