Department of social sciences_BThesis
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/21827
Browse
Recent Submissions
Item المعالجة الخطية الكتابية لدى ضعاف القراءة في المرحلة الأولى من التعليم المدرسي(University of Eloued جامعة الوادي, 2021) عازب احمد, هناء; ساكري, صبرينالملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تحليل مستوى المعالجة الإملائية لدى التلاميذ ضعاف القراءة، مقارنة مع القراء العاديين الذين يدرسون في الصف الثالث والرابع من التعليم الابتدائي. لتحقيق أهداف هذه الدراسة، اعتمدنا المنهج الوصفي، مما يتيح لنا إجراء مقارنات بين المجموعتين من القراء. في هذه الدراسة، استخدمنا الاختبارات التالية: اختبار قراءة الكلمات (المألوفة، غير المألوفة، والكلمات الوهمية)، واختبار المعالجة الإملائية (تقسيم سلاسل الحروف والاختيار بين أزواج الكلمات)، على عينة مكونة من 40 تلميذًا. أظهرت نتائج الدراسة: وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المعالجة الإملائية (تقسيم سلاسل الحروف والاختيار بين أزواج الكلمات) بين القراء العاديين وضعاف القراءة. وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين أداء قراءة الكلمات من جهة والمعالجة الإملائية (تقسيم سلاسل الحروف والاختيار بين أزواج الكلمات) من جهة أخرى. من خلال هذه النتائج، يتبين أن كفاءة قراءة الكلمات تعتمد على القدرة على المعالجة الإملائية لدى التلميذ في المرحلة الابتدائية Summary: This study aimed to analyze the level of orthographic processing among poor readers, compared to normal readers enrolled in the third and fourth grades of primary school. To achieve the objectives of this study, we adopted the descriptive method, which allows for comparisons between the two groups of readers. In this study, we used the following tests: a word reading test (frequent, infrequent, and pseudowords), an orthographic processing test (letter string segmentation and choosing between word pairs), on a sample of 40 students. The results of the study showed: Statistically significant differences in orthographic processing (letter string segmentation and choosing between word pairs) between normal readers and poor readers. A statistically significant correlation between word reading performance on the one hand and orthographic processing (letter string segmentation and choosing between word pairs) on the other hand. These results suggest that word reading competence relies on the ability of orthographic processing among primary school students.