Dyslexia Between Reality And Misconception
No Thumbnail Available
Date
2020-09
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
لملخص : يلعب المعلم دورًا رئيسيًا في تهيئة بيئة تعليمية شاملة وناجحة تسهل وتشجع التعلم للتلاميذ الذين يعانون من عُسر القراءة، ونظرًا لأن هذه البيئة الشاملة تعتمد اعتمادًا كبيرًا على وجود معارفه ومهاراته ومواقفه، تحاول هذه الدراسة التحقيق في وعي مدرسي الطور المتوسط الجزائريين للغة الإنجليزية كلغة أجنبية. تم جمع البيانات من عينة قصدية تضم 81 مدرسًا من إكماليات باتنة وضواحيها من خلال استبيان على شبكة الإنترنت، كشفت النتائج أن الغالبية العظمى من الأساتذةالذين شملهم الاستطلاع لا يدركون عسر القراءة وتأثيره على تعلم اللغة الأجنبية. حتما ، بسبب عدم إدراكهم ، فهم يسيئون فهم التلاميذ الذين يعانون من عسر القراءة ويعتبرونهم متعلمين بطيئين وأقل من متوسطي الأداء. وبالتالي ، يوصى بأن يخضع الأساتذة للتدريب الإلزامي على عُسر القراءة، مما يتيح لهم التعامل مع احتياجات هؤلاء المتعلمين. Abstract: The teacher plays a major role in establishing a successful inclusive learning
environment which facilitates and promotes learning for dyslexic pupils, Since the
created inclusive environment enormously relies on the presence of his/her knowledge
skills, and attitudes, the present study attempts to investigate Algerian EFL middle school
teachers’ awareness of and familiarity with developmental dyslexia, A purposive sample
of 81 EFL middle school teachers from Batna and its suburbs was surveyed through an
online questionnaire; Findings revealed that the overwhelming majority of the surveyed
respondents are not aware of developmental dyslexia and its effects on foreign language
learning. Inevitably, because of their unawareness, they misconceive dyslexic pupils and
consider them sluggish learners and below average performers; Thus, it is recommended
that teachers undergo compulsory training on dyslexia which enables them cope with the
needs of such impaired learners.
Description
مقال
Keywords
Developmental dyslexia; awareness; familiarity; Algerian EFL middle school teachers; training
Citation
Tobbi,Saida. Dyslexia Between Reality And Misconception. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 06 ع4. 01/09/2020 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]