JPES_Vol 02 N 03
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item الإجهاد النفسي لدى الطالب العامل بجامعة الوادي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2016-09) بنين, امال; بنين, ابتسامهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستويات الإجهاد النفسي لدى عينة من الطلبة العمال بجامعة الوادي في ضوء متغيرات العمر والجنس والحالة العائلية. وباتباع المنهج الوصفي بشقيه الاستكشافي والفارقي وتطبيق مقياس الإجهاد النفسي واستخدام كل من التكرارات النسب المئوية، واختبار "ت" تم التوصل إلى النتائج التالية: - نسبة 30.90% من مجموع أفراد العينة تعاني من إجهاد نفسي مرتفع مقابل نسبة 69.09% لذوي الإجهاد النفسي المنخفض. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة في الإجهاد النفسي تبعا لمتغيري الفئة العمرية والحالة العائلية في حين توجد فروق ذات دلالة إحصائية بينهم تبعا لمتغير الجنس لصالح الإناث. وقد نوقشت نتائج هذه الدراسة في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة مع اقتراح بعض التوصيات المتعلقة بالموضوع. This study aimed to identify psychological stress levels among a sample of working student in El˗oued University in light of variables : age, sex and marital status. Using the descriptive-comparative method, the implementation of psychological stress scale and using frequencies ,percentages and " T "test, the study resulted in the following: -30.90 % of the sample suffer from a high psychological stress, compared to 69.09% of them suffer from a low psychological stress. -There were no differences with statistical significance between the sample members in the psychological stress according to age and the marital status, while there were differences with statistical significance between them according to sex in favour of females . The study results were discussed in the light of theoretical frame work and the previous studies suggesting some recommendations related to the study topic.Item الضغط المهني لدى عمال قطاع الصحة لولاية تيارت(جامعة الوادي - University of Eloued, 2016-09) بن أحمد, قويدر; حابي, خيرةتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى الضغط لدى العاملين في مجال قطاع الصحة، وكذا تحديد أشكال وتصورات العمل وكيف يؤثر على الصحة النفسية لدى عينة الدراسة، إضافة إلى معرفة الفروق التي تعزى لمتغير الجنس التخصص والأقدمية المهنية لدى عينة الدراسة، جرت هذه الدراسة بولاية تيارت سنة 2014 بالمؤسسات الاستشفائية للصحة العمومية والمراكز الاستشفائية لولاية تيارت، حيث تكونت العينة من(36) طبيبا عاما و(48) أخصائيا نفسانيا (52) ممرضا، وقد استخدمت للدراسة مقياس كراساك للضغط المهني، وتوصلت النتائج الدراسة إلى وجود مستوى منخفض بنسبة 69.18% وما قابلها بنسبة 30.9% مستوى مرتفع، كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الضغوط المهنية التي نعزى لمتغير الجنس، التخصص، الأقدمية المهنية. This study aims to determine the forms and representations of stress, and how it affects the mental health among health sector workers. We know that work is linked to a number of conditions, which are available on the physical level and moral in order to save the psychological and social of living conditions for workers. That any defects on this construction necessarily will affect the profitability of the worker, not to mention the mental state affected by the disruption of inter raised these conditions, including the professional pressure, which is generated as a result of the organisation of work, the psychological state of the worker, the value of work, how he conceived his effort. In this context, we studied the descriptive analysis the goal is to detect the occupational stress among health sector workers in Tiaret.Item صعوبات التعلم الأكاديمية لدى التلاميذ الذين التحقوا بالمدرسة قبل سن التمدرس(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09) منصور, مصطفى; كحلول, بلقاسمتهدف هذه الدراسة إلى الإجابة عن التساؤل التالي: هل تلاميذ المرحلة الابتدائية الذين التحقوا بالمدرسة قبل سن التمدرس يعانون من صعوبات التعلم الأكاديمية(في القراءة، وفي الكتابة، وفي الحساب)؟ وما إذا كانت هناك فروقا في صعوبات التعلم تعزى لمتغير الجنس، وللوصول إلى ذلك قام الباحثان باختيار عينة مقصودة قوامها181 تلميذا وتلميذة ممن أُلحقوا بالمدرسة قبل سن التمدرس، طبقت عليهم استمارة بعد التحقق من صدقها وثباتها وبعد تحليل البيانات باستخدام برنامج(spss,version20) كشفت الدراسة عن النتائج التالية: - إن تلاميذ المرحلة الابتدائية الذين التحقوا بالمدرسة قبل سن التمدرس يعانون من صعوبات التعلم الأكاديمية(في القراءة والكتابة وفي الحساب). - يوجد فرق دال إحصائيا بين تلاميذ المرحلة الابتدائية الذين التحقوا بالمدرسة قبل سن التمدرس في صعوبات التعلم الأكاديمية ولصالح الذكور. This study aims to answer the following questions: Do primary preschool pupils, who attended school suffer from academic learning difficulties(in reading, writing, and in the math)?; And also whether there are statistically significant differences in learning difficulties due to the variable of sex.Therefore, the two researchers chose a sample of 181 preschool pupils(male and female) who attended school, using the purposive sampling method. A questionnaire was implemented after checking its validity and reliability. After analyzing data using SPSS program(version.20),the study revealed the following results - Primary preschool pupils who attended school suffer from academic learning difficulties (reading, writing, and in math). -There is a statistically significant differences between primary preschool pupils who attended school in academic learning difficulties and in favor of males.Item حصص المعالجة البيداغوجية ودورها في تحسين مستوى التلاميذ(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09) بن يحي, فرح; بن صالح, هدايةتهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على دور حصص المعالجة البيداغوجية في تحسين المستوى التعليمي للتلاميذ بطيئي التعلم من وجهة نظر معلمي المدارس الابتدائية بولاية تلمسان، ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثتان ببناء استبيان يتكون من عشرة أسئلة موزعة على محورين أساسيين، حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وقد تكونت عينة الدراسة من(224) معلما ومعلمة من ولاية تلمسان. كشفت نتائج الدراسة عن نسبة(46%) فقط من المعلمين الذين هم على وعي بفئة الأطفال ذوي بطء التعلم، في حين جاءت نسبة(54 %) للإشارة إلى المعلمين الذين يقعون في خطأ الخلط بين أفراد فئة الدراسة وذوي صعوبات التعلم والتأخر الدراسي، كما يوجد داخل كل صف من الصفوف المدرسية ما بين (1إلى5) تلاميذ يعانون من بطء في التعلم وعبرت نسبة (56%) عن تقديرات المعلمين لدور المعالجة البيداغوجية في تحسين مستوى هذه الفئة، مقترحين بذلك ضرورة دمج هذه الفئة ضمن أقسام خاصة بنسبة اتفاق(33%) تليها استخدام حصص المعالجة البيداغوجية بنسبة(12%) مع تكثيف الواجبات المنزلية. The present study aimed to identify the role of pedagogical treatment sessions in improving the educational level of slow learners from the viewpoint of primary school teachers in Tlemcen. To achieve the objectives of the study the researchers built a questionnaire comprised of 10 items divided into two main axes based on a descriptive analytical method. The study sample consisted of 224 teachers(male and female) in Tlemcen. The results indicated a rate of only(46%) of the teachers are aware of the category of children with slow learning while(54%) of them seemed in confusion between members of the study sample, with learning difficulties and children with academic underachiement. According to the teachers, there are between(1 to 5) of slow learners in each classroom and(56%) of the teachers estimated that pedagogical treatment can help in improving the level of this category, they also suggested to integrate them in special classes by agreement of (33%), followed by the use of the pedagogical treatment sessions with a rate of (12%) and the intensification of home worksItem التعلق بالأقران وعلاقته بالتعاطف الوجداني(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09) شحاده, أنس محمد; العاسمي, رياضيهدف هذا البحث إلى الكشف عن العلاقة المحتملة بين التعلق بالأقران والتعاطف الوجداني لدى عينة من طلبة الماجستير في كلية التربية بجامعة دمشق، وقد حاول البحث الإجابة عن التساؤلات التالية: هل هناك علاقة بين التعلق بالأقران والتعاطف الوجداني لدى طلبة الماجستير في كلية التربية بجامعة دمشق؟ وهل هناك فروق بين طلبة الماجستير في درجة التعلق بالأقران والتعاطف الوجداني تعزى لمتغير التخصص الدراسي؟ وقد تم استخدام مقياس التعلق بالأقران ومقياس التعاطف الوجداني للإجابة عن فرضيات البحث؛ وقد توصل البحث إلى مجموعة من النتائج أبرزها ما يلي: وجود علاقة ارتباط إيجابية بين التعلق بالأقران والتعاطف الوجداني لدى عينة البحث، وعدم وجود فروق بين طلبة الماجستير في درجة التعلق بالأقران، في حين وجدت فروق بين طلبة الماجستير في درجة التعاطف الوجداني وكانت الفروق لصالح التخصصات النفسية، ووجود أثر للتفاعل بين التعلق بالأقران والتعاطف الوجداني لدى عينة البحث إذ كان حجم الأثر كبيراً. This research aims to detect possible relationship between attachment to peers and emotional empathy among a sample of the master's students in the College of Education, University of Damascus. The research attempted to answer the following questions: Is there a relationship between the attachment to peers and emotional empathy among the master's students in the College of Education at the University of Damascus? Are there differences between master's students in the degree of attachment to peers and emotional empathy due to academic discipline? The researcher used the attachment to peers and emotional empathy Scales to answer the research hypotheses; The research concluded to a set of results including the following: 1. The existence of a positive correlation between attachment to peers and emotional empathy in the research sample. 2. The existence of differences among master's students in degree of emotional empathy in favor of psychological disciplines. 3. An effect of the interaction between attachment to peers and emotional empathy in the research sample and it was a significant impactItem الخدمات الإرشادية المقدمة من قبل مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09) روبيبي, حبيبة; برو, محمدهدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الخدمات الإرشادية المقدمة من قبل مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني وزيادة فعالية الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، استخدم استبيان الخدمات الإرشادية، ومقياس فعالية الذات لـ(Ralf Schzartzer) على(205) تلميذا وتلميذة اختيروا بالطريقة العشوائية الطبقية، في العام الدراسي 2013/2014 وتم اتباع المنهج الوصفي الارتباطي، ويمكن ذكر أهم النتائج: - الخدمات الإرشادية المقدمة من قبل مستشار التوجيه والإرشاد والتوجيه المدرسي والمهني ليس لها علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بزيادة فعالية الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. - مستوى الخدمات الإرشادية المقدمة من قبل مستشار التوجيه والإرشاد والتوجيه المدرسي والمهني لتلاميذ السنة الثالثة ثانوي منخفض. مستوى فعالية الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي متوسط. The aim of this study is to define the relation between extension services that are offered by the chancellor of orientation and school and professional, and the Improvement of the self-efficacy for third year high school pupils. the use of questionnaire of extension services, and self-efficacy scale preparation (Ralf Schzartzer(, to(205) pupils, fields students have been chosen randomly method class, and that was in 2013/2014 I have been using the descriptive method correlation. It may be mentioned the most important result: -Extension services provided by the guidance counselor and school and professional have no correlation statistically significant increase self-efficacy at students of third year high school. -The level of extension services provided by the guidance counselor and school and professional for students in the third year of a secondary low. - The level of self-efficacy at students of third year high school averageItem الضغوط النفسية وعلاقتها بأسباب الغياب المدرسي(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09) بلقاسم, محمد; شتوان, حاجهدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة الموجودة بين الضغوط النفسية وأسباب الغياب المدرسي عند تلاميذ الطور الثانوي، استخدم في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وشملت عينة الدراسة على(120) تلميذا وتلميذة من التخصصين العلمي والأدبي للسنة الدراسية(2015-2016)، كما تم اختيار عينة الدراسة عن طريق العينة العشوائية واستخدم الباحثان استبيانا خاصا بأسباب الغياب المدرسي، واستبيان الضغط النفسي، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1- عدم وجود علاقة دالة إحصائيا بين الضغط النفسي وأسباب الغياب المدرسي. 2- توجد فروق ذات دلالة في الضغط النفسي تعزى لمتغير(الجنس) لصالح الإناث. 3- لا توجد فروق ذات دلالة في متغير أسباب الغياب المدرسي تعزي لمتغير(الجنس). The purpose of this study was to investigate The relationship between The Ps. stresses and their absence from school .To realize that the researchers used the descriptive analytic method based on questionnaire ,it was applied on 120 secondary school student belonging to both scientific and literary stream (2015/2016), to ramdon sample . The results were as follows: 1-There were no statistically significant correlation between the psychological stresses and the causes of absence from school. 2-There were statistically significant differences on the Ps. Stresses attributed to gender in favor of females. 3-The were no statistically significant on the causes of absence from school attributed to gender.Item تحسين اتجاهات طلاب جامعة الجوف نحو دمج الأطفال(جامعة الوادي University of Eloued, 2016-09) محمد جاد المولى محمد, أحمديهدف البحث الحالي إلى تحسين اتجاهات طلاب جامعة الجوف نحو دمج التلاميذ ذوي الإعاقات المتوسطة والشديدة في مدارس التعليم العام، وتكونت عينة البحث من(43) طالبًا بقسم التربية الخاصة في جامعة الجوف بالمملكة العربية السعودية، وصمَّم الباحث استبيانًا(12 عبارة) للتعرف على اتجاهات هؤلاء الطلاب نحو الدمج، وأعد برنامجًا معرفيًا لتحسين اتجاهاتهم، واتبع الباحث المنهج التجريبي(تصميم المجموعة الواحدة بقياس قبلي وقياس بعدي)، وأظهرت نتائج البحث فعالية البرنامج المستخدم في تحسين اتجاهات الطلاب نحو دمج التلاميذ ذوي الإعاقات المتوسطة والشديدة في مدارس التعليم العام، ولم تظهر فروق في تلك الاتجاهات تبعًا لمتغير تخصص الطلاب(إعاقة عقلية أو صعوبات تعلم)، ولا لمتغير مستواهم الدراسي(المستوى الخامس أو المستوى السادس)، واختتم البحث بمناقشة نتائجه، وعرض مجموعة من التوصيات والبحوث المستقبلية المقترحة ذات العلاقة بموضوع البحث الحالي. The current research aims to investigate the effectiveness of a program to improve Aljouf University students attitudes(n= 43) towards the integration of students with moderate and severe disabilities in public education schools in Saudi Arabia. The researcher designed a questionnaire (12 statements) to find out students attitudes towards the integration and prepared a cognitive program to improve their attitudes. The experimental method(pretest and posttest design) was used in the study. Results indicated the effectiveness of a program in improving the students attitudes towards the integration of students with moderate and severe disabilities in public education schools, and there were no differences in students attitudes due to academic specialty (intellectual disability or learning disabilities), nor significant differences due to academic grade(5th or 6th grade). The study was concluded by results discussion, a body of recommendations and future research topics were suggested.