JAESS_Vol 06 N 02

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/32647

JAESS_Vol 06 N 02

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 14 of 14
  • Item
    The Impact Of The Use Of Social Media On Religious
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) Benferhat Ouafia; Rezki Kettaf
    Abstract: This Study investigates the impact of the use of social Media on religious values in Young people- "Tik Tok as model", and the extent to which these values have changed especially in the negative aspect that affects the lives of individuals and society as a whole. It also attrempât to analyze this impact that affected an important segment of society, the youth, by: relying on the descriptive analytical approach, adopting a set of previous studies and commenting on them, and after that, extracting the changes in religious values starting from the definition of Tik Tok, defining the relationship of young people to "Tik Tok" and its Impact on the religious values of young people and their fate in light of the increasing use of "Tik Tok"
  • Item
    Coping And Mental Health
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) Bourouba Hana; Louchahi Farida
    In this study, we will address the role of coping strategies to psychological stress in maintaining the mantel health of the individual in a theoretical and analytically form, where we discussed the concepts of both terms with an emphasis on the coping functions of strategies that highlight their role in maintaining mental health or attempting to mitigate risk factors. Leading to the explosion of psychological and psychosomatic disorders of progressive severity and restoring the inner balance and adjustment of the stressed person based on the Lazarus and Folkman model, which identifies two types of strategies for coping with stressful situations. The analysis of this role was made by linking the first concept to the analysis of the basic manifestations of mental health, that is to say that the maintenance of the manifestations of mental health is the first objective of the use of an individual in case he is faced with a specific problem that threatens his internal balance to an adaptive strategy or strategies that preserve for him the psychological, physical and social entity.
  • Item
    سوسيولوجيا برنار لاهير
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) شريط مريم; بغامي كتيبة; بن حنيش خالد
    Abstract: This work begins to highlight the most important concepts and ideas that depend on the French sociologist Bernard Lahire, a student who put forward in his work called the plural or multiple man, which is considered one of the supporters of French financial sociology, as it is an extension of what Pierre Bourdieu wrote about the theory. The research forms crystallized in the question: How did Lahir criticize his teacher, Bourdieu? Then what does Lahir mean by the plural man? Finally, the research concluded that Lahier was contradicting Bourdieu in his treatment of the social actor, as Bourdieu sees him as having one dimension in terms of the homogeneity of the preparations that drive him to reproduce the domination relations that form the social fields, while the self is characterized by fragmentation and multiplicity according to Lahier. ملخص: يسعى هذا العمل إلى ابراز أهم المفاهيم والأفكار التي يعتمدها عالم الاجتماع الفرنسي برنار لاهير تلميذ بورديو في عمله الذي يطلق عليه الرجل الجمع أو المتعدد، والذي طرحه في مؤلفه الشهير عالم متعدد الأبعاد، والذي يعتبر أحد أنصار السوسيولوجيا النقدية الفرنسية، حيث يعد عمله امتدادا لما كتبه بيير بورديو حول نظرية الممارسة. ولقد تبلور اشكال البحث في التساؤل: كيف نقد لاهير أستاذه بورديو؟ ثم ماذا يعني لاهير بالرجل الجمع؟ وأخيرا خلص البحث إلى أن لاهير كان يخالف بورديو في معالجته للفاعل الاجتماعي، حيث يراه بورديو ذا بعد واحد من حيث تجانس الاستعدادات التي تدفعه إلى إعادة إنتاج علاقات الهيمنة المشكلة للحقول الاجتماعية، فيما تتصف الذات بالتشرذم والتعدد عند لاهير.
  • Item
    سمات الشخصية لدى التلميذ المراهق ضحية التنمر السيبراني
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) حدادو محمد الامين; شنين فاتح الدين
    ملخص: تهدف دراستنا للتعرف على سمات الشخصية لدى التلميذ المراهق ضحية التنمر السيبراني، تم استخدام المنهج العيادي، تم الإعتماد على 3 أدوات: المقابلة العيادية، اخــــتبار رســــــــم الشخص لمــــــــاكوفـــــــــــــــر، مقياس أيزنك للشخصــــــــــــــــــــية، حيث تمثلت عينة الدراسة في تلميذ مراهق يدرس بالســـــــــــــنة 4 متوسط بإحدى المدارس المتوسطة بالأغواط، عمره 16 سنة، وكانت نتائج الدراسة كالتالي: تتمثل سمات الشخصية لدى التلميذ المراهق ضحية التنمر السيبراني في: نقص تقدير الذات ومشاعر الدونية والإعتمادية، الخجل والجبن والخوف، انعزال وانطواء وتمركز حول الذات وانسحاب اجتماعي، ونقص في التواصل والتعاطف الاجتماعي ونقص الثقة في التواصل الاجتماعي، الاكتئاب، العصاب، عدم النضج الانفعالي، أدنى مستوى في الانبساطية، الخضوع للسيطرة وعدم القدرة على مجابهة العنف والميل للاستسلام. الكلمات المفتاحية: سمات الشخصية؛ التلميذ المراهق؛ ضحية التنمر السيبراني. Abstract: Our study aims to identify the personality traits of the adolescent student who is a victim of cyberbullying, the clinical approach was used, Three tools were relied upon: the clinical interview, Machover’s person drawing test, and the Eysenck personality scale. the study sample consisted of an adolescent student studying in the 4th year intermediate in one of the middle schools in Laghouat, He is 16 years old, The results of the study were as follows: The personality traits of the adolescent student who is a victim of cyberbullying are : Decreased self-esteem, feelings of inferiority and dependence, shyness, cowardice, fear, isolation, introversion, self-centeredness, social withdrawal, lack of communication and social empathy, lack of confidence in social communication, depression, neurosis, emotional immaturity, lowest level In extroversion, submission to control, inability to confront violence, and a tendency to surrender.
  • Item
    درجة الرضا الوظيفي لدى الموظفين الإداريين دراسة ميدانية بكلية العلوم الاجتماعية والإنسانية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) بوراس,أسية; بن بردي,مليكة
    هدفت الدراسة إلى معرفة درجة الرضا الوظيفي لدى الموظفين الإداريين بكلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، والتعرف أيضا عن ما إذا كانت هناك فروق في متوسط درجة الرضا الوظيفي لدى الموظفين الإداريين تعزى لمتغيرات (الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة المهنية، الحالة الاجتماعية، الوضعية الإدارية)، وقد اتبعت المنهج الوصفي، وطبقت على عينة مكونة من 33 موظف إداري باستخدام المسح الشامل لجميع مفردات مجتمع الدراسة، وجمعت بياناتها باستخدام استبيان مكون من 20 بند، تم التحقق من صدقه وثباته بعدة طرق، وبعد تحليل تلك البيانات بالاعتماد على معامل الارتباط بيرسون ومعامل ألفا كرو نباخ والتكرارات والمتوسط الحسابي واختبار تاست لحساب دلالة الفروق. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - درجة الرضا الوظيفي لدى الموظفين الاداريين بكلية العلوم الاجتماعية والإنسانية منخفضة. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجة الرضا الوظيفي لدى الموظفين الإداريين تعزى لمتغير الجنس. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجة الرضا الوظيفي تعزى للمتغيرات (المؤهل العلمي، سنوات الخبرة المهنية، الحالة الاجتماعية، الوضعية الإدارية). Abstract: The study aimed to find out the degree of job satisfaction among the administrative employees of the College of Social Sciences and Humanities, and also to know whether there are differences in the average degree of job satisfaction among the administrative employees due to the variables (sex, educational qualification, years of professional experience, marital status, administrative status), and it followed the descriptive approach, and it was applied to a sample of 33 administrative employees using a comprehensive survey of all the members of the study community, and its data was collected using a questionnaire consisting of 20 items, whose validity and reliability were verified in several ways, and after analyzing that data depending on the Pearson correlation coefficient and coefficient Alpha Cro-Nabach, iterations, arithmetic mean, and T.test to calculate the significance of differences. The study reached the following results: - The degree of job satisfaction among the administrative staff at the College of Social Sciences and Humanities is low. - There are statistically significant differences in the average degree of job satisfaction among administrative employees due to the gender variable. - There are no statistically significant differences in the average degree of job satisfaction due to the variables (educational qualification, years of professional experience, marital status, administrative status)
  • Item
    تحليل محتوى القيم المتضمنة في كتاب اللغة العربية للسنة الخامسة ابتدائي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) القني عبد الباسط; بن يحي عطاالله
    ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تبيان الفروق الموجودة بين جيلي الكتاب المدرسي للغة العربية لسنة خامسة ابتدائي في تواجد القيم في محتواهما، ولصالح أي جيل من المنهجين، الست(الاجتماعية، الدينية، النظرية، السياسية، الجمالية، الاقتصادية)، وذلك باعتماد على منهج تحليل المحتوى لمعرفة نوعية القيم وتكراراتها في كل كتاب والفروق في التكرارات بين الكتابين، حيث خلصت الدراسة إلى تواجد تقارب في بعض القيم بين الجيلين وتفاوت في بعض القيم الأخرى، إلا أنها غير مدروسة بشكل تربوي دقيق لبعض القيم لعدم مناسبتها للمرحلة النمائية للتلميذ المرحلة الابتدائية كماً وكيفاً. الكلمات المفتاحية: قيم؛ منهاج؛ الكتاب المدرسي. Abstract: This study aimed to clarify the differences that escist between the two generations of the Arabic language textbook for the fifth year of Primary school in the presence of values in their content, and in favor of any generation of the two approaches, as well as knowing the order of the six values (social, religious, theoretical, political, aesthetic, economic), where the study concluded that there is a Convergence in values between the two generations and disparity in some values, but they are not carefully studied in an educational manner for some values because they are not suitable for the developmental stage of the primary school student in quantity and quality.
  • Item
    تأثير الألعاب الالكترونية على سلوك المراهق المتمدرس بمرحلة التعليم الثانوي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) أولاد هدار زينب; عاشور إيمان
    Abstract: This study aims to reveal the type of impact of electronic games on the behavior of a teenager studying in secondary education, as well as to identify the negative and positive effects of electronic games by revealing the most common dimensions of the scale and affected by these games from the point of view of the sample members, as well as to identify the presence of gender differences in the impact of these games on the behavior of the members of the sample study. Based on the exploratory descriptive curriculum, the sample consisted of (90) students, including (48) females and (42) males studying at The Farstati High School in Al-Ataf municipality, Ghardaia State. For the 2021-2022 school year, to achieve the study objectives, a questionnaire was built by the two researchers, consisting of (38) items, and after processing data and data using the Statistical Package of Social Sciences Program (SPSS. v20), using a range of statistical methods. The study reached the following conclusions: • There is a negative impact of electronic games on the behavior of a secondary schooled adolescent from his or her point of view • There are statistically significant differences in the impact of electronic games on the behavior of study sample members according to the sex variable in favor of females. • The most common and influenced dimension of the scale from the point of view of the study sample members is the religious dimension. These results have been interpreted and discussed in accordance with the theoretical framework of the variables of previous study and studies, and in the light of these results a set of appropriate recommendations have been made
  • Item
    المهارات الارشادية لدى مستشاري التوجيه المدرسي والمهني في ضوء متغير الخبرة المهنية والتخصص الاكاديمي
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) بلقاسم,محمد; شتوان,حاج
    Abstract: The study aimed to identify the most important training needs in the field of counseling skills from the point of view of school and vocational guidance and counseling counselors in the light of the variable professional experience and academic specialization, and to determine the priorities of training in them in the future. To achieve the aim of the study, the two researchers used the counseling skills scale that they prepared on a sample of (36) counsellors. Among its results: The total degree of control over counseling skills was medium, and that there were statistically significant differences in the level of control over knowledge and skills related to school and vocational guidance and counseling. For the variable of academic specialization in favor of the specialization of psychology, and there are statistically significant differences due to the variable of years of experience in favor of the most experienced, as for the priorities of training in the field of counseling skills in which they wish to obtain training in the coming years, they are: student intervention methods, individual counseling theories Theories of professional development, psychometrics, and cohort activation.
  • Item
    الغش في الامتحان-الأسباب – الوسائل – الحلول المقترحة
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) بن علي,نوال
    هدفت الدراسة إلى الكشف عن أساب الغش في الامتحانات، وأبرز الوسائل المستخدمة في الغش، وأهم الحلول المقترحة من وجه نظر الأساتذة، وبالاعتماد على المنهج الوصفي بطابعه الاستكشافي، تم إجراء الدراسة على عينة من أساتذة المراحل التعليمية الثلاث للموسم الدراسي 2022/2021، وباستخدام أدوات جمع البيانات التي تمثلت في استبيان مفتوح تم التوصل إلى النتائج التالية: 1 - أسباب الغش في الامتحان لدى التلاميذ من وجهة نظر الأساتذة هي: أسباب متعلقة ب( المتعلم، الامتحان وضروفه، العملية التعليمية والأستاذ والمنهج، وأسباب أخرى)، وأكثر أسباب الغش هي عدم التحضير الجيد للامتحان. 2- الوسائل المستخدمة للغش في الامتحان لدى التلاميذ من وجهة نظر الأساتذة هي: وسائل تقليدية ووسائل الكترونية، وأكثر الوسائل المستخدمة هي القصاصات الورقية. 3- الحلول المقترحة لمواجهة الغش في الامتحان لدى التلاميذ من وجهة نظر الأساتذة هي: حلول متعلقة بالعملية التعليمية والمتعلم، حلول متعلقة بتسيير الامتحان، وحلول أخرى، وأبرز الحلول المقترحة هي توعية التلاميذ في مختلف الجوانب. Abstract: The study aimed to reveal the causes of cheating in exams, the most prominent methods used in it, and the most important proposed solutions from the teachers’ point of view, and based on the descriptive approach in its exploratory nature, the study was conducted on a sample of teachers from the three educational stages for the academic season 2021/2022, and using data collection tools Which was represented in an open questionnaire, the following results were reached: 1 - The reasons for cheating in the exam among the students from the point of view of the teachers are: reasons related to (the learner, the exam and its conditions, the educational process, the teacher and the curriculum, and other reasons), and the most common reason for cheating is the lack of good preparation for the exam. 2- The methods used for cheating in the exam among students from the point of view of teachers are: traditional means and electronic means, and the most used means are paper clips. 3- The proposed solutions to confront cheating in the exam among students from the point of view of the teachers are: solutions related to the educational process and the learner, solutions related to the conduct of the exam, and other solutions, and the most prominent proposed solutions is educating students in various aspects.
  • Item
    السياسة الإصلاحية الجديدة في سوق العمل الجزائري
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) بلقاسم,مختارية غزلان; معطي,سلاف
    تصنع السياسة الجزائرية الجديدة بمقرراتها وقوانينها الإصلاحية على جميع المستويات، تغيرات هامة في المجتمع الجزائري محدثة بذلك فروقات متعددة، من بين هذه القوانين "منحة البطالة" التي أصبحت اليوم ضمن إهتمام الفئة المعنية، خاصة خريجي الجامعات والمعاهد ، لذا جاء إهتمامنا ضمن إهتمامات الباحثين في مجالات مختلفة للبحث حول طبيعة المنحة ومن المستفيد من هذه المنحة؟، وهل تغطي هذه المنحة إحتياجات البطالين بمستويات ودرجات مختلفة إحتياجاتهم الفردية وطموحاتهم المستقبلية كفئة الدكاترة مثلا، وهل لمثل هكذا قوانين أن تكون دافعة لعملية التنمية خاصة الإجتماعية والإقتصادية. لذا جاء إهتمامنا ضمن هذه الحلقة البحثية المتنوعة وبالتحديد حول طبيعة "منحة البطالة" بتساؤلات حول رؤية الفئة المعنية، ومدى إنعكاسات هذه السياسة على الجانب الإقتصادي والإجتماعي في المجتمع الجزائري؟ وعليه تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي لمعرفة علاقة تأثير هذه المنحة على مستفيديها، ولجمع البيانات تم الاستعانة بأداة الملاحظة والمقابلة التي تمت مع المبحوثين، وتم إستنتاج أن حقيقة المنحة تختلف حسب الوضعية الاجتماعية للمستفيدين ومكانتهم الاجتماعية. Abstract: The new Algerian policy, with its decisions and reform laws at all levels, is making important changes in Algerian society, causing multiple differences. Among these laws is the "unemployment grant", which is now the interest of the concerned group, especially graduates of universities, institutes and training. Therefore, our interest is part of researchers and thinkers in different fields to research on the nature of this grant. So, in this diverse research seminar, specifically on the nature of the unemployment grant, we were interested in questions about the vision of the concerned group and the extent of the repercussions of this policy on the economic and social aspect of Algerian society? Accordingly, this study relied on the descriptive approach to find out and describe the relationship of the impact of this grant on its beneficiaries. To collect data on this, the observation and interview tool was used with a sample of respondents. It was concluded that the fact that this grant is reflected varies according to the differences in the social status of the beneficiaries as well as their status.
  • Item
    الدراسات الشعبية الجزائرية في المرحلة الاستعمارية
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) ريلي,نصيرة
    Abstract: Through this research paper , I will try to review the studies that have been made in the field of interest in folklore, starting with the Turkish period, through the writings of some Algerians and the memoirs ofEuropean travelers and consuls, followed by contributions from soldiers and French university professors in order to study the Algerian society, its culture customs, beliefs and all its forms aim of exploiting it and investing it in the preparation of a colonial strategy in accordance with its model thinking, achieving its colonial objectives and making easier the process of colonization. سأحاول من خلال هذه الورقة البحثية استعراض ما أنجز من دراسات في مجال الاهتمام بالتراث الشعبي، بداية من العهد التركي من خلال كتابات بعض الجزائريين ومذكرات الرّحالة والقناصل والمسافرين الأوربيين،لتليها إسهامات رجال الجيش، والأساتذة الجامعين الفرنسيين الذين درسوا المجتمع الجزائري، من حيث ثقافته وعاداته ومعتقداته وأعرافه، وكلّ أشكاله التعبيرية الشعبية، لغرض استغلالها واستثمارها في التحضير لاستراتيجية استعمارية تتماشى مع أنماط تفكيره، وبالتالي تحقيق أهدافها الاستعمارية، وتسهيل عملية الاستيطان، لنعرّج بعد ذلك على دراسة إسهامات النخبة الجزائرية المثقفة في المدارس الفرنسية، في تدوين ودراسة التراث الشعبي المتداول في عهدهم. الكلمات المفتاحية:استعمارية؛تراث شعبي؛ حكم تركي؛ محمد بن شنب؛ بوليفة.
  • Item
    الخصائص السوسيوديموغرافية للولادة القيصرية في الجزائر
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) عبد العزيز,سيهام
    تهدف هذه الدراسة الى تحديد بعض العوامل السوسيوديموغرافية التي تخص الولادة القيصرية في الجزائر وتم اتباع المنهج الوصفي التحليلي، بناءا على قاعدة بيانات المسح العنقودي متعدد المؤشرات في الجزائر سنة 2019 وقد تم التوصل إلى النتائج التالية: عرفت الجزائر ارتفاعا ملحوظا في معدل الولادات القيصرية حيث قدرت ب 25% حسب المسح العنقودي ، كما تميزت الفئة العمرية الثالثة بزيادة في نسبة إجراء العملية القيصرية وذلك لأن هذا السن هو الفترة الزمنية النشطة للزواج والحمل أما بالنسبة للفئة العمرية الرابعة فإن سبب زيـادة نـسبة إجـراء العملية القيصرية هو بسبب زيادة المخاطر والمضاعفات للحمل والولادة في هذا السن ،بالإضافة كلما ارتفع المستو ى التعلیمي للسـیدات كلمـا زاد اللجوء للعملیة القیصریة من اجل الوضع. وفي ضوء هذه النتائج تقترح الدراسة العملعلى تحسين تكوين المشرفين على الولادة بشكل افضل للتقليل من الولادات القيصرية إلا تلك المتعلقة بضرورة طبية، من خلال تقديم تدابير بسيطة مثل التواصل الجيد والدعم وتعاطف العاملين في مجال الرعاية الصحية . الكلمات المفتاحية: الولادة القيصرية؛ الامهات؛ عوامل اجتماعية؛ عوامل ديموغرافية؛ المسح العنقودي متعدد المؤشرات. Abstract: This study aims to identify some sociodemographic factors related to caesarean section in Algeria. The descriptive analytical approach was followed, based on the database of the Multiple Indicator Cluster Survey in Algeria in 2019. The following results were reached: Algeria has witnessed a significant increase in the rate of caesarean section, where It was estimated at 25% according to the mics6 cluster survey. The third age group was also characterized by an increase in the rate of caesarean section, because this age is the active time period for marriage and pregnancy. As for the fourth age group, the reason for the increase in the rate of caesarean section is due to the increased risks and complications of pregnancy and childbirth in This age, in addition to the higher the educational level of women, the more resort to caesarean section for delivery. In the light of these results, the study proposes to work on improving the training of birth attendants better to reduce cesarean deliveries except those related to medical necessity, by providing simple measures such as good communication, support and sympathy of health care workers.
  • Item
    الارشاد لأسر ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر المختصين النفسانيين العياديين
    (University of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) فويرس,رميساء; محرزي,مليكة
    هدفت الدراسة الحالية للتعرف على واقع الارشاد الاسري لأسر اطفال طيف التوحد من وجهة نظر المختصين وذلك بالتعرف على المشكلات المتعلقة بالإرشاد الاسري لأسر اطفال طيف التوحد وكذا اهم الحلول المقترحة دائما من وجهة نظر المختصين، حيث اجريت الدراسة في مصلحة العلاج النفسي للأطفال ، مؤسسة الامراض العقلية زايدي عبد القدر سيدي بلعباس على مجموعة من المختصين قدر عددهم ب6 مختصين نفسيين عياديين، واستعملنا في ذلك المقابلة وذلك باتباع المنهج الوصفي . وتوصلت الدراسة الى النتائج التالية : المشكلات الخاصة بتقديم خدمة الارشاد الاسري متعلقة بالتكوين النظري والميداني ، بالإضافة الى عدم وعي اسر اطفال طيف التوحد بضرورة الارشاد المقدم من طرف المختصين في كيفية التعامل مع ابناءهم . وايضا توصلت الدراسة الى الحلول الاتية :عقد اجتماعات شهرية من اجل ارشاد وتوجيه اولياء امور اطفال اضطراب طيف التوحد في طريقة التعامل مع اطفالهم، وفتح منصات ومواقع الكترونية رسمية من اجل تقديم خدمة الارشاد الاسري لأولياء امور اطفال اضطراب طيف التوحد.Abstract: the current study aimed to identify the reality of family guidance for the families of autistic children from the point of view of specialists by identifying the problems related to family guidance to the families of autistic children as well as the most important solutions always proposed from the point of view of Psychologists, The study was conducted in the Department of Child Psychotherapy, The Foundation for Mental Illness Zaidi Abdul kader Sidi Bel Abbas on a group of specialists estimated at 6 specialists, and we used in that interview by following the descriptive approach. the study reached the following results: The problems related to the provision of family counselling service are related to theoretical and field training, in addition to the lack of awareness of the families of autistic children about the need for guidance provided by specialists in how to deal with their children. The study also found the following solutions: holding monthly meetings to guide parents of children with autism spectrum disorder in the way they deal with their children, and opening official platforms and websites in order to provide family guidance service to parents of children with autism spectrum disorder.
  • Item
    إمتهان الطالبة الجامعية للبغاء، دراسة حالة بجامعة البليدة 2
    (University Of Eloued جامعة الوادي, 2023-12-31) ذيب محمد; بومدين إيمان
    عندما يصبح الجسد سلعة يستهلكها كل من يدفع أكبر ثمن بهذا تنتهك كل القيم الإنسانية التي يجب أن تقوم على اساسها العلاقة بين الرجل والمرأة ومن الضروري توفرها، وبهذا يصبح الجنس مادة للتجارة والربح مقابل العبث واللهو بحرمة الجسد، وجعله بمثابة السلع التي تباع وتشترى لكل فرد من أفراد المجتمع ولكل الفئات، وعليه من خلال ما تقدم تهدف هذه الدراسة إلى إلقاء الضوء على الإسباب المؤدية إلى إمتهان الطالبة الجامعية للبغاء بالرغم من مستواها العلمي، وذلك بالإعتماد على منهج دراسة حالة، بحيث تم إجراء الدراسة الميدانية على ثلاث حالات، وأظهرت نتائج الحالة الأولى أن التفكك الأسري سبب كبير في إمتهان البغاء، أما الحالة الثانية أظهرت نتائجها أن كل من التنشئة الاسرية والقيم المكتسبة دور في ممارسة البغاء بحيث تفكك القيم وإضطرابها وتدني مستواها، وغياب دورها في ضبط سلوكيات الفرد وتهذيب أخلاقياته وتحسين عاداته وطباعه تجعل الفرد غير ملتزم وغير مبال لحقوق وأهداف الاخرين، أما نتائج الحالة الثالثة تمثلت في أن هناك علاقة بين الإقامة في الحي الجامعي وإمتهان الطالبة الجامعية للبغاء. Abstract: When the body becomes a commodity to be consumed by everyone who pays the highest price. In this way, all human values on which the relationship between a man and a woman must be based and provided, are violated. Therefore, sex becomes a material for trade and profit in exchange for tampering with the sanctity of the body, and makes it a product that is sold and bought for every member of society and for all groups. Accordingly, through the above, this study aims at identifying the reasons that lead to the prostitution of a university student despite her scientific level, by relying on a case study approach. Thus, the study was conducted on 3 cases, the results of the first case indicated that family breakdown is a major cause of prostitution. As for the second case, its results showed that both family upbringing and acquired values have a role in the practice of prostitution. Because the disintegration of values, their disorder, their low level, and the absence of their role in controlling the behavior of the individual, refining his morals, improving his habits and character, make the individual non-committal and indifferent to the rights and goals of others. . As for the results of the third case, there is a relationship between residence in the university neighborhood and the university student’s prostitution.