JSSR_Vol 10 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://archives.univ-eloued.dz/handle/123456789/26234
Browse
Browsing JSSR_Vol 10 N 01 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 34
- Results Per Page
- Sort Options
Item الأنماط القيادية وأثرها على الولاء التنظيمي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-01) غربي, عبداللطيف; ضيف, الأزهرملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على النمط القيادي السائد بمديرية التجارة بالوادي وعلاقته بالولاء التنظيمي من وجهة العاملين فيها . وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي لاستخلاص النتائج وتجميع البيانات وتحليلها .وتم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات . وتم اختيار العينة بطريقة عشوائية وعددها 45 موظف أي بنسبة 20 % من مجتمع الدراسة وقد خلصت الدراسة الى أن النمط القيادي السائد في المديرية هو النمط الأوتوقراطي والذي كان له أثر واضح على مستوى الولاء التنظيمي لدى العاملين لديها . Abstract: This study aimed to identify the prevailing leadership style in the Directorate of Commerce in the eloued and its relationship to organizational loyalty from the point of view of its employees. The researcher used the descriptive approach and The questionnaire was used as a tool for data collection. The sample was randomly selected and numbered 45 employees, or 20% of the study community. The study concluded that the dominant leadership style in the directorate is the autocratic style, which had a clear impact on the level of organizational loyalty among its employeesItem إشكالية التطور التاريخي للمجال العام(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) عريق, لطيفةتهدف الدراسة الحالية لمحاولة التعرف عن مراحل التطور التاريخي للمجال العام، فتم التطرق إلى كل من مفهوم المجال العام وأهم خصائصه ووظائفه، وكذا الفرق بين المجال العام والمجال الخاص، وأخيرا المراحل التاريخية التي مر بها المجال العام حسب هابرماس. وقد تبين أن المجال العام في بدايته تكون من خلال تجمع الناس في المقاهي والصالونات لمناقشة القضايا والمواضيع التي تهمهم التي كانت في البداية مرتبطة بالمواضيع الأدبية ثم تحولت تدريجيا للمواضيع السياسية، وكان يشترط في هؤلاء الناس أن يكونوا من طبقة برجوازية مثقفة، لكن مع التحولات التي مست الافراد والمجتمعات مع مرور الزمن أصبح يشارك في المجال العام جميع الأفراد وذلك لمناقشة ما يمسهم من قضايا. Abstract: The current study aims to identify the stages of the historical development of the public sphere. The concept of the public sphere and its most important characteristics and functions were addressed, as well as the difference between the public sphere and the private sphere, and finally the historical stages that the public sphere went through. The emergence of the public sphere was linked to the educated bourgeoisie, through the literary salons that were set up in their homes. At first, discussions were about literary and social issues, then turned to discussing political issues. Then the discussion moved from these salons to cafes and public places, but these discussions remained linked to the educated class, from the male category to the exclusion of females. But with the transformations that affected individuals and societies over time, all individuals became involved in the public sphere in order to discuss the issues that affect them. With the increasing participation of some passive and educated parties in the discussions and dialogues that take place within this field, as well as due to governments’ control of the various media and directing them, the public sphere collapsed, but the emergence of the Internet revived it.Item المهن والحرف في الأحياء الهامشية كضابط للسلوك الانحرافي لدى الشباب(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) صالحي, الحسين; غزالى, عادلملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة, دور العمل الغير منظم (المهن والحرف) في الأحياء السكنية الهامشية ودورها في القضاء على الآفات الاجتماعية لدى الشباب, حيث قمنا بهذه الدراسة النظرية الهدف منها إعطاء قراءة واضحة لأهم الأسباب المؤدية الى السلوك الانحرافي لدى الشباب في الأحياء السكنية الهامشية ودور المهن والحرف في ضبط السلوك الانحرافي للشباب, وسوف تعتمد الدراسة على استخدام المنهج الوصفي التحليلي لوصف الظاهرة المدروسة, أما المقاربة النظرية فستعتمد الدراسة على مقاربة النظرية الإيكولوجية ونظرية النوافذ المهمشة. Abstract: This study aims to know the role of unorganized work (professions and crafts) in marginal residential neighborhoods and their role in eliminating social pests among young people. Professions and crafts in controlling the deviant behavior of youth, and the study will depend on the use of the descriptive analytical approach to describe the phenomenon studied, while the theoretical approach will depend on the approach of the ecological theory and the theory of marginalized windows.Item تحولات مهنة الإعلام والمهارات المستهدفة في التكوين في الجزائر(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) بولوداني, سهامملخص: تطرح الممارسة الإعلامية، في ظل التوسع الهائل الذي تشهده المهنة وتقنياتها، إشكاليات عديدة مردها الأساسي؛ المهام الكبيرة والخطيرة الموكلة إلى الإعلاميين والثقة التي يحظون بها من طرف أعضاء المجتمع في تحقيق مصالحه وأهدافه. وتتعلق أهم هذه الإشكاليات بالطابع المبهم لهوية الإعلامي والمهارات التي يجب أن يتمتع بها. ضمن هذا السياق، يهدف هذا البحث إلى تحديد وتقييم المهارات التي يكتسبها طلبة الإعلام في الجزائر، في التكوين العالي، من خلال دراسة ميدانية على برامج التكوين الموجهة هم وتجاوبهم مع هذه البرامج، وتوصلت الدراسة إلى وضع تصورات حول طبيعة التكوين الإعلامي الأكاديمي في الجزائر. Abstract: Professional media play the role of guarantors of the public interest. Society must ensure that journalists have the necessary skills to collect and interpret and transmit information as objectively as possible. The purpose of this communication is to define the skills required of journalism students at the Algerian University, represented by a sample of the University of Annaba as part of practical study, to address the subject of the intellectual and practical level of said future journalists. The study was able to raise important findings on the academic training of journalists in Algeria.Item التدفق النفسي لدى المصورين الفوتوغرافيين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) قرنينة, سعاد; فرحات, أحمدتهدف هذه الورقة البحثية لدراسة مستوى التدفق النفسي لدى المصورين الفوتوغرافيين و طبيعة الفروق بينهم التي تعزى لمتغيرات الجنس ووصفة المصور( المصورين الفوتوغرافيين الحرفيين والهواة)، وتم تطبيق مقياس التدفق لأمال إباظه ( 2011) حيث طبقت أداة الدراسة على العينة مكونة من 99 مصور و مصورة، وإختيرت بطريقة عشوائية في مواقع التواصل الإجتماعي متكونة من 70 مصور و 29 مصورة حيث تم إستخذام المنهج الوصفي التحليلي لأنه أنسب لمجال دراستنا وتوصلنا في هذه الورقة البحثية إلى النتائج التالية : 1 / يتميز أغلبية المصورين الفوتوغرافيين بمستوى تدفق نفسي مرتفع ـ 2 / لا توجد فروق دالة احصائيا عند مستوى الدلالة ( ) بين الذكور والاناث من المصورين الفوتوغرافيين على مقياس التدفق النفسي. 3/ لا توجد فروق دالة احصائيـــــــــــــــــا عند مستوى الدلالة ( ) بين المصورين الفوتوغرافيين الحــــــــــــــــرفيين والمصورين الفوتوغرافيين الهواة على مقياس التدفق النفسي.Abstract: This research papier aims to study the level of psychological flow among photographers, as well the nature of the differences between them, taking into account the variables of gender and if they Characteristics photographers (professional or amateur photographers). The psychological flow by Amel Abaza (2011) was applied to a sample consisting of (70 male, 29 female) photographers. the analysis descriptive approach was used as it is most appropriate for our study, the following results were found in this research papier: 1 the majority of photographers are distinguished by a high level of psychological flow. 2/ there are no statically significant differences at 0.05 between males and Females on the psychological flow scale. 3/ there are no statistically significant differences at 0.05 between professional and amateur photographers on the psychological flow scale.Item طرائق التحليل الاجتماعي للبيانات(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) وشنان, حكيمةملخص: يندرج موضوع هذا المقال ضمن الدراسات المنهجية، يصدر عن أهمية التحليل الاجتماعي كخطوة تمتلك وجاهة خاصة في البحث الاجتماعي، فبدونها تصبح الحقائق التي يتوصل إليها الباحث لا ثراء فيها ولا جدوى من ورائها، رغم أن الانضباط العلمي بحد ذاته يتطلب أحيانا نوعا من المرونة. و هدف هذه المساهمة هو فحص ومناقشة أبعاد هذا الموضوع في سياقين أساسيين، نطرح في السياق الأول إشكالات التحليل الاجتماعي متمحورة حول أنواعه، ونحاول في السياق الثاني تقديم تصورات إجرائية من أجل تحديد نوع التحليل والتفسير الملائمين للبيانات حتى يحسن الاختيار. Abstract: the topic of this article is part of systematic studies. It is issued on the importance of the social analysis as a step that possesses special relevance in the social research, without it the facts are reached by the researcher, it will not be research and unless, despite the scientific discipline itself, it sometimes requires some kind of flexibility. The aim of this contribution is to examine and discuss the dimensions of this topic in two main contexts ; the first one, we present the problems of social analysis centered on its types, and try to provide procedural perceptions in the second context in order to determine the type of analysis and appropriate interpretation of the data in order to improve selection.Item تقييم استراتيجيات الفهم الشفهي لدى المتخلفين ذهنيا بدرجة بسيطة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) قالى, جنات; جعلاب, محمد الصالحهدفت الدراسة إلى تقييم استراتيجيات الفهم الشفوي عند المتخلفين ذهنيا (درجة بسيطة) ،حيث استخدمت الدراسة منهج دراسة حالة على فئة قواهما 05 أطفال يعانون من تخلف ذهني درجة خفيفة ،تم اختيارهم بطريقة قصدية وذلك باستعمال نتائج اختبار الذكاء لكولومبيا الذي طبق على هذه الفئة من الأطفال من طرف المختص النفسي الخاص بالمركز النفسي البيداغوجي، كما طبقنا اختبار O52 وخلصت نتائج الدراسة إلى :كلما انتقلنا من استراتيجية بسيطة إلى الأكثر منها تعقيدا تقل نسبة الإجابات الصحيحة مما يدل على انخفاض في مستوى القدرات العقلية . Abstract: The study aimed at evaluating oral comprehension strategies for mentally retarded people (slight degree). The study used a case study method on a group of 05 children suffering from mild mental retardation, they were chosen intentionally, using the results of the Columbia IQ test, which was applied to this group of The children were appointed by the psychiatrist of the Pedagogical Medical Center, and we also applied the O52 test, and the results of the study concluded that: The more we move from a simple strategy to a more complex one, the lower the percentage of correct answers, which indicates a decrease in the level of mental abilities.Item التعليم و التنشئة السياسية قراءة تحليلية في كتاب التربية المدنية الثالثة ابتدائي من التعليم الابتدائي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) بن عيسى, رابحملخص: يعد التعليم الأداة التي يستخدمها أي مجتمع من المجتمعات لنقل ثقافته و إيديولوجيته لأبنائه، وتنشئتهم التنشئة الاجتماعية و الثقافية و السياسية الصحيحة، و تعد الأخيرة من الغايات التي تصبوا كل دولة من الدول لترسيخها و تكريسها في مواطنيها، من خلال تنمية الوعي السياسي لديهم، ونشر ثقافة الديمقراطية و مقوماتها في أوساطهم، و خلق مناخ للحرية و الانفتاح و إبداء الرأي و فتح المجال للمشاركات السياسية أمام الجميع، و لا يتأتى ذلك إلا من خلال التعليم. من هنا حاولنا في مقالنا هذا الوقوف على العلاقة بين التعليم و التنشئة السياسية و مدى مساهمته في نقلها و ترسيخها في الناشئة من خلال قراءة تحليلية لكتاب التربية المدنية للسنة الثالثة ابتدائي. Abstract: Education is the tool used by any society to transmit its culture and ideology to its children and to bring them up to the correct social, cultural and political upbringing. The latter is one of the goals of each State to consolidate and inculcate in its citizens through the development of their political awareness and the dissemination of a culture of democracy and its components among them, and creating a climate of freedom, openness, voice and political participation for all is possible only through education. . In this essay, we tried to determine the relationship between education and political upbringing and the extent to which it contributed to its transmission andItem التشويهات المعرفية لدى المعاقين المتمدرسين(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) عوادي, الحادة; زواري أحمد, خليفةتهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى التشويهات المعرفية لدى المعاقين المتمدرسين، والتعرف على الفروق في التشويهات المعرفية التي تعزى إلى الجنس (ذكور/ اناث)، ونوع الاعاقة (بصرية، سمعية، حركية). ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعنا المنهج الوصفي الاستكشافي، ولجمع بيانات الدراسة طبقنا مقياس التشويهات المعرفية لدي أوليفيرا ترجمة عيسى ابراهيم تواتي، على عينة قوامها (81) معاق تم اختيارها بطريقة قصدية، ومن خلال تطبيق البرنامج الاحصائي لمعالجة فرضيات الدراسة التي أسفرت على النتائج التالية: - يتميز أغلبية المعاقين المتمدرسين بمستوى تشويهات معرفية منخفض. - لا توجد فروق دالة احصائيا بين الذكور والاناث من المعاقين المتمدرسين على مقياس التشويهات المعرفية. -لا توجد فروق دالة احصائيا بين المعاقين المتمدرسين على مقياس التشويهات المعرفية تعزى لنوع الاعاقة (بصرية/ سمعية/ حركية). Abstract: The current study aimed to reveal the level of cognitive distortions for disabled and educated persons as well as to identify the differences of cognitive distortions across gender(male/ female), and the type of disability(visual, auditory and motor). A descriptive exploratory approach was used in order to achieve the goals of the study along with the De Olivera scale translated by Issa Ibrahim Touati which was distributed to a purposive sample of (81) disabled person. The analysis of the hypotheses of the study using the SPSS package resulted in the following findings: - The majority of disabled and educated persons had a low level of cognitive distortions. - There were no statistically significant differences in the level of cognitive distortions between males and females. - There were no statistically significant differences in the level of cognitive distortions between the different type of disability(visual/ audio/ motor).Item واقع علم الاجتماع في الوطن العربي بين أزمة التبعية.. وأفاق الاستقلالية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) الذهبي, إبراهيمملخص : تشهد النظرية الاجتماعية في العالم و الوطن العربي كثير من التحليلات و التطبيقات في اطر المجتمعات و عبر محاور التاريخ ولعل النظرية من حيث إسنادها إلى النظريات الغربية في تخصص علم الاجتماع 3حالت دون ان نجعلها ممارسة في بيئتها و أسس مجتمعاتها التي لا تراعي في الوطن العربي كثيرا من مقومات الهوية العربية و الدين و العادات و التقاليد و سبل العيش و كذا موازين المجتمع وفق الأنظمة التي تحكم أنساقه لنعرج خلال هذا المقال على النظرية الاجتماعية عموما في الغرب و النظرية في إسقاطاتها و النظرية في آفاقها المعرفية التي تنبعث من صميم المجتمع العربي . Abstract Social theory in the world and the Arab world witnesses a lot of analyzes and applications in the frameworks of societies and across the axes of history. Perhaps the theory in terms of its attribution to Western theories in the field of sociology 3 prevented us from making it a practice in its environment and the foundations of its societies that do not take into account in the Arab world Many of the components of Arab identity, religion, customs, traditions, ways of living, as well as the scales of society according to the systems that govern its systems. Let us glimpse during this article on social theory in general in the West, the theory in its projections, and the theory in its cognitive horizons that emanate from the core of Arab societyItem الموهوبين من منظور بيونفسي اجتماعي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) غدايفي, هند; سالم, يعقوب; حميدي, شروقملخص: يوصف الموهوبون بالذكاء والقدرات العالية و النجاح التعليمي و المهني، ومع ذلك، لا يعرف الكثير عن الصعوبات التي يواجهها هؤلاء الموهوبون. على وجه التحديد، حيث لديهم قدرة فكرية عالية (الدماغ المفرط) و استثارة مفرطة في مجالات مختلفة قد تعرضهم لاضطرابات نفسية معينة و أخرى اجتماعية، علاوة على حالات فسيولوجية تنطوي عليها أمراض نتيجة استجابات مناعية والتهابات متغيرة . الأطفال الموهوبين لديهم احتياجات عاطفية واجتماعية مختلفة مقارنة بأقرانهم ذوي الذكاء العادي، لأنهم عرضة لعواقب نفسية وفسيولوجية بسبب التفاعل المفرط للجهاز العصبي المركزي. فهم بأمس الحاجة للتنمية الاجتماعية والدعم الاجتماعي لتحسين من إدراكهم وتحقيق ذواتهم ليصبحوا بالغين أصحاء في الجانب البيولوجي النفسي الاجتماعي . Abstract: Gifted people are described as intelligent, highly capable, and educationally and professionally successful, however, not much is known about the difficulties these gifted face. Specifically, where they have a high intellectual capacity (hyper brain) and excessive excitability in different areas may expose them to certain psychological and other social disorders, as well as physiological states involved in diseases as a result of altered immune and inflammatory .responses Gifted children have different emotional and social needs compared to their peers of normal intelligence, because they .are vulnerable to psychological and physiological consequences due to an overreactivity of the central nervous system They are in dire need of social development and social support to improve their awareness and self-actualization to become healthy adults in the biological, psychosocial aspect.Item الزواج في المجتمع الجزائري بين الحتمية الاجتماعية والاختيار الاستراتيجي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) الأسود, فطيمة; بن عيسى, محمد المهديمن خلال الدراسة الميدانية التي قمنا بانجازها خلال السنوات الجارية، والمعنونة بـ: (الحراك الاجتماعي وتمثلات الزواج في الجزائر). تبين لنا أن الزواج في المجتمع الجزائري قد شهد ديناميكية بارزة ارتبطت بالتغيرات والتحولات التي شهدتها العائلة الجزائرية مؤخرا، مما أدى إلى التغير في منظومة القيم وتمثلات الزواج للأفراد، من خلال الصراع القائم بين الحتمية الاجتماعية لإعادة الإنتاج البيولوجي للعائلة والخيار الفرداني الاستراتيجي المتمثل في إنتاج مشروع أسري، مرتبط في الأغلب بتمثلات فردية تحمل قيم خاصة متوافقة مع متطلبات الوضع الاجتماعي للأفراد، ومغايرة لتمثلات مجالهم الاجتماعي الأصلي (العائلة). وهذا ما سنوضحه في هذا المقال. Abstract: Through the field study that we have completed during the current years, entitled: (Social Mobility and Representations of Marriage in Algeria). We found that marriage in the Algerian society has witnessed a prominent dynamism associated with the changes and transformations recently witnessed by the Algerian family. This fact led to a change in the system of values and representations of marriage for individuals, through the conflict between the social imperative of biological reproduction of the family and the individual strategic choice represented in the production of a family project. Indeed, this project is associated with individual representations bearing special values compatible with the requirements of the social status of individuals, and different from the representations of their original social field (the family). This is what we will explain in this article.Item القيم في الإشهار من الكم إلى الكيف(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) زياد, إسماعيل; بن بوزيان, عبد الرحيميرصد هذا المقال التغييرات التاريخية القيمية التي طرأت على الإشهار منذ بروزه بقوة مع الثورة الصناعية في أوروبا الغربية والولايات المتحدة الأمريكية، التي كانت تنظر في البداية إلى الإشهار كقيمة اقتصادية تجارية ، لكن مع الأزمة الاقتصادية سنة 1929 استندت قيم الإشهار على المعطيات النفسية والسوسيوثقافية للمستهلك التي كان هدفها تكوين صورة ذهنية إيجابية للمستهلك عن الشركات الكبرى هذا من جهة، ومن جهة أخرى امتلاك النسق الإشهاري المستند على الصورة قدرة على تحويل القيم النفسية والسوسيوثقافية إلى قيم اقتصادية بحكم أن نوع التبادل في الإشهار يكون مدفوعا بالفائدة الاقتصادية. Abstract: This article monitors the historical value changes that have occurred in advertising since its emergence strongly with the industrial revolution in Western Europe and the United States of America, which initially looked at advertising as a commercial economic value, but with the economic crisis in 1929, advertising values were based on psychological and sociocultural data OF the consumer that was Its goal is to create a positive mental image of the consumer about this big company on the one hand, and on the other hand, the advertising format based on the image has the ability to transform psychological and sociocultural values into economic values by virtue of the fact that the type of exchange in advertising is driven by economic interestItem الأدوار الاجتماعية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) جلول, أحمدتهدف هذه الورقة إلى تسليط الضوء على أحد أهم المفاهيم الاجتماعية، والذي من خلاله نستطيع التعرف وفهم الأفراد والجماعات في المجتمعات المختلفة، إذ جاءت هذه الورقة لتناول مفهوم الدور لدى الأفراد والجماعات، من خلال عرض أهم التعريفات التي تطرقت إلى هذا المفهوم، وكذا عرص طبيعة العلاقة بين الدور والمكانة الاجتماعية نظرا لعلاقة التأثير والتأثر بينهما، كما تطرقت هذه الورقة أيضا إلى الدور في التنظيمات المكونة للمجتمع والذي تحدده مجموعة من الواجبات والحقوق وفق التنظيم الذي ينتمي إليه الفرد أو الجماعة، كما سنعرض من خلال هذه الورقة أهم النظريات التي فسرت الدور وفق الاتجاهات الثلاث الأساسية (الاتجاه النفسي، الاتجاه الاجتماعي، الاتجاه النفسي الاجتماعي)، وكذا عرض لأختلاف الأدوار وأهم تصنيفاتها وكيفية أداء الأفراد لأدوارهم، وأخيرا سنتطرق صراع الأدوار الذي يكون مصير كل فرد عند ممارسة حياته اليومية وكيفية إدارة هذا الصراع حتى نتمكن من تحقيق الاستقرار والتكيف الاجتماعي للأفراد والجماعات على حد سواء. Abstract: This article aims to shed light on one of the most important social concepts, which is Through it we can identify and understand individuals and groups in different societies Where this article came to address the concept of the role of individuals and groups, presenting the most important definitions that have touched on this concept, and also to present the nature of the relationship between role and social status due to the relationship of influence and vulnerability between them, this article has also discussed the role in the organizations that make up the community, which is determined by a set of duties and rights depending on the organization to which the individual or group belongs. Also, through this article, we have discussed the presentation of the most important theories that explain the role according to the three basic directions (psychological intention, social intention, and psychosocial intention), as well as a presentation of the different roles and their most important classifications and how individuals fulfill their roles, and finally we will discuss the role conflict which is the fate of each individual when practicing their daily life and how to manage this conflict so that we can achieve stability and social adjustment for individuals and groups.Item Comment évaluer Les Troubles Psychologiques(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) Bouzid Baa, SalihaThe dementia of Alzheimer's disease is characterized by the occurrence of cognitive disorders and noncognitive affective and behavioral symptoms that affect the daily life of the patient and those around him. This article aims to present briefly the most commonly used tools to assess psychological and cognitive pathologies in subjects with Alzheimer's disease that can be used in psychological counseling and especially gerontological.Résumé : La démence de la maladie d'Alzheimer est caractérisée par la survenue de troubles cognitifs et de symptômes non-cognitifs affectifs et comportementaux qui ont des répercussions sur la vie quotidienne du patient et sur son entourage. Cet article a pour objectif de présenter de façon succincte les outils les plus couramment utilisés pour évaluer les pathologies psychologiques et cognitives chez les sujets atteints de la maladie d’Alzheimer qui pourront être utilisés en consultation psychologique et surtout gérontologiqueItem فعالية تطبيق بعض استراتيجيات نظرية الحل الابتكاري للمشكلات (تريز) في تنمية التفكير الابتكاري(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) العمري, واضحملخص: هدفت هذه الدراسة التعرف على فعالية تطبيق بعض استراتيجيات نظرية الحل الابتكاري للمشكلات "تريز للباحث الروسي هنري ألتشلر في تنمية التفكير الابتكاري لدى متربصي التكوين المهني، وقد تمثلت هذه الاستراتيجيات في: استراتيجية العمل التمهيدي المضاد، استراتيجية التغذية الراجعة و استراتيجية العمل القبلي/التمهيدي. ولتحقيق هدف الدراسة تم تطبيق اختبار القدة على التفكير الابتكاري للسيد خير الله على عينة من المتربصين تتكون من 26 متربصا. وأظهرت نتائج التحليل الإحصائي عن طريق اختبار تى للفروق بين المتوسطات وجود فروق بين متوسط أداء المتربصين في الاختبار القبلي قبل تعرّضهم لاستراتيجيات نظرية تريز، وأداءهم في الاختبار البعدي بعد إخضاعهم للاسترتيجيات وذلك على مقياس التفكير الابتكاري للسيد خير الله ومكوناته: الطلاقة، الأصالة، المرونة. وقد كانت هذه الفروق دالّة إحصائيا عند مستوى دلالة 0.05، كما بينت كذلك نتائج التحليل، بعد تطبيق معادلة بلاك أنّ درجة التأثير كان متوسطة.Item واقع التربية الإعلامية في المؤسسات المسجدية الجزائرية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) دراحي, السعيدتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع التربية الإعلامية في المؤسسات المسجدية الجزائرية، وذلك من خلال دراسة ميدانية أجريت على عينة من الأئمة الذين يشرفون على عدد من مساجد ولاية قسنطينة، وتندرج ضمن الدراسات الوصفية والتي استخدمنا فيها المنهج المسحي. ولغرض جمع البيانات المطلوبة، فقد وضعنا استمارة استبيان إلكترونية تم توزيعها على 50 مفردة من المبحوثين. وتوصلت الدراسة إلى جملة من النتائج، من أهمها: يمتلك المبحوثون حسابات على مواقع التواصل الاجتماعي يتصدرها الفيسبوك بنسبة 100%، كما أن مشاركة هؤلاء وإسهام المؤسسات المسجدية في التوعية بأهمية التربية الإعلامية تعد ضعيفة مقارنة بالتحديات التي تفرضها وسائل الاتصال الحديثة وتكنولوجياتها، ويقترح المبحوثون تكثيف الدورات التكوينية لصالح الأئمة في موضوع التربية الإعلامية لاستدراك هذا الخلل. الكلمات المفتاحية: التربية الإعلامية، المؤسسات المسجدية، تكنولوجيا الإعلام والاتصال الجديدة. Abstract: This study aims to learn about the reality of media education in Algerian mosque institutions، through a field study conducted on a sample of imams who supervise a number of mosques in Constantine state، and is included in the descriptive studies in which we used the survey method. For the purpose of collecting the required data، we have developed an electronic questionnaire form that has been distributed to 50 individual respondents. The study found a number of results، the most important of which: the surveyors have accounts on social media sites led by Facebook by 100%، and the participation of these and the contribution of mosque institutions in raising awareness of the importance of media education is weak compared to the challenges posed by modern means of communication and its technologies، and the suggests that the converts intensify training courses for imams in the subject of media education to address this imbalanceItem تقدير الذات وعلاقته بتصور المشروع الدراسي والمهني لدى المتفوقين دراسيا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) طالبي, سهام; بشلاغم, يحيىAbstract: The study aims to reveal the nature of the relationship between self-esteem and the perception of the academic and professional project of the academically distinguished student, in addition to revealing the differences in self-esteem and the perception of the project according to gender. . A self-esteem questionnaire and a study and professional project perception questionnaire prepared by researcher were distributed to the sample as a basic tool for the study, and some statistical methods were used to analyze the results. The most important results of the studyare: 1. There is a statistically significant correlation between self-esteem and the perception of the academic and professional project. 2. There are no statistically significant differences in the self-esteem of the outstanding student due to the gender variable. 3. There are no statistically significant differences in the perception of the academic and professional project of the outstanding student due to the gender variable. ملخص: تهدف الدراسة الى الكشف عن طبيعة العلاقة التي تربط تقدير الذات وتصور المشروع الدراسي والمهني لدى التلميذ المتميز دراسيا، إضافة إلى الكشف عن الفروق في تقدير الذات وتصور المشروع باختلاف الجنس، طبقت الدراسة على عينة قصدية قوامها 34 تلميذا وتلميذة من مرحلة التعليم المتوسط. وتم توزيع على أفراد العينة استبيان تقدير الذات واستبيان تصور المشروع الدراسي والمهني المعد من طرف الباحثة كأداة أساسية للدراسة، كما تم الاستعانة لتحليل النتائج المستخلصة ببعض الأساليب الإحصائية. وأهم ما أسفرت عنه الدراسة من نتائج: • توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين تقدير الذات وتصور المشروع الدراسي والمهني. • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير الذات لدى التلميذ المتميز في تقدير الذات تعزى لمتغير الجنس. • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تصور المشروع الدراسي والمهني لدى التلميذ المتميز في تقدير الذات تعزى لمتغير الجنس.Item تحديد الاحتياجــات التدريبيــة في تنمية المهــارات الإشرافيــة لدى مشرفي مؤسسة صناعية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) طهراوي, أحمد; شنين, فاتح الدينيشهد الواقع الإشرافي اليوم كثير من الغموض سواء من الجانب التطبيقي العملي أو النظري المعرفي، وخاصة في المؤسسات الصناعية، نتج عنها تحديات عديدة وخاصة في مجال العمل، ولكي نتخطى هذه التحديات لابد من التركيز على المشرف الذي يسير ويوجه عمل المرؤوسين وينسق جهودهم مراعيا حاجاتهم، إن القيام بهذه الوظائف يتطلب برنامج تدريبي لتنمية للمهارات الإشرافية الخاصة باحتياجات المشرف، كمعرفة أنماط الأفراد ومتطلبات العمل وتنمية القدرات و المهارات التواصل.....الخ، ولإنجاح هذا البرنامج التدريبي في المؤسسة نقترح تحديد الاحتياجات التدريبية في تنمية المهارات الإشرافية للمشرف. Abstract: The supervisory reality today is witnessing a lot of ambiguity, whether from the practical, practical or theoretical cognitive side, especially in industrial establishments, which resulted in many challenges, especially in the field of work. Doing these functions requires a training program for the development of supervisory skills related to the supervisor’s needs, such as knowing the types of individuals, work requirements, capacity development and communication skills ...etc. For the success of this training program in the institution, we suggest identifying training needs in developing supervisory skills for the supervisor.Item التربية على المواطنة في منهاج التربية المدنية في الجزائر في ظل تكنولوجيا الإعلام والاتصال(جامعة الوادي - University of Eloued, 2022-04) هياق, إبراهيمإن التحولات التكنولوجية الحديثة وتحديدا في مجال الإعلام والإتصال،ساهمت بشكل كبير في تشكل أنماط جديدة من الرؤى والاتجاهات لدى فئات عديدة من المجتمع الشباب واحدا منها،هذا ما يصعب من مهمة النظام التربوي في الجزائر ويجعل منه في مواجهة جبهة قد تكون غير متكافئة من حيث الآليات والتأثير،هذا ما يدفعنا إلى التساؤل حول مدى قدرة النظام التربوي في الجزائر على مجابهة هذه التحديات من خلال مناهجه الدراسية،وما تضمنته من مفاهيم لقيم المواطنة. تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على التحديات التي تواجه شباب الأمة في ظل تكنولوجيا الإعلام والاتصال،وتعزيز ثقافة المواطنة بكل تجلياتها من خلال تحليل المنهاج الدراسي للتربية المدنية للمرحلة .المتوسطة،والوقوف على مضامين المنهاج ومدى استجابتها للتغيرات الحاصلة في مجال الإعلام والاتصال،وتقترح اجراءات لتدعيم التربية على المواطنة في المجال التربوي. Abstract: The Modern technological transformations, especially in the field of Information and Communication Technologies. Have greatly contributed to the formation of new types of visions and trends among many groups in the youth community, and this influence is what makes us question the extent to which the educational system in Algeria is able to face these challenges through its programs, and the concepts it contains of values of citizenship. This study aims to shed light on the challenges facing the nation's youth in the light of information and communication technologies, and to enhance the culture of citizenship in all its manifestations through the analysis of civic education program at the average education level, and determine the contents of the school curriculum and its response to changes in the field of media and communication, and proposes measures to strengthen citizenship education in the educational field.