أثر نشاط الرسم في تنمية التفكير الإبداعي لدى طفل التحضيري
Loading...
Date
2017-06
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي University of Eloued
Abstract
هدفت الدراسة للبحث عن أثر نشاط الرسم في تنمية التفكير الإبداعي لدى طفل التحضيري، وعليه اعتمدت الدراسة المنهج التجريبي. استخدمت الدراسة الحالية اختبار "تورانس" لقياس التفكير الإبداعي لطفل الروضة من طرف الباحثة المشرفي(2005) حيث تم تطبيق هذه الأداة على عينة قوامها 50 تلميذا وتلميذة من بعض ابتدائيات مدينة الوادي(كوينين). وبعد التحليل الإحصائي للبيانات أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.01 بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في قدرة الطلاقة لصالح المجموعة التجريبية لأطفال القسم التحضيري. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.01 بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في قدرة المرونة لصالح المجموعة التجريبية لأطفال القسم التحضيري. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.01 بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة في قدرة الأصالة لصالح المجموعة التجريبية لأطفال القسم التحضيري. This study aimed to search the effect of drawing activity in developing creative thinking in
preparatory child. The current study used 'Turance test' to measure the creative thinking in garden
child by the researcher Almachrifi (2005). This tool was applied on a sample of 50 pupils from
primary schools of El-oued 'kouinine'. After the statistic analysis of the data, the study resulted the
following:
- there are significant differences of 0.01 between the average scores of the experimental group
and those of the average score of the cntrol group in the ability of fluency in favour of preparatory
children class.
_ - there are significant differences of 0.01 between the average scores of the experimental group and
those of the average score of the cntrol group in the ability of flexibility in favour of preparatory
children class.
- there are significant differences of 0.01 between the average scores of the experimental group and
those of the average score of the cntrol group in the ability of originality in favour of preparatory
children class.
Description
مقال
Keywords
نشاط الرسم؛ التفكير الابداعي؛ القسم التحضيري, drawing activity, developing creative thinking among, children preparatory
Citation
فارح,عبد اللطيف.حمي,سليم.أثر نشاط الرسم في تنمية التفكير الإبداعي لدى طفل التحضيري