توظيف النحو في إثراء الدرس التفسيري عند الإمام ابن باديس من خلال تفسيره: مجالس التذكير من كلام الحكيم الخبير"
No Thumbnail Available
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of eloued جامعة الوادي
Abstract
"هذا البحث يتناول موضوعا نحويا تفسيريا، حاولت فيه -قدر الإمكان- أن أبين وجه العلاقة بين العلمين انطلاقا من تفسير ابن باديس، وكيف كان الإمام يوظف علم النحو في اقتناص المعاني التفسيرية...فكان عنوان البحث هكذا: ""توظيف النحو في إثراء الدرس التفسيري عند الإمام ابن باديس من خلال تفسيره: مجالس التذكير من كلام الحكيم الخبير"". والإشكال الذي جعلته نصب عيني طوال الدراسة هو: هل كان ابن باديس -رحمه ّاالله- يعرض المسائل النحوية عرضا جافا معزولا عن التطبيق، أم كان يوظفها في إثراء الدرس التفسيري، ويجعلها خادمة له؟
وللإجابة عن هذه الإشكالية قسمت بحثي إلى قسمين؛ قسم نظري، وقسم تطبيقي، أما القسم النظري فجعلته في مبحثين فقط، وتحت كل مبحث تمهيد ومطالب. المبحث الأول خصصته لترجمة مبتكرة عن الإمام، فذكرت أهم المحطات في حياته، ثم تناولته مفسرا، ومنه تخلّصت إلى تناوله لغويا، ومنه تدرجت للكلام عن أهم مباحث اللغة التي اشتمل عليها تفسيره.
وأما المبحث الثاني فقد خصصته لإبراز العلاقة بين علم النحو والتفسير، فمهدت بذكر نبذة عن علم النحو والتفسير، ومنها تخلصت إلى العلاقة بين العلمين، فذكرت أن النحو نشأ في أحضان القر آن الكريم ولخدمته، ثم ذكرت افتقار المفسر إلى علم النحو، وحرمة تعاطي التفسير دون زاد لغوي نحوي، حتى توصلت إلى أهم النحاة الذين ألفوا في تفسير القرآن، وبه ختمت القسم النظري.
وأما القسم التطبيقي من البحث فقد جعلته في أربعة مباحث، وتحت كل مبحث عدد من المطالب؛ المطلب الأول تحدثت فيه عن توظيف المعارف والنكرات في استنباط المعاني،والمطلب الثاني تحدثت فيه عن توظيف أدوات المعاني في الاستنباط، والمطلب الثالث تحدثت فيه عن توظيف التوابع في الاستنباط، والمطلب الرابع خصصته لمسائل متفرقات.
و أهم النتائج التي توصلت إليها بعد هذه الرحلة الماتعة النافعة؛ رحلة الإجابة عن الإشكال: -أنه لا يمكن ألبتة الفصل بين النحو والتفسير، و ّ أن تفسير ابن باديس بالرغم من كونه تفسيرا إصلاحيا تربويا هدائيا؛ لم يخل من مسائل لغوية عموما، ومن مسائل نحوية علىوجه الخصوص وأنه لم يكن يسوق تلك المسائل النحوية سياقة جافة مملّة كما كان يفعل ، معاصروه من مشايخ الزيتونة الذين انتقد عليهم الإمام مناهجهم في التعليم، وإنما أسلوبه في عرض المسائل النحوية أسلوب انتقائي عملي؛ فهو دوما يكتفي بالمسائل التي تترتب عليها فوائد عملية استنباطية فحسب، ويعرض عن التنظيرات التي لا طائل تحتها، فلا يأتي بالنحو ُمن أجل النحو، بل يأتي بالنحو من أجل التفسير.""This research deals with an explanatory grammatical topic,
in which I tried - as much as possible - to show the face of the
relationship between the two sciences based on the
interpretation of Ibn Badis, and how Imam used to employs
grammar in eliciting explanatory meanings...The title of the
paper was ""Employing Grammar to Enrich the Interpretative
Lesson of the Imam Ibn Badis through His Interpretation:
Councils of Reminder of the Speech of the Expert Sage"".
The problem I kept in mind throughout my study was: Did
Padis' reformist interpretation contain grammatical problems? If
so, Was he offering her dry, isolated from the application, or
was he hiring her to enrich her interpretive lesson, and making
her his servant?
To answer this problem, I divided my research into two
parts; The theoretical section consists of only two studies, and
under each preface and request. The first research I devoted to
an innovative translation of the Imam, so I mentioned the most
important stations in his life, then I addressed it as an
interpreter, and from it I ended up dealing with it linguically,
and from it I graduated to speak about the most important
discussion of the language that was included in his
interpretation.
The second paper focused on the relationship between
grammar and interpretation, starting with a brief overview of
grammar and interpretation
From there, I concluded the relationship between the two
sciences, stating that grammar arose in the arms and service of
the Holy Koran, then mentioning the interpreter's lack ofgrammar and the inviolability of interpretation without adding to
the language of the Koran.
The practical part of the research consists of four subjects,
with each subject to a number of demands; The first is about the
use of knowledge and negatives in eliciting meaning, the second
is about the use of tools of meaning in eliciting, the third is
about the use of satellites in eliciting, and the fourth is about
miscellaneous issues.
The main findings of this enjoyable journey; Problem
answer journey:
- It is absolutely not possible to separate between grammar
and interpretation, and that Ibn Badis' interpretation, despite
being a reformist, educational, guiding interpretation; It was not
free from linguistic issues in general, and from issues In
particular, grammatical issues, and that he was not driving those
grammatical issues as tedious as his contemporaries, Zeitouna
sheiks, for whom he criticized his curriculum of education, but
rather his way of presenting grammatical issues in a selective
and practical manner; It always only comes to questions of
deductive practical benefit, displays useless theorizing, and
comes not grammar for grammar, but grammar for
interpretation.."
Description
لغة دراسات
Keywords
ابن باديس، النحو، توظيف، التفسير, Ibn Badis-grammar-Recruit-Interpretation