AJECI_Vol 02 N 04

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/8483

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 15 of 15
  • Item
    وقات الفراغ في المجتمع .. رؤية فلسفية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) بوخاري, فتحي
    لقد أّدى التقّدم العلمي والتكنولوجي في منتصف القرن الماضي وبداية القرن العشرين إلى تطّور كبير في مختلف مجالات الحياة خا ّ صة الاقتصادية والاجتماعية مّ ما أّدى إلى ازدياد أوقات الفراغ لدى الناس، وبالتالي اتّسعت الحاجة إلى استثمار هذه الأوقات في ما ينفع الفرد والمجتمع معا، لذا ظهرت فلسفة جديدة تهتّم بأوقات الف ا رغ، وكانت البداية بالدول الغربية أو ما كان يعرف بالمعسكر الغربي الذي تمّثله الولايات المتّحدة الأمريكية، ثم انتقلت هذه الفلسفة إلى المعسكر الشرقي بقيادة الاتحاد السوفياتي - روسيا حاليا - وهذا كّله من أجل استثمار هذه الأوقات أفضل استثمار لأف ا رد مجتمعاتها وإعادة بنائها بعد خروجها بمعنويات منح ّ طة جّا رء الحرب العالمية الثانية. في هذه الورقة نتكّلم عن هذه الفلسفة التي تجّلت في دأب أهل العلم والمعرفة والت ّ خصص على دراسة فلسفة أوقات الفراغ بمعرفة ماهية وقت الف ا رغ وأهّ ميته ووظيفته، والرؤية التربوية في أوقات الف ا رغ، والعوامل المؤثّرة فيه والتي تّبين الاختلاف الكبير بين فئات وطبقات المجتمع الواحد في كيفية استغلال هذا الوقت الحّر حسب عوامل عديدة كالسن والجنس والمستوى التعليمي والمهني.. الخ، ثم الاهتمام الأكاديمي بدراسة أوقات الفراغ وكيف يستغله النظام الأسري Scientific and technological progress in the middle of the last century and the beginning of the twentieth century led to a great development in various areas of life, especially economic and social, which led to an increase in people's leisure time, and the need to invest these times in the benefit of the individual and society together. And the beginning of Western countries or what was known as the western camp represented by the United States of America, and then moved this philosophy to the eastern camp led by the Soviet Union - Russia now - and all this in order to invest these times the best investment for Members of their communities and rebuild them after they left morale degenerated by the Second World War. In this paper we talk about this philosophy, which has been manifested in the study of the philosophy of leisure time by knowing the nature of leisure time, its importance and function, and the educational vision in leisure time, and the factors affecting it, which show the great difference between the classes and classes of a society in how to exploit this time Free, according to many factors such as age, gender, educational and professional level, etc., and then academic interest in studying leisure time and how the family system exploits it
  • Item
    نحو إحقاق الفهم – مقاربة إبستيمولوجية لفهم الفهم عند إدغار موران
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) جديد, سارة
    إن المتأمل في مجمل الكتب التي ألفت، وفي كل البحوث والأعمال الفكرية العلمية والمعرفية، في جل الميادين وشتى التخصصات يجدها تروم الوصول لتحقيق الفهم،هذا الأخير تحدث عنه الفيلسوف وعالم الاجتماع الفرنسي المعاصر إدغار موران، في طرح جاد وعميق، مبرزا مفهومه، قيمته، علاقاته التشابكية مع مختلف الفروع الأخرى (الدين، العلم، الفلسفة.)... ثم آليات اشتغاله وحضوره ضمن الفكر التعقيدي، أو الفكر المركب، وهي الأطروحة الكبرى التي صاغها ادغار موا رن وحاول أن ينظر لها ،وينقل صورة متلاحمة ومتكاتفة يكون فيها المعنى مركبا من مختلف العناصر المتفاعلة وغير المتفاعلة، دون اخت ا زل ولا إقصاء، محدثا بذلك إبستيمولوجيا جديدة تدعو إلى تقبل واحتواء الأضداد المتصارعة والى حضور النقيض في كل حالة حتى يـتحقق المعنى حسبه، فيتحقق بذلك الفهم الإيجابي المريح، وهو الفهم الأكثر قربا من الحقيقة. وبهذا يكون تحقيق الفهم هدف وغاية انكب موا رن على د ا رستها وفهمها وشرحها ومن ثم تفعيلها وفق منطق السياق المركب ، الذي يستوعب الجميع ويحتضن الكل قليلا كان عدده أم كثيرا، في إطار فضفاض، متسامح ومتراوح، بعيدا عن الاحتقار والاحتكار The scholar and researcher in all the books and publications of intellectual and scientific studies and knowledge, in all disciplines find them want to reach understanding, the latter (understanding) talked about the philosopher and sociologist Edgar Moran, in his rich and deep thesis, This French philosopher offers us the value and relationship of understanding with various scientific and cognitive branches such as religion, science and philosophy... Edgar explains here the mechanisms of work and there is an understanding in the complex or synthetic thought where this major thesis is a composite image in which the meaning complex and collector of various elements active and ineffective without reduction or exclusion, The contemporary sociologist Edgar Moran has devised a new, different epistemology that embraces the acceptance and containment of conflicting antagonisms and the presence of contrast in every case until meaning is achieved, and thus a comfortable, positive understanding, which is the closest understanding of truth. Thus, the understanding of the purpose of the work of Edgar Moran to study and explain and then make it more effective according to the logic of the complex context, which includes everyone in a broad and large, Where tolerance is far from contempt and monopoly, Indeed, Edgar Moran has been able to establish a new philosophy characterized by polite ambition, which does not arrogate or transcend any speech or logic, not through oppression or breakage, From this we find that Moran has made complexity a supreme slogan above the intellect and therefore the foundation of the logic of understanding exists and present strongly.
  • Item
    دور الاسرة في عملية التنشئة السياسية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) غربي, خالد; براك, خضرة
    التربية السياسية جزء أساس من التربية الشاملة للفرد والمجتمع ، وهذه التربية السياسية واجب اليوم ؛ من أجل إعداد فرد مواطن صالح ، فالتربية السياسية تعد المواطنين لممارسة الشئون العامة في ميدان الحياة ، عن طريق الوعي والمشاركة ، وعن طريق إعدادهم لتحمل المسؤولية ، وتمكينهم من القيام بواجباتهم، والتمسك بحقوقهم ، وتبدأ التربية السياسـية في مرحلة مبكرة من العمر ، وتستمر خلال سـنوات العمر كله, ولا بد أن تسهم جميع المؤسسات التربوية في المجتمع كالأسرة والمدرسة والأندية ووسائل الإعلام من صحافة وإذاعة وتلفزة ، والجامعات والمكتبات العامة , في إعداد المواطن إعداداً سياسياً, وتعد الاسرة هي المؤسسة التربوية الاولى فالفرد يكتسب من اسرته لغة المجتمع وعاداته وتقاليده واعرافه وقيمه فهي مؤسسة اجتماعية تمثل الجماعة الاولى للفرد ومنها يكتسب اول عضوية له في جماعة وتساهم في رعاية الفرد وتهذيبه وتؤثر في تكوين شخصيته وتموين اتجاهاته وقيمه وافكاره, وهي من اهم عوامل التربية السياسية وادواتها, وهي الممثل الاول للثقافة وتقدم للفرد تطبيعا اجتماعيا, وهي الوحدة المرجعية للفرد فهي التي يستمد منها هويته وكيانه ومكانته الاجتماعية واحيانا كثيرة مركزه السياسي وتؤدي دورا رئيسيا في عملية التربية السياسية, حيث تغرس في اطفالها منذ نعومة اظافرهم معاني الوطنية والولاء واحت ا رم السلطة وتحدد لهم الهوية التي يؤمنون بها . وقد جاءت هذه المقالة لتبين الدور الذي تلعبه الأسرة الجزائرية في تشكيل الاتجاهات والآراء السياسية للفرد وكيف يكسب الفرد صفة المواطنة؟ Political education based on comprehensive education of the individual and society part, these political education is the duty of the day; in order to prepare an individual good citizen, political education is a longer citizens to the exercise of public affairs in the life field, through awareness and participation, and by preparing them to take responsibility, enabling them to carry out their duties, and uphold their rights, and the start of political education at an early stage of life, and continue during the years the whole life, and must contribute to all educational institutions in the community, such as family, school, clubs and the media of the press, radio and television, universities and public libraries; the preparation elmo Tons politically prepared, the family is the first educational institution the individual acquires from his family, the language of society and its customs, traditions and customs, and values, it is a social institution that represents the first group of the individual, which is gaining its first membership of his group and contribute to the care of the individual and refine and affect the composition of his character and Supply trends, values and ideas, a The most important factors of political education and its tools, the first representative of culture and provides the individual social normalization, which is the reference unit of the individual is derived from the identity and entity and social status and often have a political center and play a key role in the process of political education, Their children from the very beginning of their nails have the meanings of patriotism, loyalty, respect for authority, and identification of the identity they believe in. This article came to show the role played by the Algerian family in shaping the political attitudes and views of the individual and how does the individual gain the status of citizenship?
  • Item
    الاستجابة الاكتئابية والصدمية لدى المرأة المصابة بسرطان الثدي نتيجة الإعلان عن التشخيص
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) بوزار, يوسف; جعلاب, محمد الصالح
    يعتبر التشخيص مرحلة مهّ مة وأساسية سواء تعّلق الأمر بالجانب الطبي أو النفسي للفرد، لهذا هدفت هذه الد ا رسة إلى محاولة تسليط الضوء على أهمية الإعلان عن تشخيص سرطان الثدي لدى النساء وأثره على تدهور حالتهن النفسية، حيث تم إجراء هذه الدراسة في مستشفى مصطفى باشا بالجزائر العاصمة مستخدمين المنهج العيادي الذي يقوم على أساس طريقة دراسة الحالة على مجموعة بحث شملت 40حالات من جنس الإناث، تم تطبيق كل من المقابلة العيادية النصف موجهة ومقياس الاكتئاب لأرون بيك. أسفرت نتائج الد ا رسة بأن النساء المصابات بسرطان الثدي يظهرن أعراضا صدمية واستجابات اكتئابية نتيجة الإعلان عن تشخيص سرطان الثدي The present study aims at trying to shed light on the importance of announcing the diagnosis of breast cancer in women and its impact on the deterioration of their mental state. This study was carried out at Mustafa Basha Hospital in Algiers using the clinical approach which is based on a case study. The group consists of 40 cases of the female sex, both the clinical interview and the depression measure were applied to Aaron T. Beck. The results of the study showed that women with breast cancer showed shock symptoms and depressive responses as a result of to announce the diagnosis of breast cancer
  • Item
    مزايا إلتزام المنظمات بالمسؤولية الإجتماعية اتجاه المجتمع
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) بن علي, آمال; مسعودي, زكريا
    تهدف هذه الدراسة إلى التعريف بالمسؤولية الاجتماعية للمنظمات اتجاه أصحاب المصلحة، وعلى وجه الخصوص المجتمع الذي تنشط فيه إضافة إلى إبراز أهم ما تمارسه المنظمات من نشاطات كمسؤولية اجتماعية اتجاه المجتمع، كما تطرقت إلى أبرز المزايا .الممكن اكتسابها من جراء هذا الالتزام في المدى الطويل توصلت نتائج الدراسة إلى أن المنظمات ستتمكن من اكتساب العديد من المزايا التنافسية اذا ما التزمت بالمسؤولية الاجتماعيةاتجاه المجتمع الذي تنشط فيه تمس بالدرجة الأولى الصورة الطيبة في أذهان أفراده مما سيساهم في الاقبال على منتجاتها وخدماتها بالتالي .محل الدراسة Condorالمساهمة في تحسين أدائها واستمرار نشاطها وذلك في المدى الطويل، وهذا ماشهدته شركة The aim of this study is to define the social responsibility of the organizations towards the stakeholders, in particular the society in which they are active, in addition to highlighting the most important activities of the organizations as a social responsibility towards the society, and the main advantages that can be gained from this commitment in the long term. The results of the study showed that the organizations will be able to gain many competitive advantages if they are committed to social responsibility towards the society in which they are active. This will affect the good image in the minds of its members, which will contribute to the demand for its products and services and thus contribute to improving its performance and its activity in the long term, This was witnessed by Condor.
  • Item
    التربية على المواطنة الرقمية وتطبيقاتها في المناهج الدراسية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) بوخدوني, صبيحة; زوقاي, مونية
    إن الاستخدام والتعامل غير الرشيد للتكنولوجيا، أصبح مشكلة رئيسية في مدارسنا، وقد أصبحت هذه المشكلة حديث وجدلا على الصفحات الرسمية في الصحف المختلفة بين الاستخدام السيئ للأطفال للكمبيوتر، التكنولوجيا تتحدى المعلمين في المدارس، الاستخدام غير المناسب للأجهزة المحمولة، لكن من جهة أخرى أكد تربويون ومتخصصون في علم الاجتماع أهمية تدريس قيم ومبادئ المواطنة الرقمية لأبناءنا، إذ شعر البعض من الآباء والأمهات بتأثير الانفتاح الرقمي على أبنائهم، وهو الأمر الذي أدى إلى دخول مفهوم جديد باسم «التربية الرقمية» أو ما يسمى بالمواطنة الرقمية ، هذا كله من أجل تكوين مواطن رقمي فعال، لكن تبقى مناهجنا هل هي مبنية على هذا الطرح أم لا ، ومن خلال هذه الورقة البحثية سنحاول الإجابة على التساؤلات التالية : ما المقصود بالمواطنة الرقمية؟ وماذا يستطيع أن يفعله التربويون حول ت ا زيد المشكلات الناتجة عن استخدام التكنولوجيا؟ وعليه جاءت هذه الدراسة للتعرف على مصطلح المواطنة الرقمية ، وأهم المعايير التربوية التي يمكن الاعتماد عليها في غرس قيم هذه المواطنة، وكيفية يمكن تطبيقها في المناهج الدراسية من خلال مراجعة الأدبيات المرتبطة بهذه المعايير وتلك التطبيقات The use and irrationality of technology has become a major problem in our schools. This problem has become a modern and controversial issue on the official pages of the various newspapers between the bad use of computers, technology challenging teachers in schools, inappropriate use of mobile devices On the other hand, educators and sociologists stressed the importance of teaching the values and principles of digital citizenship to our children. Some parents felt the impact of digital openness on their children, which led to the introduction of a new concept of "digital education" or so-called digital citizenship. All in order to form an effective digital citizen, but our curricula remain based on this thesis or not, and through this paper we will try to answer the following questions : What is digital citizenship? What can educators do about the growing problems of using technology? This study is aimed at identifying the concept of digital citizenship, the most important educational criteria that can be used to instill the values of this citizenship, and how it can be applied in the curriculum by reviewing the literature related to these standards and applications
  • Item
    التربية على المواطنة الرقمية وتطبيقاتها في المناهج الدراسية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) بوخدوني, صبيحة; زوقاي, مونية
    إن الاستخدام والتعامل غير الرشيد للتكنولوجيا، أصبح مشكلة رئيسية في مدارسنا، وقد أصبحت هذه المشكلة حديث وجدلا على الصفحات الرسمية في الصحف المختلفة بين الاستخدام السيئ للأطفال للكمبيوتر، التكنولوجيا تتحدى المعلمين في المدارس، الاستخدام غير المناسب للأجهزة المحمولة، لكن من جهة أخرى أكد تربويون ومتخصصون في علم الاجتماع أهمية تدريس قيم ومبادئ المواطنة الرقمية لأبناءنا، إذ شعر البعض من الآباء والأمهات بتأثير الانفتاح الرقمي على أبنائهم، وهو الأمر الذي أدى إلى دخول مفهوم جديد باسم «التربية الرقمية» أو ما يسمى بالمواطنة الرقمية ، هذا كله من أجل تكوين مواطن رقمي فعال، لكن تبقى مناهجنا هل هي مبنية على هذا الطرح أم لا ، ومن خلال هذه الورقة البحثية سنحاول الإجابة على التساؤلات التالية : ما المقصود بالمواطنة الرقمية؟ وماذا يستطيع أن يفعله التربويون حول ت ا زيد المشكلات الناتجة عن استخدام التكنولوجيا؟ وعليه جاءت هذه الدراسة للتعرف على مصطلح المواطنة الرقمية ، وأهم المعايير التربوية التي يمكن الاعتماد عليها في غرس قيم هذه المواطنة، وكيفية يمكن تطبيقهThe use and irrationality of technology has become a major problem in our schools. This problem has become a modern and controversial issue on the official pages of the various newspapers between the bad use of computers, technology challenging teachers in schools, inappropriate use of mobile devices On the other hand, educators and sociologists stressed the importance of teaching the values and principles of digital citizenship to our children. Some parents felt the impact of digital openness on their children, which led to the introduction of a new concept of "digital education" or so-called digital citizenship. All in order to form an effective digital citizen, but our curricula remain based on this thesis or not, and through this paper we will try to answer the following questions : What is digital citizenship? What can educators do about the growing problems of using technology? This study is aimed at identifying the concept of digital citizenship, the most important educational criteria that can be used to instill the values of this citizenship, and how it can be applied in the curriculum by reviewing the literature related to these standards and applicationsا في المناهج الدراسية من خلال مراجعة الأدبيات المرتبطة بهذه المعايير وتلك التطبيقات
  • Item
    اسهام المؤسسات التربوية في تنمية القيم الأخلاقية من منظور اسلامي
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) بن نويوة, سعيد; خماد, محمد
    اهتمت الشريعة الاسلامية في اكساب وتنمية القيم الأخلاقية لدى الناشئة بمختلف الأساليب الممكنة من خلال العبادات المفروضة أو القدوة أو القصة أو أسلوب الوعظ والارشاد وعن طريق اسهام مؤسسات التنشئة الاجتماعية والتربوية بمختلف أنواعها. ومن خلال هذه المداخلة سنتطرق إلى تعريف القيم الأخلاقية وإلى خصائص القيم الاسلامية والتعرف على مصادرها. ثم التطرق إلى اسهام مؤسسات التنشئة الاجتماعية والتربوية من المسجد والمدرسة والأسرة والاعلام في اكساب القيم الأخلاقية الاسلامية لدى الناشئة Islamic law is concerned with the development and development of ethical values among young people in various possible ways through obligatory worship, example, story, preaching and guidance. Contribution of institutions of social and educational upbringing of all kinds. Through this intervention we will address the definition of moral values and the characteristics of Islamic values and identify their sources. And then to address the contribution of institutions of social and educational upbringing of the mosque, school, family and media in the moral values of Islamic ethics of the emerging
  • Item
    العنف في المدرسة الجزائرية : عوامله و سبل الوقاية منه
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) شرفة, لياس; بن تروش, عماد
    يشكل موضوع العنف المدرسي محور اهتمام الكثير من الباحثين المهتمين بالمجال التربوي عموما و بالشأن المدرسي الج ا زئري خصوصا، و لا ا زل هذا الموضوع يثير الجدل في الج ا زئر نظ ا ر لأن معدلات العنف الج ا زئرية قد بلغت أرقاما قياسية غير مسبوقة و كذلك لأنها تعبر بشكل واضح عن عمق الأزمة الأخلاقية التي تعاني منها المدرسة الجزائرية. و هناك عوامل عدة تتداخل في هذه الظاهرة على غ ا رر ضعف آليات الضبط المدرسي، المناخ التربوي الغير مناسب داخل المدرسة، اختلالات التنشئة الاجتماعية لدى التلاميذ...إلخ مما يستدعي عرض أهم أساليب مكافحة هذه الظاهرة Schools violence has drawn a lot of interest from researchers concerned generally in educational field and in especially in the Algerian school matter their topic still arouses controversy in Algeria because of the unprecedentedly reached rates higher rates of violence and because it clearly expresses the deep moral crisis that affects the Algerian school as well and there are many overlapped factors in this phenomenon similar to school control failure. In appropriate school environment socialization disorder among school boys…ect. Calling for introduction of main methods to combat their phenomenon.
  • Item
    ثقافة المواطنة في الخطاب الإعلامي الجزائري
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) باللموشي, عبد الرزاق; حجام, الجمعي
    عتمدت الدول وعبر مختلف مسارات تطورها ومراحل بنائها على إنتاج الخطاب الإعلامي القادر على إنتاج ثقافة المواطنة وتداولها ك أ رسمال رمزي في المجتمع والدولة ، سواء ما تعلق الأمر بالمواطنة السياسية والمدنية أو الثقافية والاجتماعية. وتعتبر وسائل الإعلام المختلفة قديمها وحديثها من أهم القنوات الاتصالية المنتجة لثقافة المواطنة بما تملكه من إمكانيات كبيرة للتأثير في الأفراد والجماعات وتشكيل الرأي العام حول مختلف القضايا المصيرية. وإذا حاولنا تفكيك الخطاب الإعلامي الج ا زئري في تطوره التاريخي ، نجد أنه قد تميز بنزوعه منذ بداية الاستقلال نحو بناء ثقافة المواطنة بالتركيز على البعد التاريخي والاستحضار الاستعراضي لبطولات وأمجاد ثورة التحرير الوطنية قبل أن ينتقل بعد مرحلة التعددية والإصلاحات السياسية في بدايات التسعينيات لبلورة خطاب إعلامي جديد ينتجه الإعلام الخاص بالتركيز على إنتاج ثقافة المواطنة المرتكزة على الحريات السياسية والإعلامية والممارسة الديمقراطية والانفتاح على التيارات الفكرية الحداثية ونتج عن هذا التوجه تنوع في الخطاب الإعلامي حول ثقافة المواطنة Through its various stages of development, States have adopted the production of a media discourse capable of producing a culture of citizenship and its circulation as symbolic capital in society and the State, whether political, civil, cultural or social. The various media are among the most important channels of communication that produce a culture of citizenship with the great potential to influence individuals and groups and form public opinion The Algerian media discourse has distinguished itself in its historical development from the beginning of independence to the building of the culture of citizenship by focusing on the historical dimension and the evocation of the national liberation revolution before the stage of pluralism and political reforms in the early 1990s to crystallize a new media discourse focused on the production of a culture of citizenship based on On political freedoms, media, democratic practice and openness to modern intellectual currents
  • Item
    تعزيز قيم المواطنة في وسائل الإعلام التغطيات الإعلامية للثورات العربية- انموذجا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) مراد, ميلود
    The gereral objetif of this scientifc communication, is to make a high light and the contribution of Arab news channels network in promoting and building the values of citizenship to the Algerian public opinion, and devloppe the mobility experience in the Arab region, specially that the contemporary concept of citizenship has become a global then yestoday with the extraordenary development of media technologies that increased the degree of communication between communities and imposed The same through the various social and political transformations, through the various news satellite channels, which contributed greatly to the development and change of social and political awareness among Arab public opinion through the contents diverse news, and here has become a dynamic Arab news channels networks and its a new impact on Arab public opinion is one of the problems that require analysis, and to discuss specifically with regard to the values of citizenship to him, and because these values cannot be effective in the presence of keen to activate and the existence of constructive information. Therefore, we will high light the role of Arab news channels networks in promoting and activating the values of citizenship
  • Item
    الأضرار النفسية والتربوية الناجمة عن ممارسة الأطفال للألعاب الالكترونية
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) بالطاهر, النوي; غرغوط, عاتكه
    غزت- اليوم- الالعاب الالكترونية كل منزل تقريبا، واصبح الجميع من الكبار والصغار يمارسون هذه الالعاب، وذلك بسبب توفر هذه الاجهزة الالكترونية وتطور التقنيات، ولكن التأثير الاكبر من هذه الالعاب واقع على الاطفال اكثر مما هو على الكبار والمتضرر الاول دائما هو الطفل. وقد بينت العديد من الدراسات، ان كثرة ممارسة الاطفال لهذه الالعاب الى حد الادمان قد ينمي العدوانية بداخلهم التي قد تقودهم الى ارتكاب الجرائم، كما قد ينمي لديهم الفشل في الحياة العملية، وفقدان الارادة، وفقدان مهارات التواصل مع الاخرين، وفقدان الذكاء وروح الابداع كما بينت الدراسات ان كثرة ممارسة الاطفال لهذه الالعاب قد يؤدي الى ان يصبح الطفل اكثر عرضة للإخفاق الدراسي، الى جانب انها تقودهم الى اهمال واجباتهم المدرسية، وتدفعهم الى التأخر الدراسي، ومن ثم الهروب من المدرسة والعزوف عن الدراسة، مما يؤدي الى اضطرابات ومشاكل في التعليم. الى جانب ضعفهم في الحوار والتعبير عن افكارهم Today, electronic games have invaded almost every home, and all adults and young people are playing these games because of the availability of electronic devices and the development of technology, but the biggest impact of these games is more on children than on adults. Numerous studies have shown that the excessive exercise of these games by the children to the point of addiction may develop aggression within them that may lead them to commit crimes, and may develop failure in practical life Loss of will, lack of communication skills with others, loss of intelligence and creative spirit. Studies have shown that the large number of children practicing these games may lead to the child becoming more prone to academic failure, and lead them to neglect their school duties, Of school and reluctance to study, leading to disorders and problems in education. As well as their weakness in dialogue and expression of their ideas
  • Item
    الخطوات الاجرائيّة في بناء الوضعيّة التّقويميّة وفق المقاربة بالكفاءات
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) ساعد, صباح; بن عامر, وسيلة
    تهدف هذه الورقة البحثية إلى إلقاء ال ّ ضوء حول وظيفّية بيداغوجيا الكفايات في العملّية التعليمّية واستثمارها في عملّية التّخطيط والتّنفيذ والتقويم للدرس؛ من خلال التّخطيط لوضعّيات تعليمّية على أساسها يتم التّعلم؛ وذلك بوضع المتعّلم أمام وضعيات مشكلة ذات دلالة االنببة إلي ومبتقا من محيط الاجتماعي احي تعك الكفاية المااد تحقيقها لدي ؛ والتي يتم الحكم على امتلاهها من خلال بناء وضعيات تقويمّية. ونظ ا ا لأهمّية الوضعيات التقويمّية في تصحيح مبار بناء التّعّلمات لدى المتعّلمين وكذا الحكم على مدى اهتباب وإتقان الكفاية من طافهم تّم التّاكيز على أهم الخطوات الاج ا ائّية في بناء الوضعّيات التّقويمّية انطلاقا من تشايح الأطا الماجعّية وتحديدها وصولا إلى تحديد ناتج التّعّلم The purpose of this article is to highlight the pedagogy of competencies in the educational process as to invest them in planning, executing and evaluating lessons. Also, planning the educational situations by making the learner face a significant problem related to his/her social environment. This reflects the desired sufficiency which is established through constructing situations of evaluation. Regarding the importance of evaluation situations in correcting the process of constructing learners' learning, as well as judging the extent of acquisition and mastery of their skills, the most important procedural steps have been centered on the construction of evaluation situations from the dissection of reference frames and the determination of the result of learning.
  • Item
    الغش في الامتحانات المدرسية ـ دراسة تحليلية بَعْدية لمجموعة من الدراسات في المفاهيم والإجراءات المنهجية والنتائج
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) معمرية, بشير
    أجري البحث على ظاهرة الغش في الامتحانات المدرسية بأسلوب التحليلي الَبْعدي، وتنا 42دراسة ميدانية، أجريت كلها في البلدان العربية وتناول التحليل كلا من المفاهيم التي استعملت لوصف ظاهرو الغش، والإجراءات المنهجية التي اتبعت في إجراءات البحوث، والنتائج التي تم التوصل إليها The study was conducted on the phenomenon of cheating in the school exams in the post-analytical method. It dealt with 24 field studies, all of which were conducted in the Arab countries. The analysis dealt with both the concepts used to describe the phenomenon of cheating, the methodological procedures followed in the research procedures and the results reached