JPES_Vol 02 N 02
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/14563
Browse
Recent Submissions
Item Adaptation D’un Questionnaire à L’environnement Algérien(جامعة الوادي - University of Eloued, 2016-09) Achachra, AsmaThis article aims to adapt and validate the PAR-QoL questionnaire, in the Algerian population; it helps assessing the impairments of the parental quality of life. The PAR-QoLisa generic version created during the French validation of the questionnaire Par-DD-QOL. The Arabic translation of the questionnaire was carried out using the method of translation, translation-back. The new version was renamed by PAR-AR-QOL. The questionnaire was completed by 855 parents(554 mother and 301 father)of 574 disabled children. The analysis of the psychometric properties of the questionnaire showed that the validity of face and content were good. The factor analysis is similar to that of the French questionnaire PAR-DD-QOL. The internal consistency was good (the Coefficient Alpha Cronbach = 0.89 for mothers and 0.91 for fathers). Finally, a good reliability test-retest was found, and the intra-class correlation coefficient was very high,0.98 for the total score, 0.95 for the score measuring the emotional effect and 0.98 for the score measuring the effect on parents ability to adapt with daily life. These satisfying results require the continuation of research using different validity methods for the questionnaire.Item بيّنات الصدق والثبات لمقياس المهارات الاجتماعية المصورلطفل التربية التحضيرية(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09-01) لقوقي, الهاشمي; بن الزاهي, منصورItem الفروق بين الحافظين وغير الحافظين للقرآن الكريم(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09) حمي, سليم; فارح, عبد اللطيفهدفت الدراسة للكشف عن الفروق بين حفظ القرآن الكريم والتحصيل الدراسي في اللغة العربية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة، بين التلاميذ الذين يحفظون القرآن الكريم والذين لا يحفظونه، حيث استخدمت الدراسة الحالية سجلات النتائج الدراسية للتلاميذ، وتم تطبيق هذه الأداة على عينة قوامها(320) تلميذا وتلميذة من متوسطات مدينة الوادي، وبعد التحليل الإحصائي للبيانات أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(0.01) في التحصيل الدراسي في اللغة العربية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة بين التلاميذ الذين يحفظون القرآن الكريم والذين لا يحفظونه لصالح التلاميذ الذين يحفظون القرآن الكريم. - وجود فروق ذات دالة إحصائية عند مستوى الدلالة(0.01) بين الذكور والإناث الذين يحفظون القرآن الكريم في التحصيل الدراسي في اللغة العربية لصالح الإناث. The study aimed at investigating the differences between memorization of the Koran and academic achievement development in of Arabic language among middle school pupils, between pupils who memorized the Koran and who do not. The current study used pupils' records of academic results. This tool was implemented on a sample of 320 middle school pupils (males, females) from the city of El oued. After statistical analysis of the study, data resulted in the following findings: -There were statistically significant differences at the level of significance 0.01 in academic achievement of Arabic language development among pupils of middle school stage between the pupils who memorized the Koran and who do not in favor of pupils who memorized the Koran. -There were statistically significant differences at the level of significance 0.01 between males and females who memorized the Koran in academic achievement development in favor of females.Item فاعلية الاتصال الداخلي في مواجهة الضغط المهني(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09) قدوري, الحاجتهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية الاتصال الداخلي في مواجهة الضغط المهني من وجهة نظر الممرضين العاملين في مستشفى محمد بوضياف بورقلة, وتبحث في متغيرات محددة وهي الاختلاف بين أفراد العينة على مستوى الجنس(ذكور وإناث) والسن والأقدمية, ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة واختبار الفرضيات قمنا بإتباع الخطوات والمبادئ والقواعد الأساسية للمنهج الوصفي الذي يتناسب ودراستنا معتمدين على استبيان لغرض جمع البيانات بعد التأكد من خصائصه السيكومترية وبعد معالجة البيانات باستخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية المناسبة, توصلنا إلى أن الاتصال الداخلي فعال في مواجهة الضغط المهني من وجهة نظر الممرضين, مع عدم وجود فروق بين أفراد العينة في ذالك باختلاف الأقدمية والسن والجنس(ذكور وإناث). The present study aims to reveal the effectiveness of internal communication in confrontation with occupational stress from the perspective of nurses working at Mohamed Boudiaf Hospital in Ouargla. The study seeks to identify specific variables which are the differences between members of the sample according to the level of sex(males, females), age and seniority. In order to achieve the objectives of the study and testing of hypotheses, we followed the steps and the basic principles and rules of the descriptive approach which appropriates our study. We used a questionnaire for the purpose of collecting data after the confirmation of its psychometric properties. After processing the data using a set of appropriate statistical methods, we found that internal communication is effective in facing occupational stress from the perspective of nurses, with no differences between the sample members according to seniority, age and sex(males, females)Item مدى فاعلية العلاقات الإنسانية والمهنية في نـجاح الإدارة المدرسية(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09) قوارح, محمد; حمايمي, عبد الرزاقعندما تنتظم مجموعة من الأفراد من أجل تحقيق هدف معين، يصبح من الضروري عندئذ أن تكون هناك إدارة تعمل على تهيئة الظروف، وتنظيم الجهود من أجل الوصول إلى الأهداف المطلوبة. ووظيفة الإدارة ضرورية لتحقيق الأهداف، وهي لا تخص شخصا واحدا في المؤسسة، بل تمتد إلى كل الأفراد في جميع المستويات، وأنها إذا نجحت في إيجاد التنسيق بين الوظائف، وتهيئة الأجواء المناسبة للعمل، ضمنت بالتالي تحقيق الأهداف، فالإدارة إذن هي معيار للنجاح أو للفشل. والمدرسة كتنظيم لمجموعة من الأفراد لا بد لها من إدارة توجهها، شأنها في ذلك شأن أية مؤسسة أخرى، ولكنها في حاجة إلى إدارة تتناسب مع طبيعة نشاطاتها التعليمية، بصفتها تمارس مهنة تتولى إعداد الإنسان، ولهذا ينبغي أن تسود فيها علاقة من نوع خاص، تتفق مع طبيعة المهنة. When a group of individuals organized to achieve a certain goal, it is essential that there be management of working conditions, and organize efforts to reach the targets. And the management function is essential for achieving the goals, they do not belong to one person, but to all individuals at all levels, and if they succeeded in creating a coordination between the posts, and create a good atmosphere for working, ensured the achievement of goals, then management is a standard for success. The school as an organization for a group of individuals must manage its orientation, like any other institution, but in need of educational activities to suit the Administration, as a practicing preparing, and that should prevail in a particular relationship, consistent with the nature of the profession.Item الصلابة النفسية وعلاقتها بالسلوك الصحي لدى مرضى السكري(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09-01) زكري, نرجس; نوار, شهرزادللدراسة الحالية أهمية جلية تتمثل في أنها تتناول مرضا مزمنا متزايد الانتشار في المجتمع الجزائري يهدد مختلف الفئات العمرية، من خلال تعقد المضاعفات التي يطرحها على المستوى الجسدي والتداعيات التي يفرزها على المستويين النفسي والاجتماعي، بالإضافة إلى التكاليف المادية التي يتطلبها التكفل بالمصابين به، كما تهدف الدراسة إلى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين الصلابة النفسية والسلوك الصحي لدى عينة مكونة من 205 فردا من مرضى السكري، اختيروا بطريقة قصدية، وقمنا بصياغة الفرضيات على الشكل التالي: توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين الصلابة النفسية والسلوك الصحي لدى المرضى المصابين بمرض السكري، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الصلابة النفسية والسلوك الصحي لدى مرضى السكري حسب مدة المرض والجنس، وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي الارتباطي لتحقيق أهداف الدراسة باستعمال عدة وسائل لجمع البيانات وتحليلها عن طريق الأساليب الإحصائية الملائمة لذلك، وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين الصلابة النفسية والسلوك الصحي لدى المرضى المصابين بمرض السكري وإلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الصلابة النفسية والسلوك الصحي لدى مرضى السكري حسب مدة المرض، بينما كانت الفروق غير دالة إحصائيا في الصلابة النفسية والسلوك الصحي لدى مرضى السكري حسب الجنس. The current study is clearly important that it deals with a chronic disease increasingly spread in Algerian society which threatens different age groups, through the complexity of the complications posed by the physical level and its implications on the psychological and social levels, in addition to material costs required to care for the patients. The study also aims to detect the correlation between psychological hardiness and health behavior among a sample of 205 individuals from diabetic patients (70 malesand135 females), were chosen in purposive sampling method from the house of diabetes in public hospital Mohamed Boudiaf Ouargla. We have formulated hypotheses considering the duration of the disease and sex as follows: there is a significant correlation between psychological hardiness and health behavior in patients with diabetes; there are statistically significant differences in psychological hardiness and health behavior in patients with diabetes according to the duration of the disease. There are also statistically significant differences in psychological hardiness and health behavior in patients with diabetes according to sex. We used the correlative descriptive approach to achieve the study objectives using several methods of data collection and analysis through appropriate statistical methods to prove or reject the study hypotheses. The study resulted in the presence of statistically significant correlation between psychological hardiness and health behavior in patients with diabetes, and there are statistically significant differences in psychological hardiness and health behavior in patients with diabetes according to the duration of the disease, while there were not statistically significant differences in the psychological hardiness and health behavior in diabetic patients according to sexItem المناخ الأسري وعلاقته بالشعور بالأمن النفسي لذوي صعوبات التعلم(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09-01) الصديق محمد أحمد, محجوب; محمد أحمد علي, أشرف; مجذوب أحمد محمد, أحمد قمرهدفت هذه الدِّراسة إلى معرفة السمة العامة للمناخ الأسري والشعور بالأمن النفسي لدى ذوي صعوبات التعلم بولاية الخرطوم–السودان، بالإضافة إلى تأثير متغيري(النوع الاجتماعي، نوع صعوبة التعلم)، المنهج المستخدم في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، بلغت عينة الدراسة(110) من ذوي صعوبات التعلم منهم(60) ذكراً و(50) أنثى من مجتمع الدراسة البالغ(150)، تم اختيارهم عن طريق العينة العشوائية البسيطة، طبق عليهم مقياسي المناخ الأسري والشعور بالأمن النفسي، تم تحليل البيانات باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار(ت) وتحليل التباين، أظهرت النتائج: تتسم السمة العامة لكل من المناخ الأسري والشعور بالأمن النفسي بالارتفاع, وجود علاقة ارتباطية بين المناخ الأسري والشعور بالأمن النفسي, عدم وجود فروق في المتغيرين تعزى لمتغيري النوع ونوع صعوبات التعلم, عدم وجود تفاعل دال إحصائيا بين نوع صعوبات التعلم والمناخ الأسري على الأمن النفسي لدى ذوي صعوبات التعلم، وأخيراً على ضوء نتائج الدراسة ومناقشة الباحثين خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات. The aim of this study was to identify the general characteristic of the family atmosphere and psychological safety among people with learning disabilities. and then to the effect of some variables, (Gender, type of learning disabilities), The descriptive analytical method was used in this study, The study sample consisted of (110) people with learning disabilities;(60) males and(50) females, of(496) teachers the original society. The sample was chosen by the simple random method and scales of family atmosphere and psychological safety were applied. The data is then analyzed using mean, stander deviation, T-test, ANOVA. Results showed: the general characteristic of the family atmosphere is that it is positive and the psychological safety is characterized as high, there is a correlation between the family atmosphere and psychological safety, there are no differences between the two variables attributed to the variables of gender and type of learning disability, there are no statistically significant differences between the type of learning disability and family atmosphere that has an effect on the psychological safety for the people with learning disabilities. Finally, in light of the study results and discussion the researcher suggested some recommendations.Item دراسة مقارنة لقلق الرياضيات بين التلاميذ العاديّين وذوي صعوبات تعلم الرياضيات(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09-01) لعجال, سعيدةتهدف الدراسة الحالية إلى تحديد نسبة انتشار صعوبات التعلم في الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية وفحص دلالة الفروق بين التلاميذ العاديّين وذوي صعوبات تعلم الرياضيات في درجات قلق الرياضيات، وكذلك الفروق التي تعزى إلى الجنس، المستوى الدراسي في دراسة مقارنة بين العينتين(30) تلميذا وتلميذة في كل عينة، حيث تمّ اختيارهم عن طريق العينة القصدية وذلك للعام الدراسي(2015/2016) في بعض المدارس الابتدائية - بمدينة المسيلة- باستخدام المنهج الوصفي التحليلي المقارن، حيث طبق عليهما مقياس قلق الرياضيات لــ(عابد ويعقوب، 1994) تتوافر فيه شروط الصدق والثبات المناسبة، وبعد عرض وتحليل النتائج أظهرت وجود نسبة انتشار مرتفعة قدرت بـ(24.63%) من مجموع عينة الدراسة الكلية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجات قلق الرياضيات بين التلاميذ عينة الدراسة لصالح ذوي صعوبات تعلم الرياضيات، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لاختلاف الجنس أو مستوياتهم الدراسية.The current study aimed at determining the prevalence of mathematics learning disabilities at primary school. And examine the significance of differences between normal pupils and those with mathematics learning disabilities in the degrees of mathematics anxiety. As well as the differences attributed to gender and the academic level. In a comparative study between the two samples (30) pupils (males and females) in each sample. They were selected through a purposive sampling, in the academic year (2015/2016) from some primary schools – in M’sila - using the descriptivecomparative method. Where mathematics anxiety measure designed by(Abed and Yakoub, 1994) was implemented because it meets the appropriate conditions for validity and reliability. After presentation and analysis of the results, they showed a high prevalence estimated at (24.63%)of the total study sample. And the presence of significant statistical differences in mathematics anxiety in favor of pupils with mathematics learning disabilities. While there are no statistically significant differences among the study sample due to gender or to their different academic levels.Item l’alouetteتكيف إختبار(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09-01) بن سعدون, فتيحةتعتبر الاختبارات الاستكشافية المقنّنة لاضطرابات التّعلم من أهم الأدوات من أجل الكشف عن حالات ذوي صعوبات القراءة كونها تحدد مصير التلميذ من أجل التكفل به وتجاوز الصعوبات التّعليمية التي يترتب عنها تحصيل دراسي متدن وعجز عن مسايرة البرامج التّعليمية، ونظرا للانتشار الواسع لاضطراب العسر القرائي وافتقار مدارسنا الجزائرية لاختبارات قياس مقننة أردنا في هذه الدراسة تكييف اختبار l’alouette المقتبس من البيئة الفرنسية على عينة دراسة 200 تلميذ وتلميذة من الطور الابتدائي(8-12سنة) من خلال بناء نص قرائي. Exploratory validated tests for learning disorders are of the most important tools in order to detect cases with reading difficulties because they determine the state of the pupil in order to care for him and overcome the educational difficulties that result in low academic achievement and inability to keep pace with educational programs, and due to the high prevalence of dyslexia and the lack of our Algerian schools to valid tests, we wanted in this study validating "L'Alouette" test adapted from the French environment on a sample of primary school pupils aged between(8-12 years) through the construction of a reading text.