أثر بعض المتغيرات على الخصائص السيكومترية
No Thumbnail Available
Date
2022-02
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر الجنس والمرحلة التعليمية على درجة صدق وثبات اختبار الذكاء الانفعالي لدانيال جولمان عند تطبيقه على عينة من طلبة الثانوية والجامعة قوامها (94) طالبا وطالبة، من ولايتي المسيلة وبرج بوعريريج. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: يتمتع مقياس الذكاء الانفعالي لدانيال جولمان بصدق مقبول، حيث وجدت قيمته بطريقة الاتساق الداخلي عن طريق إيجاد مصفوفة الارتباطات باستعمال معامل الارتباط بيرسون بين كل بند والدرجة الكلية للمقياس. - يتمتع مقياس الذكاء الانفعالي لدانيال جولمان بثبات عال، حيث وجدت قيمه بطريقة التناسق الداخلي (معادلة ألفا لكرونباخ)، في حدود (0,698). وهي قيم صدق وثبات مرتفعة ومقبولة، تدل على صلاحية المقياس في البيئة الجزائرية. Abstract: The present study aimed to identify the impact of gender and educational stage
on the degree of validity and reliability of the Daniel Goleman Emotional Intelligence
Scale when applied to a sample of high school students and university students (49), in
the wilayas of M'sila and Bordj Bou Arreridj.
The study achieved a number of results, the most important of which are:
- The Daniel Golman Emotional Intelligence Scale is acceptable and its value is found in
an internal consistency method by finding the correlation matrix using the Pearson
coefficient between each item and the scale's total score.
- Daniel Golman's emotional intelligence scale is consistently high and its value is
reflected in the internal symmetry alpha-kronbach formula at (0.698).
the values of validity and reliability, are high and acceptable, indicating the validity of
the scale in the Algerian environment.
Description
مقال
Keywords
الخصائص السيكومترية، دلالات الصدق؛ دلالات الثبات؛ للذكاء الوجداني, Psychometric properties, Validity indices, reliability indices, Emotional intelligence.
Citation
قرين,العيد. معوش,عبد الحميد. أثر بعض المتغيرات على الخصائص السيكومترية . مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 08 .ع01. 02/02/2022 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]