AJECI_Vol 06 N 02

Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/31131

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 23
  • Item
    The Role Of A Semi-sports Games In Reducing Child
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) Ben Hadj Tahar, Abdelkader; Bensaid, Mohammed El Amin; Boudebza, Mostafa
    . الملخص: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على دور برنامج ألعاب شبه رياضية في الحد من فرط حركة الأطفال خلال فترة الحجر المنزلي لفيروس كوفيد 19 من وجهة نظر الأولياء، ولتحقيق اهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج التجريبي، حيث تم ارسال المقياس على اولياء عينة الدراسة المكونة من (12) تلميذا من ذوي اضطراب فرط الحركة السنة الثانية ابتدائي، وبعد المعالجة الاحصائية توصلت الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين القياس القبلي والبعدي على مقياس كونز لفرط الحركة لصالح القياس البعدي،.Abstract: this study aims to identify the effect of semi-sport games program in reducing hyperactivity in children during confinement due to covid-19 from the parents perspective and to achieve the objective of the study the Experimental method was used, where the scale was sent to parents of the sample(12) students of second year primary school with hyperactivity disorder, After statistical processing the study concluded that there are statistically significant differences between pre-measurement and post-measurement on the scale conners for hyperactivity in favor of postmeasurement.
  • Item
    The Phenomenon Of Crime
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) Mekaoussi, Karima; Nebbar, Rebiha
    لقد حظيت ظاهرة الجريمة بالكثير من الدراسات والبحوث نظرا لعلاقتها بالبناء الاجتماعي للمجتمع وتهديده، فيولد الإنسان على الفطرة السليمة التي لا تمت بصلة للإجرام، لكن تتدخل البيئة المحيطة به في تشكيل شخصيته والتأثير فيه، مما يجعله ينحرف ويمارس سلوكيات غير سوية، و يقوده في نهاية المطاف إلى ارتكاب الجرائم، وذلك بغض النظر عن الأسباب والدوافع الأساسية لارتكابها، سواء تعلق الأمر بالفقر والحاجة او بالانتقام من الآخرين أو الثأر منهم أو الرغبة بالسيطرة والتحكم أو بدافع المخدرات أو المال أو التهرب من المشكلات التي يعيشها على الواقع و محاولته التخلص منها. Abstract: The phenomenon of crime has received a lot of studies and research due to its relationship to the social construction of society and its threat. Man is born with a sound instinct that has nothing to do with crime, but the surrounding environment interferes in shaping and influencing his personality, which makes him deviate and practice abnormal behaviors, and ultimately leads him To commit crimes, regardless of the basic reasons and motives for committing them, whether it is related to poverty, need, revenge against others, revenge against them, desire for control and control, motivated by drugs or money, or evading the problems he lives on the reality and trying to get rid of them.
  • Item
    Guiding Special Needs According To Carl Rogers's Self-theory
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) Bouaza, Salah; Boudari, Azeddine
    Abstract: In the field of guidance, there have been many theories, the guiding theory reflects the originality of psychological guidance and educational guidance, and the role that this science plays in the service of humanity, especially since psychological counseling and all its branches are identical to what these theories aspire to in the field of application and among Theories that have emerged in the field of guidance of the selftheory of its contemporary psychological founder Carl Rogers where the philosophy of self-theories is based on the belief in the importance of the individual especially people with special needs, whatever the problems, because he has good elements and internal powers to help him solve his problems and assess himself and report His own destiny and self-directed self-guidance to be worthy of respect, the researcher tried to shed light on this theory in guiding the people with special needs.
  • Item
    التعليم عن بعد في الجامعة الجزائرية خلال أزمة كوفيد 19
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) منصور, لندة; منصور, إسماعيل
    خلال الانتشار الواسع لأزمة (كوفيد-19) تم التعجيل بغلق الجامعات الوطنية، وتعليق الدراسة النظامية الحضورية خوفا من انتشار العدوى، ولضمان مواصلة التعليم الجامعي تم تبني التعليم عن بعد في الجامعات الجزائرية كحل اضطراري، وبديل مؤقت للتعليم النظامي، وذلك بهدف ضمان استمرارية برامجها وممارساتها البيداغوجية العلمية والثقافية والاجتماعية، إلا أنه وخلال التطبيق العملي الواقعي لهذا النمط من التعليم واجهته مجموعة من الصعوبات، حاولنا رصد بعضها في هذه الورقة البحثية، استنادا إلى جملة من الدراسات والبحوث العلمية والسوسيولوجية والتربوية التي أجريت في الميدان، ولعل أهمها: ضعف البنية التحتية لقطاع الاتصالات، والفجوة الرقمية وغياب المرافقة النفسية والبيداغوجية للطلبة، وغياب التدريب الكافي على التقنية، وضعف شبكة الأنترنت ونقص الموارد المادية...إلخ، وفي ظل هذه الصعوبات حاولنا تقديم مجموعة من الحلول، ونأمل أن تساهم ولو بالقدر اليسير في تذليل هذه الصعوبات أمام تجسيد التعليم عن بعد واقعيا. Abstract: During the widespread spread of the Covid 19 crisis, universities were closed and classes cancelled in the hope of preventing infections. The Algerian university considered shifting from face-to-face to online education so as not to freeze the university’s pedagogic, scientific and cultural activities. However, many challenges were faced while implementing this strategy. In this paper, based on a series of different empirical sociological and educational studies, some challenges are highlighted, among them, poor communication technology, digital divide0, absence of psychological and pedagogical supervision of students, poor handling of technology, slow internet connection and material shortage. Accordingly, some solutions are presented in this paper to facilitate this mission of distance learning at the Algerian university during this difficult time.
  • Item
    المشكلات النمطية للمراهقين من منظور المراهق، الولي والأستاذ
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) بوشارب, فوزية; زعرور, لبنى
    هدفت هذه الدراسة الى الوقوف على المشكلات النمطية من منظور المراهق نفسه، الولي والأستاذ . أجريت على عينة قصدية قوامها 64 فردا موزعين بين29 تلميذا، 16 أستاذا و 19 ولي. انطلقنا من طرح تساؤلات: ما هي المشكلات النمطية لدى المراهقين حسب تصور كل من المراهق، الولي و الأستاذ ؟ هل هناك فروق بين تصوراتهم ؟ و هل يوجد تصور مشترك لأسباب وطرق علاج هذه المشكلات ؟ و توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى وجود مشكلات نمطية بارزة لدى المراهقين حسب تصور كل من المراهق، الولي و الأستاذ. فكانت تصوراتهم للمشكلات النمطية بمختلف أبعادها متوسطة ما عدا المجال المدرسي فكانت تقديراتهم للمشاكل الدراسية عالية. كما كانت الفروق دالة إحصائيا بين المراهقين و الأولياء و دالة إحصائيا بين الأساتذة و المراهقين، و لا توجد فروقا دالة إحصائيا بين الأولياء و الأساتذة. أما عن أسباب وطرق علاج المشكلات البارزة لدى المراهقين للفئات الثلاث و نظرا لعدم إقبال أفراد العينة للإجابة عليها، بقيت الفرضية معلقة. Abstract : The aim of this study stood for the stereotype problems from the viewpoint of the adolescent himself, the parent’s and the teacher’s. The research conducted on an intentional sample of 64 people consisting of 29 pupils, 16 teachers and 19 parents. We started from a number of questions: what are the adolescent’s stereotype problems from the perceptions of the adolescent, the parent and the teacher? Are there any differences between their perceptions? Is there a common perception about the reasons and ways of solving those problems? We have found that there are prominent stereotype problems of the adolescents from the view point of the adolescents, parents and the teachers. Their perceptions to the stereotype problems were average except for the schooling which were high. The differences were statistically significant between the adolescents and the parents, statistically significant between the teachers and the adolescents. There haven’t been any significant statistical differences between parents and teachers. Concerning the reasons and the solutions to the prominent problems of the adolescents for the three categories, the hypothesis still pending because the sample didn’t respond to it.
  • Item
    واقع اختيار الطالب للتخصص الجامعي بين الدوافع الشخصية والأسرية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) يسعد, فوزية; جردير, فيروز
    ما أن يسعد الطالب بنتائجه في الثانوية ويكاد يفرغ منها، إلا وتواجهه معركة صعبة تبدو واضحة عندما يبحث عن التخصص الجامعي المناسب، فيشعر وكأنه تائه بين إشباع ميوله الشخصية نحو اختيار التخصص المناسب، وبين رغبة الوالدين في إلحاقه لدراسة بعينها قد تخالف رغباته وميوله المستقبلية.. أيضا يتوقف الأمر على مدى ما يوفره المجتمع من تخصصات قد تلبي ميوله الذاتية أو لا تلبيها وفقا لاحتياجات سوق العمل.. فيقع بين رغبة الفرد، ورغبة الأسرة، ورغبة سوق العمل. حيث تعتبر مرحلة اختيار الطالب للتخصص من أهم القرارات التي يتخذها في مشواره الأكاديمي وقرار اختيار التخصص هو قرار حياتي بالدرجة الأولى ويجب أن يحوز على الاهتمام والسؤال والبحث وقد جاءت هذه الدراسة للكشف عن واقع اختيار الطالب الجامعي بين الدوافع الشخصية والأسرية وقد حاولنا في هذه المداخلة الإجابة على التساؤلات التالية ؟ - ما هي أهم العوامل التي تتدخل في اختيار الطالب للتخصص الجامعي؟ - هل اختيار الطالب للتخصص الجامعي يعود لدوافع شخصية أم أسرية أو لمتغيرات أخري؟. Summary: As soon as the student is pleased with his results in secondary school almost emptied, but faced with a difficult battle seems obvious when looking for the appropriate university specialization, feels as if lost between satisfying his personal tendencies to choose the appropriate specialization, and the desire of parents to attach a study that may violate his wishes and future tendencies ... It also depends on the extent to which the community provides specialties that may meet its narrow or unmet expectations in accordance with the needs of the labor market ... between the desire of the individual, the desire of the family, and the desire of the labor market. Where the stage of the student's choice of specialization is one of the most important decisions he takes in his academic career and the decision to choose the specialization is the decision of my life in the first place and must have the interest and the question and research This study came to reveal the reality of the student's choice between personal and family motives. On the following questions? What are the most important factors that interfere with the student's choice of university specialization? Is the student's choice of university specialization due to personal or family motives or other variables?
  • Item
    منهج الفلاسفة في تعليم الفلسفة وعلاقته بنماذج التدريس الحديثة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) رجايبية, محمد; بشتة, حنان
    ملخص : النماذج التعليمية تهدف إلى معاملة التدريس كعلم يفيد بما توصلت إليه الدراسات والأبحاث في سيكولوجية التعلم ونظرياته من مبادئ وتعميمات وأفكار وتوظيفها في التدريس الصفي، ونموذج سكمان الاستقصائي خير دليل على ذلك بتبنيه أفكار ومبادئ النظرية البنائية واعتماده على أفكار جون ديوي ونموذجه الاستقصائي، حيث قام بتطويره سكمان ليصبح نموذج عام يصلح لجميع المواد والمستويات، كما أنه يوظف أفكار العديد من الفلسفات التي بدورها تمثل مناهج لتعليم الفلسفة، لذلك حاولنا إبراز كيفية استفادته من مناهج الفلاسفة في تدريس الفلسفة وبالتحديد المنهج الحواري السقراطي، المنهج الديالكتيكي الهيغلي والمنهج التحليلي الديكارتي، وخلصت الدراسة إلى أن هذا النموذج يتوافق مع مناهج أكبر الفلاسفة لتدريس الفلسفة، وتوصي باستخدامه لتدريس هذه المادة.Abstract : Educational models aim to treat teaching as a science that benefits the findings of studies and researches in the psychology of learning and its theories of principles, generalizations and ideas and their employment in classroom teaching, and the sample model Suchman is the best proof of this where it adopts the ideas and principles of structural theory and relied on John Dewey's ideas and his investigative model, where he developed it into a general model suitable for teaching all subjects and levels, and he employs the ideas of many philosophies which in turn represent syllabus esthetics of philosophy, so we tried to highlight how he benefited from the course of philosophers in the teaching of philosophy Specifically, the socratic dialogue approach, , the Heiglitic dialectic approach and the Cartesian analytical approach, the study concluded that this model is compatible with the curricula of the greatest philosophers for teaching philosophy
  • Item
    فعالية استراتيجيات التعلم النشط في تنمية مفهوم الذات والتحصيل الدراسي في مادة الفيزياء
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) غرغوط, عاتكة
    هدفت هذه الدراسة لاستقصاء أثر إستراتيجيات التعلم النشط في تنمية تقدير الذات والتحصيل الدراسي بلغ عدد أفراد الدراسة (30) تلميذ وتلميذة أختيروا من طلبة السنة الثانية من ثانوية عبد العزيز الشريف، ولتحقيق أهداف الدراسة، تم إستخدام مقياس كوبر سميث لتقدير الذات وإختبار تحصيلي في مادة الفيزياء، وتم التحقق من صدق المقياس وثباته بالطرق المناسبة، كشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج الطلبة في مجموعتي الدراسة في تقدير الذات والتحصيل الدراسي، لصالح المجموعة التجريبية، وقد خلصت هذه الدراسة إلى جملة من المقترحات تدعو إلى الإهتمام بتوظيف إستراتيجيات التعلم النشط في المواد الدراسية المختلفة وللمستويات الدراسية المتنوعة. Résumé de l’étude : Cette étude visait à étudier l'effet des stratégies d'apprentissage actif sur le développement de l'estime de soi et de la réussite scolaire. Le nombre de membres du personnel de l'étude a atteint (30) étudiants masculins et féminins sélectionnés parmi les étudiants de deuxième année du lycée Abdul Aziz Al-Sharif. La validité de l'échelle a été vérifiée et prouvée par des méthodes appropriées. Les résultats de l'étude ont révélé qu'il y avait des différences statistiquement significatives entre les résultats des étudiants des deux groupes dans l'étude de l'estime de soi et des résultats scolaires، en faveur du groupe expérimental. Cette étude s'est conclue par un ensemble de propositions appelant l'attention Recourir à des stratégies d'apprentissage actif chez les sujets.
  • Item
    صعوبات تطبيق استراتيجية التقويم المعتمِد على الأداء
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) عدائكة, سامية; بن سيفي, فتحي
    هدفت الدراسة إلى الكشف عن صعوبات تطبيق استراتيجية التقويم المعتمَد على الأداء؛ من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط في مادة العلوم الفيزيائية والتكنولوجية، بولاية تلمسان للسنة الدراسية 2020/2021، ولتحقيق أهداف الدراسة اُعتُمِد على المنهج الوصفي، حيث اختيرَت عينة متكونة من (53)أستاذا ممن يُدَرِّسون مادة العلوم الفيزيائية والتكنولوجية بطريقة العينة القصدية، طُبِّقت عليهم أداة الدراسة المتمثلة في استبيان " صعوبات تطبيق استراتيجية التقويم المعتمِد على الأداء "، والتي تكونت من (03) محاور، حيث بُنِيَت من طرف الباحثين بعد التحقق من خصائصها السيكومترية. وقد توصلت نتائج هذه الدراسة إلى أن الصعوبات المتعلقة بالأستاذ جاءت في المرتبة الأولى، تلتها الصعوبات المرتبطة بظروف التطبيق، ثم تلك المتعلقة بالمتعلم. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بزيادة تكوين وتدريب الأستاذ لممارسة التقويم الحديث واستراتيجياته بفعالية، وتزويد المتعلم بمجموعة مهارات تتحدى وضعيات وأنشطة تقيس أداءه، محاكية لواقعه، ومثيرة لمستويات تفكيره العليا، ثم إجراء المزيد من البحوث والدراسات النوعية حول موضوع التقويم الحديث للارتقاء بأداء منظومتنا التربوية. Abstract : The study aimed to reveal the difficulties of implementing the performancebased evaluation strategy from the point of view of intermediate education professors in the subject of physical and technological sciences in the town of Tlemcen for the academic year 2020/2021, and to achieve the objectives of the study, the descriptive curriculum was adopted, where a sample of (53) teachers Those who study the physical and technological sciences subject by the intentional sampling method have applied to them the study tool represented in the "Difficulties Applying a Performance-Based Assessment Strategy", which consists of 03 axes .as it was built by the researcher after verifying its psychometric properties. The results of this study concluded that the difficulties related to the professor came first, followed by the difficulties related to the conditions of application, and then those related to the learner. In light of these results, the study recommended increasing the training of the teacher to effectively practice modern evaluation and its strategies, and providing the learner with a set of skills that challenge situations and activities that measure his performance simulating his reality and exciting his higher levels of thinking and then conducting more research and qualitative studies on the topic of modern evaluation to improve the performance of our educational system.
  • Item
    دور الأسرة في تعزيز قيم المواطنة داخل المجتمع
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) صاحبي, وهيبة
    تهدف هذه الورقة البحثية إلى تحديد دور الأسرة في تعزيز قيم المواطنة داخل المجتمع، باعتبار أن الأسرة من أهم الأنساق الاجتماعية الأولى التي تغرس الروح الوطنية وحب الوطن في نفوس الناشئة في أي مجتمع وهي النظام الذي يتوقع المجتمع منه أداء مجموعة من الوظائف الهامة والضرورية لأعضائه، وتتركز هذه الوظائف في تحقيق وإشباع حاجات أعضائها الفكرية والعاطفية والنفسية والتعليمية والتربوية، فالأسرة تعد الإطار العام الذي يحدد تصرفات أفرادها فهي التي تشكل حياتهم وتضفي عليها خصائصها وطبيعتها، فضلا عن كونها تقود الوعي الاجتماعي والتراث القومي والحضاري، وهي الدعامة التي تقوم عليها عملية التنشئة الاجتماعية، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن الأسرة هي المسؤول الأول لإكساب الأبناء قيم المواطنة والالتزام بمبادئ المجتمع وقيمه وقوانينه لتسهيل عملية الانتقال من بيئتهم الأسرية إلى مجتمعهم الذي يحيط بهم، فكلما عززت الأسرة هذه القيمة أكثر كلما ترسخت أكثر للمشاركة الإيجابية والفعالة في التنمية الاجتماعية والاقتصادية والسياسية، عبر تعلم مهارات المواطنة وقيمها خلال المراحل الأولى لحياتهم وممارستها وتنميتها عمليا على أرض الواقع، في ظل مجتمع تسوده الديمقراطية والمساواة والحرية ليكون التكامل والتساند الوظيفي بين الأسرة والمجتمع في تشكيل وانتاج المواطنة. Abstract : This paper aims to identify the role of the family in promoting the values of citizenship within the society, as the family is one of the most important social patterns that instill the national spirit and patriotism in the emerging souls of any society It is the system from which society expects to perform a range of significant and necessary functions for its members. These functions are focused on achieving and satisfying the intellectual, emotional, psychological, educational and pedagogical needs of the society’s members. The family is therefore the general framework that determines the actions of its members. Moreover, the family shapes their lives and add to it its characteristics and nature, as well as it leads the social awareness in addition to the national and cultural heritage. It is the mainstay of the socialization process. The findings of the study concluded that it is the primary duty of the family to give children the values of citizenship and adhere to the principles of society, its values and laws to facilitate the transition process from their family environment to the society surrounding them. The more the family strengthens this value, the more it takes root for positive and effective participation in social, economic and political development by learning the skills and values of citizenship during the early stages of their lives, exercising and developing them in practice on the ground. This is achieved in a society of democracy, equality and freedom so that integration and functional support between the family and society contribute to the formation and production of citizenship.
  • Item
    دراسة تحليلية للرعاية اللاحقة للأحداث المنحرفين وتحقيق تكيفهم الاجتماعي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) بوكبشة, جمعية
    أصبحت الجرائم بكل أنواعها حديث الساعة بتعدد وسائلها ومرتكبيها، خاصة ونحن في عصر عمّ فيه الغزو الالكتروني، أي مع ظهور وسائل التواصل الاجتماعي التي زادت في نسبة ارتكاب الجرائم بطرق فردية و جماعية منظمة وغير منظمة، وتعتبر الفئة الأقل من 18 سنة هي الفئة أكثر تضررا وارتكابا لهذه الجرائم(الجانحين)، وللحد من انتشار هذه الجرائم نجد ما يسمى بالرعاية اللاحقة حتى لا يحدث العود الى الجرم. إذ تعتبر الرعاية اللاحقة من أهم المسائل التي يعيرها الأخصائيون اهتماماتهم حتى لا يحدث العود للجرم خاصة الجانحين الذين هم عرضة للعود، لذلك أبينا في هذه المقال توضيح أهم مزايا هذه الفئة والعوامل المؤدية للجنوح مع التطرق لأهم البرامج العلاجية للرعاية اللاحقة لهذه الفئة التي ينتمي إليها شريحة معتبرة من المجتمع وتمثله، كما أردنا توضيح دور الأخصائي الاجتماعي والنفسي في الرعاية اللاحقة للجانحين وتوضيح أهم الأسباب التي تؤول دون ذلك، وصفا وتحليلا والوقوف على أنجع الطرق لذلك لتكيفه بسهولة وبيئته الاجتماعية. Abstract:As crimes of all kinds have become modern times with multiple means and perpetrators, especially in the era of The cyber-attack prevailed, that is, with the emergence of social media, which increased the rate of committing crimes in organized and unorganized individual and collective ways, and the group under 18 years of age is considered the most affected and perpetrated by these crimes (delinquents), and to limit the spread of these crimes we find the so-called Follow-up care so that recidivism does not occur. Aftercare is one of the most important issues that specialists pay attention to so that recidivism does not occur, especially delinquents who are prone to recurrence. Therefore, in this article, we have clarified the most important advantages of this category and the factors leading to delinquency, with reference to the most important treatment programs for the aftercare of this category, to which a significant segment belongs. We also wanted to clarify the role of the social and psychological specialist in the aftercare of delinquents and to clarify the most important reasons that lead to this, describing and analyzing and identifying the most effective ways for this to easily adapt and social environment.
  • Item
    تمثلات الفاعلون التربويون لمشكلة تفعيل رأس المال البشري في المنظومة التربوية بالواقع الاقتصادي الأردني
    (بوطورة,حنان. منصوري,سميرة. تمثلات الفاعلون التربويون لمشكلة تفعيل رأس المال البشري. مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 06ع02. 03/06/2022. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل], 2022-06) بوطورة, حنان; منصوري, سميرة
    هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن تمثلات الفاعلين التربويين لمشكلة متطلبات تفعيل رأس المال البشري بالمنظومة التربوية بالواقع الاقتصادي الأردني، وقد استخدم المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت عينة الدراسة من الفاعلين التربويين المشاركين بوضع استراتيجية تطوير التربية والتعليم الأردنية (2018-2022)، واستخدمنا العينة القصدية. وأشارت النتائج إلى أن تمثلات الفاعلين التربويين تؤكد أهمية توجه السياسة التعليمية نحو تنمية رأس المال الاجتماعي لتفعيل رأس المال البشري بالمنظومة التربوية بالواقع الاقتصادي الأردني وشملت وحدة الشراكة المجتمعية بنسبة(%74)، وحدة العلاقات الانسانية بنسبة(%21)، ثم قيم الانتماء بنسبة(%5)، في حين جاء دور التوجه بالسياسية التعليمية الأردنية نحو تنمية رأس المال النفسي يتسم بالضعف ويترجم ذلك نتائج فئة رأس المال النفسي وشملت وحدة الأمن النفسي بنسبة(%51) ووحد التوجيه الأخلاقي بنسبة(%32) ثم التوجيه الجمالي بتكرار بنسبة(%17)، ولعل ذلك ما يشير إلى وجود مشكلة حقيقية بتفعيل رأس المال البشري بالواقع الاقتصادي الأردني نتيجة ضعف التوجه نحو قيم الانتماء والبعد الجمالي والأخلاقي لهذا المورد الذي يضعف تنافسيته بالسوق العالمي. Abstract : This study aims to reveal educational actors’ representations of the human capital activation problem in the educational system in Jordan’s economic reality, using the analytical descriptive approach. The study sample consisted of the educational actors involved in the development of the Jordanian Education Development Strategy (2018-2022), where we adopted the intentional sample The results indicated that the representations of educational actors emphasize the importance of directing educational policy towards the development of social capital to give effect to the human capital of the educational system in Jordan’s economic reality, including the community partnership unit by (74%), the human relations unit by (21%), and affiliation values by (5%). While the role of directing the Jordanian educational policy towards the development of psychological capital was weak due to the results of the psychological capital category, including the psychological security unit by (51%),the ethical guidance unit by (32%), and then aesthetic guidance by (17%).This may indicate that there is a real problem with the activation of human capital in Jordanian economic reality as a result of a weak orientation towards the values of belonging and the aesthetic and ethical dimension of this resource, which weakens its competitiveness in the global market.
  • Item
    تقديرات أساتذة التعليم المتوسط لصعوبات تدريس مادة الرياضيات في ضوء مناهج الجيل الثاني
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) حافري, زهية غنية; عابد, حنان
    هدفت الدراسة لمعرفة تقديرات أساتذة اطوار المتوسط لدرجة صعوبات تدريس مادة الرياضيات في ضوء مناهج الجيل الثاني، باتباع المنهج الوصفي وتوزيع الاستبيان على عينة مكونة من 70 معلم بمتوسطات جنوب ولاية سطيف. توصلت نتائج الدراسة إلى أن هناك تزايد في تقديرات أساتذة المتوسط لصعوبات تدريس مادة الرياضيات في ضوء مناهج الجيل الثاني بدرجة عالية في ضوء كتاب التلميد، دليل الأستاذ وطرق التدريس. كما كشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق في تقديراتهم لصعوبات تدريس مادة الرياضيات تعزى لمتغير المستوى التعليمي وبإختلاف أقدميتهم في المنصب. Abstract: The study aimed to know the estimates of middle school teachers on the degree of difficulty in teaching mathematics in the light of second generation curricula, following the descriptive approach and distributing the questionnaire to a sample of 70 teachers in the colleges of the south of the state of Sétif. The results of the study revealed that there is an increase in middle school teachers' estimates of the difficulties of teaching mathematics in light of second-generation programs with a high degree in light of the student's book, teacher's guide and teaching methods. The results of the study also revealed that there are no differences in their estimates of the difficulties of teaching mathematics due to the variable level of study and their seniority in teaching.
  • Item
    المفهوم النظري للوسائل التكنولوجية المدعمة للمناهج التربوية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) بوذيبة, رابح
    أضحت المنظومة التربوية في الجزائر تسعى دائما إلى مواكبة العصرنة والانتقال من التعليم التقليدي المعتمد على الأستاذ فقط والتحول إلى نظام تعليمي حديث يعتمد على مناهج حديثة تبنى عن طريق وسائل تعليمية رقمية منها الوسائل التكنولوجية التي تساعد كل من المعلم والمتعلم على نجاح العملية التعليمية التعلمية لما لها من أهمية كبيرة في ميدان التعليم والتعلم باعتبارهما أحد المفاهيم التي دخلت على المجتمعات كافة إلى الحداثة والمعاصرة مهما كانت طبيعة المجتمع ،وهذا من خلال التحديات والضغوطات التي حتمت و واجهت العملية التعليمية و وظيفة كل من المعلم والمتعلم والكم الهائل من المعلومات وتدفقها في البرامج والمناهج التربوية من وجهة والزيادة السكانية من جهة أخرى،كل هذه المتغيرات حتمت على المؤسسات التعليمية والتربوية ودفعتها لتغيير طرائقها واستراتيجياتها القائمة على الاستحداث والتجديد من اجل مجابهة ومجاراة التحديات المعاصرة ومن بين هاته الوسائل التي استعانت واعتمدت عليها المؤسسات التعليمية والاستعانة بالتقنيات الحديثة والتغيير ادوار كل من المعلم والمتعلم في ظل تطوير المنظومة التربوية. Abstract : The educational system in Algeria has always been striving to keep pace with modernity and the transition from traditional education that depends on the teacher only and the transition to a modern educational system that depends on modern curricula built through digital educational means, including technological means that help both the teacher and the learner to the success of the educational process because of their Of great importance in the field of teaching and learning, as they are one of the concepts that entered all societies into modernity and contemporaryity, whatever the nature of society, and this is through the challenges and pressures that necessitated the educational process and the job of both the teacher and the learner and the huge amount of information and its flow in educational programs and curricula from the point of view of And the population increase, on the other hand, all these changes necessitated the educational institutions and prompted them to change their methods and strategies based on innovation and renewal in order to confront and keep pace with contemporary challenges. the educational system
  • Item
    الرضا الوظيفي وعلاقته بدافعية الانجاز لأساتذة التربية البدنية والرياضية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) تمشباش, محمد; مساحلى, الصغير
    هدفت الدراسة الى التعرف على مستوى الرضا الوظيفي دافعية الانجاز لدى اساتذة التربية البدنية والرياضية، ومعرفة طبيعة العلاقة بينهما، واستخدم الباحثان المنهج الوصفي بشقه الارتباطي الملائم لطبيعة الدراسة، وجرت الدراسة على عينة مكونة من اساتذة التربية البدنية والرياضية للمقاطعة الثانية بولاية بسكرة قدرها 37 استاذ تعليم ثانوي، ولجمع المعلومات والبيانات حول الظاهرة تم استعمال مقياسي الرضا الوظيفي ودافعية الانجاز، وبعد المعالجة الاحصائية توصلنا الى ان مستوى الرضا الوظيفي ودافعية الانجاز للأساتذة كان متوسط، ووجود علاقة ارتباطية طردية ضعيفة جدا بين الرضا الوظيفي ودافعية الانجاز للأساتذة. Abstract : The aim of this is to identify the level of job satisfaction and motivation of achievement among the teachers of Physical Education and Sports teachers and to describe the nature of the relationship existing between them. The researchers used the descriptive approach, which is closely related to the nature of the study. The study was conducted on a sample of 37 secondary education teachers who teach physical education and sports in the second province of Biskra. To collect information and data about the phenomenon, we have used both measures of job satisfaction and motivation to achievement. After statistical processing, we found that the level of job satisfaction and achievement motivation of the teachers was average, with a very weak correlation between job satisfaction and the motivation to achievement for the teachers.
  • Item
    التناذرات النفسية الصدمية عند المراهق ضحية الاعتداء الجنسي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) أوشيخ, نورة
    هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن التناذرات النفسية الصدمية عند ثلاثة مراهقين ضحايا الاعتداء الجنسي و المتمثل في الممارسة الجنسية العنيفة و الاستغلال الجنسي من خلال الصور الخليعة و المواقع الإباحية. و لهذا الغرض استنــــــــــــدنا إلى المنهج الإكلـــــــــينيكي و استــــــــــــخدمنا استبيان لتقييم و تشخيص الصــــــــدمة النفســــــية و تنــــــــاذراتها للبـــــــــاحثتيـــــــن وقد كشفت لنا النتائج المتحصل عليها عن مايلي : - تشخيص تناذرات نفسية صدمية عند حالات الدراسة، يفصح عنها إكلينيكيا كما يلي : *تناذرالتكرار كالإنبعاثات المنكررة و اضطرابات النوم. *أعراض غير نوعية كالقلق و التظاهرات الجسمية و السيكوسوماتية و اضطرابات النوم. * اختلالات الشخصية كعدم الاستقرار الاجتماعي.
  • Item
    استخدامات وسائل التواصل الاجتماعي –الفيسبوك والأنستغرام- وأثرها على علاقات الشّباب
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) بلعباس, يوسف; مزاري, فاطمة
    فرضت وسائل التواصل الاجتماعي أنماطا جديدة من العلاقات الاجتماعية الافتراضية، ونحاول في هذه الدراسة الكشف عن آثار استخدامات الشباب الجامعي للفيسبوك والأنستغرام وعلاقتها بالعزلة الاجتماعية وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتم استخدام أداة الاستبيان لجمع البيانات على عينة قصدية مكوّنة من 100 مفردة بكلية العلوم الاجتماعية والإنسانية قسم علم الاجتماع وعلوم الإعلام والاتصال جامعة غليزان. وكشفت الدراسة عن وجود تأثيرات على نمط العلاقات العلاقات الاجتماعية الواقعية، وأن الشباب يعيش حالة من الإدمان والانسحاب الاجتماعي بسبب الاستخدام الكثيف والاستغراق في التصفّح، ما أدى إلى عزلة الشباب الجامعي عن مجتمعاتهم. ماعية، الشباب. Abstract :Social media has imposed new patterns of virtual social relationships, and we are trying in this study to reveal the effects of university youth's use of Facebook and Instagram and their relationship to social isolation. And Humanities Department of Sociology and Media and Communication Sciences, University of Relizane. The study revealed that there are effects on the pattern of realistic social relations, and that young people live in a state of addiction and social withdrawal due to heavy use and browsing, which led to the isolation of university youth from
  • Item
    استخدام وسائط التواصل الاجتماعي ودورها في تعزيز القيم الاجتماعية الانستغرام (نموذجا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) ياحي, هالة; بوشارب, خالد
    الملخص : هدفت الدراسة الحالية إلى العرف على استخدام الشباب الجامعي لوسائط التواصل الاجتماعي (انستغرام) وتأثيرها تعزيز القيم الاجتماعية، باعتبار هذه الوسائط منصة رقمية للاتصال والتواصل دون اعتبارات مكانية أو زمانية، تمت هذه الدراسة وفق أسس منهجية، تم الاعتماد على المنهج الوصفي واستمارة موزعة على عينة قصدية قوامها 30 فرد من الشباب الجامعي، وخلصت الدراسة إلى أن هناك مجموعة من العادات والأنماط لاستخدامهم لوسائط التواصل الاجتماعي، وكذلك أن لاستخدام هذه الوسائط دور في تعزيز القيم الاجتماعية. Abstract: this study aimed to identify the university youth's use of social media (Instagram) and its impact on promoting social values, considering these media as a digital platform for communication without spatial and temporal considerations, this study was carried out on methodological basis, the descriptive approach was used, and a questionnaire was distributed over an intentional sample of 30 university youth. The study concluded that there is a set of habits and patterns for their use of social media, also the use of these media plays a role in promoting social values.
  • Item
    استخدام حقيبة الأعمال والملفات بورفيلو كأداة بديلة لبطاقة المتابعة والتوجيه لبناء المشروع الشخصي المستقبلي (الدراسي والمهني)
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) قيسي, محمدالسعيد; الهلي, مصباح
    ملخص: محاولة استخدام حقيبة الأعمال والملفات كأداة بديلة عن بطاقة المتابعة والتوجيه التي تستخدم حاليا في اتخاذ قرار التوجيه لتلميذ المرحلة المتوسطة والمرحلة الثانوية لمتابعة مسار دراسي محدد ومعين كون هذه البطاقة أثبت الدراسة أنها عاجزة عن تقديم صورة واضحة وكاملة وشاملة عن كل القدرات والاستعدادات والميولات والمهارات والإمكانيات التي يعرفها التلميذ أو تلك التي لم يكتشفها بعد، ثم أن هذه البطاقة تعتمد كليا في وضع مسارات دراسية ومهنية للتلميذ في انعدام تام للخصائص السيكو بيداغوجية التي تنبؤ بالفشل الدراسي وإخفاق مدرسي. Abstract: trying to build a training program aimed at building a personal project for the student trying to use the bag documentaries as a substitute for the card follow-up and guidance that are currently used in the decision guidance for pupil middle school and high school to follow the path of specific study and given the fact that this card has proven study that they are unable to provide a clear picture and a complete and comprehensive capacity and all preparations and tendencies and skills of the student and the possibilities that are known or those that have not yet discovered then that this card is totally dependent and predict the end of the academic failure and school failure.
  • Item
    استجابات تلاميذ الأقسام النهائية (الثانوي والمتوسط) لفعالية التفويج في ظل الجائحة (كوفيد19)
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-06) جعيجع, عمر
    تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن أهم إيجابيات وسلبيات التفويج التربوي في زمن كورونا، من خلال تحليل استجابات عينة من تلاميذ السنوات النهائية ثانوي ومتوسط، عدد مفرداتها ــ(107) منهم (58) التعليم الثانوي، تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وبعد معالجة البيانات وتحليلها باستخدام بعض أساليب الإحصاء الوصفي والتحليلي المناسبة، كانت النتائج كمايلي: اتفق أفراد عينة الدراسة اتفقوا على أن التفويج في زمن كورونا أتاح أربعة امتيازات على الأقل وهي، قلة عدد التلاميذ في القسم، فهم الدروس، التوقيت جيد، الهدوء. كما اتفقت عينة الدراسة كذلك على أن هذه العملية تسببت وجود خمسة مشكلات وهي: الجوع، كثافة الدروس، ثقل المحفظة، الاختصار في الشرح المخل للدروس. Abstract : The current study aims to reveal the most important pros and cons of sub-group in the time of Corona, by analyzing the responses of a sample of secondary and middle year students. The sample was estimated at (107) of them (58) secondary. The descriptiveanalytical approach was relied upon, and after data processing and analysis using some appropriate descriptive and analytical statistics methods.the results were as follows: The study sample members agreed that educational promotion in the time of Corona provided at least four privileges, namely, the small number of students in the department, understanding the lessons, good timing, and calmness. The study sample also agreed that this process caused the existence of five problems, namely: hunger, intensity of lessons, heaviness of the portfolio, and shortness in the explanation that disturbs the lessons.