l’alouetteتكيف إختبار
No Thumbnail Available
Date
2016-09-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الوادي University of Eloued
Abstract
تعتبر الاختبارات الاستكشافية المقنّنة لاضطرابات التّعلم من أهم الأدوات من أجل الكشف عن حالات ذوي صعوبات القراءة كونها تحدد مصير التلميذ من أجل التكفل به وتجاوز الصعوبات التّعليمية التي يترتب عنها تحصيل دراسي متدن وعجز عن مسايرة البرامج التّعليمية، ونظرا للانتشار الواسع لاضطراب العسر القرائي وافتقار مدارسنا الجزائرية لاختبارات قياس مقننة أردنا في هذه الدراسة تكييف اختبار l’alouette المقتبس من البيئة الفرنسية على عينة دراسة 200 تلميذ وتلميذة من الطور الابتدائي(8-12سنة) من خلال بناء نص قرائي. Exploratory validated tests for learning disorders are of the most important tools in order to
detect cases with reading difficulties because they determine the state of the pupil in order to care for
him and overcome the educational difficulties that result in low academic achievement and inability to
keep pace with educational programs, and due to the high prevalence of dyslexia and the lack of our
Algerian schools to valid tests, we wanted in this study validating "L'Alouette" test adapted from the
French environment on a sample of primary school pupils aged between(8-12 years) through the
construction of a reading text.
Description
مقال
Keywords
اضطرابات التّعلم، عسر القراءة، صعوبات القراءة, : Learning disabilities, dyslexia, reading difficulties
Citation
بن سعدون,فتيحة. l’alouetteتكيف إختبار . مجلة العلوم النفسية والتربوية. مج 01 ع01. 01/10/2015 . جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل]