JPES_Vol 08 N 01
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Régulations Motivationnelles De La Pratique Des Activités Physiques(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) Mbame, Jean-pierre; Bonoy, Lamou; Alimé, Jean De DieuRésumé : La pratique régulière d'activités physiques est recommandée dans le cadre du traitement ou de la prévention de l'obésité. L’objectif de cette étude est d’identifier les régulations motivationnelles qui influencent la pratique d’activités physiques chez les sujets obèses ou en surpoids du Centre National d’Obésité de Yaoundé. Une étude descriptive corrélationnelle a été effectuée du 29 mars au 23 mai 2018 au Centre National d’Obésité de l’Hôpital Central de Yaoundé auprès de 546 participantes obèses ou en surpoids. Grâce à un questionnaire, nous avons récolté les données relatives aux régulations motivationnelles et à la pratique d’activités physiques. Le logiciel SPSS 20 nous a permis d’analyser les données. Les résultats indiquent que les régulations introjectée (=0,159 ; p < 0,001), externe (=-0,143 ; p < 0,002) et motivation (=-0,14 ; p < 0,05) prédisent la pratique d’activités physiques. En somme, seules les régulations les moins autodéterminées prédisaient significativement la pratique d’activités physiques des participantes. Abstract:Regular practice of physical activities is recommended for the treatment or the prevention of obesity. The objective of this study is to identify the motivational regulations that influence the practice of physical activities among obese or overweight participants of the National Center for Obesity of Yaounde. A correlational descriptive study was carried out from March 29th to May 23rd 2018 at the National Center of Obesity of the Yaounde Central Hospital, among 546 obesed or overweight participants. Through a questionnaire, we collected data on motivational regulation and physical activity. The SPSS 20 software allowed us to analyze the data. The results indicate that introjected (=0.159, p< 0.001)), external (=-0.14, p < 0.002) and motivation (=-0.14, p< 0.05) predict activity physical. Conclusively, only the less self-determined regulation predicted significantly the practice of physical activities.Item الكشف والتشخيص المبكر عن اضطراب عسر القراءة النمائي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) لعيس, كمالملخص: هدفت الدراسة الى البحث عن القيمة التبؤية للمؤشرات المعرفية (الوعي الفونولوجي والتسمية السريعة) والمؤشرات اللسانية (الذاكرة العاملة اللفظية والادراك البصري), على عسر القراءة لدى الاطفال في أول تعلمهم للقراءة قبل سن 8 سنوات الناطقين بالعربية. تتكون العينة الأساسية من 54 تلميذا. تم تنفيذ القياسات باستعمال مجموعة من الاختبارات ( اختبار رافن الملون - اختبار الوعي الفونولوجي – التسمية السريعة [تسمية الصور] – الذاكرة العاملة اللفظية – الادراك البصري اختبار قراءة الكلمات للعيس اسماعيل (2015). تم اعتماد المنهج الوصفي التتبعي للإجابة على فرضيات الدراسة. جاءت النتائج لعدد من المؤشرات المعرفية واللسانية غير دالة احصائيا بين القياس الأول و الثاني, فقط المؤشر المعرفي " الوعي الفونولوجي" كان المنبوء الأقوى على عسر القراءة النمائي, ويليه مؤشر الذاكرة العاملة ثم الادراك البصري. في حين جاءت نتائج التسمية السريعة ذات قيمة منبئة ضعيفة في هذه المرحلة من المستوى الدراسي لدى التلاميذ قبل سن 8 سنوات الناطقين بالعربية. Abstract: The study aimed to investigate the predictive value of cognitive indicators (phonological awareness and rapid nomenclature) and linguistic indicators (verbal working memory and visual perception), on dyslexia in children in their first learning to read before the age of 8 years of Arabic speaking. The core sample consists of 54 students. Measurements were carried out using a set of tests (Raven's color test - Phonological awareness test - Rapid naming [image naming] - Verbal working memory - Visual perception [Andrea Frick's test] Word reading test layes smail (2015). The descriptive consecutive approach was adopted to answer the hypotheses of the study. The results came for a number of cognitive and linguistic indicators that are not statistically significant between the first and the second measurement, only the cognitive indicator "phonological awareness" was the strongest predictor of developmental dyslexia, followed by the working memory index and then visual perception. Whereas, the rapid naming results were of weak predictive value at this stage of the academic level among students before the age of 8 years of Arabicspeaking.Item المشكلات النفسية وعلاقتها بالتأخر الدراسي لدى تلاميذ سنة ثالثة ابتدائي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) مريزقي, مسعودة; غالم, فاطمةهدفت الدراسة إلى الكشف عن المشكلات النفسية و السلوكية التي يعاني منها تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي المتأخرين دراسيا و ذلك من وجهة نظر أستاذاتهم ، وتكونت عينة الدراسة من 30 أستاذة في التعليم الابتدائي . ولغرض جمع البيانات تم بناء قائمة تضمنت المشكلات النفسية والسلوكية التي يعاني منها التلاميذ المتأخرين دراسيا، حيث تراوحت نتائج معاملات صدق الاتساق الداخلي مابين (0.54 و0.76) أما الثبات بلغ (0.85) وهي نتائج تطمئن على صلاحية القائمة قبل تطبيقها في الدراسة. توصلت الدراسة إلى ترتيب نسبة الانتشار للمشكلات النفسية والسلوكية لدى فئة التلاميذ المتأخرين دراسيا كما تصفهم أستاذاتهم كالأتي : تصدرت مشكلة السلوك العدواني المرتبة الأولى بنسبة (70 %) فحين جاءت مشكلة العزلة والانسحاب الاجتماعي في المرتبة الثانية بنسبة (56.66% ) ، أما مشكلة القلق احتلت المرتبة الثالثة بنسبة (53.33%) بينما ترتيب مشكلة الخوف في المرتبة الرابعة من حيث انتشارها لديهم بنسبة (50%) ، وقد فسرت النتائج على ضوء الدراسات السابقة والتراث العلمي حول الموضوع . Abstract The study’s main 274imis to reveal the psychological and behavioral trouble –from the teachers’ point of view- that third year primary school, who suffer school failure, do encounter The study sample consisted of 30 female teachers in primary education. For the purpose of data collection, all psychological and behavioral problems the students do have were listed. The Internal consistency validity coefficients were between (0.76 & 0.54) while stability was (0.85) .These results prove the list valid to apply. The study classified the prevalence rate of the psychological and behavioral trouble among the students – as described by their teachers –suffering school failure as follow: The problem of aggressive behavior ranked first with a percentage of (70%). While the problem of isolation and social withdrawal came in second place with a percentage of (56.66%). As for the problem of anxiety, it ranked third with a rate of (53.33%). While the problem of fear ranked fourth in terms of its prevalence (50%). The results were interpreted in the light of previous studies and the literature review about the very topic.Item التنمر المدرسي وعلاقته بالتحصيل الدارسي لدى تلاميذ السنة أولى من التعليم المتوسط(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) مغار, عبدالوهابتهدف الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى التنمر المدرسي لدى تلاميذ السنة أولى متوسط وعلاقة ذلك بالتحصيل الدراسي، حيث تم استخدام المنهج الوصفي و بناء مقياس لتحقيق هذا الهدف ضم 18 بندا وهذا بعد التأكد من خصائصه السيكومترية، وزع المقياس على عينة تطوعية شملت (105) تلميذا يدرسون في السنة أولى متوسط من كلا الجنسين، وتوصلت الدراسة إلى نتيجة مفادها، أن مستوى التنمر لدى أفراد عينة الدراسة مرتفعا، كما أن التحصيل الدراسي عند هذه الفئة منخفضا، و أنه هناك علاقة ارتباطيه عكسية بين التنمر المدرسي و التحصيل الدراسي لدى عينة الدراسة. Abstract: The current study aims to know the level of school bullying among first year middle school students and its relationship to academic achievement, where the descriptive approach was used and a scale was built to achieve this goal, which included 18 items. In the first year, an average of both sexes, and the study came to the conclusion that the level of bullying among the members of the study sample is high, and the academic achievement of this group is low, and there is an inverse correlation between school bullying and the academic achievement of the study sample.Item دراسة مقارنة لمستوى بعض عناصر اللياقة البدنية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) جبايلي, لياس; بزيو, سليمهدفت هذه الدراسة إلى محاولة معرفة الفروق بين تلاميذ المرحلة المتوسطة في بعض عناصر اللياقة البدنية (التحمل، القوة، السرعة والرشاقة ، وتبلورت مشكلة الدراسة في التساؤل التالي : هل توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى بعض عناصر اللياقة البدنية (التحمل، القوة، السرعة، الرشاقة) لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بين تلاميذ منطقة خنشلة ومنطقة بسكرة ؟ هذا واعتمد الباحث في هذه الدراسة على المنهج الوصفي المقارن ،كما اعتمد الباحث على عينة قصدية والمتمثلة في تلاميذ المرحلة المتوسطة (12-14 سنة) من متوسطتين، ثانوية بمنطقة بسكرة (45 تلميذ) و ثانوية بمنطقة خنشلة (45 تلميذ)، وباعتماد على الاختبارات البدنية التي تقيس كل من عناصر اللياقة البدنية (التحمل، القوة، السرعة، الرشاقة)،حيث اعتمد الباحث على الاختبارات البدنية كأداة لجمع البيانات وهي (الجري-المشي لمدة 6 دقائق، الوثب من الثبات، العدو 30 متر، الجري الزجزاجي ،وتوصل الباحث إلى انه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج تلاميذ المرحلة المتوسطة لمنطقة بسكرة ولمنطقة خنشلة في العناصر الأربعة (التحمل، القوة، السرعة، الرشاقة). Abstract: this study was designed to try to understand the differences between middle-level student in certain elements of fitness (endurance, strength, speed and agility), and crystallized the study problem in the following question: is there a statistically significant difference in the medium level some elements of differences in fitness (endurance, strength, speed, agility) among students of the average level between students of the Khenchela and Biskra region? This adopted a researcher in this study on descriptive and comparative, as a deliberately supported researcher and sample of students of the average level (12-14 years) of middle school in the Biskra region (45 students) and of middle school in the Khenchela region (45 students), and the adoption of physical tests that measure the elements of physical condition (endurance , strength, speed, agility), where the researcher based on physical tests as a tool to collect data that is (running for 6 minutes, jumping in support, running speed of 30 meters, running zig-zag), the researcher concluded that there was no fur Statistically significant differences between the results of high school students for the region of Biskra and Khenchela in the four elements (endurance , strength, speed, agility)Item تطوير المؤسسة التعليمية الجزائرية باعتماد ثقافة التدبير التربوي لدى هيئة التدريس(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) بن خرور, خيرالدينيعتبر التدبير التربوي عملا استراتيجيا جديدا في التربية تسعى إلى بلوغه معظم المؤسسات التعليمية مهما كانت طبيعتها ،وهذا من أجل اتخاذ الإجراءات والتدابير والقرارات المناسبة لتحسينها وتطويرها بما يخدم الأهداف المرجوة. فهذه الدراسةجاءت لتركز على موضوع : تطوير المؤسسة التعليمية الجزائرية باعتماد ثقافة التدبير التربوي-كما يتصورها الاساتذة والمديرون-دراسة ميدانية بابتدائيات مدينة باتنة . و تهدف الدراسة الحالية إلى بيان أهمية ثقافة التدبير التربوي في تطوير المؤسسة التعليمية من وجهة نظر الأساتذة والمديرين وأثر كل من المتغيرات الديمغرافية في ذلك، وتكونت عينة الدراسة من 238 أستاذا ومديرا، طبقت عليهم استبانة مكونة من جزئين : ( ثقافة التدبير التربوي ،تطوير المؤسسة التعليمية )،وقد سارت الدراسة إلى عرض جملة من النتائج والتوصيات مرتبطة بمجال البحث وحدوده . Abstract: Educational management is considered a new strategic work in education that most educational institutions seek to achieve, whatever their nature, and this is in order to take appropriate measures, measures and decisions to improve and develop them to serve the desired goals. This study came to focus on the topic: developing the Algerian educational institution by adopting a culture of educational management - as perceived by professors and administrators - a field study in the beginnings of the city of Batna. The current research aims to demonstrate the importance of the educational management culture in developing the educational institution from the viewpoint of teachers and managers, and the effect of each of the demographic variables in that, and the study sample consisted of 238 professors and managers, a questionnaire consisting of two parts was applied to them: (educational management culture, institution development Educational), and the study proceeded to present a set of results and recommendations related to the field of research and its limits.Item علاقة اضطراب الوظائف التنفيذية بظهور اضطراب صعوبة الكتابة(بلخير,سمية. نواني,حسين. علاقة اضطراب الوظائف التنفيذية بظهور اضطراب صعوبة الكتابة. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 08 .ع01. 02/02/2022 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل], 2022-02) بلخير, سمية; نواني, حسينتعتبر الوظائف التنفيذية المسير والمتحكم في جميع العمليات المعرفية، مثلها مثل الحركة الجوية في ادارة جميع العمليات في وقت واحد. فهي مهمة في الحياة اذا لم نتعلمها في مرحلة الطفولة وسنوات المراهقة، فسنكون حقا غير مجهزين كراشدين لنحمل وظيفة ولنحافظ على زواج، ولنربي الاطفال، ولنتعايش مع بعضنا البعض ونكون جزءا من المجتمع المدني تهدف الدراسة الحالية إلى تفسير سبب العسر الكتابي بوجود خلل علي مستواى الوظائف التنفيذية. وللوصول الي ذلك قام الباحثان باختيار عينة مقصودة قوامها 60 تلميذ وتلميذة 30 لديهم صعوبات كتابية ونفس الحجم اسوياء متمدرسين بالسنة الرابعة ابتدائي بمنطقة تمنراست وقد تم تطبيق عليهم اختبار الكف المعرفي واختبار تشخيص صعوبات الكتابة وقمنا بتحليل البيانات باستخدام برنامج اسبسس وكشفت الدراسة عن النتائج التالية: -ان احد عوامل ظهور اضطراب صعوبات الكتابة راجع الي الخلل على مستولى الوظائف التنفيذية (الكف المعرفي. Abstract: Executive functions are the manager and the controller of all the cognitive processes, pretty much like the air traffic control. Therefore, it is vital in our lives. If we don’t learn it in our childhood or our adolescence, we will not be able to take the responsibilities of work, marriage, bringing up children, and coexisting with each other to be part of the civil society. This study aims at explaining the reason behind the writing difficulties, which is caused by a defect in the executive functions. In order to achieve this aim, the two researchers chose an intended sample of 60 pupils of 4th grade schoolchildren from Tamanrasset region, 30 of them have writing difficulties and the other 30 are normal. The researchers applied on the sample the cognitive inhibition test, and a test for diagnosing the writing difficulties. Then, we analysed the data using the SPSS program. The study revealed the following results: The defect in executive functions (cognitive inhibition) is one of the factors which cause the writing difficulty disorder.Item نمط الأفكار السائد لدى التلاميذ المقبلين على اجتياز امتحان شهادة التعليم المتوسط(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) محمدي, كريمة; برزوان, حسيبةملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة نمط الأفكار السائد لدى التلاميذ المقبلين على اجتياز امتحان شهادة التعليم المتوسط وعلاقتها بالدافعية للإنجاز ، وكذا معرفة الفرق في نمط الأفكار السائد بين الإناث و الذكور المقبلين على اجتياز امتحان شهادة التعليم المتوسط، فاستخدامنا المنهج الوصفي الارتباطي ، ومن أجل اختبار فرضيات الدراسة عمدنا إلى تطبيق مقياس الأفكار اللاعقلانية لأحمد بن سالم بن خميس القلهاتي (2014) ومقياس الدافعية للإنجاز للمشرفي (2012) على عينة مكونة من (100) تلميذ وتلميذة، بواقع (50) تلميذ و(50) تلميذة من متوسطتين النخلة الجديدة و متوسطة عيسى مسعودي بالكاليتوس. فأظهرت نتائج الدراسة أن نمط الأفكار اللاعقلانية هو النمط السائد لدى التلاميذ المقبلين على اجتياز امتحان شهادة التعليم المتوسط، كما أسفرت نتائج دراستنا أنه لا يوجد فرق في نمط الأفكار السائد بين الاناث والذكور، أي لا يختلف نمط تفكير عينة الدراسة باختلاف الجنس و أخيرا أثبتت النتائج وجود علاقة ارتباطية سالبة وقوية دالة إحصائيا بين الأفكار اللاعقلانية والدافعية للإنجاز، لدى تلاميذ المقبلين على اجتياز امتحان شهادة التعليم المتوسط. Abstract: This study aimed to identify the prevailing pattern of thinking among middle school students who were about to pass the middle school certificate exam and its relationship to achievement motivation, as well as the difference between females and males in their pattern of thinking. We used the relational descriptive approach, In order to test the hypotheses of the study, we used the measure of irrational thinking patterns developed by Ahmed bin Salem bin Khamis al-Qalhati (2014) and the motivation measure of achievement for al-mochrifi )2012(. These tests were applied to (50) male and (50) female students from the two middle schools in the eucalyptus district of Algiers (the Issa Masoudi middle school and the new Nakhla middle school). The results of the study showed that the irrational pattern of thinking was the predominant pattern among students regardless of their gender. Furthermore a strong and statistically significant correlation was found between irrational thinking and achievement motivation among students who were about to pass the middle school certificate exam.Item مستوى عوامل الثقافة التنظيمية لدى عمال المؤسسة الاستشفائية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) الود, حبيب; الود, نوريهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستويات بعض عوامل الثقافة التنظيمية في المؤسسة الاستشفائية هاني محمد بن هادي بمسعد وذلك من خلال التساؤل التالي: ما مستوى الثقافة التنظيمية لدى عمال المؤسسة الاستشفائية؟، تم اعتماد المنهج الوصفي، أما بالنسبة لأداة البحث تم استخدام الاستبيان من اجل جمع البيانات، حيث قمنا باستخدام مقياس الثقافة التنظيمية لـ "هوفستد" المكون من (36) بند وقد طبقت الأداة على عينة قدرت ب (319) فردا في المؤسسة، وتم استخدام الأساليب الإحصائية المتمثلة في مقاييس النزعة المركزية المتمثلة في (المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري) من اجل تسهيل عملية العرض والتحليل وصولا إلى النتائج. وقد توصلت النتائج إلى مستوى متوسط في الثقافة التنظيمية لدى عمال المؤسسة الاستشفائية، وقد تم مناقشة نتائج الدراسة في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة وكذا خصائص عينة الدراسة . Abstract: The study aimed to explore the level of organizational culture within the hospital institution Hani Mohammed bin Hadi Messaad. Study questions: What is the organizational culture of the workers of the hospital institution? We have adopted the descriptive approach. For the tool, we have used questionnaire as a key tool for data collection where we have used the organizational culture scale of hofstede, with (36) items where the tool was applied to a sample of (319) individuals in the enterprise. The results have shown the following: An intermediate level in the organizational culture of the workers of the hospital institution.Item قياس مدى جودة التقويم في المدرسة الجزائرية من خلال بناء الاختبارات التحصيلي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) غرايسة, أحمد; عواريب, لخضرملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى جودة الاختبارات التحصيلية المعتمدة في اختبارات شهادة التعليم المتوسط علما بان هذه الدراسة تتناول بالتحليل بناء الأسئلة وتصميمها وكذلك الجوانب التقنية المتمثلة في طباعة الأسئلة وتعليماتها وعددها...الخ. ولقد قام الباحث بدراسة وصفية شملت الاختبارات التي قدمت سنوات (2015 ، 2019 ) ولقد اعتمد الباحث في هذه الدراسة على أداة معايير بناء الاختبارات التحصيلية محكمة من طرف الخبراء والمتخصصين في ميدان علوم التربية ولقد توصلت الدراسة في النهاية إلى وجود وتوفر معايير الجودة في كتابة تعليمات الاختبار وجودة وطباعة الاختبار، وتوفر فقرات الاختبار ألتحصيلي الجيد بنسب مقبولة وان الأساتذة المشرفين على بناء هذه الاختبارات يستخدمون معايير الاختبار ألتحصيلي الجيد. Abstract: This study aims to evaluate the quality of the achievement tests approved in the intermediate education certificate exams, knowing that this study deals with analysis, the construction and design of questions, as well as the technical aspects of printing questions, their instructions, their number...etc. The researcher has conducted a descriptive and analytical study that included the tests that were presented in the years (2015, 2019). Writing test instructions, quality and printing of the test, and providing test items for good achievement.Item علاقة الثقة بالنفس و التفاؤل غير الواقعي بالدافعية للانجاز لدى طلبة جامعات (بسكرة، الوادي، ورقلة)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) غرغوط, عاتكة; عدائكة, ساميةملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن طبيعة العلاقة التي تربط الثقة بالنفس والتفاؤل غير الواقعي بالدافعية للانجاز لدى طلبة جامعات (بسكرة، الوادي، ورقلة)، اختيرت عينة الدراسة بطريقة عشوائية طبقية، وشملت 438 طالب وطالبة، ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بإتباع المنهج الوصفي، واستخدمنا ثلاث مقاييس صمموا لقياس متغيرات الدراسة، كما اعتمدنا على الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية spss في تحليل البيانات، وقد خلصت الدراسة الى النتائج التالية: 1- مستوى الثقة بالنفس لدى طلبة جامعات (بسكرة، الوادي، ورقلة) عال. 2- مستوى التفاؤل غير الواقعي لدى طلبة جامعات (بسكرة، الوادي، ورقلة) متوسط. 3- مستوى الدافعية للانجاز لدى طلبة جامعات (بسكرة، الوادي، ورقلة) عال. 4- توجد علاقة ارتباطية موجبة بين الثقة بالنفس والتفاؤل غير الواقعي والدافعية للانجاز لدى طلبة جامعات (بسكرة، الوادي، ورقلة) .ا. Abstract: The study aimed to reveal the nature of the relationship between selfconfidence and unrealistic optimism with the motivation of accomplishment for the students of Biskra, El oude,and Ouargla universities. The study sample was selected randomly, and it involved 438 male and female students.In order to achieve the study objectives we used the descriptive approach, and we used three scales which were designed to measure the variables of the study, beside we relied on statistical package of the social sciences spss in data analysis. The study has reached the following results: 1-The students at Biskra, El oued, Ouargla universities have an average selfconfidence high. 2-The students at Biskra, El owed, Ouargla universities have an average unrealistic optimism level. 3-The students at Biskra, El oued, Ouargla universities have an average motivation of accomplishment high. 4-There is a positive correlation between self-confidence and unrealistic optimism and motivation accomplishment for the students of Biskra, El oued, Ouargla universities.Item دور قسم علوم التربية في تنمية قيم المواطنة لدى الطلبة في جامعة الجزائر 2(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) طوبال, جمالهدف البحث الحالي التعرّف لدور قسم علوم التربية في كلية العلوم الاجتماعية في جامعة الجزائر 2 في تنمية قيم المواطنة لدى طلبته، وذلك من وجهة نظر الطلبة أنفسهم. اعتمد الباحث على المنهج الوصفي، وكانت أداة البحث استبانة، طُبّقت على عَيّنة مؤلفة من (95) طالباً وطالبةً في قسم علوم التربية في جامعة الجزائر 2، (55) طالباً من طلبة السنة الثالثة: تخصص علم النفس التربوي، و (40) طالباً من طلبة الماستر 1: تخصص أنظمة تعليم ومناهج دراسية، تم تطبيق الدراسة الميدانية في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2020/2021 وتم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لتحليل البيانات. أكدت نتائج البحث أن قسم علوم التربية في جامعة الجزائر 2 يؤدي دوره على أتم وجه في تنمية قيم المواطنة لدى طلبته وبدرجة مرتفعة. أما على المحاور الفرعية للاستبانة، فكانت مساهمة المناخ التعليمي، والأستاذ الجامعي مرتفعة، في حين كانت مساهمة إدارة الكلية في تنمية قيم المواطنة لدى الطلبة متوسطة. كما أكدت نتائج البحث عدم وجود فروق في وجهات نظر الطلبة حول موضوع مساهمة القسم في تنمية قيم المواطنة لديهم. بناءً على نتائج البحث، قدم الباحث مجموعة من المقترحات، أهمها: إدراج مقررات جامعية (أو فصول ضمن كتب جامعية) عن قيم المواطنة وكيفية تنميتها، وعقد ندوات ومحاضرات ودورات تدريبية حول المواطنة وسبل تنميتها لدى الشباب الجزائري . Abstract: The aim of the current research is to identify the role of the Department of Education Sciences at the Faculty of Social Sciences at the University of Algiers 2 in developing the values of citizenship among its students, from the students' point of view. The researcher adopted the descriptive approach, and the research tool was a questionnaire, which was applied to a sample of (95) students in the Department of Education Sciences at the University of Algiers 2, (55) students from the third year: educational psychology, and (40) students from among the students Master 1: specializing in education systems and curricula. The field study was applied in the second semester of the academic year 2020/2021 and arithmetic averages and standard deviations were used to analyze the data. The results of the research confirmed that the Department of Education Sciences at the University of Algiers 2 plays its role in developing the values of citizenship among its students. As for the sub-axes of the questionnaire, the contribution of the educational climate and the university professor was high, while the contribution of the college administration in developing the values of citizenship among students was moderate. The results of the research also confirmed that there are no differences in the students' views on the topic of the department's contribution to the development of their citizenship values according to the variables of specialization. Based on the results of the research, the researcher presented a set of proposals, the most important of which are: the inclusion of university courses (or chapters within university books) on citizenship and how to develop it, holding seminars, lectures and training courses on citizenship and ways to develop it among Algerian youth.Item دراسة مستوى مهارات ما وراء المعرفة لدى أمهات الأطفال ذوي اضطراب التوحد(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) مريني, أسماء; ممادي, شوقيهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى المهارات ما وراء المعرفية لدى عيّنة من أمهات الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد والاختلافات الحاصلة في مستوى المهارات ما وراء المعرفية حسب كل من المستوى التعليمي والسن، واشتملت الدراسة على عيّنة مكونة من (41) أمًّا من أمهات الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد ممن يرتادون مراكز التكفل، وقد تم اختيارهن بطريقة قصدية. تم اتباع المنهج الوصفي وذلك باستخدام مقياس المهارات ما وراء المعرفية بعد التحقق من خصائصه السيكومترية. وبعد إجراء المعالجة الإحصائية لبيانات الدراسة باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) توصلت نتائج الدراسة إلى أن أمهات الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد لديهن مستوى منخفض من المهارات ما وراء المعرفية، كما أظهرت وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى المهارات ما وراء المعرفية باختلاف المستوى التعليمي والسن. وقد تم تفسير هذه النتائج المتوصل إليها في ضوء التراث النظري والدراسات السابقة ذات الصلة بالموضوع.Abstract: The present study aimed to reveal the level of metacognitive skills level of mothers of children with autism spectrum disorder (ASD), and differences in the level of metacognitive skills according to educational level and age. The study included a sample of (41) mothers of children with autism spectrum disorder (ASD) who were deliberately chosen. The Descriptive method was followed by using metacognitive skills scale after verifying its psychometric properties. After performing the statistical treatment of the study data by using the statistical package for social sciences program (spss), the results of the study included that mothers of children with autism spectrum disorder have low level of metacognitive skills, the results also showed that there are statistically significant differences in the level of metacognitive skills according to educational level and age. These results have been explained in the light of the theorecal heritage and previous studies related to the subject and from it some suggestions were made.Item برنامج تعليمي مقترح بإستخدام إستراتيجية التعلم المتمازج المدعوم بالوسائط المتعددة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) مجاهد, مصطفى; بومعزة, محمد لمين; حملاوي, عامريهدف البحث إلى التعرف على إستخدام إستراتيجية التعلم المدمج على التحصيل المعرفي وبعض القدرات البدنية ومستوى الأداء الفني في دفع الجلة, وقد إستخدم الباحث المنهج التجريبي بإستخدام التصميم ذو مجموعتين تجريبية والأخرى ضابطة, بإستخادم القياسات القبلية والبعدية على عينية البحث التي تم إختيارها بالطريقة العشوائية من مجتمع البحث الذي قوامه(194), وتم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية قوامها (15) طالب وإستخدم معها البرنامج المقترح بالتعلم المدمج , والأخرى ضابطة قوامها (15) طالب وإستخدم معها الطريقة التقليدية المتبعة ,وإستعان الباحثان في جمع البيانات بالإستمارات والإختبارات المعرفية والبدنية والمهارية والبرنامج التعليمي بإستخدام بعض الوسائط المتعددة, من أهم النتائج التي توصل إليها البحث وجود تحسن في كل المتغيرات قيد البحث لكلا المجموعتين مع تفوق للمجموعة التجريبية التي إستخدمت نموذج التعلم المدمج . Abstract: The research aims to know On the use of a blended learning strategy on cognitive achievement, some physical abilities and the level of technical performance in pushing the shot, the researcher used the experimental method using the design with two experimental groups and the other control, using the pre and post measurements on the sample of the research that was chosen randomly from the research community of (194 ), And they were divided into two groups, one of which was experimental of (15) students and used the proposed program with blended learning, and the other was a control program consisting of (15) students, using the traditional method used, and the researchers used to collect data with forms, cognitive, physical and skill tests, and the educational program using some multimedia. One of the most important findings of the research is the presence of improvement in all the variables under investigation for both groups, with the superiority of the experimental group that used the blended learning model.Item القدرة المكانية وعلاقتها بالأداء التحصيلي في الرياضيات(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) بهلول, خديجة; رحماوي, سعادالملخص: تهدف دراستنا الحالية إلى البحث في العلاقة بين القدرة المكانية والأداء التحصيلي في الرياضيات لدى تلاميذ السنة أولى متوسط، وكذا تحري الفروق بين الإناث والذكور في مستوى القدرة المكانية. وذلك من خلال دراسة ميدانية تبنينا فيها المنهج الوصفي التحليلي على عينة قوامها 77 تلميذ وتلميذة، طبقنا فيها اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة كاختبار للقدرة المكانية، واعتمدنا على علامات اختبار مادة الرياضيات للثلاثي الثاني كمستوى للأداء التحصيلي في الرياضيات، وبعد معالجة البيانات احصائيا أسفرت النتائج على وجود علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين القدرة المكانية والأداء التحصيلي في الرياضيات، إلى جانب وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة 0.05 بين التلاميذ في مستوى القدرة المكانية تعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث. Abstract: Our actual study aims at looking for the relationship between the spatial ability and the achievement performance in Mathematics for the first year students in the Middle School. Besides, it aims at the differentiation between the spatial ability for boys as well as girls through empirical study in which we adopted the descriptive analytical approach on 77 pupils. We applied the color Sequential matrix test as a test about the spatial ability. Also, we adopted the Mathematics examination marks in the second trimester as level for the achievement performance in Mathematics. After treating the data statistically, the results showed the existence of a statistically significant relationship between the spatial ability and the achievement performance in Mathematics. Besides, we noticed the existence ofa statistically significant differences at the indication level of 0.05 between the pupils in the level of the spatial ability attributed to a variable of sexin favor of girls.Item أثر بعض المتغيرات على الخصائص السيكومترية(2022-02) قرين, العيد; معوش, عبد الحميدملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر الجنس والمرحلة التعليمية على درجة صدق وثبات اختبار الذكاء الانفعالي لدانيال جولمان عند تطبيقه على عينة من طلبة الثانوية والجامعة قوامها (94) طالبا وطالبة، من ولايتي المسيلة وبرج بوعريريج. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: يتمتع مقياس الذكاء الانفعالي لدانيال جولمان بصدق مقبول، حيث وجدت قيمته بطريقة الاتساق الداخلي عن طريق إيجاد مصفوفة الارتباطات باستعمال معامل الارتباط بيرسون بين كل بند والدرجة الكلية للمقياس. - يتمتع مقياس الذكاء الانفعالي لدانيال جولمان بثبات عال، حيث وجدت قيمه بطريقة التناسق الداخلي (معادلة ألفا لكرونباخ)، في حدود (0,698). وهي قيم صدق وثبات مرتفعة ومقبولة، تدل على صلاحية المقياس في البيئة الجزائرية. Abstract: The present study aimed to identify the impact of gender and educational stage on the degree of validity and reliability of the Daniel Goleman Emotional Intelligence Scale when applied to a sample of high school students and university students (49), in the wilayas of M'sila and Bordj Bou Arreridj. The study achieved a number of results, the most important of which are: - The Daniel Golman Emotional Intelligence Scale is acceptable and its value is found in an internal consistency method by finding the correlation matrix using the Pearson coefficient between each item and the scale's total score. - Daniel Golman's emotional intelligence scale is consistently high and its value is reflected in the internal symmetry alpha-kronbach formula at (0.698). the values of validity and reliability, are high and acceptable, indicating the validity of the scale in the Algerian environment.Item مستوى التفكير الناقد لدى تلاميذ المرحلة الثانوية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) جاري, نعيمة; لعيس, إسماعيل; اسعادي, فارستهدف الدراسة الحالية الى الكشف على مستوى التفكير الناقد لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بثانوية صحن الرتم، المقرن، الوادي، وقد تم استخدام المنهج الوصفي الاستكشافي لملائمته لموضوع الدراسة، حيث كان عدد أفراد العينة (ن=118) تلميذا من الجنسين، وقد طبق عليهم مقياس التفكير الناقد لفاروق عبد السلام وممدوح محمد سليمان(2005) بأبعاده الخمسة، وللمعالجة الإحصائية استخدمنا اختبار (ت) لعينة واحدة على متوسط فرضي، و اختبار (ت) لعينتين مستقلتين بين متوسطي الذكور والإناث، وقد أظهرت نتائج الدراسة: - أن مستوى التفكير الناقد لدى افراد العينة منخفض في الأبعاد(الاستنباط، الاستنتاج والتفسير)، ومتوسط في بعد معرفة الافتراضات ومرتفع في بعد المناقشة. - عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في التفكير الناقد يعزى لمتغير الجنس(ذكر،أنثى). Abstract: The current study aims to uncover the level of critical thinking among secondary school students in Sahn al-Ratam secondary school, Al-Magrane, and El oued The exploratory descriptive approach was used to suit the subject of the study, as the number of the sample members was (n = 118) students of both sexes, and the thinking scale was applied to them. The critic Farouk Abdel Salam and Mamdouh Muhammad Suleiman (2005) with its five dimensions, and for the statistical treatment we used the (T) test for one sample on the average hypothesis, and the (T) test for two independent samples between average males and females, and the results of the study showed .Item فعالية برنامج ارشادي قائم على تقنية أي.بي.أي للتخفيف من الغضب لدى أطفال(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-02) محرز, عبلة; بقال, اسمىتهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على فعالية برنامج إرشادي قائم على تقنية في خفض الغضب لدى الأطفال التوحديين، وقد تكونت عينة البحث من (30) حالة من أطفال اضطراب طيف التوحد ممن تحصلوا على درجات مرتفعة على مقياس الغضب، بعد التأكّد من تماثلهم في الاضطراب مع عدم وجود اضطرابات مصاحبة، الأطفال هم من الملتحقين بالأقسام الخاصة بمدينة وهران واجريت الدراسة في الفترة الزمنية ما بين أكتوبر وديسمبر 2020. لقد استخدمت مجموعة من الأدوات منها: مقياس الغضب لبص وديركي ترجمة مجدي محمود، إضافة إلى البرنامج الإرشادي. بعد تحليل النتائج أسفرت الدراسة على أن البرنامج الإرشادي المبني على تقنية قد ساهم في خفض الغضب لدى أطفال اضطراب طيف التوحد بشكل فعال، وعليه يمكن تعميم هذا البرنامج على مجموعات أخرى من الأطفال التوحديين . Abstract: The aim from the current study is to recognize the effectiveness of an ABA technology-based guidance program in decreasing autistic children anger. The research sample consisted of (30) children with spectrum disorder autism who scored high on the anger scale, these children were confirmed as similar in disorders and free from other ailments. The kids were in special disabled classrooms in Oran city and this study took place between October& December 2020. A set of tools have been used, including: “Buss& Durkee” anger scale) Magdy Mahmoud’s translation( and the guidance program. After analysing the results, the study revealed that this ABA technology-based guidance program has effectively contributed in decreasing spectrum disorder autistic children anger. Therefore, this program can be rolled out to many other autistic children.