درجة ممارسة مدراء المدارس للإدارة بالتجوال
Loading...
Date
2018-09
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي University of Eloued
Abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد درجة ممارسة مدراء المدارس للإدارة بالتجوال وعلاقتها بدافعية الانجاز للمعلمين من وجه نظر المعلمين في محافظة عجلون في الاردن, باستخدام المنهج التحليلي الوصفي, طبقت على عينة من(255) معلما ومعلمة. وتوصلت إلى أنَّ درجة ممارسة مدراء المدارس للإدارة بالتجوال كبيرة , ودرجة دافعية الانجاز لدى المعلمين كبيرة, وتبين وجود فروق دالة إحصائيا في درجة ممارسة المدراء للإدارة بالتجوال تعزى لاختلاف متغيري الجنس ومستوى المدرسة, وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في درجة ممارسة المدراء للإدارة بالتجوال تعزى لاختلاف متغيري الخبرة والمؤهل العلمي, وعدم وجود فروق داله إحصائيا في درجة دافعية الانجاز للمعلمين تعزى لاختلاف متغيرات النوع والخبرة والمؤهل العلمي ومستوى المدرسة, وهناك أثر دال إحصائيا للإدارة بالتجوال على دافعية الانجاز لدى المعلمين.ABSTRAC: This study aimed at identifying the degree of practicing management by walking around by schools
principals and Its Impact on teacher's achievement motivation from teachers' perspective in Ajloun
Governorate, and used the descriptive analytical method. The sample consists of (255) teachers. The
results show that the degree of practicing management by walking around by schools principals, and the
level of achievement motivation for teachers were in high. There were significant differences in the
degree of practicing management by walking around in favor of gender and school level, and no
significant differences in the degree of practicing management by walking around in favor of
experiences and qualification. There were no significant differences in the degree of the level of
achievement motivation for teachers in favor of all demographic variables. There was a statistical
significance of management by walking around on teachers' achievement motivation.
Description
مقال
Keywords
الإدارة بالتجوال؛ دافعية الانجاز؛ الإدارة المدرسية؛ محافظة عجلون, Management “By Walking Around”; achievement motivation; school administration; Ajloun Governorate.
Citation
علي طيفو,هيفاء. درجة ممارسة مدراء المدارس للإدارة بالتجوال. مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 04 ع03. 01/09/2018 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]