إدارة الوقت والذكاء وعلاقتهما بالتحصيل الدراسي لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية "دراسة تنبؤية"

Abstract

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن القدرة التنبؤية لإدارة الوقت والذكاء بالتحصيل الدراسي لدى الطلبة، كما هدفت إلى اختبار دلالة الفروق بين متوسطات استجابة الطلاب والطالبات على مقياس إدارة الوقت التي تعزى لمتغير النوع . وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي ، ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن أسئلتها تم استخدام مقياس إدارة الوقت ترجمة الباحث، وكذلك مقياس الذكاء تقنين النفيعي (2001) وبعد التأكد من شروطها السيكومترية, تم تطبيق المقياس على عينة مكونة من (220) طالب وطالبة من طلاب المرحلة الثانوية بمنطقة الجوف وقد أظهرت النتائج أن المتوسط الحسابي لإدارة الوقت لدى عينة الدراسة من طلبة المرحلة الثانوية بمنطقة الجوف بلغ (3,73) وهو بمستوى مرتفع، وأن معامل الارتباط بين إدارة الوقت والتحصيل بلغ (0,284)،كما بلغ معامل الارتباط بين إدارة الوقت والذكاء (0,311)، وأن معامل الارتباط بين الذكاء والتحصيل بلغ (0,728) وجميعها ذات دلالة إحصائية، وبينت النتائج كذلك عن وجود دلالة إحصائية للفرق بين متوسط استجابات الطلاب والطالبات على مقياس إدارة الوقت لصالح الطالبات والتي تعزى لمتغير النوع ، , كما بينت النتائج أن الذكاء متنبئ بالتحصيل في المرحلة الثانوية وقيمة التباين المفسر (R2) الذي فسره مقياس الذكاء في معدل الطالب التحصيلي بلغت (0,530)، بينما كان إدارة الوقت ذا قدرة تنبؤية متدنية قيمة التباين المفسر (R2) الذي فسره مقياس إدارة الوقت في معدل الطالب التحصيلي (0,081).The current study aimed at revealing the students' predictive ability to manage time and intelligence. It also aimed to test the significance of differences between male and female students' response averages on the time management scale that refers to the variable gender. The descriptive analytical approach, and to achieve the objectives of the study and answer its questions, the time management scale the translation of the researcher were used, as well as the intelligence scale Al-Nafi'i construction (2001). After ascertaining its psychometric conditions, the scale was applied to a sample of (220) male and female secondary school students in Al-Jouf area. The results showed that the arithmetic average of time management in the sample of secondary school students in Al-Jouf area was(3.73)and that is a high level, and the correlation coefficient between time management and the academic achievement was( 0,284)Also the correlation coefficient between time management and intelligence was (0.311), and the correlation coefficient between intelligence and academic achievement was (0,728), which all are statistically significant. the results also showed a statistical significance of the difference between the average responses of students on the time management scale in the favor of female students that refers to the variable gender. The results also showed thatintelligence is predictive of achievement at secondary level and the value of the interpreted (R2), which was interpreted by the IQ scale in the student achievement rate reached (0.530) While time management had a low the value of the interpreted variance (R2) which interpreted by the time management scale in the student achievement rated (0.081).

Description

مقال

Keywords

إدارة الوقت، الذكاء، التحصيل الدراسي, اختبار المصفوفات المتتابعة المتقدم, مقياس إدارة الوقت, Time Management, Intelligence, Achievement, Advanced Sequential Matrices Test, Time Management Scale

Citation

مهند، بدر.إدارة الوقت والذكاء وعلاقتهما بالتحصيل الدراسي لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية "دراسة تنبؤية". مجلة الشامل للعلوم التربوية و الإجتماعية . مج 04 . ع 01 . 30/06/2021 . جامعة الوادي [ أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط [ أنسخ رابط التحميل]