JEHSS_Vol 09 N 02

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/20460

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    قصة موسى عليه السلام مع فرعون
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) تركي, عبد الرحمان
    تطرقت في هذا المقال إلى ما ورد في القرآن الكريم من حقائق عن قصة موسى عليه السلام مع فرعون الذي ادّعى الربوبية ، وكانت عاقبته وجنده أن أهلكهم الله تعالى وأغرقهم في اليم ، مبينا من خلال الإتيان بالحقائق زيف كثير مما ورد في التوراة المحرفة والروايات الإسرائيلية عن هذه القصة . إن النبي موسى عليه السلام من أولي العزم من الرسل ، كلّمه الله تكليما ، وهو الذي طلب رؤية الله في الدنيا ، وهو النبي الأكثر ذكرا في القرآن الكريم ، وقصته في القرآن والسنة متعددة المحطات وعديدة الموضوعات (موسى عليه السلام وفرعون حاكم مصر - موسى عليه السلام والرجل الصالح في مدين - موسى عليه السلام وبنو إسرائيل الذين أرادوا عبادة العجل الذهبي والذين طلبوا منه رؤية الله تعالى في الدنيا - موسى وأخوه هارون عليهما السلام - موسى والخضر عليهما السلام وآداب المعلم والمتعلم ... ) . Abstract: This research highlights the realties and truths cited in the Holy Coran about Moses (pbuh) with the Pharaoh, who claimed Godliness and whom Allah destroyed and drowned in the sea. Allah proved through displaying truths the falsehoods of most what was cited in the distorted Torah according to the Israeli versions of this story. Moses (pbuh) is from 'Oulou Al'azm' messengers, the most pertinent and patiently determined prophets. Allah talk to him directly, It was him who wanted to see Allah with his bare eyes in life. He was also the most highly cited Messenger in the Coran. His story in the Coran includes several phases and topics: Moses (pbuh) and the Pharaoh ruler of Egypt- Moses with the virtuous Man in Medina- Moses (pbuh) and the sons of Israel who wanted to worship the golden calf, and to see Allah in life- Moses and his brother Aaron (pbu) them – The ethics of the teacher and learner in Moses' and Alkhidr' s story (pbu) them.
  • Item
    المشاريع الفرنسية لفصل الصحراء و دور التلاحم الشعبي لسكان الصحراء في إفشالها
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) هواري, مختار
    شكلت قضية الصحراء الجزائرية إحدى القضايا الهامة في مسار نضال الشعب الجزائري، ذلك أن المستعمر الفرنسي أراد أن يجعل من الصحراء الجزائرية قاعدة لإرساء إمبراطورية استعمارية جديدة تكون الصحراء أهم حلقاتها خاصة بعد بروز أهمية الصحراء في بعدها الجغرافي والطاقوي والتعديني و لعسكري( التجارب النووية). ومع اشتداد الثورة التحريرية وانتصارتها، بدأت الدوائر الفرنسية تعمل على انقاذ ما يمكن انقاذه خاصة في الفترة الممتدة ما بين 1957-1962، غير أن التلاحم الشعبي في جميع صوره للسكان الجنوب أجهض المخططات الفرنسية. Résumé: Cette étude a pour but de connaître les rôles que les tribus de Makhzen ont joué dans la régence d'Alger durant l'epoque ottomans. Les Ottomans d'Alger ont cherché des auxiliaires dans la population rurale et ils ont recruté ce qu'on appelle les tribus de Makhzen, grâce à eux, les Ottomans ont consolidé leur domination dans les régions rurales, ces tribus privilégiées et vassales et exemptes d'impôts ont contribué à la perception des impôts et la participation à des campagnes militaires contre les tribus révoltées.
  • Item
    قبائل المخزن و دورها في علاقة السلطة العثمانية بالسكان
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) عقيب, محمدالسعيد; مقدم, عمر
    يهدف المقال إلى دراسة الدور الذي لعبته القبائل المخزنية في إيالة الجزائر، حيث أن العثمانيين قد بحثوا عن مساندين لهم في المناطق الريفية بالإيالة فجندوا ما يعرف بالقبائل المخزنية، التي بفضل خدماتها وطد العثمانيون حكمهم في المناطق الريفية، حيث ساهمت هذه القبائل التابعة في تحصيل الضرائب و المشاركة في الحملات العسكرية ضد القبائل المتمردة مقابل إمتيازات والإعفاء من الضرائب. Résumé: Cette étude a pour but de connaître les rôles que les tribus de Makhzen ont joué dans la régence d'Alger durant l'epoque ottomans. Les Ottomans d'Alger ont cherché des auxiliaires dans la population rurale et ils ont recruté ce qu'on appelle les tribus de Makhzen, grâce à eux, les Ottomans ont consolidé leur domination dans les régions rurales, ces tribus privilégiées et vassales et exemptes d'impôts ont contribué à la perception des impôts et la participation à des campagnes militaires contre les tribus révoltées.
  • Item
    تكنولوجيا المعلومات والاتصالات
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) نبار, ربيحة
    يعتبر مجال تكنولوجيا المعلومات والاتصالات من أكثر المجالات التي تركت فيها الالكترونيات أثرا ملحوظا حيث أتاحت تكنولوجيا المعلومات والاتصالات العديد من الوسائط والوسائل التي ألغت الحدود الجغرافية وقربت المسافات وسهلت إمكانية الحصول على المعلومات من أي مكان، وتجميعها وتخزينها وبثها بشكل فوري متخطية قيود الوقت والمساحة ،وقد تجلت هذه المبتكرات في الأقمار الصناعية،الحاسبات الالكترونية،الاتصالات الرقمية،الاتصال المباشر بقواعد وشبكات المعلومات مثل الانترنت والتليفونات المحمولة والبريد الالكتروني وعقد المؤتمرات عن بعد، كما لبت تكنولوجيا المعلومات والاتصالات الكثير من رغبات الأفراد برفع مستويات الأفراد ومحو الأمية وأتاحت أقصى درجات السرعة في نقل المعلومات واستقبالها ،وقد سهلت العمليات الإنتاجية وزادت من سرعتها ورفعت مستوى الجودة، لكن رغم ما تمتعت به من مزايا وأثار ايجابية غيرت مسار حياة الإنسان إلا أنها لم تخلو من الكثير من الآثار السلبية التي أثرت في شتى مجالات ومناحي الحياة الاجتماعية والثقافية والاقتصادية وغيرها . Abstrac : Information and communication technology (ICT) is one of the most important areas where electronics has left a significant impact. ICT has provided many media and tools that have eroded geographical boundaries, increased distances, facilitated access to information, collected, stored and broadcast instantly, bypassing time and space constraints. These innovations in satellites, electronic computers, digital communications, direct contact with databases and information networks such as Internet, mobile phones, e-mail and teleconferencing, Information and communication technology has also addressed many of the desires of individuals to raise the levels of individuals and the eradication of illiteracy and allowed the maximum speed in the transfer and reception of information, has facilitated the processes of production and increased speed and raised the quality, but despite the advantages and positive effects changed the course of human life, but it did not Without many of the negative effects that affected the various areas and aspects of social life, cultural, economic and other.
  • Item
    تجديد المقاربات البيداغوجية في المنظومات التربويّة المغاربيّة
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) بالراشد, محمد
    تعتبر المقاربات البيداغوجيّة جوهر العمليّة التربويّة، فهي التي تحدّد طريقة هندسة البرامج وتأليف الكتب المدرسيّة ونوعيّة التقييم فضلا عن توجيهها لمختلف أنشطة التعليم والتعلّم داخل الفصل. ولهذا تعمل المنظومات التربويّة مع كلّ عمليّة إصلاح على تجديد المقاربة البيداغوجيّة المعتمدةمن قبلها بحثا عن تجويد أدائها وعن نجاعة أكبر في معالجة المشاكل التربويّة بمختلف أصنافها، إلا أن تبيئة أي مقاربة بيداغوجيّة ليست بالأمر الهيّن لاعتبارات عديدة منها ما يتعلّق بالحذر من الجديد والحنين إلى المقاربات السابقة، ومنها ما يتعلّقباعتبارات تتّصل بالمناخ المدرسي العام في مكوّناته المختلفة. وضمن هذا السياق حاولت هذه الدراسة الوقوف عند أبرز المقاربات البيداغوجيّة التي اعتمدتها المدرسة المغاربيّة انطلاقا من مثال تونس، ساعية إلى تبيان الأسس التي انبنت عليها والصعوبات التي اعترضتها، فضلا عن دور تلك المقاربات في معالجة المشاكل التي تُعاني منها المنظومة التربوية التونسيّة منذ صدور أوّل قانون ينظّم العمليّة التربويّة في تونس المستقلّة (1958)، وصولا إلى آخر قانون (2002)، ذلك أنّه بقدر ما كان تغيير المقاربات البيداغوجيّة تعبيرا عن حيويّة المنظومة التربويّة التونسيّة، بقدر ما عكس الحاجة الملحّة لتوفير المناخ الملائم لتوطين أي مقاربة بيداغوجيّة حتى يتسنّى توظيفها على النحو المطلوب، ومن ثم تقييمها. Abstract: Pedagogical approaches represent the core of any educational system. They define the method of program design, textbook writing and quality assessment, as well as the various teaching and learning activities in the classroom. Therefore, with each reform, educational systems renew the pedagogical approach adopted in order to improve its performance and reach greater efficiency in addressing different educational problems. However, the contextualisation of any pedagogical approach is in fact challenging for many reasons, including the fear of innovation, the feeling of attachment to previous approaches and other causes related to the overall school environment in its various components. Within this context, the study attempts to address the most prominent pedagogical approaches adopted by the Arab Maghreb school, based on the example of Tunisia, seeking to clarify the foundations as well as the difficulties encountered. It also deals with the role of these approaches in addressing the problems of the Tunisian educational system from the declaration of the first decree that managed education in the newly independent Tunisia (1958) to the latest related law (2002). Insofar as the change of pedagogical methods has been an expression of the vitality of the Tunisian educational system, it reflected the urgent need to provide a more contextualised pedagogical approach
  • Item
    مدى استخدام مهارات التعلم النشط لدى معلمي المرحلة الأساسية الدنيا
    (جامعة الوادي - University of Eloued, 2018-12) بركات, زياد
    اهتمت هذه الدراسة بالتحقق من مدى استخدام معلمي المرحلة الأساسية الدنيا في المدارس الحكومية في محافظة طولكرم بفلسطين لمهارات التعلم النشط أثناء التدريس، لهذا الغرض طبقت استنبانة من إعداد الباحث مكونة من (39) فقرة على عينة مكونة من (232) معلماً ومعلمة، تم اختيار أفرادها بطريقة العشوائية الطبقية تبعاً إلى متغير الجنس. ولدى تحليل البيانات أظهرت نتائج الدراسة أن تقدير المعلمين الكلي لاستخدامهم التعلم النشط كان بمستوى مرتفع، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق جوهرية في مستوى تقديراتهم لاستخدام التعلم النشط تبعاً إلى متغيرات: الجنس، والخبرة، والتخصص، والمؤهل العلمي. وفي ضوء هذه النتائج اقترح الباحث عدة توصيات كان أهمها: عقد دورات تدريبيه للمعلمين، في كيفية توظيف إستراتيجية التعلم النشط، وإجراء دراسات تناول نفس الموضوع ولكن على فئة أخرى ومناطق مختلفة، وعقد ورش عمل وحلقات تنشيطية وشرح الإستراتيجيات التي تدعم التعلم النشط. مفتاحية. Abstract : Level of Use of Active Learning Skills for Lower Elementary Stage Teachers in the Public Schools at Tulkarm Governorate The study investigated the extent to which the teachers of the lower elementary stage in the public schools in Tulkarm governorate used the skills of active learning during teaching. For this purpose, a questionnaire was prepared by the researcher, consisting of (39) paragraphs on a sample of (232) teachers, In a randomized, methodical manner depending on sex and specialization. In the analysis of the data, the results of the study showed that the overall teachers' assessment of their active learning use was high, and the results showed no significant differences in their estimation of active learning according to gender, experience, specialization, and scientific qualification. In the light of these results, the researcher suggested several recommendations, the most important of which were: holding training courses for teachers, how to employ an active learning strategy, conducting studies on the same subject, but on another category and different areas; holding workshops and workshops.