المشكلات النمطية للمراهقين من منظور المراهق، الولي والأستاذ
Loading...
Date
2022-06
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
هدفت هذه الدراسة الى الوقوف على المشكلات النمطية من منظور المراهق نفسه، الولي والأستاذ . أجريت على عينة قصدية قوامها 64 فردا موزعين بين29 تلميذا، 16 أستاذا و 19 ولي. انطلقنا من طرح تساؤلات: ما هي المشكلات النمطية لدى المراهقين حسب تصور كل من المراهق، الولي و الأستاذ ؟ هل هناك فروق بين تصوراتهم ؟ و هل يوجد تصور مشترك لأسباب وطرق علاج هذه المشكلات ؟ و توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى وجود مشكلات نمطية بارزة لدى المراهقين حسب تصور كل من المراهق، الولي و الأستاذ. فكانت تصوراتهم للمشكلات النمطية بمختلف أبعادها متوسطة ما عدا المجال المدرسي فكانت تقديراتهم للمشاكل الدراسية عالية. كما كانت الفروق دالة إحصائيا بين المراهقين و الأولياء و دالة إحصائيا بين الأساتذة و المراهقين، و لا توجد فروقا دالة إحصائيا بين الأولياء و الأساتذة. أما عن أسباب وطرق علاج المشكلات البارزة لدى المراهقين للفئات الثلاث و نظرا لعدم إقبال أفراد العينة للإجابة عليها، بقيت الفرضية معلقة. Abstract : The aim of this study stood for the stereotype problems from the viewpoint
of the adolescent himself, the parent’s and the teacher’s. The research conducted on an
intentional sample of 64 people consisting of 29 pupils, 16 teachers and 19 parents. We
started from a number of questions: what are the adolescent’s stereotype problems from
the perceptions of the adolescent, the parent and the teacher? Are there any differences
between their perceptions? Is there a common perception about the reasons and ways of
solving those problems? We have found that there are prominent stereotype problems of
the adolescents from the view point of the adolescents, parents and the teachers. Their
perceptions to the stereotype problems were average except for the schooling which
were high. The differences were statistically significant between the adolescents and the
parents, statistically significant between the teachers and the adolescents. There haven’t
been any significant statistical differences between parents and teachers. Concerning the
reasons and the solutions to the prominent problems of the adolescents for the three
categories, the hypothesis still pending because the sample didn’t respond to it.
Description
مقال
Keywords
مشكلات نمطية؛ أساتذة؛ مراهقين؛ أولياء؛ منظور, Stereotype Problems; the Teachers; the Adolescents; Parents; Perception
Citation
بوشارب,فوزية. زعرور,لبنى. المشكلات النمطية للمراهقين من منظور المراهق، الولي والأستاذ. مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 06ع02. 03/06/2022. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]