JPES_Vol 04 N 03

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 15 of 15
  • Item
    تصورات طلبة جامعة البلقاء التطبيقية حول دور الجامعة
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-06) العوامله, عبد الله
    هدفت الدراسة إلى التعرف على دور الجامعة في تنمية الوعي الأمني بمفاهيم الإرهاب والتطرف كما يتصورها طلبة جامعة البلقاء التطبيقية، وفقاً لجنس الطالب، ونوع الكلية، والمستوى الدراسي. تكون أفراد عينة الدراسة من (301) طالباً وطالبة من طلبة الكليات العلمية والإنسانية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث استبانة تكونت من ثلاثة محاور تغطي: (مفهوم الإرهاب، مفهوم التطرف، دور الجامعة في تنمية الوعي الأمني). تم التحقق من صدق أداة الدراسة وثباتها. توصلت الدراسة إلى أن الوعي الأمني بمجالي مفهوم الإرهاب، ومفهوم التطرف عند الطلبة جاء بدرجة عالية، بينما جاء مجال دور الجامعة بتنمية الوعي الأمني بدرجة متوسطة، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في دور الجامعة في تنمية الوعي الأمني بمفاهيم الإرهاب والتطرف، تبعاً لجنس الطالب في مجال مفهوم التطرف ولصالح الإناث، وفي متغير نوع الكلية في مجال دور الجامعة في التوعية الأمنية، ولصالح طلبة الكليات الإنسانية، وفي متغير المستوى الدراسي في مجال دور الجامعة في التوعية الأمنية ولصالح طلبة السنة الأولى.ABSTRACT:The study aimed at identifying the role of university in the development of security awareness on terrorism and extremism, concepts as perceived by Balqa Applied University students in accordance with gender, college, and academic level. The study sample consisted of(301) male and female students from both scientific and humanities colleges. To achieve the objectives of the study, the researcher used a questionnaire consisted of three domains; the concept of terrorism, the concept of extremism, and the role of the university in developing security awareness. Validity and reliability of the questionnaire used in the study were assessed to support the findings. The findings of the study shows that security awareness in the domain of the concept of terrorism, and the concept of extremism are highly perceived, while the domain of the role of the university in developing security awareness is moderate. The results also show the presence of statistically significant differences in the role of the university in developing the concepts of security awareness on terrorism and extremism. Depending on the role of the university in security awareness, the results shows that the gender is in favor of female students, the college is in favor of humanities colleges and the academic level is in favor of first-year students.
  • Item
    ممارسة التطوير المهني بالمدارس العربية في بوركينا فاسو
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) إبراهيم حمد الويجري, أنس; تراوري, إيسوف
    هدفت الدراسة إلى معرفة درجة ممارسة التطوير المهني بالمدارس العربية في بوركينا فاسو. وتم استخدام المنهج الوصفي في هذه الدراسة؛ حيث شملت عينة الدراسة 112 طالبا وطالبة من المستجيبين لأداة الدراسة التي صممت وفقاً لثلاثة مجالات هي: مجال التخطيط، ومجال الاتصال والتعامل الإنساني، ومجال التقويم. وقد توصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة التطوير المهني في كل المجالات متوسطة إلا مجال التخطيط فكانت منخفضة. وأن أكثر أنشطة التطور المهني ممارسة لدى العاملين هي: استخدام النماذج التقويمية، والسماح بالحوار أثناء النقاش، وبناء معايير لقياس الجانب المعرفي. أما أقلها فقد تمثل في تحديد الطرق والأساليب التي يستخدمها العاملين في تنفيذ الأعمال، ومشاركة الحضور في إيجاد الحلول المناسبة للمشكلات، وبناء اختبارات ومعايير لقياس الجانب الوجداني. وفي ضوء نتائج هذه الدراسة، تم تقديم عدد من التوصيات منها: نشر ثقافة التطور المهني لدى العاملين وتضمينها في برامج إعدادهم قبل الخدمة وفي الدورات وورش العمل التي تقدم أثناء الخدمة، وإعداد برامج تدريبية لتطوير مهارات العاملين في التخطيط وآلية وضع الأهداف التربوية، وتشجيع العاملين على التنوع بين المهام والأنشطة لتعميق الفهم وتدعيم المهارة المنشودة، وتوجيه العاملين نحو الطرق والأساليب المناسبة لتنفيذ الأعمال، وتنمية مهارات العاملين في استكشاف مشكلات المتعلمين ووضع حلول مناسبة لها.ABSTRACT:The study aimed to know the degree of professional development practice in Arabic schools in Burkina Faso. The researchers used the descriptive approach by designing a survey. The sample of the study included(112) students who answered a questionnaire designed according to three fields: planning field, communication and Human relationships field, and evaluation field. The study found that the degree of professional development practice in all the fields is an average unless the planning field which was low. In one hand, the most professional development activities practiced by workers are: using the calendar models, having a dialogue in their discussion, and building standards to measure the cognitive aspect. In the other hand, the lower of these are: the determination of the methods and procedures that employees accomplish in their jobs, the participation to find appropriate solutions of the school problems, and creating standards, tests and criteria to measure the emotional side. Based of the study results, a number of recommendations were made: spreading the culture of professional development among the employees, including professional development in their preparation programs, trainings and workshops, developing the skills of workers in the planning field, encouraging the workers to use multiple methods and activities to support their duties, and developing worker skills to explore and find appropriate solutions.
  • Item
    بعض المشكلات السلوكية السائدة لدى أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) ميدون, مباركة; خلادي, يمينة
    هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من الأهداف المتمثلة في الكشف عن المشكلات السلوكية لدى أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد بمراكز مدينة ورقلة، وفي ما إذا كانت هناك فروق في تلك المشكلات تبعا لمتغير جنس الطفل. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الاستطلاعي المقارن، وقد تكونت عينة الدراسة من (23) طفل ذوي اضطراب طيف التوحد متواجدين بالمراكز الخاصة في مدينة ورقلة، تم اختيارهم بطريقة عرضية(الصدفة)، وللإجابة على تساؤلات الدراسة تم تطبيق مقياس كارز2 لتشخيص اضطراب طيف التوحد ، وبطاقة الملاحظة للمشكلات السلوكية للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد (من إعداد الباحثتين )، بعد تقدير بعض خصائصه السيكومترية والمتمثلة في الصدق والثبات. وقد أسفرت النتائج على أن: مشكلة السلوكات النمطية كان السلوك الأكثر انتشارا لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد تليه السلوكيات العدوانية وأخيرا سلوكيات إيذاء الذات ، وأظهرت النتائج أيضا وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الأطفال الذكور والإناث في المشكلات السلوكية ولصالح الذكور .ABSTRACT:The current study aimed to verify behavioral problems targets detected at children with autism spectrum disorder at Ouargla town centers, if there are differences in these problems depending to variable child gender, this study based on exploratory descriptive method. The sample of study is consisted of 23 children with autism spectrum disorder present in special centers in the city of Ouargla town, were selected accident(chance).to answer to the study questions, it has been applied(cars-2) scale to diagnostic for autism spectrum disorder, and observation card for children behavioral problems with autism spectrum disorder (prepared by the researcher), after assessment some psychometric characteristics of validity and reliability. The results showed that the stereotypical behavior problem was the most behavior prevalent at children with autism spectrum disorder followed by aggressive behaviors and self-harming behaviors, also showed that there are differences of statistic significant between males and females finally grades in behavior problems for males.
  • Item
    درجة ممارسة مدراء المدارس للإدارة بالتجوال
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) علي طيفور, هيفاء
    هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد درجة ممارسة مدراء المدارس للإدارة بالتجوال وعلاقتها بدافعية الانجاز للمعلمين من وجه نظر المعلمين في محافظة عجلون في الاردن, باستخدام المنهج التحليلي الوصفي, طبقت على عينة من(255) معلما ومعلمة. وتوصلت إلى أنَّ درجة ممارسة مدراء المدارس للإدارة بالتجوال كبيرة , ودرجة دافعية الانجاز لدى المعلمين كبيرة, وتبين وجود فروق دالة إحصائيا في درجة ممارسة المدراء للإدارة بالتجوال تعزى لاختلاف متغيري الجنس ومستوى المدرسة, وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في درجة ممارسة المدراء للإدارة بالتجوال تعزى لاختلاف متغيري الخبرة والمؤهل العلمي, وعدم وجود فروق داله إحصائيا في درجة دافعية الانجاز للمعلمين تعزى لاختلاف متغيرات النوع والخبرة والمؤهل العلمي ومستوى المدرسة, وهناك أثر دال إحصائيا للإدارة بالتجوال على دافعية الانجاز لدى المعلمين.ABSTRAC: This study aimed at identifying the degree of practicing management by walking around by schools principals and Its Impact on teacher's achievement motivation from teachers' perspective in Ajloun Governorate, and used the descriptive analytical method. The sample consists of (255) teachers. The results show that the degree of practicing management by walking around by schools principals, and the level of achievement motivation for teachers were in high. There were significant differences in the degree of practicing management by walking around in favor of gender and school level, and no significant differences in the degree of practicing management by walking around in favor of experiences and qualification. There were no significant differences in the degree of the level of achievement motivation for teachers in favor of all demographic variables. There was a statistical significance of management by walking around on teachers' achievement motivation.
  • Item
    أثر مستوى الضوضاء على مستوى العلاقات الاجتماعية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) شنة, محمد رضا; إسعادي, فارس
    تهدف الدراسة الى معرفة أثر مستوى الضوضاء على مستوى العلاقات الاجتماعية بالمنظمة الصناعية، حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي بطريقة المقارنة، والاستبيان لجمع المعلومات من الميدان، تم توزيعه على عينة عرضية قوامها 180 فرد ولغرض معالجة المعطيات المستمدة من الميدان تم الاعتماد على اختبار ت لدلالة الفروق حيث تم التوصل الى النتائج التالية: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند المستويين 0.01 و0.05 في مستوى العلاقات الاجتماعية بين العمال الذين يعملون في بيئة عمل ذات مستوى ضوضاء مرتفع وبين العمال الذين يعملون في بيئة عمل عادية.ABSTRACT:The study aims at identifying the effect of noise level at the level of social relations in the industrial organization, where the descriptive approach was based on comparison method The questionnaire for collecting information from the field was distributed to a cross-sectional sample of (180) individuals. For the purpose of processing data from the field, the results were based on the following results: There are statistically significant differences at levels of(0.01) and (0.05) in the level of social relations between workers working in a high noise level work environment and those working in a normal work environment.
  • Item
    تقييم نظام تكوين مسيري المؤسسات التعليمية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) صحراوي, عبد الله; بونابي, ذهبية
    استهدفت الدراسة استقراء واقع تكوين مسيري المؤسسات التعليمية، بهدف الوقوف على المقومات الضرورية لتكوين ناجع يسهم في إحداث التنمية المهنية للجهاز الإداري. بشكل يواكب الإصلاحات ويستجيب للمتطلبات المعاصرة المحلية والعالمية لتسيير المدرسة الجزائرية الحديثة وفقا لنظام الجودة الشاملة الذي يحتم عليها العمل في ظل التنافس والاستمرارية، بعد رسوخ القناعة بتأخر نظام تكوين إطارات تسيير وإدارة المؤسسات التعليمية عن مواكبة الإصلاحات المتعاقبة منذ العشرية الأخيرة من القرن الماضي. وتكون مجتمع الدراسة من مدراء المؤسسات التعليمية بالمستويات الثلاثة بولايتي سطيف وميلة بواقع عينة بلغ حجمها 315 مديرا موزعين على المستويات: ابتدائي ـ متوسط ـ ثانوي. للسنة الدراسية 2014/2015.وأسفرت النتائج المستقاة من الدراسة بعد معالجتها بالأدوات الإحصائية المناسبة على انخفاض تقديرات عينة الدراسة لمستوى تكوين الإطارات المسيرة للمؤسسات التعليمية عن متوسط درجات الميزان المستخدم في المجالات الستة التي اشتملت عليها أداة الدراس. abstract:The study aimed to induce the current situation of educational institutions' managers in order to identify the necessary elements for an effective formation/ and instruction which contributes and leads to professional development of the administrative staff in a way to keep with the current reforms, and responds to the contemporary local and global requirements for the management of the modern Algerian school in accordance with the total quality system, which necessity at estuation both competition and continuity, sinceit has been evident that the current system of formation/ and instruction of management staff and management of educational institutions suffers from tardiness to keep pace with successive reforms since the last decade of the last century. The population of the study consists of school head masters at the three levels(primary, middle, and high school) in the wilayas of Setif and Mila, with a sample of(315) school headmasters of primary, middle, and high school levels during the academic year 2014- 2015. The results obtained from the study ,after data analysis, showed a decrease in estimates of the sample of the study in the light of the level of formation/ and instruction of managers of educational institutions than the mean scores used in the six fields included in the study tool.
  • Item
    تقييم نظام تكوين مسيري المؤسسات التعليمية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) صحراوي, عبد الله; بونابي, ذهبية
    استهدفت الدراسة استقراء واقع تكوين مسيري المؤسسات التعليمية، بهدف الوقوف على المقومات الضرورية لتكوين ناجع يسهم في إحداث التنمية المهنية للجهاز الإداري. بشكل يواكب الإصلاحات ويستجيب للمتطلبات المعاصرة المحلية والعالمية لتسيير المدرسة الجزائرية الحديثة وفقا لنظام الجودة الشاملة الذي يحتم عليها العمل في ظل التنافس والاستمرارية، بعد رسوخ القناعة بتأخر نظام تكوين إطارات تسيير وإدارة المؤسسات التعليمية عن مواكبة الإصلاحات المتعاقبة منذ العشرية الأخيرة من القرن الماضي. وتكون مجتمع الدراسة من مدراء المؤسسات التعليمية بالمستويات الثلاثة بولايتي سطيف وميلة بواقع عينة بلغ حجمها 315 مديرا موزعين على المستويات: ابتدائي ـ متوسط ـ ثانوي. للسنة الدراسية 2014/2015.وأسفرت النتائج المستقاة من الدراسة بعد معالجتها بالأدوات الإحصائية المناسبة على انخفاض تقديرات عينة الدراسة لمستوى تكوين الإطارات المسيرة للمؤسسات التعليمية عن متوسط درجات الميزان المستخدم في المجالات الستة التي اشتملت عليها أداة الدراسة . abstract:The study aimed to induce the current situation of educational institutions' managers in order to identify the necessary elements for an effective formation/ and instruction which contributes and leads to professional development of the administrative staff in a way to keep with the current reforms, and responds to the contemporary local and global requirements for the management of the modern Algerian school in accordance with the total quality system, which necessity at estuation both competition and continuity, sinceit has been evident that the current system of formation/ and instruction of management staff and management of educational institutions suffers from tardiness to keep pace with successive reforms since the last decade of the last century. The population of the study consists of school head masters at the three levels(primary, middle, and high school) in the wilayas of Setif and Mila, with a sample of(315) school headmasters of primary, middle, and high school levels during the academic year 2014- 2015. The results obtained from the study ,after data analysis, showed a decrease in estimates of the sample of the study in the light of the level of formation/ and instruction of managers of educational institutions than the mean scores used in the six fields included in the study tool.
  • Item
    الخصائص السيكومترية والتحليل العاملي التوكيدي لمقياس جودة الحياة في العمل
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) بورزق, يوسف; رياش, سعيد
    تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن الخصائص السيكومترية والتحليل العاملي التوكيدي لمقياس جودة الحياة في العمل، ولتحقيق أهدافها طبق الباحثان المقياس على عينة قدرها 148 أستاذ وأستاذة في المرحلة الثانوية بمدينة مستغانم، وتوصلت نتائج الدراسة الى تمتع المقياس بخصائص سيكومترية مرتفعة، ووجود مطابقة بين النموذج المفترض مع البيانات المستمدة من عينة الدراسة، حيث كانت قيم مؤشرات المطابقة ضمن المدى المثالي واغلبها كان مرتفعا. abstract:The current study aims to Detect the psychometric properties and the Confirmatory Factor Analysis of Quality of work life. To achieve its objectives, the researchers applied the scale to a sample of(148) professors in secondary school in Mostaganem city, The results of the study showed that the scale has high psychometric properties, goodness of fit indicators conforme the model fit with data derived from the study sample, Where the values of the indicators of conformity were within the ideal range and most of them were high.
  • Item
    صعوبات عمل المدير وعلاقتها برضاه المهني
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) ورغي, سيد أحمد
    تتمحور هذه الدراسة حول إشكاليتها المتعلقة باستكشاف "صعوبات عمل المدير وعلاقتها برضاه المهني"، كما تحاول أن تسلط الضوء على طبيعة هذه الصعوبات التي قد تتعلق بالهيئة التدريسية، أو بشؤون التلاميذ، أو بظروف البيئة المدرسية ومحاولة الوقوف على علاقتها برضا المدير المهني في ظلها. لأجل ذلك صيغت التساؤلات التالية: ما هي صعوبات عمل المدير، وهل هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بينها وبين ورضاه المهني من حيث الأبعاد المحددة لكل متغير؟ وقد انحصرت النتائج في أن أكثر الصعوبات تتمثل في: نقص القاعات الخاصة بممارسة النشاطات المختلفة، وقلة توفر خدمات صيانة المبنى المدرسي، وضعف قناعة أولياء الأمور بأهمية مجالس الآباء ومشاركتهم فيها، وضعف مشاركة الأستاذ في النشاطات اللا صفية، ونقص الوسائل التعليمية، وعدم تحكم بعض الاساتذة في المناهج الدراسية الجديدة واكتظاظ التلاميذ. وقد تمت مناقشة هذه النتائج في ضوء إطارها النظري. This study focuses on the problem of exploring the difficulties of the director's work and its relationship to his professional satisfaction. It also attempts to shed light on the nature of these difficulties that may concern the teaching staff, the students' affairs, or the school environment. For this reason, the following questions were formulated: What are the difficulties of the director's work, and is there a statistically significant relationship between him and his professional satisfaction in terms of the specific dimensions of each variable? The results are limited in that the most difficulties are: lack of halls for the various activities, lack of maintenance of the school building, poor parents 'conviction of the importance of parents' councils and their participation in them, poor participation of teachers in nonclassroom activities, These results were discussed in light of their theoretical framework.
  • Item
    التصورات الاجتماعية لموضوع المعرفة العلمية من خلال تقنية الرسم الحر
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) بن ملوكة, شهيناز
    لقد تناولت الدراسة الحالية موضوع تصورات لموضوع المعرفة العلمية عند تلاميذ الطور الثانوي هذه الدراسة قد ضمنت عينة من 150 تلميذا موزعين على ثانويات من ولاية وهران. تتمحور إشكالية البحث حول التعرف على محتوى تصورات لموضوع المعرفة العلمية ، و كيفية تنظيم هذا المحتوى وتأثيره على سلوك المراهق المتمدرس؟ وفي سياق التعرف على محتوها و كيفية تنظيمها ،فإن هذه الدراسة تجيب على التساؤلات التالية: مما تتكون تصورات التلاميذ لموضوع المعرفة العلمية؟ وكيف تنتظم عناصر هذه التصورات في توجيه سلوك التلميذ الثانوي.أما الأدوات المنهجية فتمثلت في المنهج التخطيطي(رسم الحر). وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: تصورات التلاميذ لموضوع المعرفة العلمية تمحورت حول نواة مركزية الظاهرة في مجموعة من العناصر السلبية المرتبطة بعلاقة سلبية مع موضوع المعرفة العلمية و الصورة السلبية لشخصية الأستاذ و أنها لا تتطابق مع مستوى انتظارات و توقعات المستقبلية للتلميذ. The present study was conducted the subject of scientific knowledge for the secondary school pupils. The sample was formed of(150) pupil’s distributor son high schools of Oran province. The survey centered on how far can contribute the content of reception to the subject of scientific knowledge and how can effects of adolescent learners behavior? In this contest we identify these perception and how can we organize it in the right way This study answers these following questions which consists the perception of pupil of the subject of scientific knowledge? we use the planning approach free drawing on methodological tools. The study concluded on pupils perception of the subject of scientific knowledge centered around a central nucleus appear in the set of negative elements associated with negative relationship with the subject of knowledge and negative image of the teacher.
  • Item
    نوعية الحياة واكتئاب ما بعد الولادة لدى الأمهات العازبات
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) بوزار, يوسف; جعلاب, محمد الصالح
    هدفت هذه الدراسة بالدرجة الأولى إلى محاولة التعرف على نوعية الحياة الذاتية لدى الأمهات العازبات وعلاقتها بظهور اكتئاب ما بعد الولادة، على مجموعة بحث شملت 04 حالات يتراوح أعمارهم ما بين (30 و40سنة)، متبعين المنهج العيادي الذي يقوم على أساس دراسة الحالة، حيث تم إجراء هذه الدراسة بمصلحة الأسرة والتضامن الاجتماعي التابعة لمديرية النشاط الاجتماعي والتضامن لولاية الشلف باستخدام كل من المقابلة العيادية النصف موجهة ومقياسي نوعية الحياة الذاتية واكتئاب ما بعد الولادة وأسفرت نتائج الدراسة وجود اختلاف في نوعية الحياة لدى الأمهات العازبات مما ينعكس على ظهور اكتئاب ما بعد الولادة لديهن، كما أنّ نوعية الحياة السيئة تؤدي إلى ارتفاع في اكتئاب ما بعد الولادة والعكس صحيح، أي أنه كلما كانت نوعية الحياة مرتفعة انخفضت درجة اكتئاب ما بعد الولادة. This study was primarily aimed at, To investigate quality of life of single mothers and their relation to the emergence of postpartum depression, the study group included 4 cases between the ages of 30 and 40 years, followed the clinical method based on the case study, where this study was conducted in the family and social Of the Directorate of Social Activity and Solidarity of the State of Chlef using both half-directed clinical interview and measures of quality of life and postpartum depression. The results of the study showed a difference in the quality of life of single mothers, which is reflected in the emergence of postpartum depression, and poor quality of life leads to an increase in postpartum depression and Conversely, whenever the higher the quality of life so the Postpartum depression degree become lower.
  • Item
    التناول النسقي العائلي للطفل من ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) شوشاني, محمد صالح
    تهدف هذه الدراسة للكشف عن أنماط التفاعلات لعائلة الطفل الذي يعاني من صعوبة تعلم أكاديمية (مقاربة نسقية بنائية) باستعمال المقابلة العائلية النسقية واختبار بغية الكشف والتعرف على نمط النسق العائلي الذي به طفل يعاني من صعوبات تعلم أكاديمية وكذلك الكشف عن كون هذه العائلة وظيفية أو غير وظيفية, وتمّ تطبيق أدوات الدراسة على عائلة من مدينة الوادي حيث أسفرت النتائج على أن عائلة الطفل من ذوي صعوبات التعلم الاكاديمية تتميز بنمط النسق المنغلق كما أنها غير وظيفية (سوء أداء وظائفها). The aim of this study is to identify the interaction models for the family of a child with academic difficulties(structural systemic approach) using the family systemic interview and the FAT test to determine if they are functional or non-functional and to identify the model of the family system of a child with academic difficulties, the tools were applied on a family in El - Oued, where the study of models of interactions of the family of the child in learning difficulties academic has resulted in poor performance of their duties. It is also characterized by the closed family style.
  • Item
    أثر استراتيجيّة قائمة على قصص الحيوان في القرآن في الأداء القصصيّ الشّفويّ والكتابيّ
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) أحمد بني ياسين, فوزي; أكرم محمد الزعبي, محمد
    هدفت هذه الدّراسة إلى الكشف عن أثر استراتيجيّة قائمة على قصص الحيوان في القرآن في الأداء القصصيّ الشّفويّ والكتابيّ لدى طلبة الصّفّ الثّامن الأساسيّ في الأردنّ؛ ولتحقيق ذلك استخدم الباحثان المنهج التّجريبيّ. وتكوّنت عينة الدّراسة من (56) طالبًا، وقد تمثّلت العينة في مجموعتين: تجريبيّة وضابطة من الصّفّ الثّامن الأساسيّ في المدارس الحكوميّة التّابعة لمديرية إربد الأولى، تمّ اختيار إحدى مدارسها بالطّريقة العشوائيّة "السّحب والإرجاع"، وتمّ اختيار العينة بالطريقة نفسها؛ ولتحقيق أهداف الدّراسة طبّق الباحثان اختبارا قبليًا وآخر بعديًّا، وبين الاختبارين قدّمت للمجموعة التّجريبيّة (37) قصّة ممثلة من قصص الحيوان في القرآن؛ إذ صحح اختبار الأداء القصصيّ الشّفويّ الموقفيّ والأداء القصصيّ الكتابيّ التّحريريّ وفق أداة محكّمة لكلّ منهما وأظهرت نتائج الدّراسة وجود فروق دالّة إحصائيًا عند مستوى الدّلالة (≤ 0.05 (αبين متوسطات الأداء في الاختبار تعزى إلى الإستراتيجية القائمة على قصص الحيوان في القرآن مقارنة بالطّريقة التّقليديّة. وتبيّن من المقارنات البعديّة وجود فروق دالّة إحصائيًّا عند مستوى الدّلالة (≤ 0.05 (αبين متوسطات الأداء القصصيّ الشّفويّ الموقفيّ والأداء القصصيّ الكتابيّ التّحريريّ لصالح الأداء القصصيّ الشّفويّ الموقفيّ. The study aims to discover the impact of animal stories found in the Holy Koran on the performance of elementary eighth-grade students in Jordan in the oral and written narratives. The sample of the study consists of(56) eighth grade students taken randomly from public schools in the Directorate of Irbid. The sample is divided into two groups: experimental and control group. The researcher asks the students to set for pre- and post exam. After the pre test the experimental group (37) is presented animal stories from the holy Koran. The test of oral and written performance was corrected using a precise tool. The results of the study show the presence of statistically significant differences at the significance level(α≤ 0.05) between the average of situational oral narrative performance and written narrative performance in favor of the situational oral narrative performance.
  • Item
    البناء العاملي لمقياس ما وراء الذاكرة لدى طلبة العلوم الإنسانية و الاجتماعية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) بن ساسي, عقيل
    تهدف الدراسة الحالية إلى بناء مقياس ما وراء الذاكرة لدى طلية العلوم الانسانية و الاجتماعية بناء عامليا، لاستخراج الخصائص السيكومترية للمقياس طبق على عينة قوامها 218 طالبا وطالبة اختيروا بطريقة عشوائية من طلبة كلية العلوم الإنسانية و الاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة-الجزائر. تحقق الباحث من صدق المقياس بعدة طرق هي: الصدق التمييزي للعبارات، صدق التناسق الداخلي، كما حسب الصدق العاملي للمقياس بطريقة المكونات الأساسية لهوتلينج ثم أجري التدوير المائل للعوامل بطريقة ، ونتج عن هذه العملية 4 عوامل ذات معنى تؤكد وجودها، سميت: التخطيط، الاستراتيجية، الفرد، المراقبة و التقويم. أظهرت النتائج تمتع المقياس بخصائص سيكومترية جيدة تجعل منه أداة جيدة لقياس ما وراء الذاكرة. This study aims at designing the Metamemory Scale(MS) and extracting the psychometric properties. A total of 218 students from the Faculty of Humanities and Social Sciences-University of Kadi Merbah Ouargla answered to the MS. The validity of the MS was verified by: the items discriminant validity, the internal consistency validity, as well as factor validity in the basic components of Hottelling, with oblique rotation in a way: Quartimax, As well as the factor analysis showed The MS contains four factors are: The planning, the strategic, the person, and the control and evaluation. The results revealed that the(MS) achieved good psychometric properties, serving as a good option for measuring metamemory.
  • Item
    أثر برنامج تصوير فوتوغرافي مقترح على تنمية القدرات الإبداعية
    (جامعة الوادي University of Eloued, 2018-09) محمد أبو ناصر, فتحي
    هدفت الدراسة إلى معرفة أثر برنامج التصوير الفوتوغرافي المقترح على تنمية القدرات الإبداعية لدى طالبات الصف الثالث في المرحلة المتوسطة بمدارس دار الرواد في مدينة جدة. واُستخدم فيها المنهج شبه التجريبي القائم على مجموعة واحدة، طبق عليهم برنامج التصوير الفوتوغرافي. وشملت العينة (42) طالبة من طالبات الصف الثالث المتوسط بمدينة جدة، وتضّمنت الأدوات برنامج التصوير الفوتوغرافي المقترح الذي طبق لمدة ثلاثة أسابيع، واستخدمت الدراسة اختبارات التفكير الإبداعي في بطارية مقاييس أرورا. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي المجموعة التجريبية في اختبار القدرات الإبداعية ككل وفي كل مكون من مكوناته الفرعية (الكمية، الشكلية، اللفظية) لصالح الاختبار البعدي. وفي ضوء نتائج الدراسة، أوصت الدراسة الاهتمام بمقررات المرحلة المتوسطة الدراسية بشكل عام بحيث تتضمن آليات تساعد الطلبة على تنمية مهارات التفكير الإبداعي لديهم، إلى جانب استخدام الكاميرا في تطبيقات الدروس . The Study aimed at learning the effects of the suggested photography program on developing creative abilities in third grade female students at the Intermediate level, within the city of Jeddah. The Quasi Experimental approach was used; it was based on two groups; Experimental Group and Control Group. The sample included(42) forty-two female students from intermediate third grade in the city of Jeddah. It comprised instruments of the suggested photography program for three weeks. Additionally, the researcher used creative thinking tests in the Aurora Battery. The research results were as follows: There was a difference of statistical significance at the level of(0.05) between the average of the Experimental and Control Groups in the overall creative abilities. In addition, each component of its sub-components(i.e. quantitative, formal, verbal) which was in favor of the Experimental Group. Upon these findings, the researcher was able to reach the following recommendations to pay attention to the Intermediate Level Curricula in general, which includes mechanisms that would help students to develop creative thinking skills and to use a camera during the courses’ applications.