عمالة الأطفال و علاقتها بالتسرب المدرسي: دراسة ميدانية لعينة من الأطفال العاملين التسربيين بمدينة زريبة الوادي- بسكرة
No Thumbnail Available
Date
2016
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
University of Biskra جامعة محمد خيضر بسكرة
Abstract
ملخص الد ا رسة:
و تحاول هذه الد ا رسة توصيف وكشف العلاقة الموجودة بين عمالة الأطفال والتسرب
المدرسي، وتحليل أهم أسبابها و عواملها و تبيان انعكاساتها على الطفل و المجتمع.
وترمي الد ا رسة الحالية إلى الأهداف التالية:
التعرف إلى الأسباب الأساسية لعمالة الطفل و التسرب المدرسي.
العمل على كشف حيثيات العلاقة بين عمل الأطفال والتسرب المدرسي.
الكشف عن الآثار المترتبة عن عمالة الأطفال والتسرب المدرسي على الطفل والمجتمع.
إعطاء بعض المقترحات التي ن ا رها مناسبة للحد من هاتين الظاهرتين أو القضاء عليهما.
وقد انطلقنا في د ا رستنا هذه من تساؤل رئيسي و هو هل هناك علاقة بين عمالة الأطفال
والتسرب المدرسي؟ وقد حاولنا الإجابة على هذا التساؤل من خلال الفرضيات التالية:
- زيادة فرص حصول الأطفال على مهنة تناسبهم تدفع بهم إلى ترك المدرسة.
- مساعدة الأطفال المستمرة لآبائهم في العمل تؤدي إلى تسربهم من المدرسة.
- يؤدي التغيب المدرسي دو ا ر مهما في خروج الطفل إلى سوق العمل.
- يساهم المناخ المدرسي غير السوي في دفع الطفل للخروج إلى سوق العمل.
وقد اعتمدنا في د ا رستنا هاته على المنهج الوصفي والذي يساعد على تحليل وتفسير
المعطيات والبيانات التي تم جمعها من ميدان الد ا رسة، وقد استخدمنا لجمع هذه البيانات
أداة الاستمارة التي تضمنت مجموعة من الأسئلة و التي كان عددها 52 سؤالا.
أما عينة د ا رستنا فضمت 90 طفلا من الأطفال العاملين ذوي الفئة العمرية التي تت ا روح
16 سنة من كلا الجنسين، إلا أن فئة الإناث كانت نسبتها قليلة جدا و تكاد - ما بين 8
تكون منعدمة، وقد اخترنا هذه الفئة العمرية لأن الأطفال الأقل من ثمان سنوات ناد ا ر جدا
ما يعملون في منطقة د ا رستنا، وهو ما تحققنا منه عند قيامنا بالد ا رسة الاستطلاعية.
واستخدمنا المعاينة العرضية في د ا رستنا، لأن طبيعة موضوعنا و الظاهرة التي نحن
بصدد الخوض فيها فرضت علينا هذا النوع من العينات. وكان حجم عينتنا في البداية
122 مبحوثا إلا أن الاستما ا رت التي استطعنا الحصول عليها كانت 90 استمارة، لأن
عددا منها إما لم يسترجع أو كان ناقص الإجابات.
وقد جاءت نتائج د ا رستنا كالآتي:
صرح المبحوثين أن المهن كثيرة ومتوفرة في سوق العمل ومتنوعة ومتعددة، و تتناسب
مع قد ا رتهم الجسدية والعقلية، وأنه بإمكانهم ممارستها وم ا زولتها، وهو الأمر الذي أتاح لهم
إمكانية وسهولة الحصول على مهنة.
وقد تبين أن مساعدة الأطفال لآبائهم في العمل ساهم في خ روج الطفل للعمل وترك
المدرسة،
إن تغيب المبحوثين عن المدرسة يكون سببا في توجه المبحوثين نحو العمل لملا
الف ا رغ وتلبية بعض الاحتياجات الخاصة بهم.
إن المناخ المدرسي السيء و المعاملة السيئة أو الغير بيداغوجية التي يتلقاها التلميذ في
المدرسة، و صعوبة فهم واستيعاب الدروس، وعدم المتابعة الوالدية، تِؤدي بالطفل لهجر
المدرسة والتوجه نحو سوق العمل. ABSTRACT
This study, in its total chapters, tries to describe and to reveal the
relationship between child labor and school dropout. Also, this study has been
devoted to analyze the causes and the factors that lead to this crucial
phenomenon. Major concern of this research is to shed the light on the
influences that affect both children and society.
Our main objectives are:
To recognize the main reasons behind the child labor and school
dropout.
To discover the factors which have a relationship between child labor
and school dropout.
To discover the results that yielded from the child labor and school
dropout on the child and society.
To provide some suggestions that we presumably consider them as an
appropriate solutions to restrict or at least to reduce these two
phenomena.
We based our study on the following research question: Is there a
relationship between the child labor and the school dropout? Depending on
the previous research question we put the four hypothesizes:
The suitable work for children will lead them to leave the school
permanently.
The continuous support of children to their parents will lead
them to dropout from the school.
The continuous absence has an effective role in pushing child to
go to the labor market.
The abnormal school climate contributes in making child to go
to the labor market.
In our study, we use the descriptive method which helps us to analyze
and elucidate the gathered data from the field of the study. To collect data we
use questionnaire as data collecting tool. This questionnaire includes 52
questions.
Our sample is from the two genders males and females, their ages
between 08-12 years old. This sample consists of 90 worker children, but the
rate of females is less than males and this is due to our customs. We select
this age between 08-12 years old, because children who less than 08 years old
are rarely work in the region in which we conduct this study, and this is what
we have proved by the exploratory study.
We used the occasional preview because the nature of our topic obliged
us to deal with such kind. In the beginning, the number of our sample was 122
children but we received only 90 questionnaires. So, the missed number either
we could not receive it or contains incomplete answers.
At the end of our study we conclude that:
The children who underwent to our study say that the jobs are
different and varied and they are very accessible in the labor
market. These jobs suit their physical and mental capacities that
is why children found jobs easily.
The help provided by children to parents has contributed
effectively by making children tend to leave school and to go to
work
The absence of some children is a reason in which children go to
work in order to fill the space and fulfill their special needs.
The abnormal school climate and the mistreatment or rather the
non-pedagogical treatment that pupils receive at the school in
addition to the difficulty in understanding lessons also when
parents done not follow up their children all these factors will
lead the child to leave the school and to go the labor market.
Description
أطروحة دكتوراه تخصص علم اجتماع التربية
Keywords
المدرسة و التسرب المدرسي الطفولة وعمالة الأطفال, For school and school dropout, childhood and child labor