JSSR_Vol 10 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/26234
Browse
Browsing JSSR_Vol 10 N 01 by Title
Now showing 1 - 20 of 34
- Results Per Page
- Sort Options
Item Comment évaluer Les Troubles Psychologiques(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) Bouzid Baa, SalihaThe dementia of Alzheimer's disease is characterized by the occurrence of cognitive disorders and noncognitive affective and behavioral symptoms that affect the daily life of the patient and those around him. This article aims to present briefly the most commonly used tools to assess psychological and cognitive pathologies in subjects with Alzheimer's disease that can be used in psychological counseling and especially gerontological.Résumé : La démence de la maladie d'Alzheimer est caractérisée par la survenue de troubles cognitifs et de symptômes non-cognitifs affectifs et comportementaux qui ont des répercussions sur la vie quotidienne du patient et sur son entourage. Cet article a pour objectif de présenter de façon succincte les outils les plus couramment utilisés pour évaluer les pathologies psychologiques et cognitives chez les sujets atteints de la maladie d’Alzheimer qui pourront être utilisés en consultation psychologique et surtout gérontologiqueItem Pour Une Lutte Contre-corruption à L’âge Précoce(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) Mesbahi, KhaledEnter In this article we try to accentuate our work on the school through the manual, as the cognitive reference for the student as well as for the teacher. The educational enclosure will be according to the quality of this pedagogical support in its conceptual and didactic dimension. We try to focus on the conflict of political, economic, social interests and their influence on the school manual giving a vision to conceive it aiming to prepare the right citizen. The widespread phenomenon of corruption throughout Algerian society, which has been threatening sectorial links for several years in terrible silence, becomes socially accepted to the point that it would take good titles to be tamed . So, if one asks about the institution we can rely on to achieve our goal, the answer is school and the educational system. the. Résumé : Dans cet article nous essayons d'accentuer notre travail sur l'école à travers le manuel, il est la référence cognitive pour l'étudiant aussi bien que pour le professeur selon la qualité de ce support pédagogique dans ses dimensions conceptuelle et didactique. L’enceinte éducative, la lumière qui scintille et donne vie à toutes les articulations faisant fonctionner les inter-agissements des institutions de l’état. Nous essayons de présenter les diverses interactions et leur impact sur le manuel fournissant, en conclusion, une perspective stratégique pour la préparation du manuel loin de toute tentative de corruption gangrénant le système éducatif depuis des années. La question qui s’impose : à quoi puis à qui en revient la responsabilité? Pourquoi le phénomène de corruption répandu dans toute la société algérienne menace depuis longtemps les articulations sectorielles dans un silence terrible? La corruption tue la conscience et la bonne volonté humaine pour l’intégration d’un système-fléau qui œuvre en toute douceur à modifier les valeurs de la société substituant le bien par le mal au point qu’il prendrait de belles dénominations passerait de l’inadmissible à l’approprié résuméItem The Sociological Presentation Of The Issue Of Social Housing(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) Aali, Hacene; Zerga, DalilaThe Algerian state has worked to improve the standard and lifestyle of the Algerian citizen, especially in the issue of housing. This issue is considered a necessity and an inevitability that is difficult to ignore in Algeria, and this is by focusing on the integration of the efforts of the state, the authorities and institutions as well as the citizen through the most popular formulas, which is social housing, which was given priority in the process of planning and expanding the city of OranItem استخدامات منهج تحليل المضمون في بحوث الإعلام والاتصال بين التحليل الكمي والكيفي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) جلولى, مختاريعد منهج تحليل المضمون واحد من المناهج التحليلية التي زاد إقبال الباحثين عليها في الدراسات الإعلامية والاتصالية لعدة اعتبارات لعل أبرزها القيمة العلمية التي أصبحت تحملها هذه البحوث من جهة وموضوعية الباحث من جهة أخرى، بالإضافة إلى جمعه بين التحليل الكمي القائم على الأرقام والبيانات والتحليل الكيفي الذي يبحث في دلالة هذه الأرقام والخلفية المروج لها. وإذا كان التوجه الأول السائد في البداية يركز على التحليل الكمي أكثر واعتبار تحليل المضمون منهجا وأسلوبا كميا بامتياز، على اعتبار أنه يعتمد العد والقياس والتكرار في رصد الفئات، فإن التوجه الجديد يزاوج بين التحليلين الكمي والكيفي ويعتبر التحليل الكمي رصد لأرقام وبيانات لا قيمة لها ما لم تتوج بالتحليل والتفسير الكيفي الذي يعطيها دلالاتها الحقيقية. Abstract: The content analysis approach is one of the analytical approaches that have increased the demand of researchers in media and communication studies for several considerations, perhaps the most prominent of which is the scientific value that these researches have become on the one hand and the objectivity of the researcher on the other hand, in addition to its combination of quantitative analysis based on numbers and data and qualitative analysis that investigates In the connotation of these figures and the promoter background. And if the prevailing first orientation in the beginning focuses on quantitative analysis more and considers content analysis an excellent quantitative approach and method, given that it relies on counting, measurement and repetition in monitoring categories, then the new approach combines quantitative and qualitative analysis, and quantitative analysis is a monitoring of numbers and data that have no value unless It culminates in qualitative analysis and interpretation that gives it its true significance.Item إشكالية التطور التاريخي للمجال العام(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) عريق, لطيفةتهدف الدراسة الحالية لمحاولة التعرف عن مراحل التطور التاريخي للمجال العام، فتم التطرق إلى كل من مفهوم المجال العام وأهم خصائصه ووظائفه، وكذا الفرق بين المجال العام والمجال الخاص، وأخيرا المراحل التاريخية التي مر بها المجال العام حسب هابرماس. وقد تبين أن المجال العام في بدايته تكون من خلال تجمع الناس في المقاهي والصالونات لمناقشة القضايا والمواضيع التي تهمهم التي كانت في البداية مرتبطة بالمواضيع الأدبية ثم تحولت تدريجيا للمواضيع السياسية، وكان يشترط في هؤلاء الناس أن يكونوا من طبقة برجوازية مثقفة، لكن مع التحولات التي مست الافراد والمجتمعات مع مرور الزمن أصبح يشارك في المجال العام جميع الأفراد وذلك لمناقشة ما يمسهم من قضايا. Abstract: The current study aims to identify the stages of the historical development of the public sphere. The concept of the public sphere and its most important characteristics and functions were addressed, as well as the difference between the public sphere and the private sphere, and finally the historical stages that the public sphere went through. The emergence of the public sphere was linked to the educated bourgeoisie, through the literary salons that were set up in their homes. At first, discussions were about literary and social issues, then turned to discussing political issues. Then the discussion moved from these salons to cafes and public places, but these discussions remained linked to the educated class, from the male category to the exclusion of females. But with the transformations that affected individuals and societies over time, all individuals became involved in the public sphere in order to discuss the issues that affect them. With the increasing participation of some passive and educated parties in the discussions and dialogues that take place within this field, as well as due to governments’ control of the various media and directing them, the public sphere collapsed, but the emergence of the Internet revived it.Item الإخراج في مواقع وكالات الأنباء العربية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) مأمون, محمدإسلام; تومي, فضيلةملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على شكل الإخراج في مواقع وكالات الأنباء العربية، من خلال التعرف على تصميم صفحاتها الرئيسية، والعناصر البنائية المكونة لها، وأساليب إخراجها، وطريقة وضع المضامين الإعلامية على صفحاتها. حيث تم توظيف المنهج المسحي وأداة تحليل المضمون للإجابة على إشكالية الدراسة لمعرفة اوجه التشابه والاختلاف بين مواقع الدراسة. ومن أهم النتائج المتوصل إليها: أن موقعي الدراسة يتشابهان في الاعتماد على الأسلوب المختلط والإتجاه الرأسي في اخراج الصفحة الرئيسية، بالأضافة الى اعتماد اللون الرمادي في كتابة المتون، بينما يختلفان في بعض الامور لعل أبرزها اعتماد " موقع وكالة الأنباء الجزائرية" على قوائم تجوال ثابته و على الخطوط كفواصل بين الموضوعات، بينما موقع وكالة الأنباء الإماراتية" يعتمد على قوائم تجوال تفرعية وعلى الإطارات كفواصل بين الموضوعات. Abstract: This study aims to identify the form of directing on the sites of Arab news agencies, by identifying the design of their main pages, the structural elements that make them up, the methods of directing them, and the method of placing media contents on their pages. Where the survey method and the content analysis tool were employed to answer the problem of the study to find out the similarities and differences between the study sites. Among the most important results reached: that the two study sites are similar in relying on the mixed method and the vertical direction in the output of the main page, in addition to the adoption of the gray color in writing the text, while they differ in some things, perhaps the most prominent of which is the reliance of the “Algerian News Agency website” on fixed roaming lists and On the lines as separators between topics, while the Emirates News Agency website "relies on parallel roaming lists and on frames as separators between topics.Item الأدوار الاجتماعية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) جلول, أحمدتهدف هذه الورقة إلى تسليط الضوء على أحد أهم المفاهيم الاجتماعية، والذي من خلاله نستطيع التعرف وفهم الأفراد والجماعات في المجتمعات المختلفة، إذ جاءت هذه الورقة لتناول مفهوم الدور لدى الأفراد والجماعات، من خلال عرض أهم التعريفات التي تطرقت إلى هذا المفهوم، وكذا عرص طبيعة العلاقة بين الدور والمكانة الاجتماعية نظرا لعلاقة التأثير والتأثر بينهما، كما تطرقت هذه الورقة أيضا إلى الدور في التنظيمات المكونة للمجتمع والذي تحدده مجموعة من الواجبات والحقوق وفق التنظيم الذي ينتمي إليه الفرد أو الجماعة، كما سنعرض من خلال هذه الورقة أهم النظريات التي فسرت الدور وفق الاتجاهات الثلاث الأساسية (الاتجاه النفسي، الاتجاه الاجتماعي، الاتجاه النفسي الاجتماعي)، وكذا عرض لأختلاف الأدوار وأهم تصنيفاتها وكيفية أداء الأفراد لأدوارهم، وأخيرا سنتطرق صراع الأدوار الذي يكون مصير كل فرد عند ممارسة حياته اليومية وكيفية إدارة هذا الصراع حتى نتمكن من تحقيق الاستقرار والتكيف الاجتماعي للأفراد والجماعات على حد سواء. Abstract: This article aims to shed light on one of the most important social concepts, which is Through it we can identify and understand individuals and groups in different societies Where this article came to address the concept of the role of individuals and groups, presenting the most important definitions that have touched on this concept, and also to present the nature of the relationship between role and social status due to the relationship of influence and vulnerability between them, this article has also discussed the role in the organizations that make up the community, which is determined by a set of duties and rights depending on the organization to which the individual or group belongs. Also, through this article, we have discussed the presentation of the most important theories that explain the role according to the three basic directions (psychological intention, social intention, and psychosocial intention), as well as a presentation of the different roles and their most important classifications and how individuals fulfill their roles, and finally we will discuss the role conflict which is the fate of each individual when practicing their daily life and how to manage this conflict so that we can achieve stability and social adjustment for individuals and groups.Item الأنماط القيادية وأثرها على الولاء التنظيمي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-01) غربي, عبداللطيف; ضيف, الأزهرملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على النمط القيادي السائد بمديرية التجارة بالوادي وعلاقته بالولاء التنظيمي من وجهة العاملين فيها . وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي لاستخلاص النتائج وتجميع البيانات وتحليلها .وتم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات . وتم اختيار العينة بطريقة عشوائية وعددها 45 موظف أي بنسبة 20 % من مجتمع الدراسة وقد خلصت الدراسة الى أن النمط القيادي السائد في المديرية هو النمط الأوتوقراطي والذي كان له أثر واضح على مستوى الولاء التنظيمي لدى العاملين لديها . Abstract: This study aimed to identify the prevailing leadership style in the Directorate of Commerce in the eloued and its relationship to organizational loyalty from the point of view of its employees. The researcher used the descriptive approach and The questionnaire was used as a tool for data collection. The sample was randomly selected and numbered 45 employees, or 20% of the study community. The study concluded that the dominant leadership style in the directorate is the autocratic style, which had a clear impact on the level of organizational loyalty among its employeesItem الأيديولوجيا وأزمة التنظير في العلوم الاجتماعية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) مرابط, شوقيليست النظرية من كماليات البحث العلمي بقدر ما هي ضرورة للباحث الاجتماعي لذا فالدعوة الى التخلي عنها أو التقليل من شأنها وأهميتها يجب مواجهتها بالرفض التام حتى لا يحرم الباحث من الارضية الرئيسية لتأسيس علمه ، إذ أنه بدون نظرية تمثل رصيدا لأي علم فلا وجود لأي أساس للعلم ، ومن هذا المنطلق جاءت فكرة التنظير في ميدان العلوم الاجتماعية في العالم العربي والاسلامي ، وبما أن لمسألة الصياغة النظرية معايير وشروط علمية ومنهجية ، الا أن هناك اتجاهات قيمية وأفكار أيديولوجية يزعم المهتمين بهذا المجال أنها هي من تشكل الأزمة .Abstract: It is not a theory of Accessories scientific research as it is the need for social researcher therefore The call to abandon them or underestimated the importance that must be faced with utter rejection so as not to deprive the researcher of the main floor of the founding of his knowledge, since it without theory represents an asset to any knowledge there is no existence of any science-based, in this sense the idea of theorizing came in the field of social sciences in the Arab and Muslim world, and since the issue of drafting standards of scientific theory and methodology and terms, but there is an ad valorem trends and ideas ideology allegedly interested in this field it is the form of the crisisItem التدفق النفسي لدى المصورين الفوتوغرافيين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) قرنينة, سعاد; فرحات, أحمدتهدف هذه الورقة البحثية لدراسة مستوى التدفق النفسي لدى المصورين الفوتوغرافيين و طبيعة الفروق بينهم التي تعزى لمتغيرات الجنس ووصفة المصور( المصورين الفوتوغرافيين الحرفيين والهواة)، وتم تطبيق مقياس التدفق لأمال إباظه ( 2011) حيث طبقت أداة الدراسة على العينة مكونة من 99 مصور و مصورة، وإختيرت بطريقة عشوائية في مواقع التواصل الإجتماعي متكونة من 70 مصور و 29 مصورة حيث تم إستخذام المنهج الوصفي التحليلي لأنه أنسب لمجال دراستنا وتوصلنا في هذه الورقة البحثية إلى النتائج التالية : 1 / يتميز أغلبية المصورين الفوتوغرافيين بمستوى تدفق نفسي مرتفع ـ 2 / لا توجد فروق دالة احصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين الذكور والاناث من المصورين الفوتوغرافيين على مقياس التدفق النفسي. 3/ لا توجد فروق دالة احصائيـــــــــــــــــا عند مستوى الدلالة ( ) بين المصورين الفوتوغرافيين الحــــــــــــــــرفيين والمصورين الفوتوغرافيين الهواة على مقياس التدفق النفسي.Abstract: This research papier aims to study the level of psychological flow among photographers, as well the nature of the differences between them, taking into account the variables of gender and if they Characteristics photographers (professional or amateur photographers). The psychological flow by Amel Abaza (2011) was applied to a sample consisting of (70 male, 29 female) photographers. the analysis descriptive approach was used as it is most appropriate for our study, the following results were found in this research papier: 1 the majority of photographers are distinguished by a high level of psychological flow. 2/ there are no statically significant differences at 0.05 between males and Females on the psychological flow scale. 3/ there are no statistically significant differences at 0.05 between professional and amateur photographers on the psychological flow scale.Item التربية على المواطنة في منهاج التربية المدنية في الجزائر في ظل تكنولوجيا الإعلام والاتصال(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) هياق, إبراهيمإن التحولات التكنولوجية الحديثة وتحديدا في مجال الإعلام والإتصال،ساهمت بشكل كبير في تشكل أنماط جديدة من الرؤى والاتجاهات لدى فئات عديدة من المجتمع الشباب واحدا منها،هذا ما يصعب من مهمة النظام التربوي في الجزائر ويجعل منه في مواجهة جبهة قد تكون غير متكافئة من حيث الآليات والتأثير،هذا ما يدفعنا إلى التساؤل حول مدى قدرة النظام التربوي في الجزائر على مجابهة هذه التحديات من خلال مناهجه الدراسية،وما تضمنته من مفاهيم لقيم المواطنة. تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على التحديات التي تواجه شباب الأمة في ظل تكنولوجيا الإعلام والاتصال،وتعزيز ثقافة المواطنة بكل تجلياتها من خلال تحليل المنهاج الدراسي للتربية المدنية للمرحلة .المتوسطة،والوقوف على مضامين المنهاج ومدى استجابتها للتغيرات الحاصلة في مجال الإعلام والاتصال،وتقترح اجراءات لتدعيم التربية على المواطنة في المجال التربوي. Abstract: The Modern technological transformations, especially in the field of Information and Communication Technologies. Have greatly contributed to the formation of new types of visions and trends among many groups in the youth community, and this influence is what makes us question the extent to which the educational system in Algeria is able to face these challenges through its programs, and the concepts it contains of values of citizenship. This study aims to shed light on the challenges facing the nation's youth in the light of information and communication technologies, and to enhance the culture of citizenship in all its manifestations through the analysis of civic education program at the average education level, and determine the contents of the school curriculum and its response to changes in the field of media and communication, and proposes measures to strengthen citizenship education in the educational field.Item التشويهات المعرفية لدى المعاقين المتمدرسين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) عوادي, الحادة; زواري أحمد, خليفةتهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى التشويهات المعرفية لدى المعاقين المتمدرسين، والتعرف على الفروق في التشويهات المعرفية التي تعزى إلى الجنس (ذكور/ اناث)، ونوع الاعاقة (بصرية، سمعية، حركية). ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعنا المنهج الوصفي الاستكشافي، ولجمع بيانات الدراسة طبقنا مقياس التشويهات المعرفية لدي أوليفيرا ترجمة عيسى ابراهيم تواتي، على عينة قوامها (81) معاق تم اختيارها بطريقة قصدية، ومن خلال تطبيق البرنامج الاحصائي لمعالجة فرضيات الدراسة التي أسفرت على النتائج التالية: - يتميز أغلبية المعاقين المتمدرسين بمستوى تشويهات معرفية منخفض. - لا توجد فروق دالة احصائيا بين الذكور والاناث من المعاقين المتمدرسين على مقياس التشويهات المعرفية. -لا توجد فروق دالة احصائيا بين المعاقين المتمدرسين على مقياس التشويهات المعرفية تعزى لنوع الاعاقة (بصرية/ سمعية/ حركية). Abstract: The current study aimed to reveal the level of cognitive distortions for disabled and educated persons as well as to identify the differences of cognitive distortions across gender(male/ female), and the type of disability(visual, auditory and motor). A descriptive exploratory approach was used in order to achieve the goals of the study along with the De Olivera scale translated by Issa Ibrahim Touati which was distributed to a purposive sample of (81) disabled person. The analysis of the hypotheses of the study using the SPSS package resulted in the following findings: - The majority of disabled and educated persons had a low level of cognitive distortions. - There were no statistically significant differences in the level of cognitive distortions between males and females. - There were no statistically significant differences in the level of cognitive distortions between the different type of disability(visual/ audio/ motor).Item التعليم و التنشئة السياسية قراءة تحليلية في كتاب التربية المدنية الثالثة ابتدائي من التعليم الابتدائي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) بن عيسى, رابحملخص: يعد التعليم الأداة التي يستخدمها أي مجتمع من المجتمعات لنقل ثقافته و إيديولوجيته لأبنائه، وتنشئتهم التنشئة الاجتماعية و الثقافية و السياسية الصحيحة، و تعد الأخيرة من الغايات التي تصبوا كل دولة من الدول لترسيخها و تكريسها في مواطنيها، من خلال تنمية الوعي السياسي لديهم، ونشر ثقافة الديمقراطية و مقوماتها في أوساطهم، و خلق مناخ للحرية و الانفتاح و إبداء الرأي و فتح المجال للمشاركات السياسية أمام الجميع، و لا يتأتى ذلك إلا من خلال التعليم. من هنا حاولنا في مقالنا هذا الوقوف على العلاقة بين التعليم و التنشئة السياسية و مدى مساهمته في نقلها و ترسيخها في الناشئة من خلال قراءة تحليلية لكتاب التربية المدنية للسنة الثالثة ابتدائي. Abstract: Education is the tool used by any society to transmit its culture and ideology to its children and to bring them up to the correct social, cultural and political upbringing. The latter is one of the goals of each State to consolidate and inculcate in its citizens through the development of their political awareness and the dissemination of a culture of democracy and its components among them, and creating a climate of freedom, openness, voice and political participation for all is possible only through education. . In this essay, we tried to determine the relationship between education and political upbringing and the extent to which it contributed to its transmission andItem التقويم الإلكتروني(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) برينيس, ربيع; ناجوي, سهيلةملخص: يشهد العالم اليوم تطورا تكنولوجيا أدى إلى ثورة هائلة في تكنولوجيا المعلومات والاتصال، التي تركت أثرا في جميع مناحي الحياة، ولعل التعليم أبرز هذه المناحي، وذلك بظهور مصادر تعليمية إلكترونية حديثة أضافت مزايا كثيرة للعملية التعليمية، وغيرت من أساليب التعليم والتعلم من التقليدي إلى الإلكتروني، فمادام المتعلم يتلقى المحتوى عبر وسائط إلكترونية تحت مسمى التعليم الإلكتروني، فمن الطبيعي أن يحل محل التقويم التقليدي تقويما إلكترونيا يوظف تقنية المعلومات والاتصال في إجراء أي تقويم يتعلق بنشاط معين، وذلك من خلال مجموعة من البرامج والتطبيقات، وقد اخترنا في بحثنا برنامج كاهووت لأهميته البالغة في عملية التقويم الإلكتروني. Abstract: The world is witnessing a technological development today that has led to a massive revolution in information and communication technology, which has left an impact on all aspects of life, and education is perhaps the most prominent of these aspects, with the emergence of modern electronic educational resources that added many advantages to the educational process, and changed the methods of teaching and learning from the traditional to the As long as the learner receives the content through electronic media under the name of e-learning, it is natural for the traditional calendar to replace an electronic calendar that employs information and communication technology in conducting any calendar related to a specific activity, through a group of programs and applications, and we chose in our research the Kahoot program ( kahoot) for its critical importance in the electronic calendar process.Item التنشئة الاجتماعية و دورها في بناء العلاقات القرابية داخل الأسرة الجزائرية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) صغير, امال; بن ساهل, لخضرتهدف التنشئة الاجتماعية إلى إدماج الفرد ضمن السياق العام للجماعة, وتحدد له مجمل سلوكياته وكيفية التعامل مع الآخرين, و من ابرز هذه السلوكيات العلاقات القرابية ، هاته الأخيرة التي تسعى الى تحدبد سلوك الفرد مع أقاربه و بناء مقومات التفاعل الاسري الناجح من خلال الشكبة العلائقية الأسرية و مكانيزمات التواصل الأسري الناجح،هذا ما دفع بنا إلى إعداد هذا المقال محاولين بذلك إبراز دور التنشئة الاجتماعية في تعزيز العلاقات القرابية داخل الأسر الجزائرية. وذلك من خلال الإجابة على الإشكال الآتي: ما الدور الذي تلعبه التنشئة الاجتماعية في تعزيز العلاقات القرابية داخل الأسرة الجزائرية؟ وتوصلنا إلى أن: العلاقات القرابية داخل الأسرة الجزائرية بفعل التنشئة الاجتماعية ما تزال محافظة على بقاءها واستمرارها رغم التطور التكنولوجي الذي اثر وبقوة على الأسر. Abstract: Socialization aims to integrate the individual within the general context of the group, and determine his overall behavior and how to deal with others, and among the most prominent of these behaviors are kinship relations, the latter that seeks to determine the individual’s behavior with his relatives and build the elements of successful family interaction through the family relational network and The thesaurus of successful family communication. This is what prompted us to prepare this article, trying to highlight the role of socialization in strengthening kinship relations within Algerian families. By answering the following question: What role does socialization play in strengthening kinship relations within the Algerian family? And we concluded that: the kinship relations within the Algerian family due to social upbringing are still maintaining their survival and continuity despite the technological development that has strongly affected familiesItem الزواج في المجتمع الجزائري بين الحتمية الاجتماعية والاختيار الاستراتيجي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) الأسود, فطيمة; بن عيسى, محمد المهديمن خلال الدراسة الميدانية التي قمنا بانجازها خلال السنوات الجارية، والمعنونة بـ: (الحراك الاجتماعي وتمثلات الزواج في الجزائر). تبين لنا أن الزواج في المجتمع الجزائري قد شهد ديناميكية بارزة ارتبطت بالتغيرات والتحولات التي شهدتها العائلة الجزائرية مؤخرا، مما أدى إلى التغير في منظومة القيم وتمثلات الزواج للأفراد، من خلال الصراع القائم بين الحتمية الاجتماعية لإعادة الإنتاج البيولوجي للعائلة والخيار الفرداني الاستراتيجي المتمثل في إنتاج مشروع أسري، مرتبط في الأغلب بتمثلات فردية تحمل قيم خاصة متوافقة مع متطلبات الوضع الاجتماعي للأفراد، ومغايرة لتمثلات مجالهم الاجتماعي الأصلي (العائلة). وهذا ما سنوضحه في هذا المقال. Abstract: Through the field study that we have completed during the current years, entitled: (Social Mobility and Representations of Marriage in Algeria). We found that marriage in the Algerian society has witnessed a prominent dynamism associated with the changes and transformations recently witnessed by the Algerian family. This fact led to a change in the system of values and representations of marriage for individuals, through the conflict between the social imperative of biological reproduction of the family and the individual strategic choice represented in the production of a family project. Indeed, this project is associated with individual representations bearing special values compatible with the requirements of the social status of individuals, and different from the representations of their original social field (the family). This is what we will explain in this article.Item الفعل الاستراتيجي لدى الفاعل داخل النسق(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) صحراوي, حمامة; بن رمضان, ساميةملخص: تهدف الدراسة الى تحديد استراتيجية الفاعل داخل النسق، سواء كان الفاعل فرد أو جماعة، فحسب ميشال كروزيه، كل فرد في التنظيم له هامش من الحرية يستغله لتحقيق أهدافه ضمن منظومة الأهداف. الفاعل لا يسعى دائما الى تعظيم مكانته ودوره داخل التنظيم إنما يحافظ عليها ويقوم بتغيير استراتيجيات عمله دون المساس بالقواعد الرسمية للنسق، فالفرد كفاعل استراتيجي، يبني استراتيجيات عن طريق مناطق الظل التي يوسعها مع الفاعلين الاخرين الذين يدخلون ضمن قواعد اللعبة، ويشكلون في الأخير نسق فعل ملموس داخل النسق، ولتحقيق هذه الأهداف سيتم خلال هذه الدراسة الاعتماد على قراءة تحليلية وفق مقاربة التحليل الاستراتيجي في تحليل الأفعال الاستراتيجية للفاعل داخل النسق، وقد خلص البحث إلى جملة من النتائج تتمحور أساسا حول: أولا: الأفعال الاستراتيجية للفاعل داخل النسق التي تحددها جملة التحالفات والتعارضات والتفاوض وعملية التعاون أيضا، ثانيا: الوصول الى المصادر المعرفية للفاعل الاستراتيجي التي تتحدد عن طريق مكانته ودوره في النسق والمتمثلة في المعرفة العلمية، السلطة، الجاه، القوة. هذا من خلال الطرح النظري العلمي والموضوعي للآراء التي تحددها الظاهرة والممارسات العملية المتعلقة بها من منظور سوسيو-استراتيجي. Abstract: The study aims to determine the strategy of the actor within the system, whether the actor is an individual or a group, according to Michel Crozier, each individual in the organization has a margin of freedom that he exploits to achieve his goals within the goals system. The actor does not always seek to maximize his position and role within the organization, but rather maintains it and changes his work strategies without prejudice to the official rules of the system. Within the system, and in order to achieve these goals, during this study, it will be based on an analytical reading according to the approach of strategic analysis in analyzing the strategic actions of the actor within the system, The research concluded with a number of results that revolve mainly around: First: The strategic actions of the actor within the system are determined by the totality of alliances, contradictions, negotiation and the process of cooperation as well. Second: The cognitive sources of the strategic actor are determined by his position and role in the system, which are scientific knowledge, authority, prestige, and power. This is through the scientific and objective theoretical presentation of opinions determined by the phenomenon and the practical practices related to it from a socio-strategic perspective.Item القيم في الإشهار من الكم إلى الكيف(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) زياد, إسماعيل; بن بوزيان, عبد الرحيميرصد هذا المقال التغييرات التاريخية القيمية التي طرأت على الإشهار منذ بروزه بقوة مع الثورة الصناعية في أوروبا الغربية والولايات المتحدة الأمريكية، التي كانت تنظر في البداية إلى الإشهار كقيمة اقتصادية تجارية ، لكن مع الأزمة الاقتصادية سنة 1929 استندت قيم الإشهار على المعطيات النفسية والسوسيوثقافية للمستهلك التي كان هدفها تكوين صورة ذهنية إيجابية للمستهلك عن الشركات الكبرى هذا من جهة، ومن جهة أخرى امتلاك النسق الإشهاري المستند على الصورة قدرة على تحويل القيم النفسية والسوسيوثقافية إلى قيم اقتصادية بحكم أن نوع التبادل في الإشهار يكون مدفوعا بالفائدة الاقتصادية. Abstract: This article monitors the historical value changes that have occurred in advertising since its emergence strongly with the industrial revolution in Western Europe and the United States of America, which initially looked at advertising as a commercial economic value, but with the economic crisis in 1929, advertising values were based on psychological and sociocultural data OF the consumer that was Its goal is to create a positive mental image of the consumer about this big company on the one hand, and on the other hand, the advertising format based on the image has the ability to transform psychological and sociocultural values into economic values by virtue of the fact that the type of exchange in advertising is driven by economic interestItem المهن والحرف في الأحياء الهامشية كضابط للسلوك الانحرافي لدى الشباب(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) صالحي, الحسين; غزالى, عادلملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة, دور العمل الغير منظم (المهن والحرف) في الأحياء السكنية الهامشية ودورها في القضاء على الآفات الاجتماعية لدى الشباب, حيث قمنا بهذه الدراسة النظرية الهدف منها إعطاء قراءة واضحة لأهم الأسباب المؤدية الى السلوك الانحرافي لدى الشباب في الأحياء السكنية الهامشية ودور المهن والحرف في ضبط السلوك الانحرافي للشباب, وسوف تعتمد الدراسة على استخدام المنهج الوصفي التحليلي لوصف الظاهرة المدروسة, أما المقاربة النظرية فستعتمد الدراسة على مقاربة النظرية الإيكولوجية ونظرية النوافذ المهمشة. Abstract: This study aims to know the role of unorganized work (professions and crafts) in marginal residential neighborhoods and their role in eliminating social pests among young people. Professions and crafts in controlling the deviant behavior of youth, and the study will depend on the use of the descriptive analytical approach to describe the phenomenon studied, while the theoretical approach will depend on the approach of the ecological theory and the theory of marginalized windows.Item الموهوبين من منظور بيونفسي اجتماعي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) غدايفي, هند; سالم, يعقوب; حميدي, شروقملخص: يوصف الموهوبون بالذكاء والقدرات العالية و النجاح التعليمي و المهني، ومع ذلك، لا يعرف الكثير عن الصعوبات التي يواجهها هؤلاء الموهوبون. على وجه التحديد، حيث لديهم قدرة فكرية عالية (الدماغ المفرط) و استثارة مفرطة في مجالات مختلفة قد تعرضهم لاضطرابات نفسية معينة و أخرى اجتماعية، علاوة على حالات فسيولوجية تنطوي عليها أمراض نتيجة استجابات مناعية والتهابات متغيرة . الأطفال الموهوبين لديهم احتياجات عاطفية واجتماعية مختلفة مقارنة بأقرانهم ذوي الذكاء العادي، لأنهم عرضة لعواقب نفسية وفسيولوجية بسبب التفاعل المفرط للجهاز العصبي المركزي. فهم بأمس الحاجة للتنمية الاجتماعية والدعم الاجتماعي لتحسين من إدراكهم وتحقيق ذواتهم ليصبحوا بالغين أصحاء في الجانب البيولوجي النفسي الاجتماعي . Abstract: Gifted people are described as intelligent, highly capable, and educationally and professionally successful, however, not much is known about the difficulties these gifted face. Specifically, where they have a high intellectual capacity (hyper brain) and excessive excitability in different areas may expose them to certain psychological and other social disorders, as well as physiological states involved in diseases as a result of altered immune and inflammatory .responses Gifted children have different emotional and social needs compared to their peers of normal intelligence, because they .are vulnerable to psychological and physiological consequences due to an overreactivity of the central nervous system They are in dire need of social development and social support to improve their awareness and self-actualization to become healthy adults in the biological, psychosocial aspect.