تقصي مستويات الكفاءة في النمذجة الرياضية لدى معلمي الرياضيات للصفوف 11-12 بسلطنة عمان
No Thumbnail Available
Date
2021-07
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
الوهيبي,سالم. الحدابي,داوود. الحديدي,محمد. تقصي مستويات الكفاءة في النمذجة الرياضية لدى معلمي الرياضيات. مجلة الدراسات والبحوث الإجتماعية. مج 09ع02. 23/07/2021. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]
Abstract
أحد الأهداف الرئيسة لتدريس الرياضيات هو تنمية وتطوير قدرات الطلبة على تطبيق المعرفة الرياضية وحل المشكلات التي تنشأ في واقع الحياة اليومية للمجتمع، وبالتالي يتطلب تحقيق هذا الهدف تقييم مجموعة من الكفاءات الرياضية ذات العلاقة بالتفكير والاستدلال والبرهنة والتواصل والنمذجة وحل المشكلات والتمثيل باستخدام رموز ولغة الرياضيات، ومن بين هذه الكفاءات الكفاءة الذاتية في النمذجة الرياضية، ونظرا لأهمية النمذجة الرياضية كمصطلح تعليمي برز في الآونة الأخيرة في الأدب التربوي في كثير من دول العالم مما أكسبه أهمية كبيرة في العديد من البرامج الرياضية في العديد من البلدان، وعليه فإن هدف هذا البحث إلى الكشف عن مستويات الكفاءة الذاتية في النمذجة الرياضية لمعلمي الرياضيات بالتعليم ما بعد الأساسي -الصفين (11 -12) - بسلطنة عمان، ومدى توظيفهم لها في أساليب واستراتيجيات التدريس لديهم، حيث تم تطوير مقياس في الكفاءة الذاتية في النمذجة الرياضية وتطبيقه على عينة الدراسة مكونة من 45 معلم ومعلمة من محافظتي الشرقية، وقد تم استخدام المنهج الوصفي لتحليل النتائج التي كشفت عن مستويات جيدة للكفاءة الذاتية في النمذجة الرياضية لمعلمي الرياضيات. Abstract: One of the main objectives of teaching mathematics is the development and development
of students' abilities to apply mathematical knowledge and solve problems that arise in the realities of
the daily life of society, and thus achieving this goal requires the evaluation of a group of
mathematical competencies related to thinking, inference, proof, communication, modeling,
problem solving and representation using mathematics symbols and language, Among these
competencies is self-competence in mathematical modeling, and in view of the importance of
mathematical modeling as an educational term that has recently emerged in educational literature in
many countries of the world, which has earned it great importance in many sports programs in many
countries. Self-efficacy in mathematical modeling for mathematics teachers in post-basic education -
grades (11-12) - in the Sultanate of Oman, and the extent to which they employ it in their teaching
methods and strategies, as a measure of self-efficacy in mathematical modeling was developed and
applied to the study sample consisting of 45 teachers. From my eastern province, the descriptive
approach was used to analyze the results, which revealed good levels of self-efficacy in Riyadh
modeling. Math for teachers of mathematics.
Description
مقال
Keywords
كفاءة ذاتية ؛ نمذجة رياضية؛ تعليم ما بعد الأساسي, self-efficacy; Mathematical modeling; Post-basic education