JEHSS_Vol 09 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/20399
Browse
Recent Submissions
Item قضية اللباس في المجتمع الجزائري بين الحداثة والقيم(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) مسعودي, عمر; رقيق, عبد الكريمإن البحث في ظاهرة اللباس في المجتمع الجزائري، في ثباته وتغيره، يتناول في الدرجة الأولى العلاقة بين المجتمع والدين؛ المجتمع باعتباره مصدر العادات والتقاليد التي تعبر عنها تجليات متعددة في السلوك اليومي، ومن تلك العادات ظاهرة اللباس وتغيراته المرتبطة بظروف العصر، والدين باعتباره يفرض أشكالاً متعددة في اللباس على المرء التقيد بها ، غير أنه قد ظهر بعض أنصار الفكر الحداثي في المجتمعات الإسلامية أصحاب صبغة الفكر التجديدي ،يتبنون بعض النظريات الغربية، الداعية للثورة على تلك القيم الدينية والعادات الاجتماعية من أجل موكبة العصر ، ويعد اللباس من مقدمات القيم الدينية والعادات الاجتماعية التي طالتها موجة التغيير الحداثي. Abstract: The study of the phenomenon of dress in Algerian society, in its stability and change, deals primarily with the relationship between society and religion; society as a source of customs and traditions expressed by various manifestations in daily behavior, such customs dress phenomenon and its changes related to the circumstances of the times, religion as imposing forms But some modernist thinkers have emerged in the Arab societies who have the tincture of regenerative thought, adopting some Western theories, calling for a revolution on those religious values and social customs for the procession of the age, and preparing the dress from introductions Religious values and social customs that have been affected by the wave of modern change.Item adjusting Foreign Languages' Syllabuses To The Specific Academic(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) Ghedeir Brahim, Mohamed; Nesba, AsmaStudents with special needs have the same right to learn foreign languages in schools and universities as ordinary students do. Therefore, based on appropriate professional support and teaching methods and techniques, students with special needs will be capable of learning foreign languages. This assumption led to the adaptation of foreign languages‟ curriculum for the benefit of students with disabilities who require adaptive teaching within the regular school or university educational system. The present study aims at offering guidelines for adjusting and implementing foreign languages‟ syllabuses for students with special needs. Seeking to achieve the aims of the study, two semi-structured interviews have been administered to both students and teachers. Six (06) teachers divided equally between English and French in addition to two (02) blind students have been chosen. The study was conducted during the academic year 2016/2017 at the Department of English and French at the University of Hamma Lakhdar in ElOued, Algeria. The findings of the study are expected to assist teachers in adjusting their teaching and evaluation techniques to the specific learning needs of their students with disabilities.Item ملامح الفكر الديني الوثني وطقوسه في بلاد المغرب القديم(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) عولمى, الربيعيعالج هذا البحث جذور المعتقدات والمعبودات الوثنية وطقوسها في بلاد المغرب القديم قبل ظهور المسيحية. منها معبودات وآلهة محلية ومعبودات أجنبية وافدة إلى بلاد المغرب القديم:كالمعبودات الفينيقية-البونية والمصرية والمعبودات الإغريقية والرومانية.تلك المعتقدات التي كانت انعكاسا لنظرة الإنسان المغاربي القديم للكون والحياة بمختلف مكوناتها المادية والمعنوية. ولازالت بعض الطقوس يزاولها الكثير من المغاربة حتى اليوم. وهي عبارة عن طقوس آلية، يباشرها إما الأفراد الذين لا يبحثون عن تحقيق منفعة شخصية، وإما مجموعات تعمل لتحقيق مصلحة الجماعة، دون حاجة إلى كاهن ولا إلى الاجتماع في معبد. وقد ظهرت دراسات عديدة تناولت هذا الموضوع، شرع في استجلائها وتوضيحها في مطلع القرن العشرين.Item مظاهرات العاشر من افريل بالحجيرة ولاية ورقلة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) قيطون, قويدريسلط هذا المقال الضوء على أحداث مهمة وقعت في إقليم بلدية الحجيرة ولاية ورقلة ، يوم الثلاثاء 10 أفريل 1962 ، راح ضحيتها ستة شهداء وعشرات الجرحى . وقد جاءت هذه المظاهرات في إطار الاحتجاجات العارمة التي عمت الصحراء الجزائرية رفضا لمشروع فرنسا الاستيطاني الهادف لفصل الصحراء الجزائرية عن شمالها ، وإن كانت وقائع هذه المظاهرة قد تأخرت عن مسار المظاهرات في إقليم الواحات إلا أن صداها كان كبيرا بما خلفته من آثار . Summary This article highlights the important events that have occurred in the municipality of El-Hadjira city of Ouargla Province, on Tuesday, 10 April 1962, claimed the lives of six martyrs and dozens wounded . The demonstrations came under overwhelming protests that swept the Algerian Sahara project France settlement aimed to separate the north from the Algerian Sahara refused, though the facts of this demonstration had been delayed for the path of demonstrations in the oasis region, but that its impact was significant, including the legacy of the effects .Item المظاهر الفكرية في منطقة الونشريس خلال القرن الخامس ميلادي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) عيساوي, رابح; وابل, محمدنحاول ضمن هذه الدراسة،أن نبين الجانب الفكري والثقافي للمجتمع المحلي لمنطقة الونشريس وضواحيها خلال القرن الخامس ميلادي، حيث نبين مختلف المدن الواقعة في هذا الإقليم الجغرافي وأهميتها التاريخية ضمن المصادر القديمة،ثم نقدم توضيح تحول التنوع الفكري للمجتمع الذي تبنى الديانة المسيحية خلال القرن الخامس ميلادي من خلال مادة مصدرية هامة تتنوع بين النقوش المسيحية وقطع الفسيفساء والمراسلات الأسقفية ومحاضر المجامع الدينية التي بينت المعتقد المسيحي وطبقة رجال الدين وتنوعا لسلم الكهنوتي لهاته الفئة حيث نجد الشماس والقسيس ، إضافة إلى الأسقف مما يعكس أن هذه الفئات اذا دلت على تأقلم المجتمع المحلي مع المعتقد الوافد من جهة، فإنها أيضا عكست واقعية درجة الفكر والثقافة في المنطقة. Abstract: In this Article , we are going to study the intellectual and cultural aspects of the local community of « El Wancharis» region and its suburbs, during the perioud of the fifth century AD, where we want to describe the different cities of this geographic region then , their historical importance accourding to the ancient sources, through an important source material ranging from Christian inscriptions and pieces of mosaics and episcopal correspondence and records of religious councils , that showed the Christian faith and the clergy and the diversity of the priestly hierarchy of this category where we find deacon diaconus and pastor presbyter And sacerdos, in addition to the bishop episcopus, which reflects that if these categories indicate the adaptation of the community with the belief on the one hand, it also reflected the reality of the degree of thought and culture in the regionItem موارد الامام السيوطي في كتابه(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) المطري, محمداستهدفت الدراسة واحداًمن الأئمة الأعلام (في القرن التاسع الهجري / السادس عشر الميلادي)، ذلك هو: الإمام السيوطي في كتابه (تدريب الراوي)؛ لكونه من أهم المصنفات في علم الحديث، حيث وقداستوعب فيه أغلب مؤلفات من سبقه في هذا الفن، وزاد عليها فوائد مهمة واستدراكات جمة لانكاد نجدها في مصنف آخر. بناءً على ذلك قسمت البحث إلى ثلاثة أقسام: الأول: ترجمة مختصرة للإمام السيوطي بينت فيها اسمه ونسبه ولقبه وكنيته ومولده ونشأته ووفاته. القسم الثاني: مواردالسيوطيفي (كتابه تدريب الراوي) مقسماً لهاحسب مواضيعها، ثم ترتيب هذه المواضيع حسب أقدمية تاريخ الوفاة، وعزو هذه الموارد إلى مصدرها من (تدريب الراوي). القسم الثالث: دراسة لمنهج السيوطي في هذه الموارد. بينت فيه طُرق تعامله معها، وكيفية النقل منها. موارد، السيوطي، تدريب الراوي. Abstract: The study aimed at studying one of the most famous Imams of the (the ninth century AH / 16th century A.D), namely: Imam Al-Suyuti in his book (Training of the narrator), because it is one of the most important works in the science of Hadith, where he absorbed most of the previous works in this art, and he added to it important benefits and many insights that we can hardly find in another work. Accordingly, the research was divided into three sections: First: A brief introductory of the Imam Suyuti, in which I clarified his name, kinship, surname, nickname , birth, and where he was raised up and his death. Section II: Resources of Suyuti in his book (training the narrator) divided by topics, and then the order of these topics by the seniority of the date of death, and attribute these resources to the source (training the narrator). Section III: A study of the Suyuti methodology in these resources. Showing the ways of dealing with it, and how to transfer from them.Item أهمية الاتصال البصري في تحسين صورة المؤسسة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) خلفاوي, شمس ضياتلقد حاولنا في دراستنا الكشف عن استخدام الاتصال البصري ومختلف دعائمه داخل المؤسسة الجزائرية، وبالخصوص تلك التي يكون منتوجها خدمة أي نيصبح عملها مرتكزا على تقديم أحسن بهدف تدعيم صورتها لدى المتعاملين معها. وكانت دراستنا بمؤسسة الخطوط الجوية الجزائرية كونها المؤسسة البارزة في السوق الوطني في قطاع السفر إضافة إلى أنها تستخدم لوغو يتواجد في كل مواقعها ومنتجاتها، وبما أنه أول مؤسس للاتصال البصري فقد قمنا بالتركيز على اللوغو و كل جوانبه إضافة إلى دعائم أخرى كالألوان لأنها تلعب دورا بارزا في نظام التعريف البصري. Summary: In our study, we tried to explore the use of visual communication and its support in the Algerian institution and especially when its product becomes a job. Thus, the latter will be based on giving the best in order to support its image to keep its customs. The study was conducted at “Algerian Airways” since it is the famous national institution in the domain of travelling, in addition it uses a Logo in all its sites and products, and since it is the first founder of visual communication .We concentrated on the Logo because it plays a major role in the system of visual definition.Item التكفل الأسري بالأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) جلول, أحمد; فضلون, الزهراءيتعلم الطفل في الأسرة المبادئ الأولية للتعامل مع العالم الخارجي الاجتماعي،كما يتعلم الأفكار والمعارف والسلوكيات التي يتقلدهالاحقا فهي بذلك تحوله من كائن بيولوجي إلى كائن اجتماعي،وبالتالي فمسؤولية الأسرة هي تربية ورعاية النشء لكن هذه المسؤولية تتضاعف إذا ما احتوت الأسرةعلى أطفالم من ذوي الاحتياجات الخاصة، فهذه الأخيرة تبرز لنا المسؤولية المضاعفة للأسرة تجاه هذه الفئة من الأطفال التي تحتاج إلى رعاية خاصة ونمط معين من التربية باعتبارها فئة غير عادية،فمهمة الأسرةمهمة صعبة في تقبل الطفل ذوي الاحتياجات الخاصة من جهة وفي التكفل به بطريقة خاصة ومستمرة من جميع النواحي نفسية،جسدية ومادية...الخ من جهة أخرى. وفي هذه الورقة البحثية سنحاول تقديم قراءة سيكوسوسيولوجية للتكفل الأسري بذوي الاحتياجات الخاصة. Abstract : The child learns in the family the basic principles of dealing with the social world outside, and learns the ideas, knowledge and behaviors that he later adopts. He transforms him from a biological being to a social being. Therefore, the responsibility of the family is to raise and nurture the young. But this responsibility is doubled if the family includes children with needs. The family's responsibility for this group of children, who need special care and a certain type of education, is an extraordinary one. The task of the family is a difficult task in accepting children with special needs, Continuous and all-round psychological, physical and physical ... etc on the other. In this paper, we will attempt to provide a psycho sociological reading of family care for people with special needs.Item دور الأسرة في التربية الاقتصادية للطفل(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) بالطاهر, النوي; غرغوط, عاتكةتلعب الأسرة الدور الأكبر في تنشئة الأطفال تنشئة اقتصادية سليمة، من خلال توجيههم وتوعيتهم بأهمية وكيفية ترشيد استهلاكهم،والتعامل مع المال وحسن إدارته، وتعليمهم الأنماط الاستهلاكية الرشيدة والسلوك الاستهلاكي المتزن،كاستثمار النفقات وفق الأولويات، وادخار الفائض لوقت الحاجة، وتجنب الإسراف والتبذير. Abstract : The Family has an important role in upbringing children with a good economic thinking by guiding them and making them aware about the importance of the Importance the how of consumption rationalization and dealing with Fund management and educate them the rational and the balanced consumption ways as an investment For the expenses according to the priorities and saving the surplus in case of need and avoiding extravagance and waste.Item الصحة النفسية والتوافق الدراسي للتلميذ في الوسط المدرسي(2018-06) هويدي, عبد الباسط; سليمي, نعيمةيعتبر موضوع الصحة النفسية المدرسية من الموضوعات الجد مهمة في مجال الدراسات النفسية والتربوية على حد سواء اذ يهتم بدراسة البيئة المدرسية التعليمية التربوية في ظل المتغيرات النفسية التي تمر بها من اضطرابات وانفعالات سلوكية قد تصيب مجموعة من الأفراد داخلها، وبالتحديد فئة الأطفال والتلاميذ وطلاب المدارس والمؤسسات التربوية وقد كان لزاما على المهتمين بالشأن التربوي تخصيص فضاءات واعداد برامج ومخططات تهتم بتطبيق ما يتم دراسته و تخطيطه بطرق علمية، تعمل في الأساس على توفير أهم المستلزمات النفسية السيكولوجية التي تحقق نوعا من التكيف بين التلاميذ وبيئتهم المدرسية وبين الطاقم البشري التربوي من معلمين ومختصين نفسيين وعمال الادارة التربوية وبين التلاميذ. Abstract : The subject of mental health school is one of the most important topics in the field of psychological and educational studies, as it is concerned with studying the educational environment of educational schools in light of the psychological changes experienced by the behavioral disorders and emotions that may affect a group of individuals within it, specifically children, pupils, students and educational institutions It was necessary for those interested in the educational affairs to allocate spaces and prepare programs and plans interested in the application of what is studied and planned in scientific ways, working primarily to provide the most important psychological psychological requirements that achieve a kind of adaptation between students and School staff and the human staff of education teachers and psychologists and workers of the educational administration and students.Item آثار الصدمة النفسية للحرب لدى الأطفال وعلاقتها بالتحصيل الدراسي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) عبد الوهاب علي, عبد الرحمانهدفت الدراسة الحالية التعرف على أثار الصدمة النفسية للحرب لدى الأطفال وعلاقتها بالتحصيل الدراسي. وتم تطبيق أداة الدراسة على عينة من الأطفال من تلاميذ مدارس التعليم الأساسي في محافظة عدن. تكونت من (260) تلميذ وتلميذة، توصلت الدراسة إلى نتائج أبرزها: أن الأطفال موضع الدراسة قد تعرضوا لصدمات نفسية أثناء الحرب، وكانت شديدة على أغلب فقرات المقياس. Abstract: The present study aimed to determine the repercussions of psychological trauma for children due to the war and its effect to their school achievement. We Practical the measure on sample of students in a primary school with 360 students (boys, girls) in Aden. The results of the study showed that the children have gotten psychological traumas during the war and they were hard to all clauses of the measure.Item دور واقع ومصادر التوافق المهني عند العمال المكتبيين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) حموش, أسماءتهدف هذه الدراسة للكشف عن واقع و مصادر التوافق المهني لعمال المكتبات الجامعية، أجريت الدراسة الميدانية بالمكتبتين المركزيتين ل"جامعة الجزائر 2 و3"، و قد تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، و تمثل المجتمع الإحصائي في جميع العمال المكتبيين بولاية الجزائر العاصمة، قدرت العينة النهائية ب"86"موظفا من الجنسين، لجمع البيانات تم الاعتماد على طريقة المقابلةو الاستبيان الذي تم بناءه على طريقة "ليكرت"الخماسية، و قد استوفى الاستبيان شرطي الصدق و الثبات، خلصت الدراسة إلى تمتع أفراد العينة بدرجات متوسطة من التوافق المهني، في حين حددت اكبر مصادر التوافق المهني لدى المكتبيين في الجوانب المادية للمنظمة تلتها المصادر التنظيمية. Abstract: The objective of this study was to investigate the reality and sources of professional compatibility of university library workers. The field study was conducted in the two central libraries of the University of Algeria "2 and 3", The descriptive descriptive approach was based on the statistical community in all office workers in the state of Algiers, With 86 employees of both sexe ,Data collection was based on the interview method and the questionnaire that was built on the method of "Likert", and the questionnaire was completed by the officer of honesty and persistence, the study concluded that the sample enjoyed a moderate degree of professional compatibility, The physical aspects of the organization are followed by organizational sources.Item الجابري وسؤال المنهج(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) كعبش, محمدأصبح من المسلم به اليوم الجزم بأنّ دراسة تراثنا العربي باتت تشكل أحدأهم مفاتيح الانخراط في الحداثة،ذلك أنّ هناك دائما فائض معنى وبقية تأويل داخل هذا التراث تحتاج إلى الانتظام الواعي عبرها بغية الاستلهام منها وتجاوزها،وهي قراءة ليست باليسيرة طبعا،لنقل إن البحث الذي بين أيدينا والذي يتعلق بمنهج الجابري في قراءة التراث يدّعي أكثر من أي منهج آخر أنه قد أوفى شرطا لقراءة الموضوعية للتراث متجاوزا بذلك جل القراءات التي ينعتها بأنها سلفية والتي تأخذ بآلية كلامية قديمة قوامها قياس الشاهد على الغائب حيث الشاهد هم السلف أوماركس أو حاضر أوربافي مقابل النهضة العربية الغائبة والمرجوة،بخلاف ذلك يحاول الجابري عبر فصل التراث عنا وهذا يجعله معاصر النفس ه على صعيد المحتوى المعرفي ووصله بنا بأن يمنحه قيمة في ذاته لا بحسب مضمونه المعرفي الذي قيل ولكن بحسب وظيفته الأيديولوجية التي يمكن أن يحملها وتكون معاصرة لنا على مستوى الفهم والمعقولية. Abstract: It is now well recognized that the study of our Arab heritage has become one of the most important keys to engaging in modernity. There is always a surplus of meaning and the rest of the interpretation within this heritage, which needs to be consciously organized through it in order to be inspired and overcome. Which is related to Jabri's approach to reading heritage, claims more than any other approach that he has fulfilled the requirement of objective reading of heritage, bypassing most of the readings that he preaches as Salafism, which takes the old verbal mechanism of measuring the witness to the absent where the witness are the predecessor or Marx or present Europe in exchange for The Arab Renaissance is absent and hoped, otherwise Jabri tries to separate the heritage from us and this makes him contemporary to himself in terms of knowledge content and connect us to give him a value in itself not according to the content of knowledge that was said but according to the ideological function that can be carried and be contemporary to us at the level of understanding and reasonableness.Item تجديد الخطاب الديني عند عبد الكريم شروس، مقاربة نقدية للدين والتدين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) سنوسي, ساميإن التجديد في الفكر الإسلامي قدأصبح واجبا على المفكرين،لأن الحضارة الإنسانية قد بلغت حدًّا لايتسنى للمسلم المعاصر أن يسايره بمنطق التفكير التراثي، وفي هذا الإشكال يرى عبدالكريم سروش وهو أحد المجددين الإسلاميين المعاصرين بضرورة التحديث في طريقة فهمنا للدين والتدين،لأن الدين عنده يعني الثبات والصمت، أما التدين في عني التغير والمرونة والتجدُّد، وبهذا لاسبيل إلى التغني بامتلاك الحقيقة، أو الانتماء للفرقة الناجية، بل أضحى الإسلام بعالميته الخاتمة المُستوعبة يُبيِّن ركيزتين لابد منهما، تطور المعرفة الدينية كسائر المعارف البشرية، والإيمان بالتعددية الدينية، وهذا إقرارٌ بتحدي الدين الإلهي المطلق للتدين البشري النسبي . Abstract: The renewal of Islamic thought has become a duty of thinkers, because human civilization has reached the extent that contemporary Muslims can not be reconciled with the logic of heritage thinking, and in this problem, Abdolkarim Soroush, one of the modern Islamic innovators, sees the need to modernize our understanding of religion and religiosity, Because religion according to him means stability and silence, but religiosity means change and flexibility and renewal, and thus can not be praised for the possession of the truth, or belonging to the surviving group, but Islam with its globalized conclusion shows two pillars: the development of religious knowledge as other human knowledge, and believing to a religious pluralism, and this is the challenge of the absolute approval of the divine religion to the relative human religiosity.Item لمحة عن العمائر المدنية بمدينة تلمسان العتيقة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-06) بن زغادي, محمدتعتبر العمارة بمختلف أنواعها ومرجعياتها الدينية وأصولها الجغرافية نافذة نطل من خلالها على خبرات الأسلاف في مجال التنمية الحضرية التي كانت سائدة في وقتهم، فهي أشبه ببحيرة تصب فيها جميع الروافد،لذلك دراستها هي دراسة جانب مهم من حياة الأسلاف، وقد انقسمت إلى ثلاثة فروع رئيسية تتمثل في الدينية والمدنية والعسكرية، وفي ورقتنا البحثية قدَّمنا نماذج عن العمائر المدنية في احدى المدن الضاربة جذورها في التاريخ المتمثلة مدينة تلمسان،لقد انقسمت فيها المباني المدنية هي الأخرى إلى عامة كالحمامات والفنادق،وخاصة كالقصر والمسكن،وعلى الرغم من بعد فترة ميلادها إلاَّ أن البعض منها مازال ماثلاً للعيان، قمنا بعرض أمثلة منها في السطور الآتية ذكرها في المقال. Résumé: L'architecture de toutes ses références religieuses et les origines géographiques est une fenêtre à travers laquelle nous explorons les expériences des ancêtres dans le domaine du développement urbain qui a prévalu dans leur temps,C'est comme un lac où coulent tous les affluents,Donc son étude est un aspect important de la vie ancestrale, Il a été divisé en trois branches principales: religieuses, civiles et militaires,et dans notre article, nous avons présenté des exemples de bâtiments urbains dans l'une des villes qui ont leurs racines dans l'histoire de Tlemcen,Les monuments civils sont également divisés en bains publics et hôtels,et en particulier le palais et la maison, Bien qu'après longue période de sa naissance, certains d'entre eux sont encore visibles, dont des exemples sont présentés dans les lignes suivantes de l'article.