ممارسة التطوير المهني بالمدارس العربية في بوركينا فاسو
No Thumbnail Available
Date
2018-09
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي University of Eloued
Abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة ممارسة التطوير المهني بالمدارس العربية في بوركينا فاسو. وتم استخدام المنهج الوصفي في هذه الدراسة؛ حيث شملت عينة الدراسة 112 طالبا وطالبة من المستجيبين لأداة الدراسة التي صممت وفقاً لثلاثة مجالات هي: مجال التخطيط، ومجال الاتصال والتعامل الإنساني، ومجال التقويم. وقد توصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة التطوير المهني في كل المجالات متوسطة إلا مجال التخطيط فكانت منخفضة. وأن أكثر أنشطة التطور المهني ممارسة لدى العاملين هي: استخدام النماذج التقويمية، والسماح بالحوار أثناء النقاش، وبناء معايير لقياس الجانب المعرفي. أما أقلها فقد تمثل في تحديد الطرق والأساليب التي يستخدمها العاملين في تنفيذ الأعمال، ومشاركة الحضور في إيجاد الحلول المناسبة للمشكلات، وبناء اختبارات ومعايير لقياس الجانب الوجداني. وفي ضوء نتائج هذه الدراسة، تم تقديم عدد من التوصيات منها: نشر ثقافة التطور المهني لدى العاملين وتضمينها في برامج إعدادهم قبل الخدمة وفي الدورات وورش العمل التي تقدم أثناء الخدمة، وإعداد برامج تدريبية لتطوير مهارات العاملين في التخطيط وآلية وضع الأهداف التربوية، وتشجيع العاملين على التنوع بين المهام والأنشطة لتعميق الفهم وتدعيم المهارة المنشودة، وتوجيه العاملين نحو الطرق والأساليب المناسبة لتنفيذ الأعمال، وتنمية مهارات العاملين في استكشاف مشكلات المتعلمين ووضع حلول مناسبة لها.ABSTRACT:The study aimed to know the degree of professional development practice in Arabic schools in
Burkina Faso. The researchers used the descriptive approach by designing a survey. The sample of the
study included(112) students who answered a questionnaire designed according to three fields: planning
field, communication and Human relationships field, and evaluation field. The study found that the
degree of professional development practice in all the fields is an average unless the planning field which
was low. In one hand, the most professional development activities practiced by workers are: using the
calendar models, having a dialogue in their discussion, and building standards to measure the cognitive
aspect. In the other hand, the lower of these are: the determination of the methods and procedures that
employees accomplish in their jobs, the participation to find appropriate solutions of the school
problems, and creating standards, tests and criteria to measure the emotional side. Based of the study
results, a number of recommendations were made: spreading the culture of professional development
among the employees, including professional development in their preparation programs, trainings and
workshops, developing the skills of workers in the planning field, encouraging the workers to use
multiple methods and activities to support their duties, and developing worker skills to explore and find
appropriate solutions.
Description
مقال
Keywords
بوركينا فاسو؛ التطوير؛ ممارسة؛ المدارس؛ المهني, Burkina Faso; Development; Practice; Schools; Professional
Citation
إبراهيم حمد الويجري,أنس. تراوري,إيسوف. ممارسة التطوير المهني بالمدارس العربية في بوركينا فاسو. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 04 ع03. 01/09/2018 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]