علم النفس الفارقي وممارسات القبول والتوجيه في النظام التعليمي الجزائري قراءة تحليلية

Abstract

ملخص:يعمل هذا المقال على إبراز أهمية الفروق الفردية بين المتعلمين في الممارسة المهنية لكل من التوجيه والإرشاد في النظام التعليمي الجزائري، وهذا بناءا على قراءة تحليلية لإفرازات عملية القياس والتقويم المعتمدة حاليا،من إشكالات متعلقة بعملية التقدير وتبيان تأثيرها على عملية القبول والانتقال،والذي يعتمد على العلامة التقويمية كمعيار أساسي في بناء قرار التوجيه،وإهمالها لقياس القدرات والاستعدادات و كذا تقدير السمات والميول والاهتمامات. Abstract: This article look for the importance of individual differences between learners in the professional practice of both guidance and counseling in the Algerian educational system, and this is based on analytical reading and the secretions of the measurement and evaluation process currently approved, from problems related to the assessment process and its impact on the acceptance and level up process, which depends on Evaluation of exam points as a basic criterion in building guidance decision, neglecting it to measure capabilities and readiness, as well as assessing traits, tendencies and interests

Description

مقال

Keywords

فروق فردية؛توجيه؛إرشاد؛قبول؛انتقال, individual differences, guidance, counseling , acceptance, level up

Citation

بوصلب,عبدالحكيم. علم النفس الفارقي وممارسات القبول والتوجيه في النظام التعليمي الجزائري قراءة تحليلية. مجلة الدراسات والبحوث الإجتماعية. مج 10ع04. 18/03/2023. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]

Collections