جودة الممارسة الاتصالية في الإدارة الجامعية الجزائرية
No Thumbnail Available
Date
2023-03
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
تتلخص مشكلة هذه الدراسة في الكشف عن مستوى جودة الممارسة الاتصالية بين أطراف إدارة جامعة المسيلة نموذجا من وجهة نظر عمداء الكليات ورؤساء الأقسام وفق المعايير العادية؛ تكونت عينة الدراسة من (07) عمداء كليات ومديري معهد و(35) رئيس قسم. تم استخدام المنهج الوصفي أسلوبا والاستبيان أداة والتكرارات والنسب المئوية وسيلة وصُنفت مستويات جودة الاتصال إلى ثلاث رُتب (مرتفع، متوسط، منخفض). وتوصلت الدراسة الى تباين وجهات نظر رؤساء الأقسام وعمداء الكليات في فاعلية الاتصالات الإدارية وفق المعايير العادية. بوجود فروق بين تقديرات عمداء الكليات وتقديرات رؤساء الأقسام. وتعود هذه الفروق لصالح رؤساء الأقسام. Abstract:
The problem of this study is to reveal the level of quality of communication practice between the parties to the
administration of the University of M’sila, as a model from the point of view of the deans of faculties and heads of
departments according to normal standards; The study sample consisted of (07) college deans, institute directors, and
(35) department heads.
The descriptive approach was used as a method, the questionnaire as a tool, frequencies and percentages as a
means, and the levels of communication quality were classified into three ranks (high, medium, low). The study
concluded that the views of department heads and college deans differ in the effectiveness of administrative
communications according to normal standards. There are differences between the estimates of the deans of the
faculties and the estimates of the heads of departments. These differences are in favor of department heads.
Description
مقال
Keywords
جودة الاتصال؛ اتصال صاعد؛ اتصال مكتوب؛ اتصال شفوي, upward connection; written communication; call quality; Oral communication
Citation
كتفي,عزوز. جودة الممارسة الاتصالية في الإدارة الجامعية الجزائرية. مجلة الدراسات والبحوث الإجتماعية. مج 10ع04. 18/03/2023. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]