AJECI_Vol 06 N 03
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/31222
Browse
Browsing AJECI_Vol 06 N 03 by Title
Now showing 1 - 16 of 16
- Results Per Page
- Sort Options
Item Self-efficacy In Classroom Management Among Primary Special Education Teachers A Field Study(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) Hafdallah, Rafika; Azzag, Rokaia; Tahraoui, AminaAbstract: This study aims to investigate the level of classroom management self-efficacy among primary special education instructors and the disparities in this level based on experience and educational background. The scale of selfefficacy in the classroom was administered to a sample of 30 primary special section teachers in the city of Blida for the purpose of this study. According to the findings, the participants had a high level of self-efficacy. Furthermore, no differences in self-efficacy were found in relation to the teaching experience or academic qualification variables. تھدف ھذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى فاعلیة الذات في إدارة الصف لدى معلمي الأقسام الخاصة الابتدائیة ، وعن الفروق في ھذا المستوى حسب الخبرة والمؤھل العلمي، و لقد طبقنا مقیاس الفعالیة الذاتیة على عینة من 30 معل الأقسام الخاصة الابتدائیة بمدینة البلیدة لتحقیق أھداف الدراسة. ّما من بینت نتائج الدراسة ّ أن مستوى الفعالیة الذاتیة في إدارة الصف لدى معلمي الأقسام الخاصة الابتدائیة مرتفع، ولیس ھناك أي فروق تعزى لمتغیر الخبرة لصالح من ھم أكثر خبرة، كما لا توجد فروق تعزى للمؤھل العلمي للمعلم.Item إستراتيجية التعلم المسند إلى الدماغ وعلاقته ببعض المتغيرات لنجاح عملية التعلم(العايب,نورة. إستراتيجية التعلم المسند إلى الدماغ وعلاقته ببعض المتغيرات لنجاح عملية التعلم. مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 06ع03. 20/09/2022. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل], 2022-06) العايب, نورةملخص : تعتبر نظرية التعلم المستند إلى الدماغ من بين نظريات التعلم التي تضاف إلى نظريات التعلم الأخرى، فهي استثمارا متقدما للمتعلم (من خصائص وإمكانيات تفاعلية وبيولوجية وتشريحية وعصبية)، حيث ينظر لهذا الأخير نظرة جديدة شاملة ونشيطة وفاعلة تبرز مدى قدرته على إدارته لعقله، ويتم ذلك عن طريق إستراتيجيات نظرية التعلم في ضوء أبحاث الدماغـ إذ تعد من التوجهات الحديثة في القرن الحالي، والتي تعتبر أن التعلم هو الوظيفة العظيمة للدماغ، كما أنه نتيجة نمو مادي وفعلي له، فلا يزال الدماغ متعلما حتى نهاية عمر الإنسان، كما تظل الشبكات والشجيرات العصبية تنمو كلما كانت البيئة ثرية، وكلما كان الفرد يتفاعل بطريقة مناسبة وآمنة، الأمر الذي يجعل مواقف التعلم أكثر سهولة ومرونة وعمقا. سنحاول من خلال هذه الورقات البحثية معرفة ما هي نظرية التعلم المسند إلى الدماغ، وما هي أهم الإستراتيجيات التي اعتمدها، وما علاقة التعلم المسند إلى الدماغ ببعض المتغيرات اللازمة لنجاح عملية التعلم. Abstract : Brain-based learning theory is among the learning theories added to other learning theories, it is an advanced investment of the learner (from interactive, biological, anatomical and neurological characteristics and possibilities), the latter looking at a new, comprehensive, active and effective view of his ability to manage his mind, This is done through learning theory strategies in the light of brain research, which is a modern trend in the current century. which considers learning to be the great function of the brain, as well as the result of physical and actual development of the brain. The brain is still educated until the end of human life, and neural networks and shrubs continue to grow whenever the environment is rich. and the more the individual reacts in an appropriate and safe way, making learning attitudes easier, more flexible and deeper. Through these papers we will try to figure out what the brain-based learning theory is, what the most important strategies he has adopted, and what brain-based learning has to do with some of the variables needed for the learning process to succeed.Item التنمية المهنية الالكترونية بمؤسسات التعليم العالي السودانية (المستقبل والتحديات)(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) بله, الصديق; سعيد, بشيرملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن المستقبل والتحديات للتنمية المهنية الالكترونية في مؤسسات التعليم العالي السودانية؛ تم إجراء الدّراسة في العام الجامعي 2020/2021م بكلية التربية بجامعة البُطانة بالسودان، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، من خلال استخدام الاستبانة أداةً للدراسة، تكونت عينة الدراسة من عدد (45) عضواً من أعضاء هيئة التدريس، ولمعالجة البيانات إحصائيّاً تم استخدام برنامج الحزم الإحصائيّة للعّلوم الاجتماعيّة (SPSS)،ومن النتائج التي توصلت إليها الدراسة: تحققت أهمية التنمية المهنية الالكترونية بوسط حسابي 4.26 وبدرجة تقديرية كبيرة جداً، وتحققت مزايا التنمية المهنية الالكترونية لدى المفحوصين بوسط حسابي 4.00 وبدرجة تقديرية كبيرة، وتحققت معوقات التنمية المهنية الالكترونية لدى المفحوصين بوسط حسابي4.11 وبدرجة كبيرة، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات المفحوصين في أهمية التنمية المهنية الالكترونية تعزى للنوع لصالح الإناث، كما توجد فروق تعزى للمؤهل العلمي لصالح مؤهل الماجستير، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات المفحوصين في أهمية التنمية المهنية الالكترونية تعزى للخبرة العملية.Abstract: The Study aimed to reveal the future and challenges of electronic professional development in Sudanese higher education. The study was conducted in the academic year 2020 – 2021 at the faculty of education – Butana University – Sudan. To achieve the objective of the study, the descriptive analytical method was used through the use of a questionnaire as a tool for the study. The study sample consisted of 45 members of the teaching staff. For statistical data processing the statistical packages for social science program (SPSS) was used. From the results of the study: The importance of electronic professional development has been achieved by an arithmetic mean of 4.26 with a very degree of a appreciation and the advantages of electronic development for those who were examined were achieved by an arithmetic mean of 4.00 with a large degree of appreciation and the obstacles of electronic development for those who were examined were achieved by an arithmetic mean of 4.11 with a large degree. There are statistically significant differences in the average scores of those were examined in the importance of electronic professional development due to the gender in favor of females. Also there are statistically significant differences due to the academic, qualification in favor of a master's degree. There are no statistically significant differences in the average scores of the examinees in the importance of electronic development due to the practical experience.Item الحياة المدرسية وتأثيرها على النتائج المدرسية مرحلة التعليم الابتدائي أنموذجا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) حمرالعين, نورالدين; زمام, نور الدينيعد ضعف النتائج المدرسية من المشكلات التربوية التي تعيق وتؤثر بشكل كبير المسار الدراسي للمتعلمين في الحياة المدرسية وباتت مشكلة تؤرق كثيرا الأسر من جهة والمجتمع من جهة ثانية لما للظاهرة من تأثيرات وانعكاسات اقتصادية باعتبار ضعف النتائج الدراسية يشكل هدرا لطاقات البلد كما يعد نتيجة سلبية للسياسة التربوية المنتهجة كما نجد أن لضعف النتائج المدرسية انعكاسات سلبية على المجتمع لما يترتب عنها من رسوب وتسرب للتلاميذ ومت ينجر عنه من مشكلات ، غير أن هده النتائج المدرسية هي محصلة لعوامل متعددة من هذه العوامل ما تعلق بالحياة المدرسية ومتطلباتها وعليه سنتطرق في بحثنا هذا للحياة المدرسية ومتطلباتها ومدى تأثيرها على النتائج المدرسية للمتعلمين . انطلاقا من الدراسة الميدانية التي أجريناها على عينة من المدرسين في التعليم الاعدادي(الابتدائي). Abstract : Poor school performance is one of the educational problems which greatly hamper and affect the school process of learners in school life and has become a problem which affects families on the one hand and society on the other due to the effects and the economic repercussions of the phenomenon, given that the low school performance is a waste of the country's energies. It is also a negative result of the educational policy adopted because we find that the low school results have negative repercussions on the society due to the failure and the leaks of the pupils which result from it and the problems which result from it, but these school results are the result of multiple factors linked to school life and its needs. Therefore, we will discuss it in our research on school life and its needs and its impact on the academic performance of learners. Based on our field study on a sample of preparatory education teachersItem السمات الشخصية والأكاديمية لعضو هيئة التدريس الجامعي من وجهة نظر الأساتذة الجامعيين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) عيادي, نادية; كشيشب, مرادهدفت هذه الدراسة إلى معرفة السمات الشخصية والأكاديمية لعضو هيئة التدريس الجامعي كما يراها الأساتذة الجامعيين، وتحديد ترتيبها، تم الاعتماد على المنهج الوصفي في الدراسة الميدانية وذلك من خلال تطبيق استبيان سمات الأستاذ الجامعي من إعداد الباحثين على عينة من الأستاذة الجامعيين بجامعة الشاذلي بن جديد، والذين بلغ عددهم 33 أستاذ وأستاذة، تمت معالجة البيانات باستخدام أسبيس وقد خلصت الدراسة إلى النتائج التالية: - أكد جميع أفراد عينة الدراسة على وجوب تميز الأستاذ الجامعي بمجموعة من السمات أهمها: الانضباط في العمل، القدرة على توصيل المادة العلمية، الطلاقة اللغوية وقوة الشخصية، الثقة بالنفس .... - السمات الأكاديمية احتلت المرتبة الأولى من حيث زجزب تميز الأستاذ الجامعي بها، تليها الصفات الشخصية. Abstract : this study aimed at identifying the personal and academic features of the university faculty as seen by the university professors, and determining its order, the descriptive curriculum was relied upon in the field study through the application of the university professor's attribute questionnaire prepared by researchers on a sample of the 33 university professors at Chadli Bin Jadid University, the data were processed using SPSS and the study concluded the following findings: - All members of the study sample stressed that the university professor must be distinguished by a set of features, the most important of which are: discipline at work, the ability to communicate scientific material, linguistic fluency and personality strength, self-confidence and other features. - Academic features ranked first in terms of the need for a university professor to be distinguished, followed by personality traitsItem الفلسفة الوجودية بين المنطلقات الفكرية والتطبيقات التربوية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) صيد, حاتمملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن المنطلقات الفكرية للفلسفة الوجودية التي تشمل نظرتها إلى كل من الوجود، والإنسان، والمعرفة، والقيم، وكذا بيان تطبيقاتها التربوية التي تشمل نظرتها إلى: مفهوم التربية الوجودية وأهدافها، وكذا إلى الطالب، المعلم، المقرر الدراسي، طرق التدريس. وكذلك نقدها بالتعرف على أبرز إيجابياتها وأهم سلبياتها. وكشفت الدراسة عن عدد من النتائج، من أهمها: أن أبرز المنطلقات الفكرية للفلسفة الوجودية هي: في كونها تعطي الأولوية لفكرة أسبقية الوجود على الماهية. و"التربية الوجودية ليست الإعداد للحياة عند المثالية أو هي الحياة حسب النظرة البراجماتية، بل هي تحقيق الذات للفرد ليكون ما يريد لا ما يريده المجتمع. والعلاقة بين المعلم والتلميذ في الفصل لا كشخصية مثالية ينبغي تقليدها كما في المثالية، أو لنقل المعلومات كما في الواقعية، أو كمستشار في مواقف حل المشكلات كما في البراجماتية، وإنما وظيفته الأساسية في مساعدة كل طالب بصورة فردية في رحلته نحو تحقيق الذات. وإن تأثير المعلم الجيّد على الطالب يمتد إلى حياته الراشدة. Abstract: This study aimed at revealing the intellectual premises of existential philosophy, which includes its view of existence, man, knowledge, and values, as well as showing its educational applications, which include its view of: the concept of existential education and its objectives, as well as the student, teacher, course, teaching methods. As well as critique it by identifying the most prominent pros and cons. The study revealed a number of results, the most important of which are: The most prominent intellectual premises of existential philosophy are: in that it gives priority to the idea of the primacy of existence over essence. Existential education is not the preparation for life according to the ideal, or it is the life according to the pragmatic view, but rather it is the self-realization of the individual to be what he wants, not what society wants, or as a consultant in problem-solving situations as in pragmatism, but his primary function is to help each student individually in his journey towards selfrealization .The influence of a good teacher on the student extends to his adult life.Item اهمية تطبيق الاختبارات النفسية في البحوث النفسية والتربوية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) خماد, محمدمن المهارات الأساسية لنجاح أي متخصص في عمله، إتقانه مهارة استعمال أدوات القياس وجمع المعلومات. ومن بين هؤلاء المتخصصين، المختص التربوي أو النفسي الذي هو في حاجة ماسة لمعرفة أدوات جمع المعلومات المتاحة ضمن البيئة التي يعمل فيها، وفي حاجة ماسة لمهارة استعمالها بشكل صحيح، لكي يصل إلى نتائج تتسم بالصدق والثبات. ومن بين تلك الأدوات تبرز الاختبارات النفسية لتأخذ حيزاً كبيراً في عمل المختص. وعلى الرغم المزايا التي تتمتع بها الاختبارات النفسية في البحوث التربوية النفسية، إلا أن عملية استعمالها تكتنفها مشكلات عديدة قد تغيب عن ذهن المتخصص. وعليه تهدف هذه الدراسة على التعرف على الاختبارات النفسية وأهميتها في البحوث النفسية والتربوية، والتعرف على المشكلات الناجمة عن استعمال الاختبارات النفسية لتنبيه الباحثين في الدراسات النفسية والتربوية على كيفية معالجتها في المستويين النظري والعملي. وادراج بعض التوصيات من أجل تفعيل دور الاختبارات النفسية لتكون أداة لها دور قوي إلى جانب الأدوات المهمة في الدراسات النفسية والتربوية. Abstract : One of the basic skills for the success of any specialist in his work, mastery of the use of measuring tools and information collection. Among these specialists, the educational or psychological specialist who is in dire need to know the tools of collecting information available within the environment in which he works, and in dire need of skill to use it correctly, in order to reach the results of honest and reliable. Among these tools emerge psychological tests to take a large space in the work of the specialist. Despite the advantages of psychological tests in educational research psychological, but the process of use of many problems may be absent from the mind of the specialist. Therefore, this study aims to identify psychological tests and their importance in psychological and educational research, and identify the problems resulting from the use of psychological tests to alert researchers in psychological and educational studies on how to address them in the theoretical and practical levels. And the inclusion of some recommendations in order to activate the role of psychological tests to be a powerful tool along with important tools in psychological studies and education.Item تنمية القيم الايجابية في الصف الدراسي بمقاربة أسلوبي القصة والتعلم التعاوني(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) مامنية, ساميةسنتناول في هذا المقال الدور الوظيفي للمدرسة في تنمية القيم الايجابية باعتماد مقاربة أسلوبي القصة والتعلم التعاوني وذلك لما يتميزا به من خصائص تجعل منهما أسلوبين مناسبين لعلاج المشكلات السلوكية والاتجاهات والميولات لدى المتعلمين بما يضمن تعزيز وبناء منظومة قيمية ايجابية ، على أن يتم التركيز على التفاعلات التي تتم وفق هذين الأسلوبين داخل الصف الدراسي. Abstract : In this article, we will discuss the functional role of the school in developing positive values by adopting the approach of the story and cooperative learning methods, because of the characteristics that make them suitable methods for treating behavioral problems and the trends and tendencies of learners in a way that ensures the promotion and building of a positive value system, provided that the focus is on the interactions that take place According to these two methods in the classroomItem دور الالعاب الالكترونية العنيفة في انتشار ظاهرة العنف المدرسي لدى أطفال المرحلة الابتدائية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) يحياوي, إبراهيمملخص : إنتشرت في السنوات الاخيرة ظاهرة العنف في المجتمع بشكل ملفت للنظر، وتعددت أوجهه ومساراته؛ بحيث مست الظاهرة حتى المنظومة التربوية، وأصبح طفل المدرسة الابتدائية يمارس العنف والعنف المضاد، وحسب اعتقاد البعض قد تكون وسائل الاتصال الحديثة قد ساهمت في انتشار الظاهرة، وذلك من خلال الالعاب الالكترونية التي أضحت وسيلة ترفيه مهمة لدى الطفل وخاصة منها ما تحمل مادة اعلامية ذات طابع عنيف، ولهذا هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور الالعاب الالكترونية العنيفة في انتشار ظاهرة العنف المدرسي لدى أطفال المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين، ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت استمارة استبيان، ووزعت على عينة مكونة من 50 معلم ومعلمة من مرحلة التعليم الابتدائي بمدينة سطيف، وأظهرت الدراسة جملة من النتائج من أهمها أن ظاهرة العنف تفشت في الوسط المدرسي بشكل مقلق، وأن الالعاب الالكترونية العنيفة قد ساهمت بشكل ما في انتشار ظاهرة العنف لدى الاطفال سواء مع المعلم أو مع زملائه من الاطفال. Abstract :In recent years, the phenomenon of violence has spread in society, its facets and paths have multiplied so that it touches thes educational system and the primary school child become practicing violence and counter-violence, and according to some belief that modern means of communication contributed to the spread of the phenomenon, through electronic games that have become an important entertainment means for the child Especially those who carry a media material of a violent nature and for this purpose the study aimed to reveal role of violent electronic games in the spread of the phenomenon of school violence among the primary school children from the teachers point of view, and to achieve the goals of the study a questionnaire was prepared and distributed to a sample of you One of 50 teachers from primary education in the city of Setif, and The study showed a set of result The most important of them is that the phenomenon of violence has spread in the school environment in an alarming way, and that violent electronic games have contributed in some way to the spread of violence among children, whether with the teacher or with his fellow childrenItem فاعلية طريقة تدريس مبنية على التعلم المستند لنشاط الدماغ – الخريطة المفاهيمية – في التحصيل الدراسي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) قنوعة, عبداللطيف; جراد, عبد الخالقملخص بالعربية: هدفت الدراسة إلى الكشف فاعلية طريقة تدريس مبنية على التعلم المستند لنشاط الدماغ، وفيه تم تحديد الخريطة المفاهيمية على التحصيل الدراسي، اعتمدنا المنهج التجريبي بواسطة تصميم المجموعتين مع القياس البعدي، وبعد اختيار مجموعتين بطريقة عشوائية من تلاميذ السنة ثالثة متوسط بمتوسطة أحمد التجاني بالوادي حيث تأكدنا من تكافؤ المجموعتين خلال النتائج المحصل عليها في الفصل الاول، وبعد اختيار المجموعة التجريبية بالقرعة وأبقينا المجموعة الأخرى كمجموعة ضابطة طبقنا عليها برنامج مادة العلوم الطبيعية باستعمال طريقة تدريس بالخريطة المفاهيمية طيلة الفصل الثاني والثالث من السنة الدراسية 2020 – 2021 ثم أجرينا على المجموعتين اختبارا تحصيليا حول محتويات المادة التي درسوها، وبعد المعالجة الإحصائية باستعمال اختبار ت توصلنا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في درجات الاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية واستخلصنا فاعلية طريقة التدريس بالخريطة المفاهيمية في التحصيل الدراسي. Abstract: This study aimed to reveal the effectiveness of a teaching method based on brain activity-based learning, in which the concept map was determined, on academic achievement. We employed a post-test only experimental design. Two groups were randomly selected from third year pupils in Ahmed Tedjani middle school in El Oued based on the scores obtained in the first term. Both groups were randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received concept map-based instruction in the module of natural sciences during the second and third terms of the school year 2020-2021. After the treatment, an achievement test was conducted on both groups about the contents of the subject matter studied. Statistical analysis using t-test revealed that there are statistically significant differences between the experimental group and the control group in the achievement test scores in favour of the experimental group. We concluded the effectiveness of the concept map teaching method in academic achievement.Item مستوى الحاجات الإرشادية في ضوء بعض المتغيرات لدى أساتذة التعليم الابتدائي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) بدوي, زينب; دبار, حنانهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الحاجات الإرشادية لدى أساتذة التعليم الابتدائي بمقاطعة تماسين ولاية تقرت ، و أثر بعض المتغيرات (مادة التدريس ، الأقدمية في المهنة) في هذه الحاجات، و لتحقيق هذه الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي و ذلك بتطبيق استبيان الحاجات الإرشادية المصمم لهذا الغرض حيث تكونت العينة من (100) أستاذ من الجنسين ، و أسفرت نتائج الدراسة على أن مستوى الحاجات الإرشادية مرتفع لدى أساتذة التعليم الابتدائي و عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات الإرشادية عندهم تعزى لمتغير مادة التدريس (عربية ، فرنسية )، و لا إلى متغير الأقدمية المهنية (أكبر من 10 سنوات ، أقل من 10 سنوات). وانتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات التي تساهم في الاهتمام بهذه الفئة وحاجاتها على مستوى مؤسسات التعليم الابتدائي. Abstract : This study aimed to identify the indicative needs of primary school teachers in Tamasin province, which has been approved, and the impact of some variables (teaching subject, seniority in the profession) in these needs, and to achieve these objectives the descriptive curriculum was used by applying the questionnaire of guidance needs designed for this purpose where the sample was made up of (100) teachers of both sexes, and the results of the study resulted in the high level of indicative needs among primary school teachers and the absence of differences of the same differences A statistical indication in their indicative needs is due to the variable of the teaching subject (Arabic, French), and not to the variable of professional seniority (greater than 10 years, less than 10 years). The study ended with a set of recommendations that contribute to the interest and needs of this group at the level of primary education institutions.Item مستوى الضغوط النفسية وعلاقتها بالانضباط المدرسي لدى معلمي المرحلة الثانوية في المدارس الحكوميّة في محافظة رام الله والبيرة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) ناصر, محمد; أبوصفية, رمضانهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى الضغوط النفسيّة وعلاقتها بالانضباط المدرسي لدى معلمي المرحلة الثانوية في المدارس الحكومية في محافظة رام الله والبيرة. تكّون مجتمع الدراسة من المعلمين والمعلمات العاملين في محافظة رام الله والبيرة، والبالغ عددهم الإجمالي (2576) معلماً ومعلمة، منهم (831) ذكراً و(1745) أنثى؛ أما عينة الدراسة فتكّونت من (204) معلماً ومعلمة اختيرت بالطريقة العشوائيّة البسيطة. وقد اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، ومراجعة الأدبيات ذات العلاقة بموضوع البحث. توصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الضغوط النفسيّة والانضباط المدرسي لدى معلمي المرحلة الثانوية في المدارس الحكومية في محافظة رام الله والبيرة جاءت بمتوسطات حسابية (3.68)، و(3.43) على التوالي وبدرجات مرتفعة. كما أظهرت نتائج هذه الدراسة في مجال الضغوط النفسية عدم وجود فروق دالة إحصائياً في متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) تعزى لمتغيرات الجنس والتخصص والمؤهل العلمي، وتوجد فروق ذات دلالة عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) تعزى لمتغيرات العمر وسنوات الخبرة. كما وأظهرت نتائج هذه الدراسة في مجال الانضباط المدرسي عدم وجود فروق دالة إحصائياً في متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) تعزى لمتغيرات التخصص، والعمر، وسنوات الخبرة، وتوجد فروق ذات دلالة عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) تعزى لمتغيرات الجنس، والمؤهل العلمي. بالإضافة إلى ذلك فقد أظهرت هذه النتائج إلى وجود علاقة ارتباط طردية ودالة إحصائياً بين الضغوط النفسية والانضباط المدرسي لدى معلمي المرحلة الثانوية في المدارس الحكومية في محافظة رام الله والبيرة. Abstract: This study aimed to identify the level of psychological stress and its relation to school discipline among secondary school teachers in public schools in Ramallah and the Al-Birah governorate. The study population consisted of male and female teachers who work in Ramallah and the Al-Birah governorate. Their total number is 2576 teachers, of whom 831 are males and (1745) are females. The sample of the study consisted of (204) male and female teachers chosen by a simple random method, in addition to the literature review which related to the research topic. The findings concluded that the level of psychological stress and school discipline among secondary school teachers in public schools in Ramallah and Al-Birah governorates came with arithmetic averages of ( 3.68) and (3.43), , respectively, with high degrees. Findings of the study in the field of psychological stress also revealed that there were no statistically significant differences in the main responses of the study sample participants at the significance level (a ≤ 0.05) due to the variables of age and years of experience. The findings of this study in the field of school discipline also revealed that there were no statistical differences in the average response of the study sample members at the significant level (a ≤ 0.05) due to the variables of specialization, age, and years of experience, and there were significant differences at the level of significance (a ≤ 0.05) due to gender and educational qualification. Furthermore, the findings revealed a direct and statistically significant positive relationship between psychological stress and school discipline among secondary school teachers in Ramallah and Al-Birah governorate public schools.Item مظاهر التغير في أساليب الحياة بالمجتمع البدوي.دراسة تطبيقية في المجال البدوي، منطقة (غارة الحمام) والمركز الحضري لبلدية سيدي مخلوف(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) در, محمد; بن عون, الزبير; بساس, بلخيرنهدف من خلال هذه الدراسة الميدانية إلى البحث عن التغير الحاصل في أساليب الحياة بالمجتمع البدوي في منطقة سيدي مخلوف بولاية الأغواط الجزائرية، وفي سبيل تحقيق أهداف البحث قمنا بجولة علمية ميدانية معتمدين على أدوات وتقنيات بحثية لجمع المعلومات، من مجموعة من أرباب الأسر البدوية في منطقة (غارة الحمام) ببادية سيدي مخلوف، ومجموعة أخرى من أرباب الأسرة المستقرة بالمركز الحضري. وبعد التحليل والتفسير خلصنا إلى أن أسلوب الحياة في المجتمع البدوي شهد تغير في جانبه الإجتماعي والثقافي، إلا أن النشاط الإقتصادي بقي مستقر على مزاولة الإنسان البدوي للنشاط الإقتصادي الذي يعتمد على الرعي وتربية المواشي. أما المجتمع الحضري المخلوفي فشهد هو الآخر تغيرات وتحولات في كل النواحي، إلا أنه لا زال متمسك بالعادات والتقاليد وتراث الماضي وحتى النشاط الإقتصادي التقليدي.Abstract: We aim, through this field study, to search for the change in the lifestyles of the Bedouin community in the Sidi Makhlouf region in the Algerian state of Laghouat. In order to achieve the objectives of the research, we conducted a scientific field tour, relying on research tools and techniques, to collect information from a group of heads of Bedouin families in the area (Gharet alhamam) in the Bedouin of Sidi Makhlouf. And another group of heads of household settled in the urban center. After analysis and interpretation, we concluded that the lifestyle of the Bedouin society witnessed a change in its social and cultural aspect, but the economic activity remained stable on the practice of the economic activity of the Bedouin, which depends on grazing and raising livestock. As for the urban community of Sidi Makhlouf, it has also witnessed changes and transformations in all respects, but it still adheres to the customs, traditions, heritage of the past and even traditional economic activity. And Even traditional economic activity.Item معوقات البحث العلمي في جامعة المدينة العالمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس ومقترحات تطويره(ممدوح,أيمن. المبروكي,الطيب. بوبواولا,كريم. معوقات البحث العلمي في جامعة المدينة العالمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس . مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع. مج 06ع03. 20/09/2022. جامعة الوادي [أكتب تاريخ الاطلاع] متاح على الرابط[أنسخ رابط التحميل], 2022-09) ممدوح, أيمن; المبروكي, الطيب; بوبواولا, كريمهدف البحث إلى التعرف على معوقات البحث العلمي في جامعة المدينة العالمية بماليزيا من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس كما هدف إلى وضع عدد من المقترحات التي تسهم في تطويره. وبناء على تحديد مشكلة البحث فإن الباحثين لجأوا إلى استخدام المنهج الوصفي المسحي وذلك لملائمتة لطبيعة لبحث. كما قام الباحثون بإعداد استبانة؛ لمعرفة معوقات البحث العلمي ومقترحات تطويره؛ ونظرًا لصغر حجم مجتمع البحث فقد تم تطبيق أداة البحث على جميع أعضاء هيئة التدريس وذلك بكليات: التربية- واللغات- والعلوم الإسلامية والبالغ عددهم (50) بنظامي التعليم المباشر والتعليم عن بُعد وقد تم ارسال الاستبانة لهم عبر ( (Google Formوبعد استبعاد الاستمارات الغير صالحة للتحليل الإحصائي وكذلك الاستمارات التي لم ترد إلى الباحثين فقد اقتصرت عينة البحث على (38) عضوًا شكلوا عينة البحث. وقد تمت عملية التحليل الإحصائي باستخدام برنامج الحزم الإحصائية (SPSS). وقد أسفرت استجابات عينة البحث بالموافقة علي جميع مفردات محاور الاستبانة الخاصة بـ (معوقات البحث العلمي في جامعة المدينة العالمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس) حيث تراوحت المتوسطات الحسابية لمفردات المحور ما بين (x̄)= (4.950) إلى (21.99) وانحراف معياري=.907) ) و.728) ) كما حصلت كل من المفردتين (المعوقات المتعلقة بظروف العمل على متوسط حسابي بلغ (x̄)= ( 25.05)، و (المعوقات المرتبطة بمجال النمو المهني المرتبط بالبحث العلمي لعضو هيئة التدريس) على متوسط حسابي بلغ (x̄)=( 25.07) على أعلى درجة في المتوسطات الحسابية لاستجابات أعضاء هيئة التدريس في على بنود الاستبانة ويليهما في ترتيب درجة المعوقات المادية والمعنوية المعوقات المتعلقة بالإدارة، (x̄)=( 24.78و24.90) علي الترتيب.كما أثبتت النتائج بعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في معوقات البحث العلمي تعزى الي جميع المتغيرات الديموغرافية لأعضاء الهيئة التدريسية بقيمة ( p =.801) و (f = (.223، بالنسبة سنوات الخبرة، بقيمة( (.789 p )وf = (.237 ، قيمة متغيرات حسب الرتبة الأكاديمية (p (.450 و( f = (.803 كلها> مستوى الدلالة ( 0,05 ). وفي ضوء نتائج البحث فقد أوصى البحث بعدد من التوصيات والمقترحات كان من بينها ضرورة الاهتمام بالبحث العلمي وتسهيل مشاركة أعضاء الهيئة التدريسية في المؤتمرات والندوات العلميـة داخـل الماليزيا وخارجها. Abstract: The aim of the research is to identify the obstacles towards scientific research at AlMadinah International University in Malaysia from the faculty members’ perspectives. It also aimed to put forward a number of recommendations that could contribute to its development. Based on defining the research problem, the researchers used a descriptive survey method, due to its relevance to the nature of the research and its objectives. The researchers also prepared a questionnaire; to know the obstacles facing scientific research and recommendations for its development Due to the small size of the research community, the research instrument has been applied to all faculty members in the faculties of: Education, Languages and Islamic Sciences, which number (50) in on campus and distance education systems. The statistical analysis process was applied, as well as the questionnaires that were not received by the researchers; the research sample was limited to (38) members who made up the research sample. The statistical analysis process was carried out using the statistical packages program (SPSS). The scientific mean of Al-Madinah International University from the faculty members’ perspective where the arithmetic averages of the dimensions ranged between (x̄) = (4.950) to (21.99) and a standard deviation = .907) and .728)) as well as each of the two terms (obstacles). Related to work conditions on an arithmetic average of (x) = (25.05). Furthermore, obstacles related to the field of professional growth related to scientific research for a faculty member) with mean average of (x) = (25.07) are with the highest score in the mean averages of the responses of faculty members on the questionnaire items. Followed by the order of the degree of material and moral obstacles, obstacles related to administration, (x) = (24.78 and 24.90), respectively. The results also showed that there are no statistically significant differences in the obstacles to scientific research attributable to all demographic variables of the faculty members by the value of (p = .801) and (f = (.223), for years of experience, with a value of (.789 p) and f = (.237), the value of variables according to academic rank (p) .450 and (f = (.803) all> Indication level. (0, 05). In light of the results of the research, the research recommended a number of recommendations and proposals, among which was the necessity of paying attention to scientific research and facilitating the participation of faculty members in scientific conferences and seminars inside and outside Malaysia.Item نظرية التربية الإسلامية عند محمد الغزالي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) واكد, رابحملخص : هدفت الدراسة إلى تحليل فكر الغزالي التربوي التي ضمنها في كتبه الأربعة ( خلق المسلم ، الجانب العاطفي من الإسلام جدد حياتك ، وركائز الإيمان بين العقل والقلب ) ومدى استجابة أفكاره التربوية لشروط بناء النظرية العلمية في التربية الإسلامية ، اعتمدت الدراسة على المنهج التاريخي التقييمي، وتوصلت إلى أن أفكار محمد الغزالي التربوية حققت الأسس الثلاثة ( التاريخي ، الفلسفي ، والنفسي ) في فهم التربية الإسلامية واستجابت لشروط بناء النظرية العلمية في التربية الإسلامية . Abstract: The study aimed to analyze Al-Ghazali’s educational thought which he included in his four books (The Creation of the Muslim, The Emotional Side of Islam ,Renew Your Life, and the Pillars of Faith between the Mind and the Heart) and the extent to which his educational ideas responded to the conditions for building a scientific theory in Islamic education. On the historical evaluation method, and concluded that Muhammad Al-Ghazali’s educational ideas achieved the three foundations (historical,philosophical, and psychological) in understanding Islamic education and responded to the conditions for building a scientific theory in Islamic education.Item واقع معوقات العملية الارشادية في المؤسسات التربوية الجزائرية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-09) شهرة, فيصل; منصور, مصطفىهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن واقع معوقات العملية الارشادية بالمؤسسات التربوية الجزائرية (متوسطة/ ثانوية) من وجهة نظر مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني بولاية الوادي، وترتيب هذه المعوقات حسب الأولوية والحلول المقترحة من وجهة نظرهم، وكانت عينة الدراسة ثلاثون (30) مستشار ومستشارة بولاية الوادي ، واعتمد الباحثان المنهج الوصفي الاستكشافي و أداة المقابلة المباشرة للوقوف على الواقع الحقيقي لمعوقات العملية الارشادية التي يعيشها مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني اثناء العمل بالمؤسسات التربوية، وزيادة عن ذلك عرض بعض المفاهيم الأساسية للتوجيه والإرشاد النفسي والتربوي، وبعض الدراسات السابقة العربية والأجنبية، التي تناولت هذا الموضوع. Abstract : The current study aimed to reveal the reality of the obstacles to the counselling process in the Algerian educational institutions (intermediate/secondary) from the point of view of the counsellors of school and vocational guidance and counselling in ElOued, and to arrange these obstacles according to priority and the proposed solutions from their perspective. The study sample involved thirty (30) male and female counsellors from El-Oued. The researchers adopted the descriptive-exploratory approach and used face-to-face interview as tool to find out the real obstacles encountered by of counsellors while working in educational institutions. In addition, the presentation of some basic concepts of psychological and educational guidance and counselling, and some previous Arab and foreign studies that dealt with this subject.