JALSL_Vol 09 N 01
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/14105
Browse
Browsing JALSL_Vol 09 N 01 by Title
Now showing 1 - 20 of 62
- Results Per Page
- Sort Options
Item أبو عمرو بن العلاء وآراؤه النقدية(University of Eloued جامعة الوادي, 2017-05) ميزاب, اسمهانتهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على بعض المواقف النقدية للعالم اللّغوي والنحوي أبي عمرو بن العلاء، حيث كان مزاجا خاصا، وذهنية خاصة في تاريخ النقد الأدبي، وقد جرّته غيرته على اللغة العربية إلى البحث في مفرداتها وتراكيبها، و أعاريض الشعر فيها بحثا يعتمد على القياس، و وضع القواعد، والموازنات و المقارنات، ولذا فقد خدم نقده العلم، والفن الشعري، وتاريخ الأدب This studyaims to shed light on some of the critical attitudes of the linguistic and grammatical world of Abi Amr Ibn al-Ala, where he had a special mood and a special mentality in the history of literary criticism. , And the development of rules, budgets and comparisons, and therefore served the criticism of science, poetic art, and the history of literature.Item أبو عمرو بن العلاء وآراؤه النقدية(جامعة الوادي - University of Eloued, 2017-03-01) ميزاب, اسمهانتهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على بعض المواقف النقدية للعالم اللّغوي والنحوي أبي عمرو بن العلاء، حيث كان مزاجا خاصا، وذهنية خاصة في تاريخ النقد الأدبي، وقد جرّته غيرته على اللغة العربية إلى البحث في مفرداتها وتراكيبها، و أعاريض الشعر فيها بحثا يعتمد على القياس، و وضع القواعد، والموازنات و المقارنات، ولذا فقد خدم نقده العلم، والفن الشعري، وتاريخ الأدب This study aims to focus on some critical viewpoints of the linguist and grammarian Abi Amrou Ibn Ibn Elalaa, which was a special mentality in the history of literary criticism. His ardor on Arabic language led him to searchin its vocabularies and compositions, in addition to its poetry rythma, relying on mensuration, setting rules, symmetries and comparisons. So, its critisism served science and poetical art in addition to history of literature.Item أثر ظاهرة الإبدال بين لهجة وادي سوف واللهجات العربية القديمة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2017-03-01) عماري, مباركةإنّ اللّهجات العربية الحديثة ومنها الجزائريّة هي عبارة عن فروع متشعبة عن لغة الأصل والمتمثلة في اللغة العربية، إلّا أنّها تحمل في طياتها اختلافات لهجية تجعـــلها تختـــلف من لهجة إلى أخرى، ويظهر ذلك في بعض مستوياتها، لـذا تـــــــهدف هذه الدراسة إلى اكتشاف بعض التغيّرات الصّوتية التي تصيب ألفاظ لــــهجة وادي ســــوف، وذلك نتيجة لتفاعل الأصوات مع بعضها بعض، حيث يظهر على هذه الأصوات سمات وخصائص وهي داخل التركيب قد لا تظهر وهي في حالتها الإفرادية، وتمثلت هذه التغيرات في عدة ظواهر، ولكننا ركزنا على ظاهرة واحدة تمثلت في الإبدال سواء في الصوامت أم في الصوائت، وانطلاقا مما سبق انتهجنا المنهج الوصفي الملائم لطبيعة هذا الموضوع، محاولين تتبع ذلك في بعض اللهجات العربية القديمة لمعرفة مدى الأثر الذي تركته تلك اللهجات القديمة في لهجة المنطقة اليوم، على اعتبارها أقرب اللهجات الجزائرية للفصحى The modern Arabic dialects, including the Algerian women as branches that came out of the original language is the Arabic language, however it carries within it the dialectical differences, that it is different from one dialect to another, What appears in certain levels, it seems that in this investigation aims to discover sound changes that afflict the words of the tone of Oued Souf, following the interaction of votes with the other, when it appears On these votes attributes and characteristics inside the facility may not appear in its unique case, and these cuts were composed in a number of phenomena, but we are focused on one single phenomenon was the substitution either in Consonants or vowels. From the above, we have followed the descriptive approach that suits the nature of this subject, trying to follow it in some ancient Arabic dialects in order to understand the extent of the impact that is left by these dialects in the tone of This region today. By considering it as the closest Algerian dialects to the original Arabic language. Keywords: Tamim accent, Quraish dialect, Bakr toneconsonants, vowels, inclinaisonItem أثر ظاهرة الإبدال بين لهجة وادي سوف واللهجات العربية القديمة(University of Eloued جامعة الوادي, 2017-05) عماري, مباركةإنّ اللّهجات العربية الحديثة ومنها الجزائريّة هي عبارة عن فروع متشعبة عن لغة الأصل والمتمثلة في اللغة العربية، إلّا أنّها تحمل في طياتها اختلافات لهجية تجعـــلها تختـــلف من لهجة إلى أخرى، ويظهر ذلك في بعض مستوياتها، لـذا تـــــــهدف هذه الدراسة إلى اكتشاف بعض التغيّرات الصّوتية التي تصيب ألفاظ لــــهجة وادي ســــوف، وذلك نتيجة لتفاعل الأصوات مع بعضها بعض، حيث يظهر على هذه الأصوات سمات وخصائص وهي داخل التركيب قد لا تظهر وهي في حالتها الإفرادية، وتمثلت هذه التغيرات في عدة ظواهر، ولكننا ركزنا على ظاهرة واحدة تمثلت في الإبدال سواء في الصوامت أم في الصوائت، وانطلاقا مما سبق انتهجنا المنهج الوصفي الملائم لطبيعة هذا الموضوع، محاولين تتبع ذلك في بعض اللهجات العربية القديمة لمعرفة مدى الأثر الذي تركته تلك اللهجات القديمة في لهجة المنطقة اليوم، على اعتبارها أقرب اللهجات الجزائرية للفصحى The modern Arabic dialects, including the Algerian women as branches that came out of the original language is the Arabic language, however it carries within it the dialectical differences, that it is different from one dialect to another, What appears in certain levels, it seems that in this investigation aims to discover sound changes that afflict the words of the tone of Oued Souf, following the interaction of votes with the other, when it appears On these votes attributes and characteristics inside the facility may not appear in its unique case, and these cuts were composed in a number of phenomena, but we are focused on one single phenomenon was the substitution either in Consonants or vowels. From the above, we have followed the descriptive approach that suits the nature of this subject, trying to follow it in some ancient Arabic dialects in order to understand the extent of the impact that is left by these dialects in the tone of This region today. By considering it as the closest Algerian dialects to the original Arabic language.Item البحث في قضايا الراهن وسلطة النموذج الغربي في تحليل الخطاب السردي نماذج لكتب مختارة(University of Eloued جامعة الوادي, 2017-05) حفري, فطيمة الزهرةينشد هذا المقال البحث في قضايا الراهن وسلطة النموذج الغربي في عديد الكتب التي لطالما شكلت مرجعية نقدية و لا سيما تلك التي تأخذ بيد الباحث وتمكنه من شد معول التحليل وفق مقاربات البناء والدلالة خاصة تلك المبثوثة في ثنايا الخطاب السردي . إنّ الحديث عن ضبط آليات المنهج في الممارسة التطبيقية النقدية أصبح أكثر من ضرورة واستجابة لهذا الحديث تأتي هذه الدراسة ضوءا كاشفا ينضاف إلى سلسلة الإيضاحات، حيث أصبح الباحث يلمح شيوع النماذج الغربية في معظم الكتب المرجعية النقدية التي تؤكد على ضرورة التحلي؛ هي قضية تودي بطريقة ما بالباحث إلى مزالق العجلة في الفهم، والإبطاء في استيعاب عديد المناهج وعليه لزاما أن يضطلع الباحث على مفاهيم عربية تشعره بحقيقة ما يجري حوله، واستجابة لهذه المعطيات يفرز المقال عديد النماذج المختارة التي حاولت جاهدة تارة وجادة تارة أخرى استثمار النموذج الغربي في تحليل الخطاب السردي قاعدة له This article seeks to search in the current issues and the authority of the Western model in the many books that have long been critical of reference and especially those that take the researcher, however, and being able to pick strain analysis approaches in accordance with the construction and significance especially those broadcast in the folds of narrative discourse. Talking about adjusting the curriculum mechanisms in Applied critical practice has become more of a necessity and in response to this talk of this study come light revealing figures must be added to a series of clarifications, where he became a researcher hints prevalence of Western models in most books monetary reference which emphasizes the need to be; is the issue of claim somehow scholar to the pitfalls of the wheel in the understanding, and the delay in accommodating many curriculum and therefore obliged to undertake a researcher at the Arab concepts can feel what is going on around him, and in response to these facts secreted article several selected models that tried very hard at times and serious at other times invest the Western model in the analysis of narrative discourse his base.Item البحث في قضايا الراهن وسلطة النموذج الغربي في تحليل الخطاب السردي: نماذج لكتب مختارة(جامعة الوادي - University of Eloued, 2017-03-01) حفري, فاطمة الزهراةينشد هذا المقال البحث في قضايا الراهن وسلطة النموذج الغربي في عديد الكتب التي لطالما شكلت مرجعية نقدية و لا سيما تلك التي تأخذ بيد الباحث وتمكنه من شد معول التحليل وفق مقاربات البناء والدلالة خاصة تلك المبثوثة في ثنايا الخطاب السردي . إنّ الحديث عن ضبط آليات المنهج في الممارسة التطبيقية النقدية أصبح أكثر من ضرورة واستجابة لهذا الحديث تأتي هذه الدراسة ضوءا كاشفا ينضاف إلى سلسلة الإيضاحات، حيث أصبح الباحث يلمح شيوع النماذج الغربية في معظم الكتب المرجعية النقدية التي تؤكد على ضرورة التحلي؛ هي قضية تودي بطريقة ما بالباحث إلى مزالق العجلة في الفهم، والإبطاء في استيعاب عديد المناهج وعليه لزاما أن يضطلع الباحث على مفاهيم عربية تشعره بحقيقة ما يجري حوله، واستجابة لهذه المعطيات يفرز المقال عديد النماذج المختارة التي حاولت جاهدة تارة وجادة تارة أخرى استثمار النموذج الغربي في تحليل الخطاب السردي قاعدة له. This article seeks to search the current issues and the authority of the occidental model in many books that have been made critical reference,especially that one which enable researcher to have a strong analysis concerning structure and semantics, manlyin narrative disc ours. Talking about adjusting the mechanisms in the applied critical practice has become more than a necessity . Hence, this study comes as a further light beside a series of clarifications, where we a researcher hints prevalence of occidental models in most basic books of critics which emphasize…………it is an issue leads to misunderstanding when dealing with occidental approaches, so a research has to have arab concepts that could lead him to feel what is going on around him. For this purpose this article gives several selected models that tried benefit from the occidentalexamplein the analysis of narrative discourseItem البديع في الأسلوبيات نحو قراءة أسلوبية لفنون البديع(University of Eloued جامعة الوادي, 2017-05) قرفي, السعيد; موساوي, أحمديتجه هذا البحث في دراسة البديع وفنونه وجهة أسلوبية ، وهي وجهة مغايرة لما دأبت عليه البلاغة القديمة من منطلق أن فنون البديع هي إمكانات لغوية توفرها اللغة لتضعها في يد الأديب الماهر، يشكلها تشكيلا أسلوبيا يلبي غاية التجربة الفنية عنده . لذلك لا تعدو أن تكون هذه الدراسة سوى قراءة مغايرة لفنون البديع وفقا لاعتبارات منهجية ومستجدات الدراسات اللغوية المعاصرة ، وكذا النظريات الأدبية الجديدة Relying on stylistics , this research aims studying figures of speech as a set of linguistic devices that enable a novelist to broaden his artistic experience. Actually , this research is a different interpretation of figures of speech that takes into consideration the methodological parameters , the finding of modern linguistic studies , and the literary theoriesItem البديع في الأسلوبيات: نحو قراءة أسلوبية لفنون البديع(جامعة الوادي - University of Eloued, 2017-03-01) قرفي, السعيديتجه هذا البحث في دراسة البديع وفنونه وجهة أسلوبية ، وهي وجهة مغايرة لما دأبت عليه البلاغة القديمة من منطلق أن فنون البديع هي إمكانات لغوية توفرها اللغة لتضعها في يد الأديب الماهر، يشكلها تشكيلا أسلوبيا يلبي غاية التجربة الفنية عنده . لذلك لا تعدو أن تكون هذه الدراسة سوى قراءة مغايرة لفنون البديع وفقا لاعتبارات منهجية ومستجدات الدراسات اللغوية المعاصرة ، وكذا النظريات الأدبية الجديدة this research aims to study the art of "Al badii" in addition to its figures from stylistics point view. It’s a different way than the conception of the old rhetoric. The forms of "Al badii" are linguistic possibilities that the language provide in the hands of the genius author in order to form them a stylistics way that come to filful the aim of the artistic experience.So, this research is a just a different analysis of "Al badii" according to the new background of modern linguistic studies, in addition to the role of new literary theories.Item التفاوت في التراجم الأدبية بين المادة و المكانة مشاهير يتيمة الدهر للثعالبي أنموذجا(University of Eloued جامعة الوادي, 2017-05) مزوار, نبيليلاحظ الدارس لكتاب يتيمة الدهر في محاسن أهل العصر لأبي منصور الثعالبي تفاوتا ظاهرا في مقدار الترجمة بين علم و آخر ، ففي الوقت الذي أسال فيه المؤلف مدادا غزيرا في بعض الترجمات حتى ربت عن مائة وأربعين صفحة ، كان قلمه بالمقابل شحيحا في غيرها ، إذ لم تتجاوز ترجمته لها السطرين ، مع وفرة المادة لتناوله للمعاصرين له ، والأكثر من ذلك أنهم أعلام القرن الرابع الهجري ، و الدليل على ذلك حضور من قصرت تراجمهم في مصادر عاصرته فضلا عن المتأخرة عنه . ويحاول هذا المقال الوقوف عند أهم الطبقات التي خصها الثعالبي بعنايته من الشعراء في ذلك الكتاب النفيس ، ودواعي تمييزه لها، وإطالته فيها ،علاوة عما ذكر من عناصر الترجمة الأدبية The analyst of the book (YATIMATO ADDAHRI FI MAHASSEN AHLI AL ASSR) ''the Era's orphan in the beauties of the people of the epoch'' for Abu Mansour al-Thaalibi observes a clear difference in the amount of biography between one scholar and another. While I asks the author a massive information in some biographies until they had a hundred and forty pages, his pen, in contrast, was scarce in others which did not exceed two lines, in spite of the available material to be addressed to his contemporaries, and more than that, they are the scholars of the fourth century AH, and the evidence of that is the presence of the shortened biographies in the sources of his contemporaries as well as the late ones. This article tries to shed light on the most important classes of poets that Thaalibi singled out with care in that precious book, and of distinction as well as extending of them, in addition to the literary translation elements.Item التفاوت في التراجم الأدبية بين المادة و المكانة: مشاهير يتيمة الدهر للثعالبي أنموذجا(جامعة الوادي - University of Eloued, 2017-03-01) مزوار, نبيليلاحظ الدارس لكتاب يتيمة الدهر في محاسن أهل العصر لأبي منصور الثعالبي تفاوتا ظاهرا في مقدار الترجمة بين علم و آخر ، ففي الوقت الذي أسال فيه المؤلف مدادا غزيرا في بعض الترجمات حتى ربت عن مائة وأربعين صفحة ، كان قلمه بالمقابل شحيحا في غيرها ، إذ لم تتجاوز ترجمته لها السطرين ، مع وفرة المادة لتناوله للمعاصرين له ، والأكثر من ذلك أنهم أعلام القرن الرابع الهجري ، و الدليل على ذلك حضور من قصرت تراجمهم في مصادر عاصرته فضلا عن المتأخرة عنه . ويحاول هذا المقال الوقوف عند أهم الطبقات التي خصها الثعالبي بعنايته من الشعراء في ذلك الكتاب النفيس ، ودواعي تمييزه لها، وإطالته فيها ،علاوة عما ذكر من عناصر الترجمة الأدبية The analyst of the book (YATIMATO ADDAHRI FI MAHASSEN AHLI AL ASSR) ''the Era's orphan in the beauties of the people of the epoch'' for Abu Mansour al-Thaalibi observes a clear difference in the amount of biography between one scholar and another. While I asks the author a massive information in some biographies until they had a hundred and forty pages, his pen, in contrast, was scarce in others which did not exceed two lines, in spite of the available material to be addressed to his contemporaries, and more than that, they are the scholars of the fourth century AH, and the evidence of that is the presence of the shortened biographies in the sources of his contemporaries as well as the late ones. This article tries to shed light on the most important classes of poets that Thaalibi singled out with care in that precious book, and of distinction as well as extending of them, in addition to the literary translation elements.Item الحجاج في التفسير القرآني: دراسة في (مجـالس التذكير من كـلام الحكيـم الخبيـر) لـ: عبد الحميد ابن باديس(جامعة الوادي - University of Eloued, 2017-03-01) عمروش, عبد الحميدتهدف هذه الدراسة إلى بيان قضايا الحجاج في تفسير الإمام عبد الحميد ابن باديس (مجالس التذكير من كلام الحكيم الخبير)، وقد حفل هذا التفسير بكثير من صور الحجاج ومظاهره، بل نستطيع أن نقول: إن تفسير ابن باديس كان تفسيرا حجاجيا بامتياز، لذا تنهض هذه الدراسة للكشف عن مسالك الحجاج في هذه المدوّنة التفسيرية، وتبرز قضاياه (علاقات حجاجية، روابط حجاجية، أنواع الحجج، مقدمات حجاجية...وغيرها). وكيف وظفها ابن باديس في تفسيره؟ This study aims to explain the issues of pilgrims in the interpretation of Imam Abdul Hamid bin Badis (Councils of reminder of the Speech of wise expert), has been the interpretation of many of the images of the pilgrims and its manifestations, and we can say: The interpretation of Ibn Badis It was a miraculous explanation of pilgrims, This study investigates the pathways of pilgrims in this interpretive blog, and highlights its issues (pilgrim relationships, pilgrimages, types of arguments, introductions, etc.). How did Ibn Badis employ him in his interpretation?Item الحجاج في التفسير القرآني، دراسة في مجالس التذكير من كـلام الحكيـم الخبيـر لـ: عبد الحميد ابن باديس(University of Eloued جامعة الوادي, 2017-05) عمروش, عبد الحميد: تهدف هذه الدراسة إلى بيان قضايا الحجاج في تفسير الإمام عبد الحميد ابن باديس (مجالس التذكير من كلام الحكيم الخبير)، وقد حفل هذا التفسير بكثير من صور الحجاج ومظاهره، بل نستطيع أن نقول: إن تفسير ابن باديس كان تفسيرا حجاجيا بامتياز، لذا تنهض هذه الدراسة للكشف عن مسالك الحجاج في هذه المدوّنة التفسيرية، وتبرز قضاياه (علاقات حجاجية، روابط حجاجية، أنواع الحجج، مقدمات حجاجية...وغيرها). وكيف وظفها ابن باديس في تفسيره؟ This study aims to explain the issues of pilgrims in the interpretation of Imam Abdul Hamid bin Badis (Councils of reminder of the Speech of wise expert), has been the interpretation of many of the images of the pilgrims and its manifestations, and we can say: The interpretation of Ibn Badis It was a miraculous explanation of pilgrims, This study investigates the pathways of pilgrims in this interpretive blog, and highlights its issues (pilgrim relationships, pilgrimages, types of arguments, introductions, etc.). How did Ibn Badis employ him in his interpretation?Item الحمل على الموضع عند ابن هشام الأنصاري(University of Eloued جامعة الوادي, 2017-05) بلعايش, عفافظاهرة الحمل على الموضع من الظواهر التي يُفسِّر بها النحويّ حكما ما في باب التوابع؛ لأنّ التابع يوافق المتبوع في الحركة الإعرابية، ولكن هناك في بعض الحالات موانع خاصة تمنع من ظهور الحركات الإعرابية على المتبوع دون أن يتأثر التابع بها. وقد حاولنا في هذه المقالة رصد أهم حالات الحمل على الموضع في مؤلفات ابن هشام الأنصاري The phenomenon of analogy at the position is one of the phenomena that explain the rules of grammar in the followings; because the following is in accordance with the antecedent in the syntactic movements, but there are some cases, the private inhibitors that forbids the appearing of the syntactic movements on the antecedent without being affected by the following. We have tried in this article to extract the most important cases of The analogy at the position in the books of Ibn Hisham al-Ansari.Item الحمل على الموضع عند ابن هشام الأنصاري(جامعة الوادي - University of Eloued, 2017-03-01) بلعايش, عفافظاهرة الحمل على الموضع من الظواهر التي يُفسِّر بها النحويّ حكما ما في باب التوابع؛ لأنّ التابع يوافق المتبوع في الحركة الإعرابية، ولكن هناك في بعض الحالات موانع خاصة تمنع من ظهور الحركات الإعرابية على المتبوع دون أن يتأثر التابع بها. وقد حاولنا في هذه المقالة رصد أهم حالات الحمل على الموضع في مؤلفات ابن هشام الأنصاري The phenomenon of analogy at the position is one of the phenomena that explain the rules of grammar in the followings; because the following is in accordance with the antecedent in the syntactic movements, but there are some cases, the private inhibitors that forbids the appearing of the syntactic movements on the antecedent without being affected by the following. We have tried in this article to extract the most important cases of The analogy at the position in the books of Ibn Hisham al-Ansari.Item الخـوف من الكتابـة عـن الذّات قراءة في رواية لا مكـان في منـزل والـدي لآسيـا جبّـار(University of Eloued جامعة الوادي, 2017-05) بن عباس, نسيمةتتناول مقالتنا الكتاب الأخير الذي أصدرته الروائية الجزائرية الراحلة آسيا جبار " لا مكان في منزل والدي". امتازت هذه الرواية بأنها تكملة وإنهاء للمسار الإبداعي الطويل للكاتبة و إعادة على المستوى الموضوعاتي والأسلوبي للهواجس نفسها التي طالما شغلت آسيا جبار؛ أي موضوعة الأنا و الآخر، و الذات والكتابة،والسيرة والتخييل الذاتي Our article is about the last novel of the Algerian defunct writer “Assia Djebar ” titled “No Where in My Father’s House” This novel was characterized as being a beginning, an end to the long creative path of the author, at the level of semantic and stylistic of the writer’s concern: the ego the other, the writing and the self, biography and autofiction.Item الخـوف من الكتابـة عـن الذّات: قراءة في رواية (لا مكـان في منـزل والـدي) لآسيـا جبّـار(جامعة الوادي - University of Eloued, 2017-03-01) بن عباس, نسيمةتتناول مقالتنا الكتاب الأخير الذي أصدرته الروائية الجزائرية الراحلة آسيا جبار " لا مكان في منزل والدي". امتازت هذه الرواية بأنها تكملة وإنهاء للمسار الإبداعي الطويل للكاتبة و إعادة على المستوى الموضوعاتي والأسلوبي للهواجس نفسها التي طالما شغلت آسيا جبار؛ أي موضوعة الأنا و الآخر، و الذات والكتابة،والسيرة والتخييل الذاتي. Our article is about the last novel of the Algerian defunct writer “Assia Djebar ” titled “No Where in My Father’s House” This novel was characterized as being a beginning, an end to the long creative path of the author, at the level of semantic and stylistic of the writer’s concern: the ego the other, the writing and the self, biography and autofiction. Key words:Feminist writing, post colonial novel, autobiography,autofiction , race intersection .Item الفاعلية الثقافية للصور الفنية في رواية عابر سرير لـ أحلام مستغانمي(University of Eloued جامعة الوادي, 2017-05) كريبع, نسيمةلقد شهدت الساحة الأدبية انفتاحا على خلفيات معرفية ومؤشرات بنيوية جديدة بعد أن راح الأدب بأجناسه المختلفة يستعير ويستضيف أنواعا أدبية و فنية من غير طبيعته داخل نسيجه اللغوي و فضاءاته الفكرية الثقافية ،وذلك كاستراتيجية تجريبية لتفعيل الحضور الثقافي والفكري داخل نصوصه ،ولا شكّ أنّ الرواية كانت أكثر الأجناس الأدبية استفادة من هذه الظاهرة الاستعارية التفاعلية ؛حيث راحت بقدرتها الاستيعابية تستحضر أشكالا خطابية جديدة من مثل توظيف الفنون في ثناياها توظيفا فنيا ثقافيا بصورة عضوية ،قصد الاستفادة من المضامين الثقافية لتلك الفنون واستثمارها استثمارا سرديا ؛ليتحول النص الروائي إلى أفق فكري ثقافي متفاعل،تماما كما حدث في رواية "عابر سرير" لأحلام مستغانمي (نموذج الدراسة) والتي تحولت إلى ساحة سردية تكتظ بالمرجعيات الثقافية المتداخلة والمنسلة من وراء حضور فن التصوير من خلال التوظيف الذهني السردي لمجموعة من اللوحات التشكيلية و الصور الفوتوغرافية توظيفا فنيا سرديا Literary scene has witnessed open to knowledge backgrounds of new structural and indicators Having claimed the literature various Bojnash borrows hosts kinds of literary and artistic than is normal within the linguistic fabric and Vdhaouath intellectual culture, so a strategy pilot to activate the cultural and intellectual presence inside the texts, no doubt that the novel was more races literary take advantage of this phenomenon interactive Alastarah; which began its ability absorptive conjures new rhetorical forms, such as the employment of the arts within them the main employers technically culturally organically, in order to take advantage of the cultural implications of these arts and invested investment narrative; to turn narrative text to the horizon intellectual Tagafa interactive, just as in the novel "transient bed" to the dreams Mosteghanemi (study model), which turned into a narrative Square packed with cultural Balmarjaaat overlapping Almnslh from behind to attend the art of photography through employment mental narrative of a group of paintings Fine and photographs main employers artistic narrative.Item الفاعلية الثقافية للصور الفنية في رواية عابر سرير لـــ أحلام مستغانمي(جامعة الوادي - University of Eloued, 2017-03-01) كريبع, نسيمةلقد شهدت الساحة الأدبية انفتاحا على خلفيات معرفية ومؤشرات بنيوية جديدة بعد أن راح الأدب بأجناسه المختلفة يستعير ويستضيف أنواعا أدبية و فنية من غير طبيعته داخل نسيجه اللغوي و فضاءاته الفكرية الثقافية ،وذلك كاستراتيجية تجريبية لتفعيل الحضور الثقافي والفكري داخل نصوصه ،ولا شكّ أنّ الرواية كانت أكثر الأجناس الأدبية استفادة من هذه الظاهرة الاستعارية التفاعلية ؛حيث راحت بقدرتها الاستيعابية تستحضر أشكالا خطابية جديدة من مثل توظيف الفنون في ثناياها توظيفا فنيا ثقافيا بصورة عضوية ،قصد الاستفادة من المضامين الثقافية لتلك الفنون واستثمارها استثمارا سرديا ؛ليتحول النص الروائي إلى أفق فكري ثقافي متفاعل،تماما كما حدث في رواية "عابر سرير" لأحلام مستغانمي (نموذج الدراسة) والتي تحولت إلى ساحة سردية تكتظ بالمرجعيات الثقافية المتداخلة والمنسلة من وراء حضور فن التصوير من خلال التوظيف الذهني السردي لمجموعة من اللوحات التشكيلية و الصور الفوتوغرافية توظيفا فنيا سرديا Abstract:: Literary scene has witnessed open to knowledge backgrounds of new structural and indicators Having claimed the literature various Bojnash borrows hosts kinds of literary and artistic than is normal within the linguistic fabric and Vdhaouath intellectual culture, so a strategy pilot to activate the cultural and intellectual presence inside the texts, no doubt that the novel was more races literary take advantage of this phenomenon interactive Alastarah; which began its ability absorptive conjures new rhetorical forms, such as the employment of the arts within them the main employers technically culturally organically, in order to take advantage of the cultural implications of these arts and invested investment narrative; to turn narrative text to the horizon intellectual Tagafa interactive, just as in the novel "transient bed" to the dreams Mosteghanemi (study model), which turned into a narrative Square packed with cultural Balmarjaaat overlapping Almnslh from behind to attend the art of photography through employment mental narrative of a group of paintings Fine and photographs main employers artistic narrative.Item الفروق الدلالية في النظم عند عبد القاهر الجرجاني(University of Eloued جامعة الوادي, 2017-05) زغدي, محمد الصالحنظر عبد القاهر الجرجاني إلى اللغة العربية نظرة ثاقبة , وعرف أهمية النحو ومعانيه في تحقيق الاعجاز ،و في هذا المقال حاولت الكشف عن الوجوه والفروق الدلالية للكلمات عندما تتموضع في سياقات مختلفة , وتعبّر بدقه عن الأغراض والمقاصد .كما اردت توضيح ما أدركه الجرجاني في أن اختلاف البنية التركيبية ينجر عنه اختلاف وفروق في المعنى ، يخضع لغرض المتكلم ومقصده , ولذا يعدّ عبد القاهر الجرجاني من أوائل الباحثين الذين تعرضوا للإعجاز رابطين بين المعنى و السياق ، كما عرفوا أن المزية لا تكمن في اللفظ وحده و لا في المعنى وحده , و إنما مصدرها هو التركيب ، و من هنا أدرك العلاقة بين النحو كنظام و المعنى كنتيجة و محصول يتحقق بين طرفي التواصل و هما المتكلم و السامع Semantic Differences in structures according to Abd al-Qahir al-Jurjani Abd al-Qahir al-Jurjani examines the Arabic Language from a grammatical perspective, stressing on the importance of grammar in creating the inimitability. In this article I tried to study the semantic differences of the words in the different contexts; and How can they express exactly the wanted meaning. Then , I tried to show ,as Abd al-Qahir al-Jurjani said that the difference in the syntax structure results different meanings, because Abd al-Qahir al-Jurjani is one of the first who had dealt with the idea of the inimitability, who sees that the meaning doesn’t reside in the word itself alone but in whole structure. Al-Jurjani realizes the relation between the Grammar as a system and the Meaning as a result in the communication process between the interlocutorsItem الفروق الدلالية في النظم عند عبد القاهر الجرجاني(جامعة الوادي - University of Eloued, 2017-03-01) زغدي, محمد الصالحنظر عبد القاهر الجرجاني إلى اللغة العربية نظرة ثاقبة , وعرف أهمية النحو ومعانيه في تحقيق الاعجاز ،و في هذا المقال حاولت الكشف عن الوجوه والفروق الدلالية للكلمات عندما تتموضع في سياقات مختلفة , وتعبّر بدقه عن الأغراض والمقاصد .كما اردت توضيح ما أدركه الجرجاني في أن اختلاف البنية التركيبية ينجر عنه اختلاف وفروق في المعنى ، يخضع لغرض المتكلم ومقصده , ولذا يعدّ عبد القاهر الجرجاني من أوائل الباحثين الذين تعرضوا للإعجاز رابطين بين المعنى و السياق ، كما عرفوا أن المزية لا تكمن في اللفظ وحده و لا في المعنى وحده , و إنما مصدرها هو التركيب ، و من هنا أدرك العلاقة بين النحو كنظام و المعنى كنتيجة و محصول يتحقق بين طرفي التواصل و هما المتكلم و السامع Semantic Differences in Structures according to Abd al-Qahir al-Jurjani Abd al-Qahir al-Jurjani had examined the Arabic Language from a grammatical perspective, stressing on the importance of grammar in creating the inimitability. In this article I tried find out the semantic differences of the words when putting them in different contexts; and I tried clarify what exactly al-Jurjani had relized concerningthe role of the difference in the syntax structure in creating different results on the level of meanings, so heknew that the meaning is not to be in the word itself alone but in whole structure. Hence, Al-Jurjani realized the relation between the Grammar as a system and the Meaning as a result in the communication process between the both sides of communication.