AJ_Vol 10 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/33495
Browse
Recent Submissions
Item مُقوّمات التفكير الفلسفي عند ابن حزم الظاهري(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) بوشافة الميلودتسلّط هذه الورقة البحثية الضوء على أحد أهم مفكري الأندلس في القرن الخامس الهجري، ويتعلق الأمر بابن حزم المؤسس الأبرز للمنهج الظاهري. وقد حاولنا التركيز من خلالها على توجهه الفلسفي،على اعتبار أن الدراسات التي تناولت ابن حزم ركزت في مجملها على الوجه الأول للظاهرية، المتمثل في جانبها الفقهي والأصولي والشرعي وقد ترتب عن كل هذا، أن أُغفل شقها الثاني الذي يعكسه مناصرتها للعقل والمعقول، ودفاعها عن علوم الأوائل، والتي تمثل الأسس النظرية والمعرفية التي يستند إليها، الذي يبلور مشروعا ثقافيا نظريا ذا مطامح فلسفية. وقد توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: أن ابن حزم ليس فقيها وأصوليا فقط، بل فيلسوفا ومتكلما، كما أنه استطاع تأسيس نظرية في المعرفة، وتحديد طبيعتها، كما أنه مارس النقد، من خلال نقده للمواقف الكلامية المنحرفة. This paper sheds light on one of the most important thinkers of Andalusia in the fifth century AH, and it is related to Ibn Hazm, the most prominent founder of the Al Dhaheri method. We have tried to focus through it on his philosophical orientation, given that the studies that dealt with Ibn Hazm focused in their entirety on the first aspect of the phenomenon, which is represented in its jurisprudential, fundamental and legal aspects. The first ones, which represent the theoretical and epistemological foundations on which it is based, which crystallizes a theoretical cultural project with philosophical aspirations. Through this study, we reached several conclusions, the most important of which are: that Ibn Hazm is not only a jurist and fundamentalist, but also a philosopher and orator. He was also able to establish a theory of knowledge and determine its nature. He also practiced criticism through his criticism of deviant verbal positions.Item علم مقارنة الأديان وأثره في تعميق فهم القرآن الكريم(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) شتيوي سفيانيعد علم مقارنة الأديان من العلوم التي ظهرت في البيئة الإسلامية بدافع من القرآن الكريم ابتداءا، من خلال إشاراته العديدة إلى الأديان والشرائع والكتب المقدسة عرضا ونقدا ومقارنة، وهي الإشارات التي كانت منطلق ومستند علماء المسلمين في دراستهم للأديان المختلفة. وهذه الدراسة محاولة جادة للوقوف على إسهامات علم مقارنة الأديان في تفسير القرآن الكريم والدراسات القرآنية عموما، وتدور الإشكالية حول طبيعة الإضافات التي يمكن أن يقدّمها علم مقارنة الأديان لعلم التفسير والدراسات القرآنية. ومن النتائج التي توصلت إليها أن لعلم مقارنة الأديان إسهامات لا يمكن إغفالها في الدرس التفسيري تدور حول تعميق فهم النص وتوسيع فهمه، والتأكيد على صدق وصحة الإشارات القرآنية في المباحث المتعلقة بالأديان، من خلال خلاصة أبحاثه والنتائج التي توصل إليها علماؤه. Abstract : The science of comparative religions is one of the sciences that emerged in the Islamic environment, motivated by the Holy Qur’an, starting with, through its many references to religions, laws and holy books in presentation, criticism and comparison, and these are the signals that were the starting point and basis for Muslim scholars in their study of different religions. This study aims to demonstrate the contributions of the science of comparative religions in the interpretation of the Holy Qur’an and Quranic studies in general. One of my findings is that the science of comparative religions has contributions that cannot be overlooked in the exegetical lesson that revolve around deepening understanding of the text and expanding its understanding, and emphasizing the sincerity and validity of the Qur’anic references in the investigations related to religions, through the summary of its research and the findings of its scholars.Item التصوف في شعر الأمير عبد القادر الجزائري: دراسة استقرائية تحليليّة(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) دوار فتيحةملخص: الشعر الصُّوفي لون خاص من ألوان التصوُّف له صبغة مميّزة، مُرتبط بالتصّوُف موضوعا وغرضا، يعبّر عن تجربة سُلوكية روحية يعيشها الصُّوفي، وعليه تُعنى هذه الدّراسة بالكشف عن التجربة الروحية لدى الأمير عبد القادر الجزائري من خلال شعره الصًّوفي، فلم يكن الأمير ثائرا فحسب بل قد اجتمعت فيه خصال عديدة قلّما تجتمع في شخص واحد، فهو المجاهد والعالم، والمُصلح الإنساني، والعارف بالله والشاعر المتصوّف أيضا، حيث طرق الأمير في شعره الصُّوفي مُعظم مواضيع التصوُّف المعروفة. فأثبتت النتائج الأوليّة للدّراسة أن الأمير متمكّن من علم التصوُّف مُمارسة وتأليفا حتى أبدع فيه وغدا أحد أعلامه في الجزائر الحديثة، وهذا جليّ في قصائده الشعريّة وكتاباته النثريّة، كما أن له تجربة مميّزة في فنّ التصوُّف، جاوز بها حدود الوطن ليكون من رُوّاد النهضة العربية الحديثة في الفكر والتصوُّف. Abstract: Sufi poetry is a special color of Sufism, with a distinctive hue, linked to Sufism in theme and purpose, expressing a spiritual behavioral experience experienced by the Sufi, and accordingly this study is concerned with revealing the spiritual and mystical experience of Emir Abdelkader Al-Jazaery through his Sufi poetry. The preliminary results of the study proved that the prince was proficient in the science of Sufism, both in practice and composition, until one of his prominent figures in modern Algeria excelled in it, and this is evident in his poetic poems and prose writings. Thought and SufismItem الممارسة الدينية في الخطاب السردي الجزائري- قراءة في روايتَيْ" المكنونة" و"خطوات في الاتجاه الآخر" لحفناوي زاغز-(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) قادري نور الهدى; جديد صالحتسعى الباحثة من خلال هذه المقاربة التقابلية الحجاجية لرواية "المكنونة" ورواية "خطوات في الاتجاه الآخر" إلى الكشف عن وجهات نظر الكاتب المتعلقة بالممارسة الدينية الإسلامية من حيث فهمها، وتطبيقها، ودعوة الآخر( المخالف في المنهج)، وكذا وجهات النظر المتعلقة بأساليب الصهيونية في محاولتها التحكم في العالم هذا من جهة، ومن جهة أخرى الوقوف على الحوار الذي يضطلع بالكشف عن مقصدية الشخصيات المتحاورة وأنماط حججها.Item مساهمة مجالس سبل الخيرات في العمل الخيري( دراسة ميدانية )(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) فهيمة بن عثمانملخص: مجلس سبل الخيرات أحد مجالس مؤسسة المسجد، و هو يمثل العمل التطوعي المؤسسي الذي يهدف إلى التكافل و التضامن بين أفراد المجتمع ، حيث يسطّر برنامجا سنويا في كل مديرية شؤون دينية في الجزائر ، حسب إمكانياتها المادية و تبرعات محسنيها و مواردها المالية ، ينضبط هذا المجلس بالتزام قوانين تنظم عمله و نشاطاته . تهدف هذه الدراسة الميدانية إلى معرفة نشاطات هذه المجالس الهامة في كل ولاية من ولايات الوطن إذ أن الاستبيان ووزع على كل ولايات الجزائر ، و تبحث في آفاق تطوير نشاطات هذه المجالس بحكم أن المجتمع في حاجة إلى ما تقدمه من مساعدات و أنشطة تكافلية.و قد توصلت الدراسة الميدانية إلى نتائج أهمها: تؤكد الدراسة على ضرورة خلق أملاك وقفية استثمارية لمجلس سبل الخيرات ، و تؤكد كذلك على ضرورة تشجيع المحسنين لوهب أملاك وقفية للمجلس، ذلك أن اعتماد المجلس على تبرعات المحسنين المحدودة يحد من فاعليته، و كذا ضرورة مساعدة المحتاجين ليتحولوا إلى منتجين فلا نكتفي بتقديم المساعدات الاستهلاكية التي تبقيهم محتاجين، و تدعوا الدراسة إلى إتاحة فرصة التطوع لكل فئات المجتمع كل حسب تخصصه. Abstract : The Council of Subul al-Khairat is one of the councils of the Mosque . It represents volunteering work that aims at solidarity and team work among members of society, as it draws up an annual program in each religious affairs directorate in Algeria, according to its financial capabilities, the donations of its benefactors, and its financial resources. This council is governed by commitment. Laws regulating his work and activities. This field study aims to know the activities of these important councils in each state of the country, as the questionnaire was distributed to all the states of Algeria, and examines the prospects for developing the activities of these councils, given that society is in need of the assistance and symbiotic activities they provide. The study emphasizes the necessity of creating property for the Subul al-Khair Council, and the necessity of encouraging volunteers to donate property to the Council, as the Council’s reliance on donations from benefactors limits its effectiveness, as well as the necessity of helping the needy to turn into producers, and the study calls for providing the opportunity to volunteer for all segments of society, each according to His specialty.Item محدودية الخطاب المسجدي بوادي سوف وآفاق تطويره(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) بالقط عبد الجبارإنّ واقع أغلب الخطابات المسجدية اليوم في جميع ربوع ولايتنا الحبيبة وادي سوف واقع مريض، ضعيف التأثير؛ لما يفتقر إليه من مقوّمات ودعائم، مما جعل منه خطابا فارغا لا يؤدّي معشار ما يُرتقب منه؛ لذلك اهتم بعض الباحثين في مجال الدعوة بدراسته، محاولين النهوض به، وتطويره والخروج به من هذا المضيق والحضيض، إلى السّعة والتأثير، ولعلي في هذا البحث أُوفق إلى بيان سبب قصور الخطاب المسجدي، وضعف تأثيره في المخاطبين، واقتراح جملة من الحلول تعالج هذا الخلل، وقد عنونته بـ: " محدودية الخطاب المسجدي بوادي سوف وآفاق تطويره"، حاولت من خلاله الإجابة على إشكال رئيس فحواه: " لماذا الخطاب المسجدي اليوم في بلدنا محدود من جهة طروقه لبعض العلوم الإسلامية دون الأخرى، ومن جهة توجيهه لفئة دون أخرى؟"، ولبيان ذلك وتفصيله اعتمدت خطة مكونة من مقدمة للتعريف بالموضوع ومبحثين، خصصت المبحث الأول لبيان أسباب محدودية وضعف الخطاب المسجدي اليوم، وجعلت الثاني مُضمّنا جملة من الاقتراحات والحلول للنهوض به، ثم ختمت كل ذلك بخاتمة، ذكرت فيها بعض النتائج والتوصيات. ومن أهم ما أسفر عليه البحث من نتائج هو: وجوب اعتناء الخطباء والمحاضرين بجانب تنوع المادة العلمية المخاطب بها جموع المصلين، مع مراعاة حالهم، وكذا بعث الروح في الخطاب النسوي؛ بأن يُهتم به أكثر، عن طريق تنشيط المرشدات وتكثيف العمل الدعوي الموجه للنساء. Abstract : The reality of most of today's rhetoric throughout our beloved State Wade will be sick, poorly influenced; Lack of strength and backstopping, making it an empty speech that does not perform as much as anticipated; So some advocacy researchers have been interested in studying it, trying to advance it, develop it and get it out of this strait and rock bottom, to capacity and impact. In this research, I would like to agree to explain why the discourse is inadequate, its impact on the addressees is weak, and to propose a number of solutions to address this imbalance, which is titled: "The limitations of the mosque speech in Wadi will and the prospects for its development", through which I tried to answer the problem of the head of its content: "Why is the rhetoric of today's mosque in our country limited on the one hand by its ways of some Islamic sciences and not on the other, and on the other?", To illustrate and elaborate on this, I adopted a plan consisting of an introduction to the topic and researchers, which devoted the first to the reasons for today's limited and weak discourse, and made the second a set of proposals and solutions for its advancement, and then concluded with a conclusion, citing some conclusions and recommendations. One of the main findings of the research was that speakers and lecturers must take care of the diversity of the scientific material addressed to the congregation, taking into account their situation, as well as the spirit of feminist discourse; Be more interested in it, by revitalizing women guides and intensifying advocacy work for women.Item الخطاب الدعوي والوعي العلمي عند الشيخ يوسف القرضاوي-رحمه الله- "قراءة في الاتصال والانفصال"(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) بوعزدية علي; بن هنية خضراءملخص: حرص الشيخ يوسف القرضاوي -رحمه الله- على تثوير العقل المسلم وترشيده ليبلور تصوُّرا صحيحا إزاء العلوم التجريبيّة والإنسانيّة والاجتماعيّة التي صارت منتجا غربيا مغريا, وذلك بالكشف عن مواطن التأزم, واقتراح ضوابط منهجيّة للاستفادة منها. نطرح من خلال ما قدّمناه السؤال المركزي: كيف قارب الشيخ يوسف القرضاوي -رحمه الله- هذه المسائل المتعلقة بالعلوم في سياقات عالم مختلف عن العصر القروسطي الذي التأم فيه موروثنا العلمي بنظرتنا لله والكون والانسان؟ تهدف الدراسة إلى محاولة ردم الهوّة بين الخطاب الدعوي والعلوم التجريبيّة والإنسانيّة والاجتماعيّة, والتأكيد على ضرورة الوصل والتّكامل المعرفي بينها, وذلك كلّه من خلال المجهودات العلميّة التي تركها الشيخ يوسف القرضاوي -رحمه الله-. ومن أبرز النتائج التي توصلنا إليها في هذا البحث هي: - لقد استطاع الشيخ يوسف القرضاوي -رحمه الله- من خلال مقاربته أن يربط الصلة بين الخطاب الدعوي والعلوم التجريبيّة والإنسانيّة والاجتماعيّة وغيرها. - ترشيده للخطاب الدعوي للاهتمام بالمعارف العلميّة التجريبيّة منها والإنسانيّة لما لها من أثر في تجديد الخطاب الدعوي. Abstract : Sheikh Yusuf Al-Qaradawi - may God have mercy on him - was keen to revolutionize and rationalize the Muslim mind to develop a correct perception of the experimental, human and social sciences that had become a tempting Western product, by revealing points of crisis and proposing methodological controls to benefit from them. Through what we have presented, we ask the central question: How did Sheikh Yusuf al-Qaradawi - may God have mercy on him - approach these issues related to science in the contexts of a world different from the medieval era in which our scientific heritage was integrated with our view of God, the universe, and man? The study aims to attempt to bridge the gap between advocacy discourse and the experimental, human and social sciences, and to emphasize the necessity of connection and cognitive integration between them, all through the scientific efforts left behind by Sheikh Yusuf al-Qaradawi - may God have mercy on him. Among the most prominent results that we reached in this research are: - Sheikh Yusuf Al-Qaradawi - may God have mercy on him - was able, through his approach, to connect the link between advocacy discourse and experimental, human, social, and other sciences. - His rationalization of the advocacy discourse by paying attention to scientific, experimental and human knowledge, because of its impact 1on renewing the advocacy discourse.Item استخدام النخب الدينية لمواقع التواصل الاجتماعي في العملية الدعوية – دراسة ميدانية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) ميسه هشامتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى استخدام النخب الدينية لمواقع التواصل الاجتماعي في العملية الدعوية، من خلال معرفة دوافع استخدامها، وأهم مواقع التواصل الاجتماعي التي يستخدمونها في الدعوة إلى الله. وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية الكمية بالاعتماد على المنهج المسحي، حيث اعتمدت على الاستبيان أداة لجمع البيانات، والذي طبّق على عينة عشوائية قوامها (60) مفردة من النخب الدينية ممثلة في أساتذة العلوم الإسلامية والخطباء والدعاة بمدينة الوادي باستخدام أسلوب المسح بالعينة، وقد تمت هذه الدراسة في ضوء نظرية الاستخدامات والإشباعات.Item الرقابة الدولية على العملية الانتخابية: المفهوم وتحدي السيادة(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) مدلل شوقي; عبسي أحمد التجانيتمثل الانتخابات قاعدة شرعية لبناء الديمقراطيات التمثيلية التي يملك فيها المواطنون ممارسة حقهم في الاختيار لمن يمثلهم في المجالس المنتخبة. ولا يكون لهذا الحق أن يكون مضموناً ومكفولاً إلا إذا كان محاطاً بآليات وميكانيزمات تضمن سلامة الاختيار وتفادي عدم تزييفه. وتقدم الرقابة على العملية الانتخابية الشرعية للسلطة من خلال الإقرار بنزاهة الانتخابات وصحة ومصداقية نتائجها سواء كانت رقابة محلية أو دولية، إلا أنه من جهة أخرى تمثل الرقابة الدولية مساساً بسيادة الدولة عندما تتجاوز مهام جمع وتحليل المعلومات وتفادي التجاوزات إلى التأثير في توجهات الناخبين واستباق دعوة الدولة المعنية.Item المسؤولية المدنية عن التجارب الطبية -إنتاج اللقاح- دراسة مقارنة(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) شوكري عبد الرحمانيتناول هذا البحث موضوع المسؤولية المدنية عن الأخطاء الناتجة عن إجراء التجارب الطبية، وبالأخص إنتاج اللقاح. والملاحظ في عصرنا أن المنظومة الطبية بصفة عامة بدأت تأخذ صبغة تجارية أبعدتها عن رسالتها الأساسية في خدمة الإنسان والحفاظ على صحته، ومع تسابق مؤسسات تصنيع الأدوية والمخابر لاختراع اللقاحات وتلبية حاجات الأسواق لها؛ تحدث كثير من التجاوزات التي تنتج أضرارا تصيب المرضى الخاضعين لها، هذا الأمر سبب لقيام المسؤولية المدنية على صناع الأدوية والمختبرات. فجاء هذا البحث ليتناول أحكام هذه المسؤولية المدنية ونوعها وما يترتب عنها من تعويض لجبر الأضرار. This research addresses civil liability for errors arising from medical experimentation, Especially the production of the vaccine, with the spread of diseases and epidemics and what the world has experienced in recent years with the spread of the coronavirus COVID-19. In our time, the medical system in general has begun to take a commercial character that has removed it from its basic mission of serving and preserving people's health. As manufacturing medicines and laboratories race to invent vaccines and meet market needs, many of the abuses that result in harm to the subjected patients are caused by civil liability on the part of pharmaceutical and laboratory makers. For this reason; This research dealt with the provisions and type of civil liability and the resulting compensation for damages.Item أثر المعاهدات الدولية في فرض العولمة التشريعية على القانون الجزائري-المسائل الجنائية والأحوال الشخصية نموذجا -(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) دولة ياسين; رحماني إبراهيمملخص: لقد مدّت العولمة الغربية نفوذها على كافة جوانب الحياة الإنسانية الاجتماعية والثقافية والاقتصادية والسياسية، ولم يبق اليوم مجال من مجالات الحياة إلا وقد ظهرت فيه آثارها، التي شملت صعيد العلاقات الدولية فظهر النظام العالمي الجديد بمساعي الدول الكبرى تحت قيادة الولايات المتحدة الأمريكية، التي تمارس واقعيا دور الحكومة التي تتولى تسير وتنظيم العلاقات الدولية بين أعضاء المجتمع الدولي، ومن أجل الوصول إلى إحكام سيطرة أكثر على زمام السلطة في المجتمع الدولي، سعت الدول الكبرى للتأثير على القوانين الداخلية للدول، والعمل على تعديلها وصقلها بما يتناسب مع تطلعاتها لحكم العالم، ولم تجد منفذا لذلك أفضل من المعاهدات الدولية، لاسيما بعد تكريس مبدأ سمو المعاهدات الدولية على القانون الداخلي في معظم دساتير دول العالم، وفي هذا البحث، سوف نكشف عن كيفية اتخاذ الدول الكبرى للمعاهدات الدولية وسيلة لفرض ما يعرف بالعولمة التشريعية، وبيان أثر ذلك في القانون الجزائري. Abstract: Western globalization has cast its shadow over all aspects of human social, cultural, economic, and political life. Today, there is no field of life that has not been affected by the consequences of globalization. Even in the realm of international relations, a new global system has emerged, led by major powers, with the United States of America at the forefront. In practice, the United States acts as the government responsible for managing and organizing international relations among members of the international community. In order to achieve greater control over the reins of power in the international community, major powers have sought to access the domestic laws of countries and work on modifying and refining them to align with their aspirations for global governance. International treaties have been the most effective means to accomplish this, especially after the principle of the superiority of international treaties over domestic law has been enshrined in the constitutions of most countries around the world. In this research, we will uncover how major powers use international treaties as a means to impose what is known as legislative globalization and explain its impact on Algerian law.Item قاعدة (الاحتياط للأبضاع أولى من الأموال) وتطبيقاتها عند المالكية باب الطلاق أنموذجا(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) حياهم توفيقملخص: الاحتياط من قواعد الشريعة الإسلامية التي اعتمدها الفقهاء وبنوا عليها الكثير من الفروع الفقهية، يُعمِلُه الفقيه فيما احتمل الوجهين، فيأخذ بأوثق الوجوه وبما هو أبعد عن شوائب التأويلات لإزالة الشك والريب والوقوف عند حدود الله تعالى، وقد اعتمده المالكية وتوسعوا في العمل به مثلما توسعوا في العمل بقاعدة سد الذرائع في كل أبواب الفقه. وقد ظهر ذلك جليا في باب الطلاق، حيث نجد أن المالكية قد بنوا الكثير من مسائل الطلاق على أصل الاحتياط فحكموا بلزوم ثلاث طلقات فيها، كلُّ هذا احتياطا للفروج وصونا لها عن مواقعة الزنا عملا بقاعدة (الاحتياط للأبضاع أولى من الأموال). Abstract : The precaution is one of the rules of Islamic science that the jurists have adopted and based many branches of jurisprudence upon، The jusist applies when there are two aspects (dilemma case)، so he takes the most reliable and respectful choice (aspect) in order to remove doubt and stand within the limits of Islam، This principle of precaution is used widely on different sections of jurisprudence like the rule of blocking pretexts. For instance، it is demonstrated in the chapter of divorce; where we find that the jurists based many divorce issues under the principle of precaution، so they ruled triple divorces are necessary under the rule of precaution، This to be a precaution for the private parts and to save from sexual intercourse (adultery)، And this in accordance with the rule of (the precaution for the private parts is more important than money).Item رسالة الشيخ أحمد بن عمار الجزائري في الوقف(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) دربال سعيدلازالت مؤلفات، وآثار علماء الجزائر مجهولة، بل مهملة بين رفوف ومخازن دور الأرشيف والمخطوطات، تنتظر نفض غبار النسيان عنها. ولعل هذا التقريظ الذي ننشره اليوم لأحد علماء، وأدباء الجزائر خلال الفترة الحديثة من قبيل ذلك. فهذه الرسالة هي فتوى للشيخ أحمد بن عمار الجزائر أجاب فيها عن سؤال في مسألة وقفية، يظهر من خلالها الشيخ الفقيه العالم المفتي أحمد بن عمار المالكي المذهب، وكيف لا؟ وهو متقلد خطة الفتوى المالكية في الجزائر خلال العهد العثماني من سنة 1180ه إلى سنة 1184ه. فهذه الرسالة تعطينا صورة عن هذا العالم، ومقدرته على استحضار الأدلة من الكتاب والسنّة وأقوال العلماء المتأخرين، والمتقدمين في هذه النازلة. فأحمد بن عمار الفقيه المفتي، يعطينا صورة واضحة عن العلوم النقلية في ذلك العصر من خلال الكتب التي استفدناها منه في هذه الفتوى، ومدرسة الفقه المالكي في الجزائر التقليدية التي تعتمد على محاولة الاستدلال بأقوال العلماء المالكية المغاربة خاصة، كابن رشد، وابن الحاج، و البرزلي، وابن عرفة. بل ونجد ابن عمار ينتقد، ويلوم بعض العلماء المتأخرين كالسيوطي، و الحطاب الأب، وابن عبد الغفار في بعض المواضع أشار لها في جوابه. The works and works of Algerian scholars are still unknown, and even neglected among the shelves and stores of archives and manuscripts, waiting to be dusted off from oblivion. Perhaps this report that we are publishing today by one of the Algerian scholars and writers during the modern period is like that. This message is a fatwa by Sheikh Ahmed bin Ammar Al-Jaza’ir, in which he answered a question regarding the issue of endowment, through which Sheikh, jurist and scholar, Mufti Ahmed bin Ammar Al-Maliki, shows the doctrine, and how could it not? He followed the Maliki fatwa plan in Algeria during the Ottoman era from the year 1180 AH to the year 1184 AH. This message gives us a picture of this scholar, and his ability to bring evidence from the Qur’an, the Sunnah, and the sayings of later and earlier scholars regarding this calamity. Ahmad bin Ammar, the jurist and mufti, gives us a clear picture of the transmission sciences of that era through the books that we benefited from in this fatwa, and the traditional school of Maliki jurisprudence in Algeria, which relies on trying to infer the sayings of Magreb Maliki scholars in particular, such as Ibn Rushd, Ibn al-Hajj, and al-Barzali. And Ibn Arafa. In fact, we find Ibn Ammar criticizing and blaming some later scholars such as Al-Suyuti, Al-Hattab the Father, and Ibn Abd Al-Ghaffar in some places that he referred to in his answer.Item حدود تصرف الجمعيات الخيرية فيما يصل إليها من أموال الزكاة(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) رابح محمدتعد الجمعيات الخيرية إحدى الظواهر المؤسسية في الوقت الحاضر التي تشرف جمع الزكاة وتوزيعها وفي ظل تعدد وتنوع مصادر الأموال الزكوية، وسعي هذه الجمعيات الخيرية تسعى إلى سد حاجات الفقراء والمحتاجين الاقتصادية والاجتماعية، بما يتماشى وتحقيق المقاصد التي من أجلها شرعت الزكاة، تطرح مسألة مدى إمكانية تصرف الجمعيات الخيرية في اموال الزكاة التي تصل إليها، وذلك بتغيير طبيعتها المالية من نقدية إلى عينية أو العكس. Charitable societies are considered one of the institutional phenomena at the present time that supervise the collection and distribution of zakat, and in light of the multiplicity and diversity of the sources of zakat funds, and the endeavor of these charitable societies to meet the economic and social needs of the poor and the needy, in line with achieving the purposes for which zakat was legislated, raises the question of the extent to which it can be disposed of Charitable organizations receive zakat funds by changing their financial nature from cash to in-kind or vice versa.Item الآراء التي انفرد بها الحسن بن صالح دراسة فقهية مقارنة(University of Eloued, 2024-03-14) عبد الله حميد عليتتناول هذه الدراسة الآراء التي انفرد بها الحسن بن صالح عن بقية العلماء، وقد هدفت إلى بيان مدى اتساع الفقه الإسلامي في قبول الاجتهادات المنفردة والمخالفة لآراء غالبية العلماء، وقد قسمتها إلى ثلاث مباحث، في المبحث الأول ذكرت فيها نبذة مختصرة عن حياة الحسن بن صالح، وفي المبحث الثاني تناولت الآراء الفقهية التي انفرد بها الحسن بن صالح في العبادات وهي في أربعة مسائل هي: (الوضوء بما زال اسم الماء عنه) و(من نسي ثمان سجدات من أربع ركعات) (وحج المرأة عن الرجل) (والتضحية ببقرة الوحش عن سبعة وبالظبي والغزال عن واحد)، وفي المبحث الثالث تناولت الآراء الفقهية التي انفرد بها في المعاملات وهي في مسألتين، الاولى في (الشهادة على وكالة التزويج) والثانية في (انقضاء عدة اليهودية والنصرانية). وقد كانت الدراسة في إطار المنهج الاستقرائي من خلال الاستقراء لآراء الحسن بن صالح في المصادر التي نقلتها، والمنهج المقارن وذلك بذكر رأي الحسن بن صالح في كل مسألة ثم أتبعه بذكر آراء بقية الفقهاء ثم أورد أدلة كل رأي ومناقشتها ثم أذكر الراجح في المسألة، وقد ختمت الدراسة بذكر بعض النتائج التي توصلت إليها. This study deals with the opinions that are unique to Hassan bin Saleh from the rest of the scholars, and it aimed to show the extent of the breadth of Islamic jurisprudence in accepting individual jurisprudence that contradict the views of the majority of scholars, and I divided it into three sections, in the first section in which a brief summary of the life of Hassan bin Saleh was mentioned, and in the second section dealt with the jurisprudential views that are unique to Hassan bin Saleh in worship, which are in four issues: (Ablution with ways except water) and (who forgot eight prostrations of four rak'ahs) (and the pilgrimage of a woman from a man) (and the sacrifice of the beast cow for seven and the fawn and the gazelle for one), and in the third section dealt with the jurisprudential opinions that are unique to him in the transactions and are in two issues, the first in (testimony to the marriage agency) and the second in (the expiry of several Judaism and Christianity). The study was within the framework of the inductive approach through the extrapolation of the views of Hassan bin Saleh in the sources I quoted, and the comparative approach by mentioning the opinion of Hassan bin Saleh on each issue and then followed by mentioning the opinions of the rest of the jurists and then listing the evidence of each opinion and discussing it and then mentioning the most likely in the matter, and the study concluded by mentioning some of its findingsItem أحكام تحويل العملات في الفقه الإسلامي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) الحناوي أمجد; الغنانيم قذافيملخص: يتناول البحث الأحكام التي تعتري صرف العملات في الفقه الإسلامي وما يتصل به من صور وضوابط وتخريجات فقهية، ويهدف البحث إلى إبراز الضوابط الشرعية التي نص عليها الفقهاء في عملية الصرف كيلا تفضي إلى الربا أو الوقوع فيه، مع بيان الأحكام التي تعتري صرف العملات واختلافها في حال كانت عملية داخلية، أو خارجية. وقد سلك الباحثان المنهج الاستقرائي التحليلي المقارن، من خلال استقراء المسائل المتعلقة بأحكام التحويل، وضوابطه، وصوره، من المصادر المختلفة، ومن ثم تحليل هذه الأمور للوصول إلى التكييف الفقهي الأمثل لها بما يتناسب مع طبيعة كل صورة من صور هذه التحويلات، بالإضافة إلى استعراض رأي العلماء في تكييف العلاقة بين أطراف هذه العملية وأدلتهم على ذلك، ومناقشة هذه الآراء ونقدها نقدا علمياً منهجيا. وقد توصل الباحثان إلى مجموعة نتائج أهمها كون الأحكام التي تعتري تحويلات المالية تختلف باختلاف نوع التحويل، فالتحويل الذي يكون بنفس العملة سواء كان داخلياً أو خارجياً فيشترط فيه الحلول والتماثل والتقابض، أما إن كان بعملة مغايرة فيشترط فيه الحلول والتقابض، كما أن القيد المصرفي الذي يعطيه المصرف للعميل يقوم مقام القبض. Abstract: The research delves into the legal rulings governing currency exchange in Islamic jurisprudence, along with its various forms, regulations, and jurisprudential classifications. The research aims to highlight the Shariah principles emphasized by scholars in the process of currency exchange to prevent involvement in or facilitation of usury (riba). It also elucidates the legal rulings that pertain to currency exchange and their variations depending on whether the transaction is internal or external. The researchers adopted an inductive analytical and comparative methodology, reviewing issues related to the rulings, regulations, and forms of currency conversion from various sources. They then analyzed these matters to arrive at the optimal juristic adaptation that aligns with the nature of each form of these transactions. Additionally, the research reviews scholars' opinions on adapting the relationship between the parties involved in these transactions and their evidence, engaging in a scholarly and methodological critique of these opinions. The researchers arrived at several significant results, foremost among them being that the rulings governing financial transfers vary depending on the type of transfer. For transfers within the same currency, whether internal or external, the conditions of immediacy, equality, and simultaneity are stipulated. However, for transfers involving different currencies, the conditions of immediacy and simultaneity apply, and the banking record issued by the bank to the client serves as a substitute for physical possession, akin to taking possessionItem خبر ركانة في الطلاق ثلاثا وأثره الفقهي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) هندو محمداستهدف هذا البحث دراسة أحد الأدلّة التفصيلية في مسألة الطلاق ثلاثا، هل يقع ثلاثا فيُبين الزوجة حتى تنكح زوجا آخر، أم يقع واحدة ما دام في مجلس واحد، أو عدّة واحدة؟ وهو حديث ركانة، وذلك من حيث الثبوت، وفق قواعد علم الحديث في التصحيح والتضعيف، ثم بيان الأثر الفقهي لحديث ركانة في هذه المسألة ناظرين في أفق الترجيح إلى موازنات فقه الواقع. وتستلهم هذا الدراسة أهميتها من خطورة مسألة الطلاق ثلاثا، من جهة ما تفضي إليه من تفكيك الأسرة، في ظل واقع اجتماعي في غاية التعقيد، وتعتوره مفاسد جمة على المرأة والأولاد، ومن أهمية حديث ركانة في الموازنة والترجيح بين أدلة المسألة. وقد اعتمدت على المنهج الوصفي، كما في نقل كلام علماء الجرح والتعديل في تعريف الرواة وبيان أحوالهم، وعلى المنهج التحليلي، لا سيما في نقد الآراء الحديثية والفقهية، ومقارنتها والترجيح بينها، وعلى المنهج التوثيقي في إحالة المعلومات على مصادرها ومراجعها، كما في تخريج الأحاديث وترقيمها، وغير ذلك. وتوصّل البحث إلى جملة من النتائج الهامة منها: أنّ الحديث لا ينحطّ عن رتبة الحسن، وهو ممّا يحتجّ بمثله العلماء في أبواب الأحكام، وأنّ أرجح طرق الحديث وأحسنها سندا ومتنا: رواية محمد بن إسحاق، عن داود، عن عكرمة، وهي من جهة الدلالة نصّ صريح في وقوع طلاق الثلاث واحدة، وبناء عليه؛ فلا تصحّ دعوى شذوذ القول بوقوع الثلاث واحدة، ودعوى الإجماع على وقوعها ثلاثا، بل إنّ القول بذلك سائغ ومعتبر. وفي ظل الواقع الاجتماعي المعقّد، والمفاسد العظمى التي تلحق جميع أطراف الأسرة المتفككة، نميل إلى ترجيح هذا القول، وأنّه لا حرج على المفتين وهيئات الفتوى والمجامع الفقهية وقوانين الأحوال الشخصية أن تأخذ به. This research aims to study one of the detailed evidence in the issue of triple divorce, specifically whether three divorces occur simultaneously and the wife needs to marry another husband before remarrying the previous one, or if it occurs as one in a single sitting or multiple sittings. The focus is on the authenticity of the hadith, applying the principles of hadith criticism in authentication and weakening. The research also explores the jurisprudential implications of the hadith in question, examining the balance in the context of contemporary jurisprudence considerations. The study derives its importance from the severity of the issue of triple divorce, as it can lead to the breakdown of the family structure in a complex social reality, causing numerous harms to women and children. The significance of the hadith of Rukana lies in its potential to contribute to the balance and preference between different evidences in this matter. The methodology employed in this study is descriptive, involving the presentation of the statements of scholars in the field of narration criticism and adjustment, as well as analytical, particularly in critiquing the opinions of hadith and jurisprudence, comparing them, and balancing between them. The research also follows a documentation approach in referencing information to its sources, grading and numbering hadiths, among other methods. The research concludes with several important results, including that the hadith does not fall below the level of "Hasan" (good), and it is cited by scholars in legal rulings. The most reliable and preferable chain of narration is through Muhammad ibn Ishaq from Dawood from Ikrimah, as it provides a clear indication that triple divorce occurs as one. Based on this, claims of deviating from the consensus on its occurrence as three divorces in one go are not valid, and the assertion of consensus on its occurrence as three divorces is also not accurate. In light of the complex social reality and the significant harms affecting all parties involved in a broken family, the study leans towards favoring this opinion, suggesting that it is acceptable and valid for religious scholars, fatwa bodies, jurisprudential councils, and personal status laws to adopt itItem التروك النبوية بين الاتباع والابتداع - تأصيلا وتطبيقا(University of Elouedجامعة الوادي, 2024-03-14) قروي حورية; بن قومار لخضرتعتبر التروك أحد قسمي السّنة النّبوية، وهو من المواضيع الحيّة التي لها صلة بواقع المسلمين، لا سيما مع كثرة المحدثات في حياة النّاس، بالإضافة إلى وقوع الاشتباه والالتباس فيه، ممّا أدّى إلى الابتداع في الدّين، وبما أن من أسس تبديع الأمور المستحدثة ترك النبي ، فإن هذا البحث يسعى إلى فهم التّروك النبوية وأقسامها، لأن ذلك يعين على فهم البدع وأنواعها، وكذا توضيح العلاقة التي تربطهما. وقد اختلف الفقهاء في صحّة إثبات الحكم الشرعي بالتّرك أو نفيه، فيكون التّرك حجّة، والمتروك محصورا في دائرة المحرّم فهو بدعة، أو ليس بحجّة ولا ينتج التّرك حكما فيكون دليلا على الجواز ورفع الحرج، أو التّفصيل في ضوء قواعد الشّريعة وأصولها، واختتم البحث بتوضيح أثر التروك النبوية في إبطال البدع بذكر بعض النماذج التي حكم عليها بعض العلماء ببدعيتها. The Turk is one of the two sections of prophetic Sunnah, which is a living topic of relevance to the reality of Muslims, especially with the abundance of novelties in people’s lives, as well as suspicion and confusion, which led to innovation in religion. Since one of the foundations of innovating new matters is what the Prophet Muhammad has abandoned, this research seeks to understand the prophet’s abandonments and its divisions because this helps to understand bid’ah and its types, as well as to clarify their relationship. Scholars disagreed concerning the validity of the legitimate provision by abandonment or denial, where abandonment can be evidence. The research concluded by clarifying the effect of prophetic abandonments in nullifying bid’ah by mentioning some models judged by some scholars of being bid’ahItem الاستمداد الأصولي للحكم الشرعي .. دراسة تطبيقية(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) شريف خالد; الغنانيم قذافيلخص: إن معرفة استمداد علم أصول الفقه من العلوم الأخرى من الأهمية بمكان، ومثلها وربما تزيد عليها معرفة الاستمداد التفصيلي لمباحثه؛ إذ هي معيار صدق الاستمداد، وهي الأثر لتجليه في العلم، ولذلك جاء هذا البحث لدراسة الاستمداد الأصولي في باب الأحكام الشرعية. وجاء هذا البحث لتطبيق أحكام الاستمداد على مبحث الحكم الشرعي، مسلطا الضوء على الحكم الشرعي من حيث أهميته، وتدوينه، وموقعه من المنظومة الأصولية، معتمدا على المنهج الوصفي التحليلي وصولا إلى تحقيق أهداف البحث والتي من أهمها: تفعيل المادة التأصيلية للاستمداد على المباحث الأصولية، والوقوف على فلسفة الحكم الشرعي في المباحث الأصولية. Abstract: The knowledge of the derivation of the knowledge of the origins of Fiqh from other knowledge is of great importance, as is, perhaps even more so, the knowledge of the detailed derivation of its research, as it is the criterion of the truthfulness of the derivation and the impact of its manifestation in knowledge. This research came to apply the provisions of derivation to the research of legal governance, highlighting the importance of legal governance, its codification, and its position in the fundamentalist system. It relied on the descriptive analytical approach to achieve the research objectives, the most important of which were activating the root material of derivation in fundamentalist detectives and standing on the philosophy of Sharia governance in fundamentalist detectivesItem تجديد الدرس الحديثي في الجزائر عند الإمام أبي يعلى الزواوي(University of Eloued جامعة الوادي, 2024-03-14) بوحمادو يونسإنّ درس الحديث النبوي قد مرّ بما مرّت به الفروع العلمية للدرس الإسلامي عموما؛ وذلك من جهتي الازدهار والركود، والجزائر لم تكن نشازا، فقد أدّت العوامل المادية والمعنوية للقطر الجزائري إلى ضعف الدّرس الحديثي؛ رواية ودراية، وهو ما دفع علماء الجزائر في القرن 14ه إلى الاعتناء به، والسعي إلى تجديد علومه ومعارفه، وتخليصه من ربقة الجمود والتقليد، وممن انخرط في هذا المسعى العلمي؛ الإمام أبو يعلى الزواوي، والذي شارك إخوانه من علماء الجزائر في هذا المشروع النهضوي الإسلامي، سالكا في ذلك مسالك علميّة ميّزته عن غيره، والتي سنشير إلى أبرزها في هذه الورقة البحثية المركّزة. The study of Prophetic Hadith has undergone fluctuations, akin to the general trends in Islamic education. Algeria, not exempt from these dynamics, witnessed a decline in the field of Hadith studies due to both material and moral factors. This prompted Algerian scholars in the 14th century to actively engage in revitalizing and renewing their knowledge, liberating it from the stagnation of tradition. Among those dedicated to this scholarly endeavor was Imam Abu Yaala Al-Zawawi, who collaborated with his fellow Algerian scholars in this Islamic renaissance project. He charted unique scientific paths that distinguished him from others, and this paper will highlight the prominent aspects of his contributions in this focused research