الذكاء الوجداني وعلاقته بالقدرة على حل المشكلات لدى تلاميذ المرحلة الثانوية
Loading...
Date
2016-03-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي University of Eloued
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة الارتباطية بين الذكاء الوجداني والقدرة على حل المشكلات لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، وتكونت العينة من131 تلميذا وتلميذة اختيروا بطريقة عشوائية بسيطة من تلاميذ الثانية ثانوي بثانويتي هوراي بومدين وبرهوم الجديدة للعام الدراسي 2014/2013. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم مقياس الذكاء الوجداني لعثمان ورزق(1998)، وقائمة حل المشكلات ل(هبنر) و(بيترسون) ترجمة وتقنين الصمادي(1992)، وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة دالة احصائيا عند (0.01) بين أبعاد الذكاء الوجداني (إدارة الانفعالات، التعاطف، تنظيم الانفعالات المعرفة الانفعالية، والدرجة الكلية) والقدرة على حل المشكلات، ودالة إحصائيا عند (0.05) بين بعد التواصل الاجتماعي والقدرة على حل المشكلات. The study aimed to identify the relationship between emotional intelligence and problem _Solving
ability among secondary school pupils. The sample study consisted of (131) male and female pupils.
Second-Year pupils were selected using simple random sampling from Houari Boumediene and New
Barhom secondary schools for the academic year ) 2013-2014). In order to achieve the study goals,
Emotional Intelligence Scale prepared by Osman & Rizk (1998 ) and Personal Problem _Solving
Inventory (PPSI) for Heppner & Petersen translated and revised by Samadi (1992). The study results
showed a statistically significant relationship at the level of (0.01) between emotional intelligence
dimensions (emotions management, empathy, emotional regulation, emotional awareness, and the total
score) and problem _solving ability, and also a statistically significant at the level of (0.05) between
social communication and problem _solving ability dimensions.
Description
مقال
Keywords
الذكاء الوجداني. القدرة على حل المشكلات, emotional intelligence, problem-solving ability
Citation
قدوري,رابح.ذبيحي,لحسن. الذكاء الوجداني وعلاقته بالقدرة على حل المشكلات لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 02 ع01. 01/03/2016 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]