اثر استخدام التجارب البديلة في تصحيح التصورات الخاطئة لمفاهيم
No Thumbnail Available
Date
2020-06
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي - University of Eloued
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام التجارب البديلة في تصحيح التصورات الخاطئة لمفاهيم التحول الفيزيائي لدى تلاميذ التعليم المتوسط. استخدمنا المنهجين الوصفي والتجريبي، حيث تكونت عينة البحث من 100 تلميذا في المجموعة الضابطة و20 تلميذا في المجموعة التجريبية من تلاميذ السنة الأولى من التعليم المتوسط بولاية الجزائر في العام الدراسي )2017/2018). وتمثلت أدوات الدراسة في تصميم تجارب بديلة بسيطة وكذا اختبار التصورات الخاطئة حول التحول الفيزيائي عبارة عن اختيار من متعدد متبوع بتعليل الإجابة. دُرس موضوع التحول الفيزيائي لأفراد المجموعة الضابطة بالطريقة التقليدية ولأفراد المجموعة التجريبية باستخدام التجارب البديلة. أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ≤ 0,05) α (بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية ودرجات المجموعة الضابطة في الاختبار لصالح المجموعة التجريبية. وقد أوصت الدراسة بتبني التجارب البديلة من أجل تطوير العملية التعليمية. Abstract: The aim of this study was to investigate the effect of using alternative experiments in
correcting the misconceptions of the concepts of physical change among middle school students.
We used descriptive and experimental approaches, the research sample consisted of 100 students in
the controlled group and 20 students in the experimental group of students of the first year of
middle school in in Algeriacity in the academic year (2017/2018), The tools of the study were to
design simple alternative experiments as well as to test misconceptions about physical change, The
controlled group was studied physical change using the conventional way , but the experimental
group was studied using the alternative experiments, The results of the study showed that there
were statistically significant differences at the level of (α≤ 0,05) between the main scores of the
experimental group and the controlled group to the test in favor of the experimental group, The
study recommended the adoption of alternative experiments in order to develop the educational
process.
Description
مقال
Keywords
التجارب البديلة ; التصورات الخاطئة ; المفاهيم ; التعليم ; التحول الفيزيائي, Alternative conceptions; Misconceptions; Concepts; Education ; physical change
Citation
دوادي,زهرة. ريان,سيدعلي. جبالي,جعفر. اثر استخدام التجارب البديلة في تصحيح التصورات الخاطئة لمفاهيم. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 06 ع4. 01/09/2020 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]